Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Löfgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Standard En utmaning, kanske - 2006-09-25, 09:40

Några tankar från en före detta partimedlem.

Jo, jag gick ur partiet i slutet på augusti efter att länge ha funderat fram och tillbaka. Anledningen är att det finns frågor utanför PPs tre som är oerhört viktiga för mig och jag inte är beredd att "sälja" dem till högstbjudande, enligt vågmästartanken. Det tog mig ett tag att komma fram till vad det var som kändes "fel" med PP och de tre punkterna. Nu vet jag.bara klargöra detta först.

Detta är i och för sig bara min åsikt, och den kan säkert behöva stötas och blötas, men...

Egentligen har inte PP bara tre frågor, eftersom alla tre frågorna leder till andra frågor som måste åtgärdas och övervägas. Till exempel delad kultur och fri kunskap. För vem? Gäller det fattiga invandrarkillar och -tjejer i utsatta miljonprogramsområden också? I såna fall är detta en fråga om integration lika väl som kultur/kunskap. Det kan handla om rätten till en fungerande infrastruktur (förr sa man "Bredband åt alla") och det kan krävas subventionerade datorer till utsatta/fattiga. Socialpolitik, infrastrukturpolitik, integrationspolitik - det finns säkert fler -politik i denna till synes enkla fråga. Till exempel skolpolitik.

Det blir till en skolpolitisk fråga eftersom den som tar del av den fria kunskapen också måste lära sig värdera den - vem som helst kan publicera vad som helst på nätet och skriver man bara på rätt sätt så låter det vetenskapligt och bra. Låter det vetenskapligt är det nog sant...eller? Hur värderar jag kvaliteten på kunskap? Det är redan ett problem i skolan med ungdomar som plankar texter från nätet utan att kontrollera referenser (om det ens finns några) och utan att reflektera över vad det egentligen står. Fri kunskap och delad kultur låter väldigt bra, men det för med sig ansvar från förespråkarna också.

Skyddat privatliv är bra. Jättebra till och med. Det är så bra att det var den frågan som främst höll mig kvar i partiet även när jag tvekade som mest. För ärligt talat, ökar risken att åka fast som fildelare får man väl sluta, eller hur? Som sagt är det viktigt att skydda den personliga integriteten. Men till vilket pris? Ska polisen aldrig få syssla med avlyssning av telefoner? Ska man inte få övervaka någon elektronisk kommunikation över huvud taget? Vem sätter annars gränserna? Detta är inte bara en fråga för pirater som vill ha skyddat privatliv, det är en fråga om rättssamhället. Det är en fråga om trygghet för medborgarna.

Jag tror att om PP ska tas på allvar utanför den fildelande gruppen och de ungdomar som inte fick rösta i valet men som i skolvalen var sant PP-trogna (utom i de skolor där SD tog hem stora andelar) så måste man ta fram politiska ståndpunkter på i stort sett samtliga områden eftersom PPs tre frågor inte hänger fullständigt frikopplade från alla andra politiska frågor.

Jag har kanske fel och i såna fall blir jag gärna övertygad om motsatsen. Jag har kanske förverkat min rätt att ha åsikter om PP och dess program eftersom jag är en före detta partimedlem. Men jag tycker att detta är viktigt att ta upp.

/Anders Löfgren

-----------------------------------------------<BR>MPAA/APB - de <EM>riktiga</EM> terroristerna</P><P>/Anders Löfgren
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Löfgren Skicka ett meddelande via MSN till Anders Löfgren  
Svara med citat
  (#2) Gammal
targetgamer Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #59015
Standard RE: En utmaning, kanske - 2006-09-25, 23:13

Utan att direkt vara argument som "jävulens advokat" så är min personliga reflektion nog att det kan vara en vägningsfåga, och att en stor del av befolkningen aldrig kommer ens allvarligt betänka att rösta på PP. Om denna del sen i slutändan är större eller mindre än 96% av de som röstar i valen återstår att se. Alla har sina vägningspunkte, så även jag och du, och jag har största respekt för de som inte röstar på PP, för deras vägningar.

Jag förstår folk som har individuella frågor i nåt annat parti (skola, omsorg, vård, sysselsättning), och som de verkligen vill påverka, och de tycker det är viktigare än PPs 3 frågor (de flesta partier har inte mer än en handfull viktiga frågor iaf). Däremot vill jag nog få lov att påstå att jag inte tycker att de själva vägningarna du beskriver är speciellt bra genomtänkta.

