Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dubmood Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard 180 grader? - 2006-01-16, 19:12

här är ett argument mot piratpartiet att prata emot:

piratpartiet har gått från totalt avskaffande av upphovsrätt, patent, mönsterskydd, etc, till stärkt upphovsrätt på vissa punkter samt stärkt varumärkesskydd, allt på en vecka..

Svara med citat
  (#2) Gammal
Uffliat Inte uppkopplad

Uffliats avatar

Länk: #5765
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-16, 19:53

Jag tror att målet hela tiden har varit ungefär det samma. Att ge folk en ökad integritet och att få bort den Cansersvuslt av upphovsrätt som infekterar kulturproduktionen. Vill man arbeta parlamentariskt så tror jag tyvärr att man måste uttrycka sig inom vissa ramar.

Man kan tycka att det är lite tandlöst, men jag tror att det är den enda vägen att gå om man vill förändra upphovsrätten och avkriminalisera fildelar rörelsen. Är man för extrem vinner man inte debatten, och vinner man inte debatten förlorar man förtroendet.

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #5802
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-16, 23:46

Jag är också lite skeptisk till det där med stärkt namn-/respekträtt och stärk varumärkesskydd.

Men det verar vara dålig formulering som ligger bakom det där. Stärkt var nog ett olyckligt ordval.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #5845
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-17, 08:11

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-17)Jag är också lite skeptisk till det där med stärkt namn-/respekträtt och stärk varumärkesskydd. Men det verar vara dålig formulering som ligger bakom det där. Stärkt var nog ett olyckligt ordval.

Inte just "stärkt" men däremot vad vi vill stärka. :-)

Det ligger flera bottnar i det där. Dels är det insikten att om vi tar bort patenten så bör man ersätta den lilla fungerande delen av dem med nåt och förstärkt skydd för varumärket (det är, som jag visat tidigare inte patentet i sig som driver försäljning utan ett starkt varumärke) var det som låg närmast till hands. Man kan tänka sig royalties eller nåt annat system istället, det är inte ett självändamål att stärka just varumärkena i den situationen. Eller skita i det helt, den kompensationen är mest lite socker i medicinen och inget måste.

Det andra och egentligen viktigare syftet är att stärka konsumentskyddet: Man ska helt enkelt veta vad man köper. Vill man välja att köpa svindyra märkesjeans så ska man få göra det i den trygga förvissningen om att man just slängt ut en tusenlapp på ett par brallor som tillverkats i samma fabrik som de som Ö&B säljer för 99:-. När en söm lossnar så ska man veta vem man ska banka på, vem Sverker ska kasta i soptunnan och vem som hamnar på ARNs svarta lista. Lågpriskonkurrens är bra för konsumenterna eftersom det pressar priset på märkesvarorna och erbjuder valmöjligheter. Fysiska piratkopior förstör den möjligheten genom att de åker snålskjuts på någon annans goda rykte. De stör en sund och rättvis ekonomi lika mycket som upphovsrätten, IMHO. Det är som om jag och ett par kompisar skulle anlägga hockeyfrillor och börja sälja skivor under namnet "Iron Maiden". Våra kunder skulle bli direkt lurade. Kallar vi oss däremot för "Järnladyn" och tonsätter Margaret Thatchers tal, då är det en helt annan sak. Jfr Eilert Pilarm.

Varumärken är för övrigt ett tveeggat svärd för företagen. Dels plöjer de ner pluringens mångfald i reklam för att bygga upp dem för att kunna dominera en marknad, men dels är det de som åker dit om nåt inte funkar. Vi har alla anekdoter och exempel på att "den grejen gick sönder på en vecka, jag köper aaaaldrig nåt av dem igen". Fråga en hojåkare vilken motorolja han använder och varför eller en hårdvarunörd vilka hårddiskar han köper och varför. :-) Ibland byter företag namn helt och hållet för att komma ifrån ett välförtjänt dåligt rykte (Gator/Claria) men det fungerar sällan.

