Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mendrix Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard Skapa en enad front mot FRA, IPRED och ACTA?? - 2009-05-06, 14:32

Dagens tidningar har ju under flera månaders tid bedrivit en intensiv namninsamling för en, för mig okänd, journalist och tror att över 200.000 namn skulle påverka ett lands regering, Eritrea om jag inte missminner mig. Dussintals politiker, UD m.fl har ju uttalat sitt stöd för denna namninsamling och för att det skulle vara ett bra sätt att påverka.

Nå, varför går då inte Piratpartiet ut och samlar namn som kan överlämnas till regering m.fl som en massiv kampanj mot de integritetskränkande lagar stat och EU försöker införa? Eftersom nu regeringen t.o.m har uttryckt sitt stöd för detta, borde de väl respektera om 1 miljon namn lämpades fram på bordet? Om inte annat så kanske fler länder som överväger att införa samma begränsningar i grundlagen tänker sig för, eller att man kan ena ALLA protester under ett tak och trycka upp det där b*k i EU parlamentet? En massiv folkstorm kan man inte bortse från, även om vår regering är skickliga på det. Vi har ett föråldrat och mycket korrumperat rättsystem här i Sverige, men vi är säkert inte HELT ensamma om det i Europa.

När vi har jäviga domare, som givetvis kallar sig "opartiska" men som dömer i rättsmål där dom har egna intressen i, så kan man bara konstatera att det handlar om korruption. Ta bara exemplet om domaren i Skåne som dömde i sexmål och prostituon fick döma sig själv när han fastnade i en sexrazzia?? Är det inte märkligt att han ens får jobba kvar som domare då? Fler exempel finns på domare som lägger ner mål mot sig själva osv. Det farligaste som finns är när yttrandefrihet och rättssäkerhet begränsas för enskilda individer i Sverige, det är ju några av hörnstenarna i vår demokrati!

Vi i Sverige har inte kompetenta domare som ens känner till att EU:s lagar gäller FÖRE Sveriges när det gäller mänskliga rättigheter, vi har inte heller kompetenta advokater som VET vad och vilka lagar dom skall stödja sig på! Och utan ett fritt internet, så kommer vi aldrig få veta det heller!

Eftersom regeringen nu tydligen tycker att en namninsamling skulle påverka ett annat lands regering, så borde dom väl påverkas och respektera en namninsamling från Piratpartiet? Eller är det inte samma regler som gäller av någon anledning?

MvH / Mike

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mist Inte uppkopplad

Mists avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #145354
Standard RE: Skapa en enad front mot FRA, IPRED och ACTA?? - 2009-05-07, 01:18

Jag har tänkt samma sak. Och jag har aldrig hört talas om den där journalisten någonsin förrän senaste månaderna. Hela saken känns märklig på något vis. Känns som om tidningarna har någon plan på att verka hjältar eller något på någon. Och det känns som om tidningarna verkligen inte berättar hela sanningen eller utelämnar något för läsarna/sveriges befolkning.

Sedan att det just är en fängslad journalist. Undras hur många andra det finns som inte är journalister. Inte en sportmössa de skulle få denna uppmärksamhet av tidningarna om de var rörmokare etc.

En annan sak jag tänkt på är att historian och namninsamlingen fipplas upp högst upp och fokuseras på när det är nyhetstorka på annat. Samma sak har hänt flertalet gånger när det handlat om fildelning, Piratpartiet och viktiga frågor runt det hela, med undantag från senaste efter TPB domen och när PP växte som en ultra svamp och nu inte går att ignorera längre.

Nää.. något är mysko med flertalet av media i Sverige idag. De verkar tokköpta kan man minst säga och inte att lita på alls.

*meep meep*

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mendrix Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #145356
Standard RE: Skapa en enad front mot FRA, IPRED och ACTA?? - 2009-05-07, 02:04

Tja, jag har alltid ansett att man INTE skall ge statsstöd till tidningar, det verkar som om det är en muta för att skriva vad staten vill. Aftonbladet har ju alltid kallats "Pravda" eftersom "sanningen" inte alltid varit stjärnan i deras publiceringsstrategi.

Hur kan en tidning förbli opartisk och objektiv om den samtidigt är beroende av statliga pengar för att öveleva? Svaret är lika simpelt som logiskt, det kan den inte. Faktum är väl att det inte finns några som helst dagstidningar som inte är färgade eller påverkade av detta stöd på ett eller annat sätt. Så, får vi vanliga gräsrötter "sanningen" då, eller är det bara propaganda för något som staten vill att vi skall tro?

