Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-08, 15:49

Musik är ingen "sak", det är en upplevelse. Om man njuter av en viss upplevelse kan det vara moraliskt korrekt av en att ge pengar till den personen som gjort den upplevelsen möjlig. Liknelsen för bibliotek är både haltande och bra på samma gång. Biblioteken betalar ju faktiskt pengar för att låna ut böckerna. Därför håller den inte. Å andra sidan är det ju så att någon finansierar biblioteken och dess möjlighet att låna ut böcker. Personligen anser jag att bibliotek borde få låna ut böcker gratis och att jag borde få kopiera hela jäkla boken om jag skulle vilja det. Det hindrar inte folk från att fortfarande gå och köpa den fina inbundna boken i affären.

Varför kan inte förlaget/skivbolaget ge artisten lön utifrån arbetet de gjort med skivan? Sen är det ju upp till förlaget/bolaget om de vill tjäna in dessa pengar eller inte. Förslagsvis genom att konkurrera mot det som finns ute, men nu utan att behöva ge pengar tillbaks till artisten/författaren som helt enkelt får göra som alla andra när det gäller att få betalt. Arbeta. Skriva mer material.

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#2) Gammal
ptte Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #30865
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-08, 23:10

För att återgå till ursprungsfrågan; varför the pirate bay ska få tjäna pengar?

Som många varit inne på erbjuder tpb en tjänst folk vill ha, något man alltid ska kunna få betalt för.

Nu stannar det hela inte där eftersom det hela till största delen handlade om reklamintäkter. Om tpb nu får in sådana enorma pengar på reklam, varför kan inte filmindustrin sätta upp sin egen tracker och låta alla tanka fritt, eller mot väldigt liten/lite större kostnad. När man _konkurrerat_, inte lagstadgat, ut tpb och liknande med en bättre tjänst kommer ju uppenbarligen intäkterna som ett brev på posten. Det hela kanske förutsätter en kraftig förändring av synsättet på filmbudgetar och filmer över huvudtaget, men det är väl de som vill tjäna pengar och därmed är det deras problem att anpassa sig?

Alternativt var det inte en fullt lönsam affär, och då kanske det inte finns någon anledning att wajna på tpb.

patrik.ring@piratpartiet.se
Lead Täby kommun

Svara med citat
  (#3) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #30895
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-08, 23:54

Skillnaden mellan att stjäla en DVD och att ladda ner samma film är, vilket som sagts ett antal gånger på den här siten, att en DVD kostar pengar i sig själv att skapa, medan det är gratis att skapa fler nedladdningsbara kopior. Det är helt enkelt skillnad mellan att stjäla et föremål och att "stjäla" ett potentiellt försäljningstillfälle.

Jag håller med om att det är moraliskt tveksamt att tjäna pengar på andras arbete. Ett (i mitt tycke) ganska gott argument till varför det ska vara legalt att ladda ner film o.dyl. är att det innebär oacceptabla intrång i den personliga integriteten att kontrollera att du *inte* gör det.

Dessutom anser jag till viss del att det är upp till bolagen att anpassa sig till en ny konkurrenssituation. Det borde inte vara *så* svårt att erbjuda en bättre, eller åtminstone likvärdig tjänst som P2P näten, exempelvis genom bättre kvalité. Som exempel tycks ju inte telebolagen ha några enorma problem med Skype, vilket också tillhandahåller samma tjänst som de (ok, nästan iaf...), fast gratis.