Ja, som du säger har PP 3 frågor, och som du säger så ger 3 svar på dessa inte bara ett permanent svar, utan det väcker naturligtvis fler frågor. Däremot så är frågeställningen till "vem" t.ex. kulturen är fri lite fel. Jo, det är till ALLA, utom företag. De som jobbar på ett företag kan åtnjuta fri kultur på jobbet, men om företaget/privatpersonen skall tjäna pengar på den, kan de inte använda den fritt. Även om det inte ser helt främmande ut (i min egen mening) att främja infrastrukturen, så är själva medlet mindre viktigt än möjligheten. Hur brett bredband du än har, så kommer det ändå vara olagligt att fritt sprida kultur som det är nu. Mycket löser sig också själv med tillgång/efterfrågan, och gö att de frågorna inte behöver tas upp.

I detta valet så var det också mycket tydligt att PP inte skulle göra saker som påverkar budgeten, till exempel via subventionerade datorer eller ändra i skolpolitiken.

Ansvaret för den fria kulturen är det fria samhället (utopiskt sett). Att peka på mindre problem innan man ens löst de stora är lite kortsiktigt. Jo, vi behöver mer kunskap om kunskap, knappast en nyhet för någon, och kopierade skolarbeten såväl som ett allt mer "opålitligt" mediautbud (ex: medierna visade sig i efterhand ha fokuserat mycket mer på arbetslösheten än folket var intresserade av, eller allt skit i Aftonbladet etc). Det borde vara en allämngiltig fråga. Skulle det bli så allvarligt, och så neglegerat av partierna att det kom i höjd med integiriteten, så kanske PP skulle ta upp det (vad vet jag) i alla fall inte intressant för detta valet.

Integriteten innebär inte bara ett skydd för folk som tar del av den fria kulturen. Det är ett skydd för ALLA. Jag förstår att detta var något som höll dig kvar, för det är den viktigaste punkten i mitt tycke med. Men det är inte bara för fildelare. Med nuvarande system, och mindre än 100% förtroendegivna folk som arbetar med all den registrering som är planerad kunde det mycket lätt missbrukas av privatpersoner. Det omfång som nuvarande förslag inkluderar är ofantliga, och säkerligen personalen kring det med. Förutom att kosta pengar på att registrera allt detta, så skulle det också lätt kunna missbrukas. Eller? Nuvarande sjukregister, polisregister etc missbrukas väl aldrig? (sarkasm)

PP är så vitt jag förstår inte ett parti som vill ta bort polisens möjligheter att bekämpa kriminella, bara ta bort fokus från de stora bolagen och deras lobby-grupper, så att polisen bekämpar brott. Inte brott som "kanske" skulle begås, inte 1 miljon fildelare, inte bekanta till folk som "kanske" skulle begå brott. Att flytta energi från "fildelningsbrott" är en positiv bi-effekt av ökad integritet, att poliserna kanske kan få använda sina resurser till inbrott, övergrepp etc. Övervakning när det finns en faktisk misstanke om begånget brott är en annan sak, speciellt om det är ett av de ovan nämnda. Att avlyssna din telelina för att misstanken om att du kanske kommer skicka en fil till en kompis som du inte har "rätt" till, eller leka med program på din dator som inte berör någon, är något totalt annorlunda.

Personligen tycker jag att du har rätt i att PP efter hand kanske vill titta på vissa andra aspekter som är relaterade till de första tre punkterna, men knappast prioriterat. Snarare lägga energi på att få folk att förstå exakt vilken roll som PP skulle ha. Defenitivt inte sätta ut ståndpunkter på en skala som kan klassas "höger" eller "vänster", eftersom det defenitivt skulle stöta bort runt 50% av medlemmarna. Få frågor är liksom styrkan, eftersom en "totallösning" för varje block redan typ "finns", i alla fall i så stor grad att ingen skulle bry sig om att rösta på PP annars.. Jag tycker även att du är helt fri att uttrycka dina åsikter här på forumet, trots att du inte röstade på partiet i valet.

Så:

Om du i slutändan valde att gå ur PP på grund av att du ville säkra nån fråga för dig själv, dina barn, eller en samhällsförändring kring jobb (ingen av dessa frågor kände jag att nåt parti hade speciellt starkt om), så är det helt enkelt en värdeskillnad du gjort annorlunda än mig. Jag ser det som absolut viktigast att folk blir medvetna om att 1984 snart inte längre är en dystropi, utan närmar sig en verklighet. Även att storföretag inte skall vara de som har den ultimata makten, det bör vara staten själv, och den bör vara styrd av folket.

