Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-06, 01:47

Hjälp till att revidera Piratpartiets valmanifest

I början av veckan släppte Piratpartiet sitt valmanifest i tre delar, med sakpolitiska förslag inom områdena Integritet, Kultur och Kunskap. Nu öppnar vi upp för en revidering av valmanifestets texter, och alla medlemmar är välkomna att bidra till att förbättra manifestet. Den slutgiltiga versionen av valmanifestet kommer att klubbas av partistyrelsen den 11 augusti.

De ursprungliga manifesten
Integritet
Kultur
Kunskap

Vad är ett valmanifest?

Valmanifestet innehåller de sakpolitiska förslag som Piratpartiet går till val på (tidigare kallat "sjökort"). Det är inte slutgiltiga lagförslag som partiets riksdagsledamöter är ålagda att följa, utan snarare ett brett smakprov på hur praktisk piratpolitik på riksnivå ser ut, och en viljeinriktning för det framtida riksdagsarbetet. Politiken som presenteras i sjökorten ska därför vara fast grundad i Piratpartiets principprogram och tidigare årsmötesbeslut.

Såhär kommer revideringen av valmanifestet att gå till.

Tidsplan: Piratpartiets valmanifest 2.0 kommer att klubbas av styrelsen på ett extrainsatt möte den 11 augusti, då styrelsen väljer ut de formuleringar som ska ingå i den slutgiltiga versionen.

Plats: Texten under varje enskild rubrik i valmanifestet diskuteras i en egen tråd i forumet.

Ge förslag: För att föreslå en ändring av texten, skriv en kommentar i den relevanta forumtråden med din motivering och använd knappen [YRKA] för att lyfta fram själva ändringsförslaget.

Direktredigering: uppenbara, icke-kontroversiella förbättringar av texten kommer löpande att införas direkt i manifeststexten, så att texten kan förbättras successivt.

Slutgiltig spikning: samtiga förslag kommer att läggas fram för styrelsen för slutgiltigt beslut den 11 augusti.

Tänk på:
* Fatta ditt förslag kort, men glöm inte motivering.
* Det finns mycket begränsat utrymme för helt nya politiska förslag. Försök hålla dig inom ramarna för den politik som redan är presenterad i manifestet.
* Formulera dig lättförståeligt och utan lagtekniska detaljer. Manifestet är PR-material, inte riksdagshandlingar.
* Hjälp till att sammanföra liknande förslag. Ju mer genomarbetade och samstämmiga förslag, desto lättare för styrelsen att acceptera dem.

(#2) Gammal
Jerlerup Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #221806
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-06, 02:39

Alla tre valmanifesten måste få en inledning som ENTUSIASMERAR folk. Just nu är det första man ser när man tittar på manifesten träiga och tråkiga formuleringar. Det behövs en inledning som presenterar det UNIKA med PP och dess framtidsvisioner. Att partiet är för fri sampling (vilket är det första man ser om man öppnar ett av manifesten) entusaismerar ingen.

Jag skulle presentera PP som politikens wikileaks, som ska övervaka myndigheter och övervakare, som ska föra uti ljuset det som sker bakom kulisserna idag, partiet som ser in i framtiden.

(#3) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #222018
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-06, 11:33

Paddan är så mycket smidigare att samarbeta med dokument i än forumet. Om nuvarande paddor endast ska vara till för att klistra in färdiga och godtagna förslag så föreslår jag att varje dokument får en till padda där man kan experimentera med texten fullt ut.

(#4) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #222346
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-06, 14:54

Jag tycker mig se att samma frågor angående FRA-lagen behandlas i flera olika kategorier. Det här behöver koordineras på något sätt.

Jag yrkar att en tråd med syftet att samla specifika ämnen som upprepas i flera kategorier utan att det finns synnerliga skäl för det, samt där man kan rapportera självmotsägelser i valmanifesten, skapas.

(#5) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Länk: #222868
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-07, 00:59

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlveKatt Visa inlägg
Jag tycker mig se att samma frågor angående FRA-lagen behandlas i flera olika kategorier. Det här behöver koordineras på något sätt.

Jag yrkar att en tråd med syftet att samla specifika ämnen som upprepas i flera kategorier utan att det finns synnerliga skäl för det, samt där man kan rapportera självmotsägelser i valmanifesten, skapas.
Det räcker att påpeka detta i trådarna, och föreslå lösningar. Helheten kommer att behandlas innan slutspikning.

