Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 22:26

Jo med dagens finansieraing samt uppbyggnad av ekonomi gällande denna marknad är det det. Det innebär dock inte att jag känner för att gå med på det hela hur oresonlig jag än kan verka när jag säger detta.. Jag säger att industrin ska tänka om.. Jag säger att de ska utvärdera nya system.. Jag säger att ifall jag inte kommer få fortsätta med det jag gjort i rätt många år nu så kommer jag bojkotta industrin å inte köpa nån mer film över huvud taget.. Jag är nöjd med den samlingen jag har nu (även om den kan vara relativt okomplett) å kan säkert klara mig med den länge till... Skulle faktiskt kunna gå så långt som att slänga den å gå tillbaka till böcker för att ha nånting å fylla ut tomheten i mitt liv som är fritiden. Dessa kan jag ju faktiskt låna på biblioteket gratis (Kan tom snacka lite skit med dem trevliga bibliotikarierna å få tips om böcker att läsa av dem när jag ändå är där)

Och som jag skrev innan mitt första inlägg där uppe det var personliga åsikter å inte partiets Jag är ingen politiker å jag vet det jag vill däremot ändra på världen som den ser ut nu för att sprida kulturen till personer som vill ta del av mer av den än dem har råd med som det ser ut idag.. Hur detta ska gå till vet jag inte.. Jag hoppas verkligen att nån kommer på nån briljant lösning på denna frågeställning... Många förslag har getts å jag hoppas att nått av dem skulle kunna funka

Vad sägs om tex riskkapital.. Filmbolaget gör en första film för lågbudget (den behöver deffinitivt inte vara fullängd eller med skådespelare som är bra eller nått) å ifall publiken gillar den erbjuder dem att sponsra bolaget för att göra en uppföljare/riktiga filmen? Typ som pilotavsnitt för tvserier? 1 testavsnitt sen riktiga serien ifall testet blir lyckat... Vet inte ifall det hela skulle funka men det var en ide jag fick nu...

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#2) Gammal
jollyr Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #29010
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 22:33

Håller med dig, det är väl inget fult att tjäna pengar. Varför skall inte upphovsmännen kunna tjäna pengar på musik?

--------------------------------------

Stöd upphovsmännen till musik du gillar!

Svara med citat
  (#3) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #29038
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 23:05

Citat:
Holi (2006-Jun-06)Jo med dagens finansieraing samt uppbyggnad av ekonomi gällande denna marknad är det det. Det innebär dock inte att jag känner för att gå med på det hela hur oresonlig jag än kan verka när jag säger detta.. Jag säger att industrin ska tänka om.. Jag säger att de ska utvärdera nya system..

Ok, låt oss säga att iTunes store blir helt open source och finns för alla plattformar samt alla kan bygga sina egna butiker baserat på deras (öppna) standard... en drömvärld alltså... helt perfekt för att sälja filmer etc över nätet... och inga landsgränser eller någonting i den stilen... inga problem med att köpa en film och ha den i alla möjliga format för din dator, tv, ipod, mobil etc...

Tror du, i det där som är ett paradis lång bortom vad många vågar hoppas på i dag, att du skulle få se filmerna först och sedan välja om du vill betala för dem eller inte?! Jag har väldigt svårt att tro att du helt ärligt skulle kunna svara ja på den frågan.

Istället för ett enkelt ja eller nej så är jag säker på att du kommer prata om andra lösningar, mer nyskapande lösningar; men de finns redan i dag, de kallas för trailers och finns tillgängliga på nätet redan.

Om jag tar upp fjärrkontrollern från min högra sida så kan jag med ett par knapptryckningar få upp HD-trailers av ganska många filmer, och är jag intresserad av någon speciell film som inte finns där så får jag efter en snabb sökning upp en massa websiter antingen dedikerade till filmen eller med information om den.

