Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 14:49

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28)Jag är starkt emot att vi går på totalavskaffandelinjen, som jag har uttryckt i tråden "För en rimlig upphovsrätt".
Jag ska svara i den tråden ikväll (som jag skrev till dig imorse tror jag att vi är överens om det mesta, men det finns en del kärnor vi behöver diskutera).

Citat:
Det skulle mycket väl kunna uppfattas som ett försök att kuppa igenom ett ställningstagande i den kontroversiella frågan. Jag hoppas dock att så inte är fallet, utan att det rör sig om ett olycksfall i arbetet.
Eh. Med risk för att låta besserwissrig så är det vår ställning till dess att den eventuellt ändras, eftersom det står så i principer 2.0, som har antagits med stor majoritet. Det finns ingen anledning att kuppa igenom ett ställningstagande som redan formellt gäller.

Dessutom är jag inte speciellt mycket för kuppande, speciellt inte i en så här ny organisation som är beroende av att alla samarbetar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #7422
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 14:55

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28)Dessutom är jag inte speciellt mycket för kuppande, speciellt inte i en så här ny organisation som är beroende av att alla samarbetar.
Det tror jag inte att du är heller, så det var därför jag påpekade att det säkert bara var ett olycksfall i arbetet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #7425
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:04

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28)I version 2.0 av principprogrammet fanns ett avsnitt med rubriken "Vi vill bekämpa monopolen", som tagits bort i version 2.5. Jag tycker det avsnittet var kanske det allra bästa i version 2.0 av principprogrammet, och menar att det inte bör strykas såsom skett i det föreliggande förslaget.
:-) Få stycken i det förslaget fick så mycket stryk för att vara "högervridet" och irrelevant som just det stycket. Det kan iofs bero på formuleringarna, men debatten kom att handla om vin&sprit-monopolet istället... Jag har flyttat valda delar av det stycket, något omskriva, till de stycken som kändes relevanta, dvs under upphovsrätt respektive patent eftersom det kändes som lite tårta-på-tårta att ha det som ett separat stycke - mycket som stod där också fanns också under de två övriga rubrikerna, fast annorlunda formulerat.

Läkemedelspatenten kan man visst ta upp, men då är vi lätt inne mer på ren argumentation än en värdegrund. Jag ser det som att alla patent är dåliga och det av samma grundläggande orsaker, vi ska inte behöva skilja ut några som speciellt onda här, utan tar det hellre i argumentativa texter på flygblad, FAQ osv. Jag vill inte ha det här dokumentet för långt och detaljerat... Mothugg på det?

Men om vi säger så här, om vi bordlägger den här frågan så är det 2.0 som gäller istället. Är det så att den här 2.5 (eller 3.0 beta eller whatever) är bättre än 2.0 som helhet så är det väl bäst att ta 2.5 och jobba vidare utifrån den än att gå tillbaka till 2.0 och börja om därifrån? I vilket fall så behövs hela dokumentet jobbas om fram till årsmötet, men jag tycker att 2.5 iaf är en bit på rätt väg. Tankar på det?

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7426
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:07

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-28) Hur lång tid tror ni behövs för att föra en mindre stressad diskussion om principprogrammet? En vecka? En månad?

Med tanke på vilket tempo vi redan har kunnat hålla (förmodligen världsrekord, med möjlighet att hamna i Guinness rekordbok), så skulle i alla fall jag tro att nästa vecka räcker mer än väl.

Åtminstone bör vi vara klara långt innan årsmötet. När nu det kommer att hållas. En annan viktig fråga, som väl egentligen borde varit klar innan vi röstar om styrelsemedlemmar fram till årsmötet? Jag menar, för hur lång tid väljer vi egentligen styrelse just nu? Men den frågan borde jag kanske rätteligen ta upp i annan tråd?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7430
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:39

Citat:
Richie (2006-Jan-28)Men om vi säger så här, om vi bordlägger den här frågan så är det 2.0 som gäller istället. Är det så att den här 2.5 (eller 3.0 beta eller whatever) är bättre än 2.0 som helhet så är det väl bäst att ta 2.5 och jobba vidare utifrån den än att gå tillbaka till 2.0 och börja om därifrån? I vilket fall så behövs hela dokumentet jobbas om fram till årsmötet, men jag tycker att 2.5 iaf är en bit på rätt väg. Tankar på det?
Det här är mer eller mindre exakt min inställning. 2.5 är närmre tavlans mitt än 2.0 är (var).