Missbruket av varumärken är en annan sak. När Hästens reggar "rutiga sovmöbler" och "Bostongurka" kan vara ett varumärke så har det gått för långt. Det är skyddet jag vill stärka, inte omfattningen av varumärkena.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Fredrik Ivarsson Inte uppkopplad

Länk: #5889
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-17, 12:47

Citat:
Missbruket av varumärken är en annan sak. När Hästens reggar "rutiga sovmöbler" och "Bostongurka" kan vara ett varumärke så har det gått för långt. Det är skyddet jag vill stärka, inte omfattningen av varumärkena.

Men är det inte så att när du ser rutorna så tror du att det är Hästens som har gjort sängen? De fungerar precis som ordet Hästens som ursprungsangivelse. Varför vara så restriktiv att bara ord och figurer får vara varumärken?

Bostongurka introducerades som varumärke, men har sedan använts så att det inte är frågan om det "degenererats", förlorat särskiljningsförmåga, inte fungerar som ursprungsangivelse. Det är alltså inte så att ordet Bostongurka fanns som någon sen ville varumärkesskydda.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #5905
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-17, 14:35

Citat:
Fredrik Ivarsson (2006-Jan-17)Men är det inte så att när du ser rutorna så tror du att det är Hästens som har gjort sängen? De fungerar precis som ordet Hästens som ursprungsangivelse. Varför vara så restriktiv att bara ord och figurer får vara varumärken?
Du missförstår mig, jag tycker att mönsterskyddet (infört 1974) både är gott och nyttigt, men Hästens har skyddat ALLA rutmönster som ens vagt påminner om deras. DET vill jag beivra. Gärna skydd för just exakt deras mönster (och rimligen varianter som man lätt kan förväxla med deras) men inga heltäckande mönsterskydd. På det sättet de används fungerar de ju mer som hinder för konkurrenter än skydd för det egna varumärket och det missbruket vill jag beivra.

Citat:
Bostongurka introducerades som varumärke, men har sedan använts så att det inte är frågan om det "degenererats", förlorat särskiljningsförmåga, inte fungerar som ursprungsangivelse. Det är alltså inte så att ordet Bostongurka fanns som någon sen ville varumärkesskydda.
Precis. Men det är bara nån månad sedan en domstol dömde till förmån för att ordet "Bostongurka" var skyddat. Min mening är att det har degenererat och övergått i allmängods.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis behöver vara fel på lagarna, utan snarare praxis. Men, om man måste skriva om lagarna en aning för att förtydliga det här, so be it.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #5918
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-17, 15:55

Citat:
Du missförstår mig, jag tycker att mönsterskyddet (infört 1974) både är gott och nyttigt, men Hästens har skyddat ALLA rutmönster som ens vagt påminner om deras. DET vill jag beivra. Gärna skydd för just exakt deras mönster (och rimligen varianter som man lätt kan förväxla med deras) men inga heltäckande mönsterskydd. På det sättet de används fungerar de ju mer som hinder för konkurrenter än skydd för det egna varumärket och det missbruket vill jag beivra.

Hästensrutan har registrerats enligt varumärkeslagen. Så blåvita rutor får inte användas av en annan sängtillverkare. Detta tycker jag är rimligt eftersom så fort man ser en sådan rutig säng tänker på Hästens. Det är inte ett konkurrenshinder eftersom det finns otroligt många mönster och färger kvar att välja på, det behöver inte vara just blåvita rutor för att kunna säljas på marknaden. Vill du sälja ficklampor med blåvita rutor som mönster på så är det helt ok (det tror jag du vet men förklarar ändå).

Citat:
Precis. Men det är bara nån månad sedan en domstol dömde till förmån för att ordet "Bostongurka" var skyddat. Min mening är att det har degenererat och övergått i allmängods.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis behöver vara fel på lagarna, utan snarare praxis. Men, om man måste skriva om lagarna en aning för att förtydliga det här, so be it.

