Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 18:27

Citat:
pipatron (2006-Jun-06)
Citat:
Hur kan du sitta och säga att det är rätt av TPB att tjäna pengar på sitt arbete, när, som ett direkt resultat av dem, allt fler unga film/kulturskapare kommer misslyckas ekonomiskt; när organisationer som TPB sitter och tjänar ören här och där, samtidigt som de örena här och där är resultatet av att andra förlorar hundratusentals kronor?

Det är mycket lätt. The Pirate Bay ger folk vad folk vill ha, det gör inte filmskaparen. Hade han velat vara säker på en inkomst för hans jobb hade han kunnat välja en annan form, t ex att låta någon avlöna honom under denna tid. Om han inte gör en film från början så lovar jag dig att ingen kommer sakna den.

Om filmskaparen inte gav folk det de ville ha så skulle den inte spridas till stora skaror via TPB, så det är ju helt självklart att folk vill ha den... Alltså fungerar inte det argumentet.

En annan form för att garantera inkomst är lite intressant, för där kommer DRM in; genom att skydda sitt verk så att det inte kan spridas på annat sätt än skaparen vill så kan han garantera att om folk tycker om hans verk så betalar de för det.

Att försöka knäcka hans DRM-lösning är alltså att gå emot skaparens vilja, och (in)direkt det kontrakt du har ingått med honom när du skaffade (din version av) verket.

Alltså är DRM något bra, något som tillåter viss fildelning att fortgå medans de som är emot fildelning av sina verk kan hindra det; men för att det ska fungera så måste det vara olagligt att knäcka DRM-lösningar, men det är ju bara bra eftersom det gör att fildelning av material i sig inte behöver begränsas lika mycket.

Du säger att ingen skulle sakna hans film, och om du pratar om en enda svensk film bland 1000-tals så är det säkert få som skulle sakna den (svårt att sakna något man inte känner till); men organisationer som TPB slår inte mot en enstaka film av tusentals, de slår mot all form elektroniskt överförbar kultur, och mindre marknader kan slås ut nästan helt... Det handlar alltså inte bara om en svensk film, utan i princip all svensk film; en väldigt stor del svensk kultur som bara försvinner över en period av inte allt för många år.

--

...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #28819
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 18:40

Nu ska jag va lite ärlig å komma med några personliga åsikter som inte reflekterar partiet på något vis.

Bara för att jag tankat hem x antal filmer via TPB så innebär det inte att jag faktiskt kollat klart på dem finns flertalet jag slängt långt innan jag sett slutet pga hur dåliga dem var..

Svensk filmindustri är inte heller något jag nånsin har stött... Ytterst få svenska filmer jag haft orken att kolla klart på...

Tro mig.. De förlorar ingenting på att jag laddat hem dem jag hade aldrig ens kommit på tanken att betala för dem i första hand..

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#3) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #28837
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 18:59

Citat:
Holi (2006-Jun-06)Nu ska jag va lite ärlig å komma med några personliga åsikter som inte reflekterar partiet på något vis.

Bara för att jag tankat hem x antal filmer via TPB så innebär det inte att jag faktiskt kollat klart på dem finns flertalet jag slängt långt innan jag sett slutet pga hur dåliga dem var..

Svensk filmindustri är inte heller något jag nånsin har stött... Ytterst få svenska filmer jag haft orken att kolla klart på...

Tro mig.. De förlorar ingenting på att jag laddat hem dem jag hade aldrig ens kommit på tanken att betala för dem i första hand..

Du säger alltså till 100% att du _ALDRIG_ skulle ha betalat ett endaste öre för att se en av filmerna du tankat hem; att du _ALDRIG_ lyckats påverka någons filmval genom att säga att du redan har sett (iaf delar av) en film och ansett den dålig; att du är 100% _HELT_ _SÄKER_ på att du aldrig av lathet eller nyfikenhet eller p.g.a. någon sötnos av passande kön direkt eller indirekt skulle ha deltagit till att några pengar alls gått till svensk filmverksamhet?

