Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 01:57

Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-27)
Citat:
samface (2009-Oct-27)Det är väl inte fel?

Det beror på vad man vill uppnå och jag kan bara konstatera att vi inte kommer kunna enas om mer än att vi inte kan enas. För dig är folkviljan ett abstrakt begrepp, för mig är den lika med demokratin (något av det bästa vi i realiteten kan få, även om den på inga vägar är utan brister, det visar såväl dina resonemang som Churchills många citat om demokratin).

Folkvilja är mycket riktigt ett abstrakt koncept, för hur kan vi fullt ut känna till den utan att precis varenda kotte sagt sitt? I vilket demokratiskt val har det någonsin förekommit 100% deltagande? Som du säger, inte ens i en direktdemokrati engagerar sig mer än en väldigt liten del av folket i de enskilda frågorna och besluten som tas kan då knappast påstås representera folkviljan, särskilt inte i en representativ demokrati där folket inte får bestämma mer än vilken liten elit som ska styra åt dem var fjärde år. Och det är inte heller vad demokrati handlar om.

Demokrati betyder folkstyre, inte folkvilja. Skillnanden ligger i att folkstyret på ett mycket konkret sätt ger folket makten medans folkviljan, om den skulle vara möjlig att konkretisera fullt ut, inte på något sätt förutsätter demokratiskt styre och likagärna skulle kunna uppnås genom diktatoriskt styre så länge resultatet är i linje med den s.k. "folkviljan".

Att en del blandar ihop demokrati med något sorts abstrakt koncept om vad som är folkets vilja, eller ännu värre, folkets "bästa", är en alltför vanlig missuppfattning idag. Framförallt bland de som styr. Det är den attityden som resulterar i den politik som Margot Wallström ger prov på under denna klassiska TV-intervju:

http://www.youtube.com/watch?v=Cvcdsj3ZWkg

Vi i Piratpartiet borde veta bättre. Håller du inte med?

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #176392
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 02:05

Notera att det bara är folkets deltagande i (alla) beslut som jag ifrågasätter. Det jag kallar deltagandedemokrati, dvs när alla får delta i diskussionen ser jag som något mycket bra och något partiet bör anmana i stort.

Avslutningen på ditt inlägg var totalt ovärdigt en seriös debatt, sådana där halmgubbar får du kanske svar på av andra men inte av mig.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #176397
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 02:59

Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-27)Notera att det bara är folkets deltagande i (alla) beslut som jag ifrågasätter.
Jag tror inte det är någon som efterfrågat det heller. I varje fall inte jag. Partiets sakpolitik är inte alla beslut. En idé vore att våra årsmöten måste ha viss % deltagande för att vara legetimt som årsmöte. Det skulle ge en morot till att göra mer reklam för mötet för att öka valdeltagandet.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #176401
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 03:15

[quote]Björn Odlund (2009-Oct-27)
Citat:
Apis (2009-Oct-27)
Citat:
Vad är problemet? att deltagandet är lågt? skulle det bli större valdeltagande om man fick välja ombud istället?
Det tycker jag vi får diskutera vidare men jag har försökt att visa på varför jag ser fördelar med ombud. Brasklappen är som sagt att det för mig i sådana fall ska vara så att alla medlemmar har lika stor rätt och vara och utse dessa. Sen ska som jag påpekade ovan dessa ombud inte sköta allt, den mesta dagliga drift och kampanj sker i grupper som är öppna och kan omformas om medlemmarna ser det som önskvärt eller nödvändigt.
När jag läser igenom tråden såhär i efterhand kan jag tyvärr konstatera att jag kom lite i självsvängning över det där med icke valda "ombud" på "medlems"möten. Vilket gjorde att jag missade en del begåvade kommentarer etc.

Men syftet med hela ombudsdiskussionen verkar huvudsakligen vara att inte låta medlemmarna vara med och fatta den typ av beslut som behandlades på detta möte (för att det är för svårt/tråkigt?!?). Det förstår jag inte riktigt. Ska inte medlemmarna få besluta om verksamhetsplan, revisionsberättelse och stadga? Det är väl knappast för svårt för vanliga medlemmar? Om det fattades dåliga beslut tror jag huvudsakligen det berodde på den allmänna förvirring om vad som faktiskt gäller stadgemässigt, ordningsmässigt, hur mötet ska genomföras och det faktum att presidiet var helt överbelastat. Det är kanske värt att fundera över den biten i första hand.

I och med det låga mötesdeltagandet så antar jag att det huvudsakligen var styrelsen och de mest aktiva inom PP som faktiskt var här och röstade. Det är ju dessa personer som antagligen skulle bli ombud också. Om man underkänner dem nu är det väl inte så lyckat att utse dem till ombud heller? :S

Följande låter dock helt rimligt imho: alla medlemmar har möjlighet att (aktivt) ge sin röst till någon man har förtroende för i de fall man inte själv dyker upp eller helt enkelt känner att man inte hänger med. Samtidigt kan alla medlemmar som vill, delta som precis som tidigare. Detta är kanske vad som föreslagits redan. (Men det kräver ju ändå att medlemmarna håller koll på att deras representanter röstar som de säger, man vet ju hur det ser ut i riksdagen osv.)

Svara med citat
  (#5) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #176402
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 03:18

Citat:
Tommten (2009-Oct-27)
Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-27)Notera att det bara är folkets deltagande i (alla) beslut som jag ifrågasätter.
Jag tror inte det är någon som efterfrågat det heller. I varje fall inte jag. Partiets sakpolitik är inte alla beslut. En idé vore att våra årsmöten måste ha viss % deltagande för att vara legetimt som årsmöte. Det skulle ge en morot till att göra mer reklam för mötet för att öka valdeltagandet.
Mmm, morot skulle kunna behövas, men vad gör man om % inte uppnås? Blir det inget årsmöte då blir ju organisationen låst.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #176469
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 14:05

Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-27)Notera att det bara är folkets deltagande i (alla) beslut som jag ifrågasätter. Det jag kallar deltagandedemokrati, dvs när alla får delta i diskussionen ser jag som något mycket bra och något partiet bör anmana i stort.

