Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 14:30

Har infört lite redigeringar baserat på Ahrumans kommentarer. Här kommer den nya texten:

Citat:
BAKGRUND OCH PROBLEM

Piratpartiet verkar för att alla ska kunna känna sig trygga i samhället. Vi anser att ett fritt Internet utan övervakning och en fungerande rättsstat är en förutsättning för detta. Vi anser att om staten bemöter sina medborgare med respekt kommer medborgare respektera staten – förtroende måste vara ömsesidigt.

Vi anser att fri kommunikation är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Du skall kunna lita på att din privata information är just privat, oavsett om du surfar på internet, mailar, sms:ar eller pratar i telefon.

Både de rödgröna och Alliansen säger att de värnar integriteten, men ändå röstar de igenom lag efter lag som övervakar alla oss medborgare. Vi vill vända denna utveckling.

Vi vill förstärka rättsstaten. Vi vill förstärka förtroendet människor emellan samt mellan staten och medborgaren. Vi vill värna det fria samtalet i samhället. Därför är ett försvar av ett fritt internet för alla medborgare fullständigt nödvändigt för vår politik.

De äldres oförståelse för dagens uppväxande generation är alarmerande. Vuxenvärlden attackerar dagens unga i rent oförstånd och av bristande kunskap. Man övervakar deras kommunikation, registrerar deras skolk, slår ner deras demonstrationer, kriminaliserar deras serier, ifrågasätter deras livsval, utsätter dem för drogtester, förvägrar dem att skapa, remixa och dela kultur. Detta håller på att få förödande konsekvenser för deras tilltro till rättsstaten.

Där samtliga andra partier är kvar i industrisamhället är Piratpartpartiet det enda parti som ser bortom det.

Vi vill bygga Kunskapssamhället.

(#2) Gammal
Mattias P Andersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #224146
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 15:52

Citat:
Ursprungligen postat av klara Visa inlägg
Ett nytt förslag på yrkande, efter det tänk som Anders Hedberg just presenterade kommer från mig och elmindreda:

Bakgrund och problem - Integritet

Piratpartiet verkar för att alla ska kunna känna sig trygga i samhället. Vi anser att ett fritt Internet utan övervakning och en fungerande rättsstat är en förutsättning för detta. Vi anser att om staten bemöter sina medborgare med respekt kommer medborgare respektera staten – förtroende måste vara ömsesidigt.

Vi anser att fri kommunikation är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Du skall kunna lita på att din privata information är just privat, oavsett om du surfar på internet, mailar, sms:ar eller pratar i telefon.

Både de rödgröna och alliansen säger att de värnar integriteten, men ändå röstar de igenom lag efter lag som övervakar alla oss medborgare. Vi vill ändra på detta.

Vi vill återupprätta rättsstaten och förtroendet både människor emellan samt mellan staten och medborgaren. Vi vill värna det fria samtalet i samhället. Därför är ett försvar av ett fritt internet för alla medborgare fullständigt nödvändigt för vår politik.

Den äldre generationens oförståelse för dagens uppväxande generation är alarmerande. Vuxenvärlden attackerar dagens unga i rent oförstånd och av ren okunskap. Man övervakar deras kommunikation, man vill registrera deras skolk, slår ner deras demonstrationer, kriminaliserar deras serier, ifrågasätter deras livsval, utsätter dem för drogtester, förvägrar dem att skapa, remixa och dela kultur. Detta håller på att få förödande konsekvenser för deras tilltro till rättsstaten.

Där samtliga andra partier, med Sverigedemokraterna i spetsen, är kvar i industrisamhället är Piratpartpartiet det enda parti som ser bortom det.

Vi vill bygga Kunskapssamhället.
Jag instämmer också att Sverigedemokraterna inte bör nämnas vid namn av den anledningen att de ger dem oförtjänt utrymme i vårt valmanifest som ska lyfta fram Piratpartiet.