--

...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #28851
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 19:14

Bara för att jag tankat hem x antal filmer via TPB så innebär det inte att jag faktiskt kollat klart på dem finns flertalet jag slängt långt innan jag sett slutet pga hur dåliga dem var.. <---

Nu ska vi analysera denna meningen här å belysa vad den faktiskt innebär då jag uppenbarligen blev helt feltolkad... Jag skriver att jag tankat hem x antal filmer (Ok detta är vi ense om än så länge är allting bra) jag har gjort det via TPB (fortfarande inga problem som jag ser) jag har inte sett klart på dem det finns flertalet jag slängt innan jag sett klart på dem (Nu börjar missförståndet visa sig här detta innebär absolut inte att jag inte sett klart på filmer det innebär bara att det är flera jag inte sett klart på då jag funnit dem så ruskigt dåliga (tex alla filmer av Uwe Boll som jag var tvungen att kolla på för att se ifall dem va så dåliga dem hävdats vara av alla kritikerrecensioner jag har sett))

Nu går vi in på nånting som jag funderade på att lägga till i mitt inlägg men inte kände att det behövdes då jag helst ville se ifall nån skulle missuppfatta det hela

Jag har en dvdsamling som jag har lagt ner långt mycket mer pengar än dem flesta människor jag känner hävdar vara vettigt (Serier från japan kostar sjukt mycket att köpa i Sverige tro mig) dessa filmer/serier/konserter/etc jag har samlat på mig har jag sett flertalet å gånger å gillar väldigt mycket (varför skulle jag annars ha köpt dem för sjuka överpriser som dem tyvärr skaffar sig då intresset inte är tillräckligt stort för att importera några större volymer av dem)

Svara med citat
  (#5) Gammal
pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Länk: #28862
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 19:22

Citat:
svanstrom (2006-Jun-06)Du säger alltså till 100% att du _ALDRIG_ skulle ha betalat ett endaste öre för att se en av filmerna du tankat hem; att du _ALDRIG_ lyckats påverka någons filmval genom att säga att du redan har sett (iaf delar av) en film och ansett den dålig; att du är 100% _HELT_ _SÄKER_ på att du aldrig av lathet eller nyfikenhet eller p.g.a. någon sötnos av passande kön direkt eller indirekt skulle ha deltagit till att några pengar alls gått till svensk filmverksamhet?

Nu får du ge dig. Du menar att du vill hindra folk att ladda hem film för att evaluera, för om den är dålig så köper folk inte filmen och upphovsmannen förlorar då inkomst?

---

Svara med citat
  (#6) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #28868
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 19:25

pipatron jag utgår ifrån att han utövar argumentationsteknik å undervisar oss i motargument som vi kan möta när vi lägger upp våra kommentarer.. Kolla han är "partimedlem" och hans lilla gulliga undertext säger ju bara lite mer om vad han hävdar sig stå för eller hur?

Svara med citat
  (#7) Gammal
pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Länk: #28875
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 19:47

Citat:
Holi (2006-Jun-06)pipatron jag utgår ifrån att han utövar argumentationsteknik å undervisar oss i motargument som vi kan möta när vi lägger upp våra kommentarer.. Kolla han är "partimedlem" och hans lilla gulliga undertext säger ju bara lite mer om vad han hävdar sig stå för eller hur?

Japp, och jag svarar precis som jag skulle gjort ifall någon försökt komma med det argumentet!

Men detta är faktiskt en rätt viktig punkt. Speciellt när det gäller CD-skivor känns det ofta som att affärsidén bygger på att sälja material med undermålig kvalitet, i hopp om att folk skall tro att det är 15 låtar på skivan som är lika genomarbetade. Eftersom det inte finns någon seriös chans att provlyssna och sedan lämna tillbaka skivan så har det ju fungerat hittils.

---

Svara med citat
  (#8) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #28938
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 20:59

Jo det är ju tyvärr så systemet fungerar idag å jag personligen gillar det inte över huvud taget (Nån som hört uttrycket köpa grisen i säcken?). När vi snackar 200:- för en skiva så är det bra mycket mer pengar än jag vill spendera på en chansning (våga argumentera emot å säga att det inte är så mycket pengar... Jo det är det faktiskt för väldigt många idag (studenter arbetslösa osv))

Svara med citat
  (#9) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #28992
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 22:03

Citat:
pipatron (2006-Jun-06)Nu får du ge dig. Du menar att du vill hindra folk att ladda hem film för att evaluera, för om den är dålig så köper folk inte filmen och upphovsmannen förlorar då inkomst?

Om vi bortser från din motivering så är det exakt det jag säger.

