Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2011
Standard Rör Piratpartiet i media - 2012-09-29, 17:43

Jag har tänkt på en sak.

Och en sak är att en Pirat knappast gillar politik. Det har man märkt på kongressen och på alla möjliga tillfällen jag har varit med Pirater.

Jag tänkte på ifall vi inte borde hädanefter kalla oss för Piraterna "vardagligt", ochta bort stämplet av ett parti ?
Det kan göras i social media tycker jag.

Det blir lättare att skapa något nytt och flexibelt, som är bra i längden, eller hur?

Det kan nog röra UP - Ung Pirat.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #278317
Standard Sv: Rör Piratpartiet i media - 2012-09-29, 19:01

Angående Piratpartiet: PP ska syssla med politik (och vi sysslar redan med politik). Att med flit verka som om vi inte gör det skulle vara att föra folk bakom ljuset på ett sätt jag verkligen inte är bekväm med.

Angående Ung Pirat: UP bedriver inte politik på samma sätt, utan representerar snarare en blandning av en ideologi och en känsla, vilket kan representeras genom allt från lekar till mer seriösa diskussioner. Det finns många inom UP som inte gillar politik. Här är din idé mycket mer applicerbar. Dock tycker jag UP redan gör detta rätt väl, genom att kalla sig just "Ung Pirat" och inte "Unga Piratpartister" eller liknande.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #278318
Standard Sv: Rör Piratpartiet i media - 2012-09-29, 19:55

Citat:
Förbundets syfte är:
1. att erbjuda en naturlig samlingspunkt för unga pirater för ömsesidigt åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att tillse att Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till genomslag i samhällsdebatten;
2. att bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att väcka allmän debatt kring dem;
3. att hjälpa Piratpartiet operativt och ekonomiskt på en solidarisk basis; och
4. att, i samspråk med Piratpartiet, definiera och utveckla piratideologin
Det jag citerar ovanför är Ung Pirats syfte.

Vi är ett politiskt ungdomsförbund.

Jag delar inte alls uppfattningen att många pirater eller unga pirater inte gillar politik utan jag tycker uppriktigt att ni båda är ute och cyklar.

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #278319
Standard Sv: Rör Piratpartiet i media - 2012-09-29, 20:14

Förtydligande:

UP är definitivt ett politiskt förbund, och det finns definitivt gott om medlemmar som gillar politik, men jag håller fast vid att det inte bedrivs politik på samma sätt. Inom Piratpartiet sker diskussion om politik på en betydligt bredare front mellan människor som alla är överens om att det de vill göra är att bedriva politiskt arbete. Inom UP är detta mer några eldsjälar som utvecklar politik, medan många andra sprider den existerande politiken samt gör annat orelaterat till politik.

Jag ser personligen många som kommer in i UP helt ointresserade av politik, och sedan upptäcker att det är roligt och fastnar. UP bör alltså ha som mål att inspirera till vidare engagemang politiskt, vilket UP definitivt redan gör.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2011

Länk: #278320
Standard Sv: Rör Piratpartiet i media - 2012-09-29, 20:22

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Förtydligande:

UP är definitivt ett politiskt förbund, och det finns definitivt gott om medlemmar som gillar politik, men jag håller fast vid att det inte bedrivs politik på samma sätt. Inom Piratpartiet sker diskussion om politik på en betydligt bredare front mellan människor som alla är överens om att det de vill göra är att bedriva politiskt arbete. Inom UP är detta mer några eldsjälar som utvecklar politik, medan många andra sprider den existerande politiken samt gör annat orelaterat till politik.

Jag ser personligen många som kommer in i UP helt ointresserade av politik, och sedan upptäcker att det är roligt och fastnar. UP bör alltså ha som mål att inspirera till vidare engagemang politiskt, vilket UP definitivt redan gör.
Jag tänkte här på att det skulle vara lättare att hitta den andan bland andra likadana människor i samhället som de du pekade på i Ung Pirat.
Det var en fråga om marknadsföring, om att hitta stöd utan några politiska krav (att inte hänvisa i socialmedia till ett parti, utan till Piraterna, och inte heller behöver uppmana till att rösta på Piraterna. Målet vore istället att långsiktigt känna igen oss i varandra).

Det kan undvikas vara politiskt menat, utan uppmanar till en kultur och nybyggaranda.

För sedan så finns ju Piratpartiet för de politiskt intresserade.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är