Det finns alltså en sjuhelsikes massa information tillgänglig om filmerna, inkl. delar av dem, som du i princip helt gratis har laglig tillgång till; varför anser du då att du ska få se filmerna innan du bestämmer dig för att betala för dem?

--

...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #29043
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-06, 23:13

Jag ska vara helt ärlig... Jag ignorerar dessa trailers du nämner helt å hållet De ger i samtliga fall en ytterst vinklad syn av filmen som uteslutande är väldigt mycket mer intressant än själva filmen sedan visar sig vara

Och ja om jag ska va helt ärlig så i denna "perfekta" värld du nämner så skulle jag kanske inte betala för filmen så enkelt är det.. Har alltid berott på hur mycket jag råkade gilla filmen/verket i fråga samt ifall jag tyckt prissättningen va skälig för det nöjjet jag fick från den

Jag har en massa böcker å är tom med i en bokklubb trots att det finns böcker gratis att låna på biblioteket... Ännu ett exempel på det hela.. Ifall ett verk förtjänar pengar kommer det få pengar.. Att verken kostar så absurt mycket att skapa det är tja.. En problematik jag inte vet hur det ska kunna lösas.. Kanske filmindustrin behöver omvärdera sina budgetar? vad vet jag.. Jag vill inte förändra mig dem vill inte förändra sig.. Det är svårt att mötas på mitten verkar det som (om det nu finns en mitt).. Så hur ska vi nu möta problemet tycker du?

Svara med citat
  (#5) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #29083
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 00:05

Citat:
Holi (2006-Jun-07)Jag ska vara helt ärlig... Jag ignorerar dessa trailers du nämner helt å hållet De ger i samtliga fall en ytterst vinklad syn av filmen som uteslutande är väldigt mycket mer intressant än själva filmen sedan visar sig vara

Och ja om jag ska va helt ärlig så i denna "perfekta" värld du nämner så skulle jag kanske inte betala för filmen så enkelt är det.. Har alltid berott på hur mycket jag råkade gilla filmen/verket i fråga samt ifall jag tyckt prissättningen va skälig för det nöjjet jag fick från den

Jag har en massa böcker å är tom med i en bokklubb trots att det finns böcker gratis att låna på biblioteket... Ännu ett exempel på det hela.. Ifall ett verk förtjänar pengar kommer det få pengar.. Att verken kostar så absurt mycket att skapa det är tja.. En problematik jag inte vet hur det ska kunna lösas.. Kanske filmindustrin behöver omvärdera sina budgetar? vad vet jag.. Jag vill inte förändra mig dem vill inte förändra sig.. Det är svårt att mötas på mitten verkar det som (om det nu finns en mitt).. Så hur ska vi nu möta problemet tycker du?

Du vill alltså förvandla filmskapare etc till tiggare som måste be om att du ska skänka en slant efter att du har sett deras arbete; varför ska de hamna i en sådan situation när andra som skapar saker (snickare som bygger hus etc) slipper det?

Om du nu tycker att filmerna kostar för mycket, varför låter du då inte bara bli dem, på samma sätt som du låter bli miljardvillor, diamanter, lustjakter och allt annat som din ekonomi inte tillåter?

--

...

Svara med citat
  (#6) Gammal
Echmech Inte uppkopplad

Echmechs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #29196
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 07:56

Citat:
svanstrom (2006-Jun-07)Du vill alltså förvandla filmskapare etc till tiggare som måste be om att du ska skänka en slant efter att du har sett deras arbete; varför ska de hamna i en sådan situation när andra som skapar saker (snickare som bygger hus etc) slipper det?

Som Holi sa köper han böcker trots att det finns gratis att tillgå. Samma sak gäller film och musik och alla andra varor. Anser du att varan är värd det bestämda priset och du har pengarna finns chansen att du köper produkten. Köper du en platta får du en sak att ställa i bokhyllan, en booklet eller vad det nu heter att kika lite i, en skiva som inte försvinner om din HD krashar och du stödjer artisten och alla andra som jobbat för att du ska få skivan i din hand.