Jag tror också på att om ALLA som verkligen vill ha riktig integritet i sitt internetanvändande, sms, mms, mobilsamtal, så skriver dom på uppropet oavsett politisk tillhörighet, jag har rätt till min åsikt, liksom alla andra har rätt till sin. Min e-post, mina privata meddelanden och telefonsamtal har inte staten ett dugg med att göra. Man hindrar inga "terrorister" genom att begränsa vanliga användares rätt till integritet. Dom gör i så fall som jag, kopplar upp sig i privata nätverk med gateways som staten inte kan kontrollera och som ger mig obegränsad tillgång internet, satellittelefoni från företagskopplade telefoner ger mig möjligheten att ringa vem, när och vad jag vill, krypterade filer och krypterad mail har jag kört med sedan jag överhuvudtaget fick tillgång till universitetsnäten i slutet på 70-talet.

Jag är inte paranoid, men, jag litar inte ett dugg på att integriteten bibehålls om man inte slåss för den, och använder alla de tillgängliga medel man har för att skydda sig själv. Både själva grundlagen och rättssäkerheten är satt ur spel av en amerikansk politiker som inte har med Sverige att göra, och som jag personligen tror var inblandad på ett eller annat sätt i de så kallade terroristattackerna på WTC. Dessutom kanske hr. bush kan förklara att han lovade ut andelar av oljan från Irak till england, frankrike, tyskland, m.fl redan innan detta s.k. "kriget mot terrorismen" ens hade startat? Det kanske var gamal Enron-vana, att lova ut mer än vad man kunde hålla, och när löftena måste infrias, så begår man brott genom att råna ett helt land?

För att återgå till Sverige, så sprang ju (S) amerikanarnas ärenden när det gäller mediabranchen innan dagens regering fortsatte med sitt, ännu värre, svek mot Sveriges befolkning. Allt skådespel EU kommer med gällandes IPRED och ACTA handlar enbart om att kunna kontrollera oss vanliga medborgare och begränsa den fria informationen till att bli den propaganda dom själva vill få fram. Och att generera pengar till den amerikanska mediaindustrin så klart...

Frågan är ju egentligen hur man skall bekämpa statsterrorismen mot de egna medborgarna, och de grundlagsbrott regeringen redan begått genom att skylla på upphovsrätt och terrorism? Om man nu kunde fälla TPB för upphovsrättsbrott, varför sitter då inte Google:s grundare bakom galler? Jag kan direkt hämta en hackad version av nästan vilket program som helst genom dess sökfunktion, mer eller mindre på samma princip TPB fälldes, jag kan hämta texter jag har på mina PRIVATA hemsidor, vilket Google så vacker indexerat och skapat länk till trots att jag inte gett dom någon rätt till det? Samma sak med AOL, ASK, Yahoo, MSN Live osv, skall inte de där ställas inför rätta för länkningar till upphovsrättsskyddat material då? Vilka skadestånd användarna skulle kunna kräva då, inte sant? ;-)

Men, själva tanken med Internet var ju just att dela med sig av information och material, gratis i vissa fall, mot betalning i andra, i den mån man nu kan ta betalt för offentligt material som nu Svenska staten gör.

MvH // Mike

Svara med citat
  (#4) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #145426
Standard RE: Skapa en enad front mot FRA, IPRED och ACTA?? - 2009-05-07, 10:58

Anledningen till det kära vänner är att bonnier och shibstedt äger majoritet i de flesta tidningarna i sverige.. det ligger inte i deras intressen att hindra "upphosvätts stärkande" lagstiftning..

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Artikelbevakning om IPRED/Spectrial/Acta/Datalagringen Rikard Fröberg PP i media 0 2009-03-12 12:19
Hjälp mig med fakta kring FRA, IPRED, ACTA och de övriga diktaturkoncepten! Marcus Dahlman Integritet och privatliv 11 2009-02-28 16:07
En låt om FRA, IPRED, ACTA, Telekom-direktivt och hetsjakten på pirater Dennis Nilsson PP i media 3 2009-02-26 02:24
Demonstration mot FRA, IPRED och ACTA den 10e Januari Tapani Tips som kommit över mail 0 2009-01-07 20:01
Enad plattform i EU-parlamentsvalet DanceK Allmän information och frågor 1 2008-12-21 12:02