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #30955
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-09, 06:00

Är det nån som ens redovisat "faktumet" hur mycket pengar de tjänade på sina reklamavtal samt hur mycket som gick till underhåll och ny hårdvara? Inte i denna tråden dvs då folk bara diskuterat här.. Och som nämns innan faktumet kvarstår att det inte var fildelningen i sig utan uppmärksamheten den tillförde dem som gjorde att de drog in pengar via reklamavtal... Ifall det inte varit en site full av torrents hade de kanske inte fått den uppmärksamheten men det innebär väl fortfarande inte att de automatiskt skulle tjänat pengar på tex den å den filen? Utan att de snarare tjänat pengar på fenomenet... Det förekommer faktiskt saker som är fullt lagligt att sprida där också som inte innefattas av nån restriktiv upphovsrätt eller liknande

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#5) Gammal
brtkrbzhnv Inte uppkopplad

Länk: #31317
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-09, 19:28

svanstrom:

Citat:
1. Ingen tvingar dig att se alla filmer, ingen tvingar dig att köpa all musik; INGEN TVINGAR DIG ATT ÖPPNA PLÅNBOKEN OCH KÖPA DVDFILMER ETC OCH SOM DU INTE VILL HA!
Ditt svar är helt irrelevant. Det människor tvingas till är förstås att betala skadestånd. En som skriker tas inte på allvar.

Citat:
2. Om du inte dricker Evian så dör du inte för att Evian är enda källan av vatten, det är bara att gå hem till kranen och börja dricka!
Du har missat den uppenbara analogin: precis som kranvatten är ett alternativ till Evian är piratkopior ett alternativ till köpeunderhållning – i ingetdera fallet finns någon anledning att låta bli den billigare produkten för att man inte vill köpa den dyrare.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Darkie Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #31330
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-09, 20:24

Citat:
svanstrom (2006-Jun-06)Hur kan du sitta och säga att det är rätt av TPB att tjäna pengar på sitt arbete, när, som ett direkt resultat av dem, allt fler unga film/kulturskapare kommer misslyckas ekonomiskt; när organisationer som TPB sitter och tjänar ören här och där, samtidigt som de örena här och där är resultatet av att andra förlorar hundratusentals kronor

Jag tror inte du förstått - att inte få vinst är inte densamma som att få förlust. Är denna filmskapare osmart nog att arbeta i 10 år på ett projekt, och tar lån av bank för att fortsätta arbeta på projektet - då är det en gamble oavsett vad, och då får denna räkna med att "chansen finns att jag inte kommer tjäna pengar på detta".

Om jag sätter mej ner och börja programmera i 10 år utan arbete och lön, och sen resultatet blir tillräckligt bra för att ladda ner och samtidigt tillräckligt kasst för att inte köpa - kan jag då skylla på fildelningen över att jag har massa skulder?

Kanske kan bli nästa generations höglöningsjobb. Att göra de osmartaste affärsdragen möjliga, beskylla en halv befolkning för att ha stuligt jobbet och få betalt för mina misstag genom straffbeskattning? Jag ser enorma ekonomiska möjligheter i detta... /sarkasm

Att TPB får marginaler genom trackern är inget negativt. Det är inte detsamma som att de skulle slösa upp alla marginaler på sej själva. Det behövs vissa bufferts för sådana situationer som nu när regeringen snodde TPB's servrar, och helt plöttsligt måste pengar fixas fram för att hyra in servrar i holland och ryssland, eller som bufferts för framtida uppgraderingar (köp mer betala mindre projekt)

__________________________________________________<br>
"Piracy kills the music industry" kan vara en olaglig fras innom kort - den uppmanar ju trots allt till fildelning. :: ipred2

Svara med citat
  (#7) Gammal
Magnus D Inte uppkopplad

Länk: #31411
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-09, 22:44

Om man använder antipiraters alldeles egna sätt att argumentera......

Om grundarna av TPB tjänar pengar på det, vad är då problemet.

Grundarna av TPB borde ju vara LIKA skyddade av upphovsrätten som alla andra. De har ju skapat något och det ska man ju ha rätt att tjäna pengar på.

Så OM de nu tjänar pengar på TPB (Vilket jag inte tror)... GRATTIS! Ni är värda det!

Svara med citat
  (#8) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #31673
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-10, 13:21

Tråden har ett par intressanta argument och vinklingar som man inte brukar se när det gäller det här ämnet, bra och kul.