De tre frågorna är mycket viktiga, hur man än vänder på det, men jag kan förstå hur andra frågor kan kännas mer akuta eller viktiga. Saken är i min mening att skillnaden mellan blocken är så liten i alla fall just nu, så att ta upp detta på dagordningen är mycket viktigare än om sossarna eller moderaterna skall köra i 4 år framöver, och göra typ samma sak.

Stolt pirat sedan ca 1980. :)

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #59016
Standard RE: En utmaning, kanske - 2006-09-25, 23:15

Måste lära mig att uttrycka mig kortare

Svara med citat
  (#4) Gammal
kastberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #59022
Standard RE: En utmaning, kanske - 2006-09-25, 23:38

Citat:
Anders Löfgren (2006-Sep-25)
<br>
<br>
Detta är i och för sig bara min åsikt, och den kan säkert behöva stötas och blötas, men...<br>
<br>
Egentligen har inte PP bara tre frågor, eftersom alla tre frågorna leder till andra frågor som måste åtgärdas och övervägas. Till exempel delad kultur och fri kunskap. För vem? Gäller det fattiga invandrarkillar och -tjejer i utsatta miljonprogramsområden också? I såna fall är detta en fråga om integration lika väl som kultur/kunskap. Det kan handla om rätten till en fungerande infrastruktur (förr sa man "Bredband åt alla") och det kan krävas subventionerade datorer till utsatta/fattiga. Socialpolitik, infrastrukturpolitik, integrationspolitik - det finns säkert fler -politik i denna till synes enkla fråga. Till exempel skolpolitik.<br>
Precis, och då bildas en slippery slope och till sist har vi ett helt partiprogram, därför låter vi bli.<br>
<br>
Citat:
<br>
<br>
Det blir till en skolpolitisk fråga eftersom den som tar del av den fria kunskapen också måste lära sig värdera den - vem som helst kan publicera vad som helst på nätet och skriver man bara på rätt sätt så låter det vetenskapligt och bra. Låter det vetenskapligt är det nog sant...eller? Hur värderar jag kvaliteten på kunskap? Det är redan ett problem i skolan med ungdomar som plankar texter från nätet utan att kontrollera referenser (om det ens finns några) och utan att reflektera över vad det egentligen står. Fri kunskap och delad kultur låter väldigt bra, men det för med sig ansvar från förespråkarna också. <br>
Man får lära sig källkritik i skolan, sen att folk tror all skit dom läser är upp till dom. Tryckfrihet etc. garanterar att du redan idag kan få höra alla sidor av en diskussion. Och med internet tillhanda finns det absolut ingen anledning att inte vara källkritisk. Det är upp till var och en.<br>
<br>
Citat:
<br>
<br>
Skyddat privatliv är bra. Jättebra till och med. Det är så bra att det var den frågan som främst höll mig kvar i partiet även när jag tvekade som mest. För ärligt talat, ökar risken att åka fast som fildelare får man väl sluta, eller hur? Som sagt är det viktigt att skydda den personliga integriteten. Men till vilket pris? Ska polisen aldrig få syssla med avlyssning av telefoner? Ska man inte få övervaka någon elektronisk kommunikation över huvud taget? Vem sätter annars gränserna? Detta är inte bara en fråga för pirater som vill ha skyddat privatliv, det är en fråga om rättssamhället. Det är en fråga om trygghet för medborgarna. <br>
<br>
Vi är bara ute efter att inte förlora rättigheterna våra far och morföräldrar inte kunde ta för givna. Polisen ska få bevaka någon som är misstänkt för brott enl. domstolsbeslut, och då endast få använda information relaterad till det brottet.<br>
Alla vill stoppa terrorister, eller hur? Vad hjälper det då att spara all internettrafik, telefonlistor etc, från _alla_ i upp till två år. Från telefonlistor kommer du ju inte kunna förhindra någon som helst brottslighet, utan det kommer bara hjälpa polisen att sätta dit folk, speciellt någon polisen inte tycker om. Det har ju knappast den förebyggande effekt såsom Bodström får det att låta som.<br>
(Datalagringsdirektivet som ska genomföras inom 18 månader i Sverige)<br>
En proposition (2006/06:177) ger polisen rätt till hemlig avlyssning, hemlig kameraövervakning, husrannsakan etc. UTAN MISSTANKE PÅ BROTT. Så om vi säger att du skulle maila lite med några polare i iran, då kan dom plocka dig för förberedelse av vad dom nu känner för.<br>
Eller ett annat förslag som skulle låta myndigheter spela in telefonsamtal, UTAN att meddela detta.<br>
(se bl.a http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,873395,00.html , http://www.datainspektionen.se/pdf/direkt/06-1.pdf )<br>
<br>
Jag lever hellre i ett land där jag behöver vara rädd för brottslingar (dock tvivlar jag på att de här åtgärderna kommer stoppa ett enda brott), än ett land där jag behöver vara rädd för min egen regering. Du kan ju fråga någon som kommer från ett land där de har blivit efterföljda av deras egen regering, hur viktigt det är att polisen inte ska ha rätt att övervaka sina invånare och fängslar de som inte håller med regeringen. Det kanske låter lita paranoidt, men just nu försöker underhållningsföretagen pressa etablissemanget så gått dom kan, så att staten kan jaga människor i vad som egentligen är ett civilmål, (TPB). Gällande TPB också, så vill inte Bodström visa sina mail för offentligheten som ledde till tillslaget mot Piratebay.<br>
<br>
Nu, seriöst, varför ska han få titta på våra mail om inte vi får titta på hans? HAN MÅSTE JU HA NÅGOT ATT DÖLJA ISÅFALL. Han snubblar på sitt eget argument.<br>
Citat:
<br>
<br>
<br>
Jag tror att om PP ska tas på allvar utanför den fildelande gruppen och de ungdomar som inte fick rösta i valet men som i skolvalen var sant PP-trogna (utom i de skolor där SD tog hem stora andelar) så måste man ta fram politiska ståndpunkter på i stort sett samtliga områden eftersom PPs tre frågor inte hänger fullständigt frikopplade från alla andra politiska frågor. <br>
Det tycker inte jag, för som vårat principprogram ser ut, kan man hålla med 100% utan problem. Finns det något parti du håller 100% med i?<br>
<br>
Citat:
<br>
<br>
<br>
Jag har kanske fel och i såna fall blir jag gärna övertygad om motsatsen. Jag har kanske förverkat min rätt att ha åsikter om PP och dess program eftersom jag är en före detta partimedlem. Men jag tycker att detta är viktigt att ta upp.<br>
/Anders Löfgren
<br>
Väldigt bra frågor, riktig tankeövning för mig, läs lite andra trådar på forumet, finns många intressanta diskussioner där. <br>
Om du fortfarande tycker att något annat partis politik är viktigare än piratpartiet, fast du tycker dessa frågor är viktiga (du verkar luta åt det hållet). Aktivera dig i ett annat parti och försök driva frågorna där, diskutera här på forumet, diskutera med dina kompisar, och du kan ju hjälpa oss på andra sätt även om du inte är medlem, detta inlägg är ett bra exempel.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Borttaget konto Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #59248
Standard RE: En utmaning, kanske - 2006-09-27, 17:46

