Piratpartiets mötesplattform

Svara   Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Myggiz Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 11:51

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Ett problem som lätt skulle kunna lösas genom att regeringen och oppositionen ger garantier att de inte tänker lämna ut Assange i samband med den här rättegången (och en tid efteråt). Det är fakta att regeringen inte vill ge garantier, och det enda skäl jag kan tänka mig är att det finns diskussioner om att utlämna Assange till USA. Detta stöds även av andra källor, som t.ex. det Expressen skrivit om.
Fortfarande ingen fakta... spekuationer och rykten samt hänvisningar till "källor och egna konspirations teorier samt Assanges advokat.

Expressen's artikel härstammar som sagt från 8 dec 2011 (och är i realiteten inte mycket mer än en fri översättning) källhävisning till den artikel som används som fakta bas saknas, vilket inte direkt höjer trovärdigheten i Expressen "avslöjande".

---

Etablissemanget "Vi skrotar skolor och upphovsrätten"

Piratpartiet "Hurra, det gillar vi. Vi röstar för detta!!"

Svara med citat
  (#2) Gammal
figaropravda Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #277108
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 14:36

Citat:
Ursprungligen postat av Myggiz Visa inlägg
Ingen av linjerna gör något annat än drabbar kvinnorna.....
Vilken linje förespråkar du då? Förslag på diplomatiska garantier eller förhör i UK syftar ju till att lösa den gordiska knuten som har uppstått, så att förundersökningen kan gå vidare. Om man inte kan tvinga JA att komma till Sverige, ska man då helt enkelt lägga ner förundersökningen? Ska man offra kvinnorna bara för att man - helt utan motivering - inte vill använda vedertagna rutiner för ömsesidig rättshjälp (Mutual Legal Assistance)? Märkligt sätt att värna om brottsoffren, kan tyckas.

Men du kanske har ett bättre förslag? I så fall är jag idel öra.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Myggiz Inte uppkopplad

Länk: #277110
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 16:52

Citat:
Ursprungligen postat av figaropravda Visa inlägg
Vilken linje förespråkar du då? Förslag på diplomatiska garantier eller förhör i UK syftar ju till att lösa den gordiska knuten som har uppstått, så att förundersökningen kan gå vidare. Om man inte kan tvinga JA att komma till Sverige, ska man då helt enkelt lägga ner förundersökningen? Ska man offra kvinnorna bara för att man - helt utan motivering - inte vill använda vedertagna rutiner för ömsesidig rättshjälp (Mutual Legal Assistance)? Märkligt sätt att värna om brottsoffren, kan tyckas.

Men du kanske har ett bättre förslag? I så fall är jag idel öra.
oh... och du har läst regelverket för detta från UK's perspektiv ?
t.ex
...
" It is important to note that the UK will not assist with requests to hear evidence from suspects via video link"
eller kravet på brottets proportioner för att få denna hjälp du anser borde gå att få...

lite läsning som kanske piggar upp...
http://www.homeoffice.gov.uk/publica...ed?view=Binary

---

Svara med citat
  (#4) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #277111
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 17:42

Citat:
Fortfarande ingen fakta... spekuationer och rykten samt hänvisningar till "källor och egna konspirations teorier samt Assanges advokat.
Du menar att expressen bara hittar på när de skriver: "Vi kan inte ge några garantier. Vad jag vet har vi aldrig gett några garantier på förhand, säger Cecilia Riddselius, kansliråd på justitiedepartementet som handlägger utlämningar."? Mitt förtroende för kvällspressen är lågt men liiite högre förtroende än så har jag ändå får dem.

Tillsammans med de diplomatkällor som expressen hänvisar till så verkar det sannolikt att de funderat på att lämna ut honom till USA. Det är i alla fall slutsatsen av den fakta vi har än så länge.

Svara med citat
  (#5) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #277114
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 20:52

Citat:
Trams...
Du lämnar halvfärdiga svar, det känns som om du vill säga mer än du egentligen säger, jag tror att det är det folk reagerar på.

Vi kan mycket snabbt reda ut alla missförstånd med en snabb ja eller nej-fråga. Ifall Sverige utlämnar Assange till USA (eller USA via Australien) tycker du att det är helt i sin ordning?

Om du svarar nej, vad är problemet med att lämna ut en garanti? Och kör inte med "specialbehandla brottslingar" etc etc för att de flesta misstänkta sexualbrottslingar eller andra brottslingar riskerar INTE att sedermera utlämnas till USA för ett ökänt öde i inkvisitioninspirerad rättsröta så som Bradley Manning. Därför kan du INTE jämföra. Dessutom, en punkt som du låtsades att du inte såg, är att Assange är misstänkt för brott ENDAST i Sverige. Det han är misstänkt för i USA är inte ett brott. Därför kan du omöjligt jämföra med en brottsling som utlämnas till USA. Det borde ju göra det ännu lättare för regeringen att lämna en garanti "självklart kommer Assange inte utlämnas till USA för han har inte begått ett brott där" eller hur? Men inte ens det kan regeringen krysta ut.