Istället för att nöta vidare alla punkter hur länge som helst så tänkte jag bara komma med ett par kommentarer:

1. Att titta på biblioteken är ganska intressant, eftersom vi via dem länge har kunnat få tillgång till gratis kultur (i bokform). Som alla som använt sig av bibliotek vet så är de krångliga och man får ibland stå i kö och vänta på böckerna man vill ha, och när de väl dyker upp så kanske någon sida saknas eller det är klotter i dem; det är jämförbart med att behöva gå till videobutiken för att stå i kö för ett VHS-band, som när det dyker upp har ett par scener med lite brus/dålig bild. Har man inte satt det i system, och alltså inte fått in det som en regelbunden del av sitt liv, så är bibliotek riktigt jobbiga; de är jobbigare än videobutiker, och även fast videobutikerna är relativt smidiga så väljer folk ofta av lathet att hämta hem en film istället för att hyra den. När det gäller kopieringsmöjligheter så blir biblioteksböckerna av sämre kvalite (inga identiska kopior där inte), samt att kopieringskostnaden faktiskt kan bli högre än att bara köpa boken; att kopiera en DVD från videobutiken är däremot väldigt smidigt, samt ger dig en identisk kopia; men ändå så hämtar folk av lathet ner filmen från nätet istället.

Om ni vill ha en poäng bakom det där så är det att jämförelsen med bibliotek både haltar och är riktigt pang på bra: Den haltar för att man har enstaka fysiska verk, men den är pang på bra för att den visar att kultur kan spridas gratis; man skulle t.ex. kunna tänka sig att istället för att kräva DRM-fria CD-skivor så kräver man tillgång till skivorna via biblioteken (kanske sponsrat av musikbolagen, man kräver alltså att de för att få ge ut DRM:ad musik ger en licens till biblioteken att låna ut musiken; men så klart i ett format som gör att kunderna inte bara kan ta en perfekt digital kopia).

2. Upplevelsen av att se en film... Jag ångrar absolut inte att jag såg 6:e sinnet, en riktigt bra film; men när jag väl har sett den så har min önskan att se den igen gått ner till nästan noll, jag vet ju hur den slutar. Så att säga att man får skylla sig själv om man har gjort en film bra nog för att kopieras och ses gratis, men inte bra nog att sedan även köpas, fungerar helt enkelt inte; många filmer innehåller upplevelser som gör att man får ut så mycket mer av första titten än av följande, att man helt enkelt inte vill lägga ut (mer) pengar på den när man väl har sett den. I en värld där man måste se till så att folk vill se filmerna om och om och om igen så måste man nästan som regel plocka bort att väldigt överraskande slut, och skräckfilmer får inte vara psykologiska i betydelsen att de håller en på stolkanten utan att det händer så mycket (något som kan vara väldigt kul första gången filmen ses, men en effekt som inte fungerar när man ser om filmerna)... Kulturellt sett så skulle vi alltså bli fattigare i en sådan värld.

--

...

Svara med citat
  (#9) Gammal
snurre Inte uppkopplad

Länk: #31681
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-10, 13:29

Om de nu har tjänat massa pengar på det så det fan i mig bara rätt! é det nån som ska ha pengar så é det väl de.

De har utan de hade vi inte haft mycket och göra på fritiden... eller?

Svara med citat
  (#10) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #31686
Standard RE: The Pirate Bay gör det bara för pengarna - 2006-06-10, 13:38

Citat:
snurre (2006-Jun-10)Om de nu har tjänat massa pengar på det så det fan i mig bara rätt! é det nån som ska ha pengar så é det väl de.

De har utan de hade vi inte haft mycket och göra på fritiden... eller?

Ändamålen helgar medlen in absurdum?

--

...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad händer med pengarna? Mikael Holm Färdigbehandlade frågor 3 2009-08-13 11:34
Aftonbladet: ”Pengarna bara rullar in” Glith PP i media 0 2009-04-26 21:11
The Pirate Bay bara en av många fildelarsajter mobboffer PP i media 0 2009-03-01 17:07
Pirate bay gör bara reklam för Hollywood Dennis Nilsson PP i media 3 2008-11-02 17:35