Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stympad Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 17:39

Jag yrkar på att följande stycke förs in i valmanifestet.

Stympning av pojkars könsorgan skall förbjudas. Ersättning för handikapp skall utgå för individer som stympats inom svensk vård.

(#2) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #223214
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 18:01

Jag tycker den ursprungliga texten om juridiskt kön är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
I den andra vågskålen ligger att sluta med könssiffran i personnummer.
[...]
Om vi ska ha med något om saken tycker jag man ska väva in upplysningen att personnummer systemet lider av att personnummren inte räcker utan akut håller på att ta slut.
Om personnummersystemet behöver ses över så är det ju ett ypperligt tillfälle att ta bort könssiffran. Tycker inte man behöver ändra existerande personnummer, det blir för omständligt.

(#3) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #223222
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 18:06

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Jag skulle hemskt gärna vilja se att det läggs in ett par meningar bakgrundsinfo i varje stycke eftersom det är helt fullständigt obegripligt VARFÖR vi vill göra dom saker vi vill göra.
Ja det blir lätt så att det blir ett manifest för redan frälsta. Det skulle också försvåra möjligheterna att misstolka vad vi vill göra.

(#4) Gammal
Stympad Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #223298
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 20:57

Med anledning av tidigare inlägg skulle jag vilja komplettera med bakgrundsinformation till mitt yrkande:

Varje år stympas förhuden på ca 1000 pojkar inom svensk vård. Detta övergrepp innebär att individen aldrig kommer att kunna runka. Den stympade blir sexuellt handikappad och tvingas gå med ståkuk utan möjlighet att frigöra det inte trycket. Den frustration som byggs upp är en stor oangelägenhet för den drabbade och medför bland annat en avsevärt högre risk för att bli förövare vid våldtäktsbrott.

Detta är mitt yrkande:

Piratpartiet anser att stympning av pojkars könsorgan är ett allvarligt övergrepp mot barnet. Piratpartiet anser vidare att den nuvarande ordningen där föräldrar som beställer slakten går fria från påföljd är ett rättsövergrepp mot den handikappade individen.

Stympning av pojkars könsorgan skall förbjudas. Ersättning för handikapp skall utgå för individer som stympats inom svensk vård.

(#5) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #223316
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 21:34

Citat:
Ursprungligen postat av Stympad Visa inlägg
Med anledning av tidigare inlägg skulle jag vilja komplettera med bakgrundsinformation till mitt yrkande:

Varje år stympas förhuden på ca 1000 pojkar inom svensk vård. Detta övergrepp innebär att individen aldrig kommer att kunna runka. Den stympade blir sexuellt handikappad och tvingas gå med ståkuk utan möjlighet att frigöra det inte trycket. Den frustration som byggs upp är en stor oangelägenhet för den drabbade och medför bland annat en avsevärt högre risk för att bli förövare vid våldtäktsbrott.

Detta är mitt yrkande:

Piratpartiet anser att stympning av pojkars könsorgan är ett allvarligt övergrepp mot barnet. Piratpartiet anser vidare att den nuvarande ordningen där föräldrar som beställer slakten går fria från påföljd är ett rättsövergrepp mot den handikappade individen.

Ännu en gång vill jag generalisera. för vi är alldeles för bra att hitta en sak vi ogillar.

Jag föreslår följande modifiering (skillnad i bold för tydlighetens skull)

Piratpartiet anser att medicinskt omotiverade ingrepp på barn är allvarliga övergrepp mot barnet.

Medicinskt omotiverade ingrepp på barn skall förbjudas. Skadestånd skall utgå till individer som utsats för detta av svenska myndigheter.

(vi behöver inte låta hämdlystna, så det räcker att förbjuda företeelsen och ge skadestånd. )
/C

(#6) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #223330
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av Stympad Visa inlägg

Detta är mitt yrkande:

tipsa Åkesson att han ska kolla på detta i sin utredning av våldtäktsdomar.
-1 på att ta med det i principprogrammet, inte rätt läge att införa en massa nya grejer i det.