Svara med citat
  (#6) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #7431
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:40

Jag håller med om att en längre diskussion behövs för att revidera/förändra principförslaget, så jag stödjer att vi bordlägger frågan för att ta upp den typ mellan slutet på detta möte till söndagen veckan (eller kanske två veckor?) efter.

Jag tror nästan jag skulle vilja se en grupp med trådar, en tråd för varje paragraf/stycke i principförslaget. Där skulle då de som, vill/känner sig manade, kunna skriva alternativa formuleringar av stycket. Det finns ju ingen anledning att bara en pers skall skriva allt.

När sedan diskusionen tagit slut så kan den version som verkar fungerat bäst i varje tråd slängas in i ett dokument och folk får läsa allt tillsammans, sedan kan vi modifiera det som inte passar ihop mellan olika paragrafer/stycken. Detta tror jag komemr leda till ett bra dokument som vi kan känna oss nöjda med.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #7433
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:42

Ska i så fall diskussionen bordläggas för att lämna utrymme för så kallad öppen diskussion och revidering, eller för medlemmar endast? Vet inte om det måste framgå av de olika valbara förslagen, men kändes som en fråga som kanske måste komma upp också.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7435
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:45

Citat:
Baloo2 (2006-Jan-28)Åtminstone bör vi vara klara långt innan årsmötet. När nu det kommer att hållas. En annan viktig fråga, som väl egentligen borde varit klar innan vi röstar om styrelsemedlemmar fram till årsmötet? Jag menar, för hur lång tid väljer vi egentligen styrelse just nu? Men den frågan borde jag kanske rätteligen ta upp i annan tråd?
En väl motiverad fråga.

Min bild har varit att vi utlyser ett årsmöte när organisationen fungerar, och det ser vi att den gör när valkretsarna arbetar organiserat och tillsammans. Därifrån tar det fyra veckor.

Så en magkänsla är sex till åtta veckor från nu.

Vi har ett bortre stopp också, och det är att vi inte kan få föreningsstöd förrän vi haft årsmöte, och alltså ligger det i vårt intresse att ta det så snart det är praktiskt möjligt.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #7436
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:50

Vi skulle kunna hålla den här sektionen öppen efter mötets slut, alternativt skapa en ny liknande, där vi kan diskutera principförslaget bland medlemmarna. Efter typ en vecka så borde vi ju ha kunnat fixa ihop ett dokument alla kan vara nöjda med.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#10) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7438
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:52

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28)Meningen "Detta skall gälla även de företag som idag läser sina anställdas e-post." bör utgå. Den här frågan är inte alls så solklar att vi bör förespråka att det ska bli olagligt för arbetsgivare att kontrollera vad de anställda skriver i tjänsten, eller hur de väljer att utnyttja den datorutrustning som arbetsgivaren har ställt till deras förfogande.
Stark dissent på den åsikten.

Idag är avlyssning olagligt beroende på teknikform. Det är turboolagligt för arbetsgivaren att avlyssna ett privat telefonsamtal, även om arbetsgivaren säger att han/hon tänker göra det, även om det sker på arbetsgivarens telefoner och telefonnät, och även om arbetsgivaren förbjudit privata telefonsamtal under arbetstid.

På samma sätt har du inte rätt att lyssna av de telefonsamtal som en gäst till dig gör genom ditt eget telefonabonnemang. Vem som äger utrustningen har bedömts vara irrelevant i jämförelse med skyddsvärdetför privat kommunikation.

För brev är det här skyddet om möjligt ännu starkare - kommer det ett brev till dig till din arbetsplats, så får inte arbetsgivaren eller arbetsgivarens representant öppna det. Helt oavsett företagspolicy, och helt oavsett att företagets resurser går åt till att hantera brevet (hämta det från postboxen, etc).

Det är bara logiskt att utsträcka samma princip till även elektronisk kommunikation, och säga att "privat kommunikation är privat och i lag skyddad från insyn av andra, punkt slut, oavsett teknik, plats, tid och andra omständigheter".

Frankrike har f.ö. redan exakt det skyddet för e-mail på arbetsplatsen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A16. Motion om komplett revidering av partiets stadga SimonRosenqvist Motioner rörande partiets stadgar 32 2010-04-15 01:59
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 08:33
Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' mobboffer Motionsförslag 18 2010-03-03 11:18
11. Revidering av stadgar Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 20 2006-01-29 10:09