Han påstod att hans nedladdning av dåliga filmer inte har kostat folk något, för han skulle aldrig ha betalat för dem ändå; men det jag vill belysa är att även om han inte tror sig ljuga så har han faktiskt med väldigt stor sannolikhet fel.

Till att börja med så har hans aktiviteter hjälpt andra fildelare, där vi säkert hittar ett antal vilka skulle ha köpt, eller hyrt, filmen; så redan där så har han del i minskade intäkter.

Anledningen till att han har hämtat ner filmerna har i iaf en del av fallen handlat om nyfikenhet, och om han då inte fått hem filmerna via nätet så hade säkert nyfikenheten i iaf en del fall fått honom att någon gång hyra/köpa någon av filmerna...

Utöver det så skulle han säkert tittat på någon film (eller del därav) på reklamfinansierad tv...

Sen så skulle han i någon diskussion som rört någon av filmerna inte uttryckt sig på ett negativt sätt, negativa kommentarer vilka fick någon i gruppen att inte hyra/köpa/se filmen...

Allt det där, och säkert bra mycket mer, gör att hans aktiviteter faktiskt kostar folk slantar även fast han inte tror det.

Folk har, mycket tack vare Internet, fått den felaktiga uppfattningen att filmer är något man ska få "provköra" innan man betalar för dem; men de förstår inte att varje film har vad man skulle kunna kalla för ett planerat ekonomiskt liv. Vad det betyder i praktiken är att i dess budget så har man räknat med hur många som kommer se filmen, må det vara köpa den eller hyra den eller se den på tv, och hur mycket varje sådan individ är värd (pris per DVD, sändningsrättigheternas värde etc).

När du går på bio eller hyr en film eller ser en film på tv så betalar du för tillgången till filmen; du betalar inte för att se perfekta filmer, du betalar för att se filmen du har valt att se.

När en film kopieras elektroniskt, fildelas, så ser inte de inblandade några utgifter (mer än bandbredd etc) och får därför felaktigt bilden att det är ett "offerlöst" brott; men som ni ser av det jag skrivit ovan så stämmer inte det.

Visst så kan man attackera det "ekonomiska liv" som jag talar om här ovan, men vad man i praktiken gör då är att man kräver av konstnärer, filmskapare och musiker etc att de måste skapa perfekta verk för att få betalt.

Om du köper en kebab och inte tycker om den så måste du ändå, inom vissa gränser, betala för den; om du får lghten ommålad så måste du, återigen inom vissa gränser, acceptera en del misstag...

För de konstnärer etc som vi talar om så har den där toleransen helt plötsligt upphört, även fast deras verk är upplevelsebaserade så ska folk få betala efter att de har fått upplevelsen; så inte bara måste folk tycka om filmen, utan de måste tycka om filmen nog för att inte bara spara den version de redan har utan så mycket att de går ut och köper den.

Inser ni inte att det här är helt orealistiskt?

--

...

Svara med citat
  (#10) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #29001
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 22:17

Citat:
Holi (2006-Jun-06)Jo det är ju tyvärr så systemet fungerar idag å jag personligen gillar det inte över huvud taget (Nån som hört uttrycket köpa grisen i säcken?). När vi snackar 200:- för en skiva så är det bra mycket mer pengar än jag vill spendera på en chansning (våga argumentera emot å säga att det inte är så mycket pengar... Jo det är det faktiskt för väldigt många idag (studenter arbetslösa osv))

Visst kan det vara mycket pengar; men du betalar för att se filmen/höra musik etc, varför ska du då får se/höra den gratis bara för att sedan bestämma dig för om du känner för att betala?

Om du går och ser en koncert med Sonata Arctica ska du då betala när du går ut därifrån, så att du kan låta bli att betala om sångaren är lite förkyld eller om ena gitarren är lite ostämd?

Om du går på bio, ska du då betala när du går ut så att du slipper betala om du anser att filmen hade ett dåligt slut?

.

.

.

--

...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad händer med pengarna? Mikael Holm Färdigbehandlade frågor 3 2009-08-13 11:34
Aftonbladet: ”Pengarna bara rullar in” Glith PP i media 0 2009-04-26 21:11
The Pirate Bay bara en av många fildelarsajter mobboffer PP i media 0 2009-03-01 17:07
Pirate bay gör bara reklam för Hollywood Dennis Nilsson PP i media 3 2008-11-02 17:35