Avslutningen på ditt inlägg var totalt ovärdigt en seriös debatt, sådana där halmgubbar får du kanske svar på av andra men inte av mig.

Kasta sten i glashus? Ovärdiga kommentarer i de här debatterna finns det från alla olika håll tycker jag (pilutta är definitivt en av dem).

Det jag skulle säga var att problemet är väl att veta vilka beslut som man tycker att medlemmarna inte ska ha makt att besluta, det är där det blir jobbigt. För vem beslutar det? Styrelsen eller medlemmarna? Det är givet att man måste göra en sådan avvägning men samtidigt är det en farlig sådan att göra.

Sen när det gäller att man får aktivt ge sin röst till ett ombud...jag vet inte men för mig låter det som att man kan köpa till sig rätt mycket röster på det sättet. "Du får en hundring så får jag din röst?" alternativt ännu värre "Om jag inte får din röst så ska jag..."

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #176474
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-27, 14:52

Citat:
Apis (2009-Oct-27)Mmm, morot skulle kunna behövas, men vad gör man om % inte uppnås? Blir det inget årsmöte då blir ju organisationen låst.

Jag har varit med om att en organisation hade problem med att skrämma samman tillräckligt många medlemmar för att kunna genomföra ett behörigt årsmöte och eftersom årsmötet var enda tillfället man kunde ändra på stadgarna som tex krävde minimumnärvaro blev det en rätt besvärlig situation att ta sig ur...

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #176609
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-28, 00:29

Citat:
Gunnar_ (2009-Oct-26)..att "utövas hans uppdrag som riksdagsledamot av ersättare"

gör att ersättaren röstar som "proxy" för honom (så alla folkvalda riksdagsledamöter som sitter i regeringen HAR alltså rösträtt i riksdagen fast då via "ersättaren").
Nej, ersättaren agerar som vilken ordinarie ledamot som helst, och är inte bunden av några instruktioner från den ledamot han eller hon ersätter. De är dock normalt från samma parti (och valkrets), vilket i dagens riksdag brukar betyda att de röstar likadant. Det enda som skiljer dem åt är att ersättaren blir av med sin plats (och rösträtt) så fort den ordinarie ledamoten återtar densamma.

Även om ersättaren övertar den ordinarie ledamotens stolsnummer, så är ersättarna inte personliga i ordets vanliga bemärkelse, utan de ingår i en "pool" på minst tre stycken från varje parti och valkrets, och inträder i den ordning som fastställdes i riksdagsvalet (ordningen avgörs av valsedlarnas kandidatuppställning och kan påverkas genom personkryssen). Om ett parti har mer än ett mandat i en viss valkrets, så träder den första ersättaren in för den av de ordinarie ledamöterna som tillfälligt eller definitivt lämnar sitt uppdrag. Om en ledamot avgår upphöjs den ersättare som står närmast i tur till ny ordinarie ledamot, varpå de återstående ersättarna flyttas upp ett snäpp. Vid behov utser Valmyndigheten nya ersättare med det senaste valresultatet som utgångspunkt.

Om två ordinarie ledamöter från samma parti och valkrets är lediga från sitt uppdrag vid olika tidpunkter, så kan en och samma ersättare i tur och ordning inträda i stället för dem båda.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #176799
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-29, 00:12

Citat:
Da_Nerd (2009-Oct-25)hur skall det funka helt praktiskt? någon som har bra idéer?

Jag skulle sätta upp det som två kameror och två-tre bildvisare på varje plats.

Talarna anmäler sig med hjälp av någon kontroll-person och de allokeras tal-plats elektroniskt.

En bildvisare är på presidiet och övriga är på den som talar (och ev på åhörarna).

Man kan exempelvis ha talar-nummer motsvarande det som finns på auktionsfirmor så att man håller upp en siffra om man vill prata.

Mabs exempel med "prior speaker" kan naturligtvis byggas in i systemet.

Det borde fungera på två-tre platser... Troligtvis också på fler.

Att bygga en elektronisk röstnings- och talar-moj kanske skulle hjälpa en del, men jag tycker att det är bättre med rösträknare och kontrollfunktionärer.

Jag skulle vilja testa detta dock.

Har inte hårdvara för det själv.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #176932
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-29, 14:12

Ett stort problem som jag upplevde det var att det var mycket svårt att veta när omröstningarna skedde.

När väl omröstningarna startade så hade man ofta väldigt kort tid på sig att rösta på frågorna.

En bättre lösning vore om alla omröstningar körs parallellt och det finns en lång tid att rösta så alla hinner vara med och rösta i de omröstningar som görs. Det kräver då att rösttråden har en god beskrivning av vad man röstar om så att det räcker att gå in i tråden och så därifrån besluta om hur man vill rösta i frågan.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bra diskussioner om politik John Nilsson Övrig piratpolitik 0 2007-06-14 15:56
Diskussioner på usenet Henry Rouhivuori Övrig diskussion 0 2006-04-12 00:13
Diskussioner, presentationer Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 32 2006-04-09 23:16
Diskussioner Richie Nomineringar till Styrelsen 22 2006-04-03 15:19
Avskaffandet av upphovsrätten, våran utveckling, och allt snack om dyra mediciner... TiXiR Kultur och upphovsrätt 3 2006-01-13 19:28