(#7) Gammal

Länk: #223334
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 21:51

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Säkerhetskontrollen för inrikes flygresor avskaffas utom för särskilt känsliga flygresor (när kungligheter eller statsråd flyger, till exempel).

ändras till:
Den regelmässiga säkerhetskontrollen vid inrikes flygresor avskaffas vid de tillfällen det saknas specifika hotbilder.

motivering:

Exemplifieringen känns lite som "vi ska bara skydda viktiga människor".

Det relevanta är att säkerhetskontroller ska göras bara om det finns en konkret och reell hotbild, inte på slentrian, alldeles oavsett vem som sitter på planet.
+1

(#8) Gammal

Länk: #223340
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 22:13

Citat:
Ursprungligen postat av Paulsrud Visa inlägg
Jag yrkar:

[YRKA] att stycket

"Användning av personnummer begränsas i Personuppgiftslagen till att bara få hanteras av myndigheter och på myndigheters direkta uppdrag. Ingen ska behöva uppge sitt personnummer för att prenumerera på Kalle Anka. "

stryks
Min motivering:

Det första stycket är redundant och ger ingenting egentligen. Snarast ser det ut som att vi är foliehattar hela bunten.
+1 Jag har också en annan motivering efter lite faktakontroll :
Inget personnummer behövs för att prenumerera på Kalle Anka - Klicka här.

Sen har vi det faktum att i USA där man inte använder personnummer så är det hopplöst att flyga för att man har en namne som är terrormisstänkt. Integritetskränkande för rätt många oskyldiga som inte varit i närheten av en brottsmisstanke.

Ska vi driva det här så vill jag nog se något konkret fall där personnummer faktiskt missbrukats och folk farit illa. Vi har haft personnummer iallafall i 60 år nu.

(#9) Gammal

Länk: #223342
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 22:25

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Det ska utredas om PKU-registret ska förstöras, då det drabbats av ändamålsglidning och dess potential för integritetsintrång blivit överhängande.

ändras till:

Det ska utredas hur man i lag kan förhindra att uppgifter som lämnats till forskningsregister används till andra syften. Detta gäller tex PKU-registret, vars innehåll använts i polisutredningar trots att uppgifterna lämnats i syfte att underlätta medicinsk forskning. Om detta inte kan säkerställas kommer annars viljan att delta i sådana studier att äventyras till nackdel för forskningen.

motivering:
Det gäller inte bara PKU-registret utan alla liknande register, och jag tycker det är bra att få med motiveringen om att folk inte kommer att vilja delta i arbetet att få fram mer kunskap, vi är ju ett kunskapsparti och ska stå på forskningens sida,
+1, vi hade ADHD forskningen i Göteborg också som skulle bli offentligt material men där personalen brände alla underlag. Så nu är den forskningen i princip värdelös, iallafall kan man inte kontrollera resultaten vilket är nog så illa då en hel del ifrågasätts.

(#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #223352
Standard Sv: #03 PERSONLIG INTEGRITET (Integritet) - 2010-08-07, 22:42

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Ännu en gång vill jag generalisera. för vi är alldeles för bra att hitta en sak vi ogillar.

Jag föreslår följande modifiering (skillnad i bold för tydlighetens skull)

Piratpartiet anser att medicinskt omotiverade ingrepp på barn är allvarliga övergrepp mot barnet.

Medicinskt omotiverade ingrepp på barn skall förbjudas. Skadestånd skall utgå till individer som utsats för detta av svenska myndigheter.

(vi behöver inte låta hämdlystna, så det räcker att förbjuda företeelsen och ge skadestånd. )
/C
Det där ingår inte i partiprogrammet - målet är inte att införa nya saker i vårt valmanifest utan att förfina det. Denna frågan röstades ner på årsmötet och nu försöker anhängarna dra in det i valmanifestet istället.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är