Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-05, 21:14

Här ska vi förbättra den här delen i Piratpartiets Valmanifest 2010 – INTEGRITET

Senaste version:
Citat:
MYNDIGHETERS VERKSAMHET

Regeringen ska utfärda direktiv vad gäller samtliga myndigheters internetanvändande. Myndigheter ska inte filtrera internettillgången för sina anställda eller allmänhet som använder myndighetens internetaccess. Rättigheten att inhämta information är alltför viktig för att godtyckligt styras av smakdomare, vilka dessutom oftast består av automatiserade filterprogram. Denna form av censur har vid upprepade tillfällen drabbat politiska partier och bloggare.

Relationen mellan myndighet och medborgare bör präglas av ömsesidigt förtroende, där myndigheterna utgår ifrån att medborgaren i allmänhet har goda avsikter. Myndigheter ska behandla medborgarna med respekt för deras person och privatliv.
Myndighetsutövande som syftar till att utreda fusk ska vara proportionerligt och ta i beaktande fuskets utbredning och åtgärdens menlighet för den som utsätts vad gäller rätten till skyddat privatliv och personlig integritet. I de fall fuskets omfattning ä r okänt måste detta utredas innan åtgärder sätts in som signalpolitik.

Försvarets Radioanstalt (FRA) läggs ner och ersätts med ingenting alls. SÄPO och MUST får ta över de delar av FRAs verksamhet som de önskar och som inte bryter mot grundläggande rättsprinciper. Övriga delar av verksamheten läggs ner permanent. FRAs verksamhet i förfluten tid bör utredas för att se om lagbrott begåtts i verksamheten, och om så skett bör de ansvariga utredas av åklagarmyndigheten.
Ursprunglig version:
Citat:
MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE

Regeringen ska utfärda direktiv till Luftfartsverket att senast den 1 juli 2011 erbjuda gratis, inloggningsfritt och obegränsat trådlöst internet på samtliga större flygplatser.

Regeringen ska utfärda direktiv vad gäller samtliga myndigheters internetanvändande.

Följande tre regler ska åtföljas undantagslöst och vara implementerade den 1 juli 2011:
• Ingen myndighet får censurera eller medverka till censur av nätet, vare sig för sina anställda eller för allmänheten.
• Ingen myndighet får upphandla ett censurerat nät när ett ocensurerat finns att köpa av en annan leverantör.
• Ingen myndighet får göra någon som helst form av ingrepp i kommunikation mellan människor.

Regeringen skall skicka direktiv till samtliga myndigheter att reducera sökandet efter så kallade fuskare med minst 75%, och i stället utgå från att alla medborgare är hederliga och sanningsenliga. Det promillepris vi eventuellt får betala för fusk är värt att behandla alla medborgare med respekt -- och dessutom kostar fuskjakten ofta mer än fuskförluster.

Försvarets Radioanstalt (FRA) läggs ner och ersätts med ingenting alls. SÄPO och MUST får ta över de delar av FRAs verksamhet som de önskar och klarar inom sin befintliga budget och som inte bryter mot grundläggande rättsprinciper. Övriga delar av verksamheten läggs ner permanent. Ansvariga på FRA bör utredas för brott mot privatlivslagar.
Förbättringar kan tex arbetas fram i denna padda: http://piratepad.net/Integritet-Rubrik7

Senast redigerad av Mikael Nilsson den 2010-08-10 klockan 17:33.

(#2) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #221950
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 10:44

Citat:
erbjuda gratis, inloggningsfritt och obegränsat trådlöst internet på samtliga större flygplatser.
Det här förslaget bör i mitt tycke strykas helt. Det finns ingen chans i världen att vi kan ta hem en debatt om att brottslingar ska garanteras laglig plats att helt anonymt och gratis få använda nätet för att begå brott. Det går att spoofa MAC-adress så förslaget innebär i princip obegränsat frikort att göra vad som helst på nätet.

Att det dessutom krävs att det införs så snabbt att man inte hinner med remisser gör förslaget än mer omöjligt.

(#3) Gammal
JennymedYxan Inte uppkopplad

JennymedYxans avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #221956
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 10:52

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
Det här förslaget bör i mitt tycke strykas helt. Det finns ingen chans i världen att vi kan ta hem en debatt om att brottslingar ska garanteras laglig plats att helt anonymt och gratis få använda nätet för att begå brott. Det går att spoofa MAC-adress så förslaget innebär i princip obegränsat frikort att göra vad som helst på nätet.

