Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:52

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-28)Hur lång tid tror ni behövs för att föra en mindre stressad diskussion om principprogrammet? En vecka? En månad? Jag håller med om att vi rimligen inte kan anta en revidering i morgon, men jag menar också att det inte är lämpligt att dröja hur länge som helst med det.
Javisst, det är jätteviktigt att det inte drar ut för länge på tiden. Vi behöver spika vad det är vi egentligen tycker så snart som möjligt, så att vi kan börja svara på frågor från media och nöta in argumenten.

Vi kanske kan ha som målsättning att få ihop ett principprogram 3.0 inom en vecka?

Jag tror inte att vi egentligen är så väldigt oense om vad vi vill inom partiet, men det är viktigt att det dokument vi presenterar verkligen hänger ihop och stöder de konkreta sakfrågor som vi kommer att presentera senare. Annars blir det lätt för våra motståndare att säga att vi är oseriösa och inte ens kan formulera vad vi står för.

Citat:
Richie (2006-Jan-28)Men om vi säger så här, om vi bordlägger den här frågan så är det 2.0 som gäller istället. Är det så att den här 2.5 (eller 3.0 beta eller whatever) är bättre än 2.0 som helhet så är det väl bäst att ta 2.5 och jobba vidare utifrån den än att gå tillbaka till 2.0 och börja om därifrån? I vilket fall så behövs hela dokumentet jobbas om fram till årsmötet, men jag tycker att 2.5 iaf är en bit på rätt väg. Tankar på det?
Jag tycker vi ska bordlägga frågan. Det sänder en tydligare signal att "vi är inte klara, vi jobbar fortfarande på det".

Om vi antar 2.5 i föreliggande skick kan till exempel de som tycker att ett totalt avskaffande av upphovsrätten är att gå för långt säga "Titta, nu har de reviderat, och inte sjutton vart det nån ändring för det, inte. Piratpartiet är för extremt för mig".

Det tycker jag skulle vara mycket olyckligt, om det sedan blir så att vi inte hamnar på en så radikal ståndpunkt. Då kanske vi redan har tappat ett antal potentiella väljare för att de redan har bestämt sig för vad de tycker om oss.

Så mitt förslag är att vi tar sakdiskussionen om upphovrätten i tråden För en rimlig upphovsrätt. När vi väl är överens om hur långt vi vill gå bör det inte ta särskilt lång tid att formulera det i principform.

De övriga sakfrågor som jag vill diskutera är arbetsgivares rätt att läsa mejl eller inte, den ideella delen av upphovsrätten, och de privata monopolen. Andra kanske har andra saker som de vill diskutera.

Jag kan göra så att jag postar om mina olika ändringsförslag i olika trådar, så kanske vi kan ta diskussionerna där. Om någon annan vill ta upp något annat kan han göra detsamma.

Sedan kanske vi kan se om det visar sig att vi kan bli klara inom en vecka. Det vore bra, och jag tror inte att det ska behöva vara omöjligt.

Edit: Trådarna är

För en rimlig upphovsrätt

Ideell upphovsrätt?

Vi vill bekämpa privata monopol samt

(den här tråden) för "Arbetsgivares rätt att snoka"

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #7440
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:55

Citat:
Jan Lindgren (2006-Jan-28)Om ändringen bordläggs så kommer vi alltså att behålla Principprogrammet 2.0?
Bordläggning blir i praktiken samma sak som ett "Nej" i betydelsen "Nej, vi ska inte anta Principer 2.5", men med nyanstillägget "åtminstone inte vid det här tillfället".

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #7442
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 15:57

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28)Extremt stark dissent på den åsikten.
Utmärkt, då föreslår jag att vi tar den diskussionen i en egen tråd. Det är inte alls omöjligt att det går att övertala mig, men jag i alla fall några frågor.

Postar du om ditt inlägg ovan (inklusive citatet av vad jag inledde med att säga) i en egen tråd, så kan vi fortsätta där?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7446
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:03

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28) För brev är det här skyddet om möjligt ännu starkare - kommer det ett brev till dig till din arbetsplats, så får inte arbetsgivaren eller arbetsgivarens representant öppna det. Helt oavsett företagspolicy, och helt oavsett att företagets resurser går åt till att hantera brevet (hämta det från postboxen, etc).
Väldigt OT har vi hamnat här, IMHO, men ovanstående är faktiskt inte helt sant. Om ditt namn står överst på brevet, så stämmer det. Om företagets namn står överst, så får övrig personal på företaget öppna det, för att senare eventuellt lägga det i internposten.