Inget parti har en politik som är viktig för alla, till exempel är ju kanske inte (v):s politik så intressant för en vd. Men så länge ett parti är viktigt för en tillräckligt stor del av väljarna så tycker jag att det ska finnas kvar.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #59292
Standard RE: En utmaning, kanske - 2006-09-27, 21:56

I slutändan är inte det viktigaste att du röstar HELT för integritet, fri kultur och borttagande av patent &amp; monopol. Det viktigaste är att du håller med och hjälper till att få folk uppmärksamma på dessa extremt viktiga (speciellt nu iom Bodström) frågor i allmänhet.

Skulle ett annat parti ta PPs hela partiprogram och sätta det som komplement till sitt eget, och även lovar att vara så pass hängivna dessa frågor som PP är, så kan ju det tom i visst fall vara bättre än PP.

Enda grejen är att PP verkligen lovar och kan hålla alla sina löften, vilket inga andra partier kan, så de ibland prioriterar sin popularitet över sina kärnfrågor..

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är i Sundsvall 4-5 Dec (och kanske 6 Dec) Magnus Jacobsson 26. Västernorrlands län 4 2009-12-05 09:57
Kanske en lista ??? Odin Övrig piratpolitik 2 2008-03-20 03:50
Lessig: ”Kanske.” Ahruman PP i media 2 2008-02-25 23:29
OFF är kanske framtiden... tlainen Kultur och upphovsrätt 5 2007-01-12 22:44
Rick kanske i Rapport kl: 23:45 Karin Engström PP i media 52 2006-06-01 11:12