Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:02

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28)Om det är hysteriskt olagligt för arbetsgivaren att läsa privata mejls, hur ska han våga gå igenom min inkorg för att läsa jobbrelaterade mejls om jag plötsligt har blivit sjukskriven en månad? Huruvida ett mejl är privat eller inte framgår ju inte av hur det är adresserat i det här fallet.

Det vore ju inte otänkbart att du har två mail addresser.

En annan variant är att man har en mail-adress men använder olika nycklar för krypteringen. En privat och en för tjänsten.

Eller så formulerar man lagen så att mail som har en viss "header" t.ex. "X-Private: False" får läsas, alternativt att "X-Private: True" inte får läsas.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #7463
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:04

Christian Engström, jag vill ju då bara säga att det är dålig praxis att blanda privat och arbetsmail i samma adress, det finns ju egentligen ingen orsak... Det finns ju ingen direkt brist på e-mail adresser.

EDIT: Om ditt jobb är som revisor så kan man ju strukturera att du har en adress som heter revisor-engstrom@hubbabubba.se för arbetet och en som heter christian@... för privata mail (eller christian.engstrom@... om den första var upptagen).

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #7464
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:10

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-28)Eller så formulerar man lagen så att mail som har en viss "header" t.ex. "X-Private: False" får läsas, alternativt att "X-Private: True" inte får läsas.
Fast så mycket teknik-detaljer brukar man inte vilja ha i lagar.

En variant kunde förstås vara om man formulerar lagen så att det är förbjudet för arbetsgivaren att uppsåtligen läsa anställdas privatmejl. Eller nåt sånt.

Då skulle vi kanske slippa fylla upp fängelserna med stackars sysadmins som inte kan hjälpa att de kan läsa vad som helst (i de fall de nu kan det), och ibland kan komma att läsa privata mejls utan att det var det som var deras direkta avsikt.

Finns det någon som vet hur lagen i Frankrike är formulerad på den här punkten? Och vet man hur det har funkat i praktiken där?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7465
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:11

Citat:
Berner (2006-Jan-28) Christian Engström, jag vill ju då bara säga att det är dålig praxis att blanda privat och arbetsmail i samma adress, det finns ju egentligen ingen orsak... Det finns ju ingen direkt brist på e-mail adresser.
Vilket väl bara är ytterligare ett argument för att inte ge sig in och tafsa på arbetsgivarens (i mitt tycke) självklara rätt att kontrollera hur dennes mailserver användes? Om du vill skicka eller ta emot känslig mail, så använd någon av alla de övriga, olika möjligheter till detta, som står till buds.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #7466
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:13

Citat:
Björn Felten (2006-Jan-28)Vilket väl bara är ytterligare ett argument för att inte ge sig in och tafsa på arbetsgivarens (i mitt tycke) självklara rätt att kontrollera hur dennes mailserver användes? Om du vill skicka eller ta emot känslig mail, så använd någon av alla de övriga, olika möjligheter till detta, som står till buds.
Du ser inget självmål i konceptet "man ska välja att ta emot känslig mail på en annan adress"?

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7467
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:17

Citat:
Christian Engström (2006-Jan-28)En variant kunde förstås vara om man formulerar lagen så att det är förbjudet för arbetsgivaren att uppsåtligen läsa anställdas privatmejl. Eller nåt sånt.
Ja, naturligtvis. Eller ännu starkare egentligen - har du en mailserver som kraschar på ett mail, så kan du lik förbannat vara tvungen att inspektera just det mailet (utifrån ett tekniskt perspektiv - jag lovar att en typisk sysadmin är helt ointresserad av innehållet, men väldigt intresserad av t.ex. hur åäö är kodade, och i vilken ordning de olika multipart/related-delarna kommer).

I mitt ursprungliga utkast formulerade jag något i stil med att de som har hand om privat kommunikation bara får inspektera den till den grad som behövs för att trygga den tekniska funktionen hos kommunikationen, och då har total tystnadsplikt om eventuellt innehåll de tillgodogör sig i processen.

Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #7469
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:19

Helt klart kluven - men jag tycker att det faller på att även om någon annan "äger" servern där mitt mail-konto finns, så är det inte någon självklarhet att ägaren har fri tillgång till min kommunikation. Likväl som att inte Bodström ska ha tillgång till min traffik, ska inte min chef ha det heller.

Det måhända finns anledningar för en arbetsgivare att kontrollera mailtrafiken, men det känns fel att någon fritt ska kunna sampla min korrespondens, speciellt med beaktande att all annan korrespondens ses som privat och finns reglerad. Och jag är rätt övertygad om att anledningar, även om hypotetiskt existerande jäkligt bra sådana, oftast är av personlig karaktär, och fel-letning av t.ex. obekväma arbetstagare, osv.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #7468
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:19

Citat:
Berner (2006-Jan-28)Christian Engström, jag vill ju då bara säga att det är dålig praxis att blanda privat och arbetsmail i samma adress, det finns ju egentligen ingen orsak... Det finns ju ingen direkt brist på e-mail adresser.
Sant, men alla gör inte alltid rätt.

Det kan också mycket väl hända att kunder eller andra affärskontakter även skickar mejls av privat natur, om man har lärt känna varandra. I det fallet är det nog ofta så gott som omöjligt att få avsändaren att komma ihåg att använda en annan adress än den vanliga.

I det fallet är det ju lite orättvist om arbetsgivaren blir klassad som kriminell för att han försöker få verksamheten att rulla på även om jag är sjukskriven eller på semester.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7470
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:20

Citat:
Björn Felten (2006-Jan-28)Vilket väl bara är ytterligare ett argument för att inte ge sig in och tafsa på arbetsgivarens (i mitt tycke) självklara rätt att kontrollera hur dennes mailserver användes? Om du vill skicka eller ta emot känslig mail, så använd någon av alla de övriga, olika möjligheter till detta, som står till buds.
Varför är det självklart att arbetsgivaren har total kontroll och avlyssningsmöjlighet på sin mailserver, men intepå sitt telefonnät och sin postbefordran?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #7473
Standard RE: 12. Revidering av principprogrammet - 2006-01-28, 18:30

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Jan-28) Du ser inget självmål i konceptet "man ska välja att ta emot känslig mail på en annan adress"?
Nä, faktiskt inte.

Du får en emailadress av din arbetsgivare för att den skall användas i verksamheten. Inget (med reservation för vissa företags explicita policy i det fallet) hindrar dig från att använda den också för privata ärenden.

Men, på samma sätt som du själv väljer att bli videogranskad när du frivilligt går in i en affär med stora skyltar, som upplyser dig om att du blir just det, på samma sätt accepterar du IMHO att din grundlagsgaranterade brevsekretess inte existerar när du frivilligt använder dig av företagets emailserver. Du går in i det hela (eller borde i alla fall) med öppna ögon. Vad mer kan du begära?

Skickar du aldrig vykort förresten? Jag skollovsvikarierade på postsorteringen på Göteborg 1 under åtskilliga lov i min ungdom, och jag kan avslöja att där lästes många vykort. Aldrig skulle jag komma på tanken att skriva känslig information på ett vykort, det är då ett som är säkert.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A16. Motion om komplett revidering av partiets stadga SimonRosenqvist Motioner rörande partiets stadgar 32 2010-04-15 02:59
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 09:33
Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' mobboffer Motionsförslag 18 2010-03-03 12:18
11. Revidering av stadgar Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 20 2006-01-29 11:09