(#6) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #223064
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-07, 13:35

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Det räcker att påpeka detta i trådarna, och föreslå lösningar. Helheten kommer att behandlas innan slutspikning.
Jag tycker inte det räcker att påpeka i trådarna, just nu sker det flera olika diskussioner om samma ämnen. Att inte försöka styra upp det och organisera det när det faktiskt går att motverka dubletter med ett enkelt utskick tycker jag är direkt respektlöst mot de som lägger ner sin egen tid på att försöka förbättra valmanifestet.

(#7) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #223822
Standard Sv: Viktigt: Instruktioner för att bidra till valmanifestet - 2010-08-08, 22:15

Jag vill inte yrka något här eller så, jag vill bara visa upp en annan möjlig struktur på Integritet, för att göra det mer kompatibelt med de andra manifesten och för att göra det mer överskådligt.

Grunden består av att jag delar upp Integritet i två huvudområden: Kommunikation samt Rättssäkerhet och personlig integritet.

Dessa har båda varsin inledning där vi talar om varför de är bra - tänk pedagogiska foldertexter. (Jag sitter och skriver förslag på sådana)

Sedan har jag precis som i Kultur och Kunskap gjort små punkter för varje lag eller frågeområde. Det ser ut så här:

Kommunikation
Budbärarimmunitet
Meddelarfrihet och efterforskningsförbud
Nätneutralitet
Internet som basservice
FRA-lagen
Datalagringen
Brevhemlighet
Teknikneutralitet
ACTA
IPRED
IPRED2
Fritt och gratis internet på flygplatser
Censur av internet
Ingrepp i kommunikation mellan människor
INDECT
SWIFT
E-handelsdirektivet
Tittförbud och teckningar
Anonymitet
Informationsinnehav

Rättssäkerhet och personlig integritet

Idag är hårdare tag den tendens som driver svensk myndighetsutövning. Medborgare behandlas som presumtiva brottslingar. Det spelar ingen roll om vi är sjuka, är hemma för vård av barn eller söker socialbidrag. Det spelar ingen roll om vi kliver på tåget eller flyget eller använder internet. Alla förväntas acceptera åtgärder som syftar till att upptäcka och lagföra terrorister, pedofiler och brottslingar. Detta skapar en känsla av att vara misstänkt i stället för en känsla av trygghet. Inget av blocken ifrågasätter detta. Samtliga partier driver i praktiken på för hårdare tag.

Men hur ser det ut med faktan?

I Kampen om kunskapen skriver Ulf Bjereld och Marie Demker, båda professorer i statsvetenskap, om hur övervakningsindustrin gör storvinster på människors rädsla för brottslingar och våld. Men att det finns en hake: Brotten har inte ökat. Vi har bara blivit mer rädda för brott.

Utförsäkringarna har varit en het potatis under alliansregeringen. Men de 300 fuskhandläggare som anställdes under socialdemokratiskt styre har det varit tyst om. Att de bara fångade 378 fuskare totalt och att de kostade mer än de fick in har Björn Johnsson (statsvetare) visat i sin bok Kampen om sjukfrånvaron Inte heller VAB-intygen har gett någon besparing

Hårdare tag, mer övervakning och rättsosäkerhet går hand i hand. Vi behöver ändra riktningen.

Ingen människa ska någonsin behöva bevisa sin oskuld. Alla medborgare ska ha rätt till rättslig prövning och efter avtjänat straff ska hen inte fortsatt behandlas som en brottsling.
Hemliga tvångsmedel
Hemlig Dataavläsning
Polismetodutredningen
Terroristlagstiftningen
Drogtester på ungdomar
PKU-registret
Identitetskontroll/Legitimationstvång
Ersättning för sakskada och integritetsskada
Betalning av drogtester för misstänkt
Fuskjakt
Juridiskt kön
Konsumenträttigheter
Religiös påverkan

Jag har försökt dammsuga sjökortet och hitta alla nyckelord. Jag kan ha missat några, men jag räknar med att då kommer ni andra i så fall hitta detta. Jag har själv testat att peta in yrkanden som redan finns här på forumet, och det fungerar utmärkt.

Nyckelorden kan sen försvinna, de är inte menade som rubriker. Jag vill bara göra det hela överskådligt så vi förstår vad vi har att jobba med.

Senast redigerad av klara den 2010-08-09 klockan 23:44.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är