Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-18, 20:35

Citat:
Jep (2006-Dec-18)Allt detta kan man motivera med exakt samma kollektiva nyttotänkande som PP står så stadigt på.
Nej. Du pratar om fallet när samhället har rätt att utöva våld på andra med hänvisning till samhällsnyttan. Vi pratar om fallet när samhället inte har rätt att utöva våld på andra med hänvisning till samhällsnyttan.

Alltså som det är nu så utövar samhället våld på människor med just argumentet att det är samhällsnyttigt (bättre för kulturspridandet och skapandet). Vi hävdar att "nej det är inte samhällsnyttigt" därför är det inte rättfärdigat.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #64181
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-18, 21:05

John->

Jag pratar inte om när samhället har rätt att bruka våld med hänvisning till samhällsnytta, jag pratar om hur kollektivt nyttotänkande kan leda åt skogen och alltså inte per definition är något gott.

Svara med citat
  (#3) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #64187
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-18, 22:47

Citat:
Jep (2006-Dec-18)John->

Jag pratar inte om när samhället har rätt att bruka våld med hänvisning till samhällsnytta, jag pratar om hur kollektivt nyttotänkande kan leda åt skogen och alltså inte per definition är något gott.

Men då vill jag kontra med att om det "leder åt skogen" så är det per definition inte samhällsnyttigt. Hur som så kan en diskussion om samhällsnytta inte leda till mycket eftersom själva definitionen på vad som är samhällsnyttig är en fråga om ideologiskt ställningstagande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Länk: #64201
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-19, 08:10

John->

Då landar du i samma förrädiska ytlighet som Engström; att samhällsnytta är sånt som är snällt. Om det är dumt, är det inte samhällsnytta. Och JAG får höra att jag cirkelresonerar!

Då tycker jag att det är hederligare att resonera som exempelvis ATIX, som säger rakt ut att han tycker att upphovsmäns intressen i diskussionen om upphovsrätt är "ovidkommande". Han utgår från den nytta han ser för sig själv och andra, som får möjlighet att lägga vantarna på all världens immateriella verk utan att pröjsa - det han definierar som samhällsnytta - och struntar helt enkelt i vad de som sitter på andra sidan bordet har för synpunkter.

Vad som är samhällsnytta är inte bara ett ideologiskt ställningstagande, samhällsnyttoperspektivet är möjligt att anlägga oavsett vilken ideologisk plattform man står på. Det sätt som du, Engström med flera använder begreppet samhällsnytta på, liknar utilitarismen, en nyttomoral som innebär att man ska sträva efter största möjliga sammanlagda nytta (eller egentligen: välbefinnande) för alla människor sammantaget (eller egentligen: alla kännande varelser). Det låter fint och så, men den filosofins inneboende problem kvarstår: den struntar i individen och betraktar nytta och kollektiv som någon sorts matematiska storheter. Det tänkandet leder mycket lätt till en strävan mot ett utopiskt mål, vars uppnående är så viktigt - så "nyttigt" - att det motiverar vilka offer som helst.

Svara med citat
  (#5) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #64235
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-19, 15:19

Citat:
Jep (2006-Dec-19)Vad som är samhällsnytta är inte bara ett ideologiskt ställningstagande, samhällsnyttoperspektivet är möjligt att anlägga oavsett vilken ideologisk plattform man står på. Det sätt som du, Engström med flera använder begreppet samhällsnytta på, liknar utilitarismen, en nyttomoral som innebär att man ska sträva efter största möjliga sammanlagda nytta (eller egentligen: välbefinnande) för alla människor sammantaget (eller egentligen: alla kännande varelser). Det låter fint och så, men den filosofins inneboende problem kvarstår: den struntar i individen och betraktar nytta och kollektiv som någon sorts matematiska storheter. Det tänkandet leder mycket lätt till en strävan mot ett utopiskt mål, vars uppnående är så viktigt - så "nyttigt" - att det motiverar vilka offer som helst.

Jag är inte helt med på vad du försöker tillskriva mig för åsikter, men jag känner inte alls igen mig i beskrivningen.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #64237
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-19, 15:34

Citat:
Jep (2006-Dec-19)Vad som är samhällsnytta är inte bara ett ideologiskt ställningstagande, samhällsnyttoperspektivet är möjligt att anlägga oavsett vilken ideologisk plattform man står på. Det sätt som du, Engström med flera använder begreppet samhällsnytta på, liknar utilitarismen, en nyttomoral som innebär att man ska sträva efter största möjliga sammanlagda nytta (eller egentligen: välbefinnande) för alla människor sammantaget (eller egentligen: alla kännande varelser). Det låter fint och så, men den filosofins inneboende problem kvarstår: den struntar i individen och betraktar nytta och kollektiv som någon sorts matematiska storheter. Det tänkandet leder mycket lätt till en strävan mot ett utopiskt mål, vars uppnående är så viktigt - så "nyttigt" - att det motiverar vilka offer som helst.
Jag förstår inte heller vad du försöker tillskriva mig för åsikter, och jag känner inte heller igen mig i beskrivningen.

Jag uppfattar det som att du återigen försöker bygga straw-man-argument, istället för att försöka diskutera på ett seriöst sätt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Länk: #64243
Standard RE: Hur svara Henrik (inte Pontén) - 2006-12-19, 16:58

Engström->

Jag utgår hela tiden från den definition av begreppet du själv gett, och som Richie länkade till alldeles nyligen. Du är mångordig i den, trots att du lika gärna kunde sagt "samhällsnytta är sånt som är bra" - för ungefär så djupt lodar din förklaring.

Därmed menar jag inte att du förordar exempelvis att man skulle tvinga onyttigt folk att donera organ före sin död - med det exemplet ville jag visa att samhällsnyttobegreppet, som du och andra använder ganska blåögt, förtjänar att problematiseras åtminstone något!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Henrik Ponten Dreamhack 2009 Soulion PP i media 1 2009-06-16 03:18
Henrik Pontén heter nu officiellt Pirate Pontén targetgamer PP i media 0 2009-06-07 23:20
Henrik Pontén fick sitt namn bytt till Pirat Pontén (Aftonbladet) Fnords PP i media 34 2009-06-07 12:01
Henrik Ponten är Konspirations teoretiker.... tranquillity PP i media 5 2009-04-27 23:42
Henrik Pontén om Relakks gothbarbie Relakks 7 2006-09-06 15:37