Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 12:56

Vi vill revidera våra stadgar. Vissa hävdar att de inte antagits korrekt, och måste godtas på ett medlemsmöte.

Vi reviderar/antar dem på detta möte och på kommande möte, som är ett årsmöte. Då har vi giltiga stadgar efter årsmötet, vare sig det går att ogiltigförklara deras första antagande eller inte.

En delta är bifogad. Den tar hänsyn till påpekanden från Tor Skude och från Siljelind.

Denna tråd stänger 1200 imorgon för votering.

EDIT: sorry, jag såg precis att fel attachment var med. Jag ändrar till revision B. Ändringarna mellan A och B är endast typografiska.

EDIT: Kl 11 söndag -- jag har integrerat de frågor, som jag sett minst två personer samtycka om, i en ny revision C. Jag har också (på egen hand) ökat "nyttja, förälda och sprida" till "inhämta, nyttja, förädla och sprida".

Voteringen kommer först att vara en utslagning mellan revisioner B och C som varar i 45 minuter, och därefter en fråga om vi ska anta dem, som varar fram till kl 1400.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Stadgar 1.1 - B.pdf (39.3 KB, 151 visningar)
Filtyp: pdf Stadgar 1.1 - C.pdf (40.8 KB, 169 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #7347
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:20

Jag tycker absolut att de inte är några fel på stadgarna, tycker vi bör hålla dem som dem redan nu är. Men skall läsa igenom det ett antal gånger till, så kommer jag med lite förslag och så!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Länk: #7359
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:31

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28)Vi vill revidera våra stadgar. EDIT: sorry, jag såg precis att fel attachment var med. Jag ändrar till revision B. Ändringarna mellan A och B är endast typografiska.

Jag yrkar på frågan om ändringar i nuvarande stadgar bordläggs tills till kommande årsmöte. Alternativ även på att årsmötet kan ge styrelens i uppdrag att justera dessa så ev. uppenbarliga fel kan åtgärdas. Samt att lämna möjligt för styrelsen gess möjlighet att ha separat medlemsmöte (före årrsmötet), förslagsvis via forumet, så medlemarna kan ta ställning till detta vid annat tillfälle.

x - x

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7364
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:35

Citat:
JoakimHolgersson (2006-Jan-28)
Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28)Vi vill revidera våra stadgar. EDIT: sorry, jag såg precis att fel attachment var med. Jag ändrar till revision B. Ändringarna mellan A och B är endast typografiska.
Jag yrkar på frågan om ändringar i nuvarande stadgar bordläggs tills till kommande årsmöte. Alternativ även på att årsmötet kan ge styrelens i uppdrag att justera dessa så ev. uppenbarliga fel kan åtgärdas. Samt att lämna möjligt för styrelsen gess möjlighet att ha separat medlemsmöte (före årrsmötet), förslagsvis via forumet, så medlemarna kan ta ställning till detta vid annat tillfälle.
Hmm. Det ger flera problem - inte minst det problemet, att utan giltiga stadgar, så finns det inget som reglerar hur ett årsmöte ska se ut.

Enligt stadgarna (som kan vara giltiga eller inte, vi åtgärdar det på detta möte) så ska en revidering godkännas på två på varandra följande möten, varav ett ska vara årsmöte. Det är därför det är aktuellt att ta upp dem på medlemsmötet direkt före årsmötet.

Om stadgarna INTE är giltiga, så behöver de antas på detta medlemsmöte.

Problemet är att vissa hävdar det ena hållet, andra det andra. Det löses genom att man hanterar det så att de blir giltiga oavsett om de var det eller inte.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Länk: #7370
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:40

Ok, då är det först imorgon vi tar ställning till detta med stadgarna?

Och kan ta ställning till det då?

x - x

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7374
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:43

Citat:
JoakimHolgersson (2006-Jan-28)Ok, då är det först imorgon vi tar ställning till detta med stadgarna?
Och kan ta ställning till det då?
Ja, voteringen sker imorgon mellan 1200 och 1400.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #7376
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 13:44

Angående §17 Valberedning:

Bör ledamöterna i valberedningen själva vara valbara på kommande poster? Det är inte speciellt brukligt. Anledningen är som jag förstått det att valberedarna i annat fall kan utnyttja sin position för att själva nominera sig till viktiga poster.

Med anledning av ovanstående resonemang yrkar jag på:

att i §17, mellan tredje och fjärde stycket, som eget stycke, infoga: "Valberedningens ledamöter får inte nominera sig själva i de personval som avses i föregående stycke."

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7385
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 14:00

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-28)Angående §17 Valberedning:

Bör ledamöterna i valberedningen själva vara valbara på kommande poster? Det är inte speciellt brukligt. Anledningen är som jag förstått det att valberedarna i annat fall kan utnyttja sin position för att själva nominera sig till viktiga poster.

Med anledning av ovanstående resonemang yrkar jag på:

att i §17, mellan tredje och fjärde stycket, som eget stycke, infoga: "Valberedningens ledamöter får inte nominera sig själva i de personval som avses i föregående stycke."
Det tycker jag är en självklarhet, men har inget emot att införa det explicit.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Sebastian Själin aka Schangtil Inte uppkopplad

Länk: #7386
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 14:02

Låter ju bra, man kan tycka att saker är själklara men det är lika bra att skriva ned dem ändå.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sebastian Själin aka Schangtil  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7389
Standard RE: 11. Revidering av stadgar - 2006-01-28, 14:10

Finns det någon särskild ideologisk eller annan anledning till den, i min humlas oppinion, något märkliga passusen i paragraf fem:

"...från sina medborgare och parti att representera."

Vid en, förvisso ytlig, genomläsning skulle jag snarare ha förväntat mig:

"...från sina medlemmar att representera."

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A16. Motion om komplett revidering av partiets stadga SimonRosenqvist Motioner rörande partiets stadgar 32 2010-04-15 02:59
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 09:33
Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' mobboffer Motionsförslag 18 2010-03-03 12:18
12. Revidering av principprogrammet Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 112 2006-01-30 09:13