Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JohanR Inte uppkopplad

JohanRs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Lite jämförelser - 2007-02-05, 12:50

Jag läste just in mig lite i de två rödaste trådarna i det här forumet, och blev intresserad av en frågeställning som verkade återkomma.

Jag tar ett konkret exempel för att förklara vad jag tycker är konstigt.

Jag jobbar för tillfället på en teater med ljud-, ljus- och scenografiteknik. I mitt jobb ingår att planera för hur alla kablar ska dras, hur scenografin ska in och ut och att programmera och hålla ordning på ljus-momenten. Jag gör arbetet delvis tillsammans med ensamblen och när jag kommit på en lösning så presenterar jag den för producenten som ser till att den används.

Förra året jobbade jag med att skriva bakgrundsmusik till en pjäs. I jobbet ingick att planera för hur musiken skulle passa in i pjäsen, in- och ut-que'er och skriva materialet. Jag gör arbetet delvis tillsammans med ensamblen och när jag kommit på en lösning så presenterar jag den för producenten som ser till att den används.

Båda jobben innebär/-barungefär en månads heltidsarbete (160 timmar). Som tekniker får jag en timlön på ungefär 95kr/timmen och för den andra en klumpsumma på ungefär 15'000.

Jag får med andra ord ungefär lika mycket pengar för ungefär lika mycket arbetsinsats.

Om någon i ensemblen (eller någon annan) vill sätta upp samma föreställning igen. Är det inte konstigt att jag då kan hindra dem från att använda "min" musik, men inte från att kopiera mina lösningar för ljudet, ljuset och scenografin?

Och säg att jag istället hade byggt själva scenen och fått 15'000 för 160 timmar. Borde jag kunna hindra beställaren från att använda scenen igen?

Jag har fått betalt för mina arbetade timmar. Vad har jag med verket/lösningen/produkten att göra nu?

Jag har tidigare fått, som försök till svar, att jag, som det ser ut idag, har all rätt att frånsäga mig mina rättigheter till musiken. Men min fråga är en helt annan. Varför borde någon ha den rätten från början.

Jag spelar jag en del också. Hör ett av banden på myspace.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #66999
Standard RE: Lite jämförelser - 2007-02-06, 11:22

Smekis->

Förlåt en gammal bannlyst dissident, men är det inte helt enkelt så att du ifrågasätter verkshöjdsbegreppet, och kanske de ganska vedertagna gränser som samhället drar mellan vad som är konst och vad som inte är det?

Så, nu lägger jag mig inte i mer.

Svara med citat
  (#3) Gammal
JohanR Inte uppkopplad

JohanRs avatar

Länk: #67167
Standard RE: Lite jämförelser - 2007-02-08, 12:19

Citat:
Jep (2007-Feb-06)Smekis->
Förlåt en gammal bannlyst dissident, men är det inte helt enkelt så att du ifrågasätter verkshöjdsbegreppet, och kanske de ganska vedertagna gränser som samhället drar mellan vad som är konst och vad som inte är det?

Så, nu lägger jag mig inte i mer.
Precis så är det! Verkshöjd är ett förlegat begrepp som inte har fungerat i praktiken på mycket länge, och jag skulle mena att det är en avde stora grunderna till problemen vi har; att vissa verk anses vara värda någon slags orättvis kontroll och andra inte. Även inom samma kulturyttring.

Men fanns inte den ekonomiska ensamrätten så skulle det ju inte spela någon roll.

Och för mig får du gärna lägga dig iså mycket duvill

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #67176
Standard RE: Lite jämförelser - 2007-02-08, 13:54

Smekis->

Intressant ståndpunkt. På vilket sätt menar du att begreppet verkshöjd är förlegat? Vad är det som inte har fungerat? Vad är det som är orättvist?

Tack för vänligheten, förresten.

Svara med citat
  (#5) Gammal
JohanR Inte uppkopplad

JohanRs avatar

Länk: #67198
Standard RE: Lite jämförelser - 2007-02-08, 18:26

Citat:
Jep (2007-Feb-08)Smekis->
Intressant ståndpunkt. På vilket sätt menar du att begreppet verkshöjd är förlegat? Vad är det som inte har fungerat? Vad är det som är orättvist?
Det som blir problematiskt i dagens kulturskapande är gränsen mellan de kulturyttringar som innehåller tillräckligt mycket nytt material för uppnå verkshöjd, och de som inte gör det.

Jag har tidigare använt mig av parodier i en diskussion mot dig, och det är fortfarande ett jättebra exempel. Jag skulle mena att Weird Al tillfört mer nytt/nyskapande/inovativtmaterial till kulturen i stort än Chamillionaire, med sin rap som Al paroderade på. Ändå är Als ett plagiat på Chamillionaires verk. Men Ridin' Dirty bygger minst lika mycket på tidigare verk som White and Nerdy gör.

Jag har svårt att se något verk på något område som uppnår verkshöjd mer än något annat liknande idag. Är Halo Wars en rip-off på StarCraft, eller är det ett verk eftersom StarCraft är en rip off på AvP? När jag skriver nya låtar i svensk folkmusik-stil kan jag vara säker på att någon annan troligen redan skrivit en väldigt lik låt men som jag aldrig hört, eftersom ramarna är tillräckligt snäva och låtskrivarna tillräckligt många.

Verkshöjd är ett koncept som fungerade på den tiden när man tydligt kunde urskilja skillnaderna mellan verk, och tillskriva (ofta på halvbra grunder) dem en upphovsman. När alla inte hade tillgång till all inspiration och man inte lika lätt kunde hitta föregångaren.

Som vi säger i teatersvängen: Allt bygger på att ta och göra till sitt eget.

Illusionen om individuellt upphov är inte längre så svår att slå hål på.

Citat:
Tack för vänligheten, förresten.
Så lite så.

EDIT: Lade till en länk...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är