Att det dessutom krävs att det införs så snabbt att man inte hinner med remisser gör förslaget än mer omöjligt.
Håller med. Jag tycker inte heller att vi ska binda oss vid en speciell sorts teknik på det sätt som görs i förslaget. Det dröjer troligen inte särskilt många år innan publikt trådlöst internet av dagens modell inte längre är en nödvändighet för uppkoppling, och att då ha en lag som kräver att det ska finnas är direkt olämpligt.

(#4) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #222198
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 13:39

Håller inte med om att delen om trådlösa nätverk på flygplatser bör strykas.

Brottslighetsargumentet emot trådlösa nätverk är ju befängt, inte minst från pirathåll. Jag är dessutom övertygad om att det redan finns trådlöst fritt nätverk på vissa flygplatser (jag har skickat ett mail till flygplatserna och väntar på svar), jag vet att det finns det i Finland - och säkert på andra ställen i världen. Jag tycker detta är angelägenhet för Sverige som IT-föregångsland.

Vilka flygplatser som bör omfattas, hur vidd täckningen bör vara och tidsgränsen kan ju dock diskuteras.

Sveriges Flygplatser ägs av ett bolag som heter Swedavia, så jag vet inte om det är till Luftfartsverket man bör skicka ett sådant här förslag.

---

Citat:
Regeringen skall skicka direktiv till samtliga myndigheter att reducera sökandet efter så kallade fuskare med minst 75%, och i stället utgå från att alla medborgare är hederliga och sanningsenliga. Det promillepris vi eventuellt får betala för fusk är värt att behandla alla medborgare med respekt -- och dessutom kostar fuskjakten ofta mer än fuskförluster.
Regeringen bör utreda och utvärdera om jakten på så kallade bidragsfuskare är lönsam, med hänsyn till misstron som skapas till bidragssökande, kränkningar av de bidragssökandes privatliv och oskuldspresumtionen.

---

FRA har bara följt riksdagsbeslut och meningen nedan osar missnöje och revansch och bör strykas:
Citat:
Ansvariga på FRA bör utredas för brott mot privatlivslagar.

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
  (#5) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #222332
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 14:51

Citat:
Försvarets Radioanstalt (FRA) läggs ner och ersätts med ingenting alls. SÄPO och MUST får ta över de delar av FRAs verksamhet som de önskar och klarar inom sin befintliga budget och som inte bryter mot grundläggande rättsprinciper. Övriga delar av verksamheten läggs ner permanent. Ansvariga på FRA bör utredas för brott mot privatlivslagar.
Jag tycker mig se att samma frågor angående FRA-lagen behandlas i flera olika kategorier. Det här behöver koordineras på något sätt.

(#6) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #222360
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 15:02

Citat:
Ursprungligen postat av Broskbenny Visa inlägg
FRA har bara följt riksdagsbeslut och meningen nedan osar missnöje och revansch och bör strykas:
"Ansvariga på FRA bör utredas för brott mot privatlivslagar."

Det håller jag inte med om riktigt. Ansvariga på FRA måste i första hand följa lagen. Att utreda om de gjort det är inte någon bestraffning i mina ögon.

Däremot:
"Försvarets Radioanstalt (FRA) läggs ner och ersätts med ingenting alls."

Tycker jag låter som just det.

FRA ska självklart inte avlyssna svenska medborgare (enbart säpo/polisen får syssla med sånt), men traditionellt sett ägnar de sig åt att spana på utländsk militär radiokommunikation och liknande, det borde de få fortsätta med om MUST nu tycker det finns skäl för det.

(Om ovan nämnda utredning skulle komma fram till att FRA ägnat sig åt kriminell verksamhet så kan man i det läget fundera på om det är nödvändigt att lägga ner FRA.)

(#7) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #222456
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 15:38

Citat:
Ursprungligen postat av Broskbenny Visa inlägg
Håller inte med om att delen om trådlösa nätverk på flygplatser bör strykas.