Sådana var i alla fall reglerna när jag senast var anställd (och tillika SIF-klubbsordförande). Fast det var ju iofs. för 30 år sedan.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #7448
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:05

Föregående låter vettigt. Samma med e-post borde dock gälla. Om det är e-post adresserat till dig personligen så får ingen läsa men om det är till företaget eller till dig som admin (admin@gnuhq.se) så får dom kolla det.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #7450
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:10

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28) Postar du om ditt inlägg ovan (inklusive citatet av vad jag inledde med att säga) i en egen tråd, så kan vi fortsätta där?
Då går vi ju miste om alla de tänkvärda åsikter du redan har bidragit med i dina tidigare inlägg.

Jag föreslår i stället att vi helt enkelt semi-låser den här tråden, och fortsätter i den efter helgens medlemsmöte. Förutsatt, naturligtvis, att det är mötets gemensamma åsikt att förslaget om bordläggning skall bifallas.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7451
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:12

Citat:
Baloo2 (2006-Jan-28)Förutsatt, naturligtvis, att det är mötets gemensamma åsikt att förslaget om bordläggning skall bifallas.
Det vet vi inte förrän voteringen varit, men oavsett det, så ser jag inget hinder att fortsätta diskussionen. I alla fall inte så länge det inte går ut över att samla signaturer.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7452
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:14

Citat:
Baloo2 (2006-Jan-28)
Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28) För brev är det här skyddet om möjligt ännu starkare - kommer det ett brev till dig till din arbetsplats, så får inte arbetsgivaren eller arbetsgivarens representant öppna det. Helt oavsett företagspolicy, och helt oavsett att företagets resurser går åt till att hantera brevet (hämta det från postboxen, etc).
Väldigt OT har vi hamnat här, IMHO, men ovanstående är faktiskt inte helt sant. Om ditt namn står överst på brevet, så stämmer det. Om företagets namn står överst, så får övrig personal på företaget öppna det, för att senare eventuellt lägga det i internposten.
Sant. Nyansskillnad som jag glömdenämna - ifall företagets namn står överst, så räknade jag det inte som ett brev till dig, utan som ett brev till företaget. Därav min formulering ovan med "brev till dig [som privatperson, dvs adresserat för att markera det]".

Svara med citat
  (#9) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #7453
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:18

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28) Sant. Nyansskillnad som jag glömde nämna - ifall företagets namn står överst, så räknade jag det inte som ett brev till dig, utan som ett brev till företaget. Därav min formulering ovan med "brev till dig [som privatperson, dvs adresserat för att markera det]".
Ahh... Good! Då är vi alltså, som vanligt(?), överens.

Sedan kan vi ju alltid diskutera huruvida ett email adresserat till företagets server, men med ditt namn framför snabel-A, skall räknas som att ha företagets namn "överst" eller ej...

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #7460
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 16:50

Okay, vi kör diskussionen om arbetsgivares rätt att snoka här. Jag har postat om de andra två ämnena i trådar vid namn Ideell upphovsrätt? respektive Vi vill bekämpa privata monopol. Kom gärna med synpunkter i de trådarna.

Citat:
Berner (2006-Jan-28)Föregående låter vettigt. Samma med e-post borde dock gälla. Om det är e-post adresserat till dig personligen så får ingen läsa men om det är till företaget eller till dig som admin (admin@gnuhq.se) så får dom kolla det.
Det är just det här som jag ser som ett problem. Jag har alltid haft christian.engstrom@whatever.xyz som min officiella jobbadress, men även tagit emot privata mejls på den.

Om det är hysteriskt olagligt för arbetsgivaren att läsa privata mejls, hur ska han våga gå igenom min inkorg för att läsa jobbrelaterade mejls om jag plötsligt har blivit sjukskriven en månad? Huruvida ett mejl är privat eller inte framgår ju inte av hur det är adresserat i det här fallet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A16. Motion om komplett revidering av partiets stadga SimonRosenqvist Motioner rörande partiets stadgar 32 2010-04-15 01:59
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 08:33
Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' mobboffer Motionsförslag 18 2010-03-03 11:18
11. Revidering av stadgar Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 20 2006-01-29 10:09