Parterna gjorde upp i godo innan hovrätten kom med domen. Att skriva om lagar för att man inte håller med en tingsrättsdom i en bedömningsfråga är lite att ta i tycker jag.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #6015
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-18, 07:28

Citat:
Fredrik Ivarsson (2006-Jan-17)Parterna gjorde upp i godo innan hovrätten kom med domen. Att skriva om lagar för att man inte håller med en tingsrättsdom i en bedömningsfråga är lite att ta i tycker jag.
Sedär, DET hade jag missat.

Här är det kanske dags att erkänna att en viss del av argumentationen (agitationen kan man nog tom säga) är ägnad åt att stämma i bäcken istället för i ån, dvs uppmärksamma lagstiftare på att det kanske inte är en bra idé att följa USA i det här fallet också (som de är på väg med URL). Just varumärken och mönsterskydd är ju inte vårt fokus, det är mer så att om man ändå ska in och göra om i immaterialrätten kan man lika gärna finslipa de här lite också. (Att det sedan stod att vi skulle avveckla hela immaterialrätten i det första utkastet till partiprogram har tyvärr också lite med saken att göra, politik är inte helt självklart enkelt alla gånger.)

Men om vi vänder på steken litegrann, tycker du att det system vi har idag fungerar bra? Hur ser du på parallellimport, konsumentmakt och varumärkenas skydd? Jag är egentligen inte främmande för att lämna just varumärkena och mönsterskyddet ifred, de är som jag har nämnt tidigare inte alls trasiga på samma sätt som URL och patenten är utan snarare lite fransiga i kanterna. Ett exempel är hur en del biltillverkare börjat mönsterskydda rena slitdelar som bromsbelägg för att hindra konkurrens från tredjepartstillverkare. Inget stort missbruk men definitivt nåt som man bör hålla ett öga på framöver. Det är liksom på den nivån det ligger.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #6066
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-18, 13:26

Jag är visserligen indoktrinerad genom min utbildning men jag tycker varumärkesrätten fungerar bra. Grundprincipen är att fungerar det som en ursprungsangivelse för en vara så får man varumärkesskydd. Jag tycker det fungerar bra i Sverige och ser inte några direkta lagändringar som effektivt skulle ge konsumenterna mer skydd. Det man skulle kunna göra är att omfördela statens budget i större favör till Tullverket Fast givetvis kommer något annat då få en mindre del av kakan. Jag tror inte Tullverkets behov av stoppa piratkopior är en så trängande angelägenhet för staten egentligen.

En sak som stör mig är att inom EU så måste varumärken kunna specificeras grafiskt på papper. Det gör att ljud som inte kan beskrivas i noter inte kan registreras även om det faktiskt fungerar som varumärke. Beskrivningar i ord har alltid hittillts ansetts som för otydliga. Detta ligger dock på EU-nivå och är heller inget som egentligen är en viktig fråga för allmänheten.

Som Oskar Swartz så tror jag inte Piratpartiet behöver kämpa för en ändrad varumärkesrätt för saken i sig eller för att vinna anhängare bland folket.

Har du någon länk till bromsbeläggen? I mönsterskyddsrätten, och i varumärkesrätten, ska man inte få skydd för något som är funktionellt, alltså något som har en funktion till skillnad för att vara en utsmyckning.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #6069
Standard RE: 180 grader? - 2006-01-18, 13:36

Bra förresten att det finns människor här som kan diskutera sakligt och konstruktivt och omvärdera sina egna åsikter. Min (förutfattade) tanke var annars att PP bara bestod av unga arga naiva revolutionärer som egentligen lika gärna av en ödets nyck hamnat i valfritt partis ungdomsförbund.

Får se om jag vågar ge mig in och diskutera i upphovsrätts/patentfrågan också. Även om jag inte kommer rösta på PP så är det nyttigt att pröva sina ståndpunkter.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är