Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-09, 21:49

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Stenström Visa inlägg
Rick och Mikael, jag förstår inte exakt vad i talar om, men i den nya texten talas det om integritetsskydd för datorer och lagringsmedia, medan det i den gamla texten även talas om skyddsvärde. Och Rick säger straffvärdesskydd. Om man bara ser på orden, är väl inte straffvärdesskydd samma som integritetsskydd? Men jag får väl googla upp orden...
Skillnaden som jag uppfattar det är att om vi säger att straffvärdet ska vara minst 2 år så ringar vi in att det är en ganska stark restriktion vi är ute efter medan om vi säger enbart att det ska göras en integritetsbedömning så kan det betyda ett mycket svagt skydd.

(#2) Gammal
LinaLj Inte uppkopplad

LinaLjs avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #224480
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-10, 00:11

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Stenström Visa inlägg
Nandi skriver: Citat:
Detta med motiveringen att integritetsintresset av vad en yngre människa, företagare eller yrkesman typiskt har på sin dator bör väga betydligt tyngre i förhållande till det brottsutredande intresset än vad som idag är fallet.
Det vill jag ändra till
Citat:
Integritetsintresset för vad en yngre människa, företagare eller yrkesman typiskt har på sin dator bör väga betydligt tyngre i förhållande till det brottsutredande intresset än vad som idag är fallet.

Varför över huvudtaget fastslå vilka individer som drabbas. Min mamma på 71 år innefattas inte av någon av dessa grupper men använder sin dator väldigt flitigt. Har inte hon rätt till samma integritet som de? Vill därför ändra texten till:

Citat:
Integritetsintresset för vad en person typiskt har på sin dator bör väga betydligt tyngre i förhållande till det brottsutredande intresset än vad som idag är fallet.

(#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #224494
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-10, 00:27

Ny text:

Citat:
Vid husrannsakan ska datorer och elektroniska lagringsmedia ha samma starka integritetsskydd som post- och teleförsändelse, och alltså normalt inte få undersökas. Integritetsintresset för vad en person typiskt har på sin dator bör väga betydligt tyngre i förhållande till det brottsutredande intresset än vad som idag är fallet.

(#4) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #224672
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-10, 05:52

Jag yrkar att följande stryks:

Lag om att tvinga misstänkta att betala för tvångsmedel som används mot dem själva rivs upp. Polisen har börjat kräva betalt för blodprover de tagit på misstänkta för drogpåverkan. Detta är inte värdigt en rättsstat. Ingen ska någonsin behöva betala för en utredning mot sig själv.

Jag tycker inte detta har med Piratpartiet att göra. Samt bör man behöva betala för en utredning mot sig själv om man döms skyldig, vilket man aldrig någonsin ska enligt stycket.

Dessutom hittar jag inte diskussioner som påtalar detta, eller källa, såhär i nattliga googlandet.

Gäller det verkligen att även oskyldiga som utretts måste betala för t.ex. drogtester? Då måste jag ha missat något stort. Om så är fallet är jag villig att avslå yrkandet.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

(#5) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #225134
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-10, 17:26

Citat:
Ursprungligen postat av MMN-o Visa inlägg
Gäller det verkligen att även oskyldiga som utretts måste betala för t.ex. drogtester? Då måste jag ha missat något stort. Om så är fallet är jag villig att avslå yrkandet.
"Brottslingar ska betala för urinprov som tas på dem i brottsutredningen."

Det gäller alltså bara dömda (eller som accepterar strafföreläggande). http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...dok_id=GX03182

(#6) Gammal
traal Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #225330
Standard Sv: #05 TVÅNGSMEDEL (Integritet) - 2010-08-10, 21:32

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
"Brottslingar ska betala för urinprov som tas på dem i brottsutredningen."

Det gäller alltså bara dömda (eller som accepterar strafföreläggande). http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...dok_id=GX03182
Då föreslår jag att man ändrar texten till:

Polisen har börjat kräva betalt av dem som döms för brott, för blodprover som tagits under brottsutredningen.

"People are stupid." -- Isaac Asimov

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är