Det funkar säkert jättebra för dig att blint lita på samma rättsväsende som lämnade ut två oppositionella Egyptier för ett låtsasbrott, men många av oss har inte samma förtroende för den svenska rättsapparaten som du har. Därför sprider regeringens passivitet på våra misstankar och den allmänna ryktesspridningen. Du kan gärna visa lite förståelse för det. Eller inte. Men att dryga stärker nog inte dina argument.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#6) Gammal
figaropravda Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #277115
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-04, 21:16

Citat:
oh... och du har läst regelverket för detta från UK's perspektiv ?
Ja, det har jag, och du talar i nattmössan.

Ordföranden i High Court, Lord Justice Thomas, uttryckte vid förhandlingarna irritation över att den svenska åklagaren valt att göra förhörsfrågan till ett utlämningsärende istället för att välja en mer proportionerlig åtgärd som MLA.

Nu kanske du kan svara på mina frågor?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277118
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-05, 02:11

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Vi kan mycket snabbt reda ut alla missförstånd med en snabb ja eller nej-fråga. Ifall Sverige utlämnar Assange till USA (eller USA via Australien) tycker du att det är helt i sin ordning?
Jag är inte Myggiz men jag hoppas det är okej att jag ger min åsikt ändå. Svaret på denna frågan är givetvis "Det beror på omständigheterna under vilket det sker".
Citat:
Om du svarar nej, vad är problemet med att lämna ut en garanti? Och kör inte med "specialbehandla brottslingar" etc etc för att de flesta misstänkta sexualbrottslingar eller andra brottslingar riskerar INTE att sedermera utlämnas till USA för ett ökänt öde i inkvisitioninspirerad rättsröta så som Bradley Manning. Därför kan du INTE jämföra. Dessutom, en punkt som du låtsades att du inte såg, är att Assange är misstänkt för brott ENDAST i Sverige. Det han är misstänkt för i USA är inte ett brott. Därför kan du omöjligt jämföra med en brottsling som utlämnas till USA. Det borde ju göra det ännu lättare för regeringen att lämna en garanti "självklart kommer Assange inte utlämnas till USA för han har inte begått ett brott där" eller hur? Men inte ens det kan regeringen krysta ut.
Så fort du lämnar en garanti stänger du dörrar. I detta fallet skulle man exempelvis kunna påpeka att vid en sådan garanti finns det i praktiken ingen möjlighet för en utlämning även om USA skulle haft all rätt i världen till det.
Citat:
Det funkar säkert jättebra för dig att blint lita på samma rättsväsende som lämnade ut två oppositionella Egyptier för ett låtsasbrott, men många av oss har inte samma förtroende för den svenska rättsapparaten som du har. Därför sprider regeringens passivitet på våra misstankar och den allmänna ryktesspridningen. Du kan gärna visa lite förståelse för det. Eller inte. Men att dryga stärker nog inte dina argument.
Vad är det nu man brukar säga om sten och glashus? Ditt råd är gott. Du bör följa det själv.

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277119
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-05, 02:36

Robobengt, hoppas det är okej att jag svarar dig då också.

Ja, man bör inte ge garantier för att aldrig någonsin lämna ut honom till USA, men det borde gå bra att ge tidsbegränsade garantier. Regeringen och oppositionen skulle kunna ge garantier på att de inte kommer godkänna en utlämning medan rättegången och eventuella påföljder pågår (plus någon vecka så att han har möjlighet att resa vidare om han vill).

Svara med citat
  (#9) Gammal
Myggiz Inte uppkopplad

Länk: #277120
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-05, 14:18

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Du menar att expressen bara hittar på när de skriver: "Vi kan inte ge några garantier. Vad jag vet har vi aldrig gett några garantier på förhand, säger Cecilia Riddselius, kansliråd på justitiedepartementet som handlägger utlämningar."? Mitt förtroende för kvällspressen är lågt men liiite högre förtroende än så har jag ändå får dem.

Tillsammans med de diplomatkällor som expressen hänvisar till så verkar det sannolikt att de funderat på att lämna ut honom till USA. Det är i alla fall slutsatsen av den fakta vi har än så länge.
Först och främst... de diplomatkällor hänvisar till är inte Expressens diplomatkällor, Expressen har inga källor alls i detta fall förutom The Independet's artikel...

Och hur du får "vi har aldrig get garantier" till "han kommer att utlämnas" får du gärna förklara...

---

Svara med citat
  (#10) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277121
Standard Sv: Assanges krav - vill slippa USA - 2012-07-05, 16:43

Citat:
Och hur du får "vi har aldrig get garantier" till "han kommer att utlämnas" får du gärna förklara...
Jag har inte påstått att han kommer att utlämnas, jag likt de flesta kan inte förutsäga framtiden. Det jag sade är att Assange har anledning att vara orolig för att bli utlämnad till USA från Sverige, fakta tyder på att det finns planer på det. Att de inte vill ge garantier tyder på att de vill hålla möjligheten att lämna ut honom öppen. Annars ligger det väl i allas intresse att ge garantier? Åklagaren, Ecuador, Storbritannien, Kvinnorna, Assange... alla tjänar på att få det här överstökat.

Svara med citat
Svara  Lägg till ytterligare källa

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är