Samma sak för en snickare, anser du att det är värt det att anställa en snickare på att bygga om köket och köket behöver renoveras kommer du hyra en snickare för jobbet. Sen är det INTE lag på att du måste hyra en snickare för att göra jobbet, du kan göra det själv om du vill. Det som går fel i ditt resonemang är att du skickar in snickare i fel led i resonemanget.

PS. Hmm... missade lite av vinklingen i resonemanget. Men skitsamma skickar endå.. Kan dock lägga till lite:

När du "hyr" en snickare för att utföra ett jobb ingår ni i ett kontrakt, muntligt eller skriftligt. Han utför ett jobb som DU vill ha gjort.

Om snickaren sedan gör lite extra (tex. fixar badrummet på samma gång) finns det ingenting som säger att att han ska få betalt för det. Har jobbat 2 år som snickarlärling och har lärt mig att du aldrig ska göra något som inte är beställt. Ganska enkelt.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #29602
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 16:16

Vill faktiskt påpeka att det var exakt det jag skrev... Jag kommer låta bli dem det gör inte mig nått Finns väldigt mycket annat här i världen så som spel/böcker/musik(ja den finns tillgänglig gratis från flertalet artister) finns faktiskt hur många söta filmklipp som helst på internet som ingen ens tänkt tanken på att betala för

Svara med citat
  (#8) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #29610
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 16:27

Citat:
Holi (2006-Jun-07)Vill faktiskt påpeka att det var exakt det jag skrev... Jag kommer låta bli dem det gör inte mig nått Finns väldigt mycket annat här i världen så som spel/böcker/musik(ja den finns tillgänglig gratis från flertalet artister) finns faktiskt hur många söta filmklipp som helst på internet som ingen ens tänkt tanken på att betala för

Om det verkligen är så värdelöst för dig, varför låter du då inte bli det i dag?

Även om man ignorerar hur det kan skada andra människor så är det ju faktiskt olagligt, skulle du stjäla saker som du inte behöver från en affär om du tror dig kunna komma undan med det?

--

...

Svara med citat
  (#9) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #29613
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 16:30

Det var ett argument jag aldrig ens betänkt... Den tanken har jag aldrig tänkt... Får se nu när du upplyste mig om det måste jag nog betänka den situationen ett tag... Kommer tillbaka med ett svar om några år ifall jag gör det

Svara med citat
  (#10) Gammal
Kaizer Pierre Inte uppkopplad

Kaizer Pierres avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #29941
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-07, 21:43

Ville bara påpeka att det finns många massor av stora MMORPG spel på internet som lever helt på donationer och att sälja saker i själva spelet för riktiga pengar, alltså saker som man kanske vill ha för att bli stark snabbare. Men själva spelet är helt gratis att spela!

O sen det där med TPB och att dom tjänar pengar på reklam, ja då kan väl musiker/filmskapare också ha reklam i sina verk eller runtom. Såg en bit bak något om t.ex. filmerna som visas på TV4 med alla jobbiga reklamavbrott. det är ju precis samma sak som om en filmskapare skulle ha reklam i sin film, no? Inget jag personligen skulle vilja se, men då kanske man kunde ha tillgång till att KÖPA filmen reklamfri

Alternativen finns därute, men många är på tok för pittögda för att se dom

Längesen jag vistades här nu.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad händer med pengarna? Mikael Holm Färdigbehandlade frågor 3 2009-08-13 11:34
Aftonbladet: ”Pengarna bara rullar in” Glith PP i media 0 2009-04-26 21:11
The Pirate Bay bara en av många fildelarsajter mobboffer PP i media 0 2009-03-01 17:07
Pirate bay gör bara reklam för Hollywood Dennis Nilsson PP i media 3 2008-11-02 17:35