Brottslighetsargumentet emot trådlösa nätverk är ju befängt, inte minst från pirathåll. Jag är dessutom övertygad om att det redan finns trådlöst fritt nätverk på vissa flygplatser (jag har skickat ett mail till flygplatserna och väntar på svar), jag vet att det finns det i Finland - och säkert på andra ställen i världm en. Jag tycker detta är angelägenhet för Sverige som IT-föregångsland.
Tja...befängt...om någon åker till flygplatsen med spoofad mac adress och registrerar epostkonton och börjar skicka saker som bryter mot hetslagstiftningen så ska rättsväsendet göra vad? Kanske inte något reellt problem, men i en valdebatt är den frågan jättejobbig att besvara.

Att det kan vara en bra idé med trådlösa nätverk på flygplatser är en helt annan sak än att man ska kunna använda dem helt utan registrering av vem man är.

Talar vi i allmänhet om rätten att vara anonym på nätet så har vi även då en helt annan situation. Det är skillnad på om någon surfar via trådlöst nätverk i grannskapet och om personen gör det på en flygplats.

(#8) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #222562
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 16:48

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
Tja...befängt...om någon åker till flygplatsen med spoofad mac adress och registrerar epostkonton och börjar skicka saker som bryter mot hetslagstiftningen så ska rättsväsendet göra vad? Kanske inte något reellt problem, men i en valdebatt är den frågan jättejobbig att besvara.
Jag delar helt enkelt inte din uppfattning, med ditt resonemang bör vi väl rimligtvis även kräva registrering för att använda telefonkiosker, dessutom ser jag risken som löjligt liten att personer medvetet skulle bege sig till ofta ganska avlägsna ställen för att begå grov internetbrottslighet.

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
  (#9) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #222592
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 17:30

Citat:
Jag tror inte på att det är ett promillepris. Jag tror inte på att fuskjakten kostar mer än fuskförluster. Se på Grekland. Där har avsaknaden av fuskjakt lett till i stort sett bankrutt, och kraftiga nedskärningar i trygghetssystemen och direkta lönesänkningar i förvaltningen.

Och det tror jag kan bli följden här också av en minskad kontroll. Det kanske libertarianer gillar, men jag är faktiskt för transfereringarna (i princip i alla fall).

Men det är väl ingen libertarian, som vill skjuta "välfärden" i sank som ligger bakom det här stycket?

Förutom kraftiga nedskärningar gynnar ett sådant här förslag också främlingsfientliga krafter. Tänk den här assistansligan som nu avslöjats (låtsat handikappade har fått assistenter från firma som varit i maskopi). Det frossar främlingsfientliga krafter i nu. Vad hade de inte gjort om det inte ens hade avslöjats - då hade det varit "en sanning" att utlänningar i allmänhet fuskar. Inte bara de som faktiskt avslöjats. Utan alla, "det vet man ju".

Jag är mot generell övervakning (som i praktiken riktar sig speciellt mot oskyldiga). Men inte mot att kriminella och fuskare åker fast.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#10) Gammal
sebastiannielsen Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2010

Länk: #222766
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-06, 21:38

Censur bör tillåtas i de fall de krävs för teknikens skull.

Exempelvis censurering av datorskadligt och virusinfekterat innehåll ska alltid tillåtas. Detta skadar inte forskningen på något sätt, då antivirus/virus-forskningen alltid hämtar sina sk. "virus-samples" från seriösa antivirusföretag och inte från internet. (Viruserna skickas då bara till behöriga forskare i PGP-krypterad och icke-exekverbar form)

Detsamma, censurering av andra webbplatser som innehåller sådan teknik, funktioner eller liknande som uppenbart kan vara skadligt för en dator ska vara tillåten.

Blockerandet av portar exempelvis anser jag ska vara fullt tillåtet. Vad finns det för mening i att tillåta ingående/utgående telnet till exempel?
Eller SMB/Windows-Sharing? Och sedan suga in alla virus och skadliga filer som finns på internet in i nätverket så att det blir rena mask/virus-safarin i nätverket.

80/443/25/110 är allt man behöver tillåta i en statlig/kommunal brandvägg. 25 och 110 behövs inte heller om det finns webmail att tillgå.

Detta har ju stor betydelse för till exempel sjukhus och sådant, inte så lämpligt om det kommer in en screengrabber där och läcker jornaldata till någon server nere i kina.

Senast redigerad av sebastiannielsen den 2010-08-06 klockan 22:04.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är