Jag vill även tillägga att jag tycker att texten i allmänhet är bra, men jag skulle önska att man tonade ner de sista styckena lite. Just nu upplevs de lite som en burdust angrepp mot "äldre" i samhället. Angreppet är också för generaliserande, och aningen omotiverat.

Det skulle tex kunne se ut så här:

Citat:
"Dagens politikers oförståelse för den uppväxande generation är alarmerande. Den förda politiken attackerar dagens unga i rent oförstånd [Borttaget]. Man övervakar deras kommunikation, man vill registrera deras skolk, slår ner deras demonstrationer, kriminaliserar deras serier, ifrågasätter deras livsval, utsätter dem för drogtester, förvägrar dem att skapa, remixa och dela kultur. Detta håller på att få förödande konsekvenser för deras tilltro till rättsstaten."
Jag har kursiverat ändingarna och satt en [Borttaget] där jag tog bort en liten bit text för att tona ner det lite.

(#3) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Länk: #224158
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 16:46

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias P Andersson Visa inlägg
Jag vill även tillägga att jag tycker att texten i allmänhet är bra, men jag skulle önska att man tonade ner de sista styckena lite. Just nu upplevs de lite som en burdust angrepp mot "äldre" i samhället. Angreppet är också för generaliserande, och aningen omotiverat.
+1

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
  (#4) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224168
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 17:09

Citat:
Jag har ändrat texten till

Citat:
Dagens politikers oförståelse för den uppväxande generation är alarmerande. Den förda politiken attackerar dagens unga i rent oförstånd och av bristande kunskap om ungas livsstil. Man övervakar deras kommunikation, registrerar deras skolk, slår ner deras demonstrationer, kriminaliserar deras serier, ifrågasätter deras livsval, utsätter dem för drogtester, förvägrar dem att skapa, remixa och dela kultur. Detta håller på att få förödande konsekvenser för deras tilltro till rättsstaten.

(#5) Gammal
olofb Inte uppkopplad

olofbs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #224312
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 20:45

Som någon Twittrare upptäckte finns det ett syftningsfel här:

Citat:
Vi anser att ett fritt Internet utan övervakning och en fungerande rättsstat är en förutsättning för detta.
Utan en fungerande rättstat, kan detta läsas som

Förslag:

Citat:
Vi anser att ett övervakningsfritt Internet och en fungerande rättsstat är en förutsättning för detta.

"I'm not afraid of being silly. I am afraid of those who think they're not."
http://olofb.wordpress.com

(#6) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224316
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 20:49

Ändrade till

Citat:
Vi anser att ett fritt Internet, utan övervakning, och en fungerande rättsstat är förutsättningar för detta.
"fritt" syftar inte bara på utan övervakning utan är ett vidare begrepp.

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #224318
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 20:49

Jag undrar lite vad den där biten med "ifrågasätter deras livsval" syftar till? Det låter bra, så det är inte det, men det kan egentligen vara lite vad som helst så jag undrar vad ni tänkte på.

(#8) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #224346
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 21:28

Citat:
Jag instämmer också att Sverigedemokraterna inte bör nämnas vid namn av den anledningen att de ger dem oförtjänt utrymme i vårt valmanifest som ska lyfta fram Piratpartiet.

Jag har kursiverat ändingarna och satt en [Borttaget] där jag tog bort en liten bit text för att tona ner det lite.
Tack, det blev bättre så

(#9) Gammal
Jerlerup Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2010

Länk: #224374
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 22:05

Jag gillar inriktningen på inledningen. Bra gjort!

(#10) Gammal
olofb Inte uppkopplad

olofbs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #224400
Standard Sv: #01 BAKGRUND OCH PROBLEM (Integritet) - 2010-08-09, 22:24

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Ändrade till

"fritt" syftar inte bara på utan övervakning utan är ett vidare begrepp.
Yes, såklart. Gott med många ögon..

"I'm not afraid of being silly. I am afraid of those who think they're not."
http://olofb.wordpress.com

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg