Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Munchkin Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-07, 16:43

Regeringen ska utfärda direktiv till Luftfartsverket att senast den 1 juli 2011 erbjuda gratis, inloggningsfritt och obegränsat trådlöst internet på samtliga större flygplatser.

Ovanstående paragraf bör tas bort. I min mening är den ännu ett exempel på sånt som får folk att inte ta partiet på allvar.

Regeringen ska utfärda direktiv vad gäller samtliga myndigheters internetanvändande. Följande tre regler ska åtföljas undantagslöst och vara implementerade den 1 juli 2011:
• Ingen myndighet får censurera eller medverka till censur av nätet, vare sig för sina anställda eller för allmänheten.
• Ingen myndighet får upphandla ett censurerat nät när ett ocensurerat finns att köpa av en annan leverantör.
• Ingen myndighet får göra någon som helst form av ingrepp i kommunikation mellan människor.

Ovanstående bör kraftigt omformuleras, eller strykas, då punkterna känns vansinnigt dåligt genomtänkta.

Punkterna är alldeles för luddiga och kan tolkas hur som helst. Varför skulle en arbetsgivare, även en myndighet, inte få bestämma vilka nättjänster en anställd har tillgång till under arbetstid? Eller vilka tjänster som erbjuds till besökare? Vid misstanke om allvarligt brott måste man väl fortfarande få göra "ingrepp i kommunikation mellan människor"? Det finns otaliga exempel på situationer där ovanstående skulle ställa till högar med trassel.

Piratpartiet spenderar massor av tid och energi på att kritisera lagar som är alltför breda, som kan misstolkas, utsättas för ändamålsglidning, missbrukas, osv. Jag tycker då det är idiotiskt att komma med egna förslag som är så breda och luddiga att de kan tolkas och eventuellt tillämpas hur som helst. Och det gäller även för fler punkter i hela manifestet, vill jag tillägga.

(#2) Gammal
Martin Bergström Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #223452
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-08, 02:23

+1 på Munchkins senaste inlägg ovan.

(#3) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #223908
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 03:38

Har lagt till en ny version av texten i första inlägget.

Utgå gärna från den i fortsatta diskussioner. Särskilt vill jag ha input om idén om statligt tillhandahållet WLAN på flygplatser.

(#4) Gammal
Rikard Fröberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #223914
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 04:19

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Har lagt till en ny version av texten i första inlägget.

Utgå gärna från den i fortsatta diskussioner. Särskilt vill jag ha input om idén om statligt tillhandahållet WLAN på flygplatser.
Det är inte Luftfartsverket som sköter flygplatserna i landet. "LFVs flygplatser har bolagiserats och heter nu Swedavia." http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Om-Swedavia/

Varför ska staten tillhandahålla WLAN och i så fall varför just på flygplatser?

Det var inte tänkt att starta debatt utan ska läsas som sådan input som efterfrågades. Debattera gör andra så bra.

(#5) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #223962
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 09:31

Jag är fortfarande negativ till WLAN på flygplatser. Jag tycker det är en fråga där för få av medborgarna kommer ha nytta av framgång och där framgång är svår att nå. Alldeles för många politiker kommer se flygplatser som skyddsobjekt och de kommer dessutom fokusera på hur svårt det är för polisen att göra utredningsarbete där.

Ska man föra fram krav på öppna WLAN så tycker jag bibliotek är en bättre utgångpunkt. Om någon där börjar fula sig och använder uppkopplingen till hetsbrott mm så har polisen rimliga chanser att lösa saken med hederligt polisarbete eftersom det inte är en så ohyggligt massa människor som passerar där.

(#6) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224098
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 14:54

Det där med flygplatser är en del i en strategi som återfinns i flera delar av manifestet och som går ut på att det ska finnas öppna nät överallt - precis som det finns el, vatten och radio/TV.

(#7) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #224102
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 15:02

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Det där med flygplatser är en del i en strategi som återfinns i flera delar av manifestet och som går ut på att det ska finnas öppna nät överallt - precis som det finns el, vatten och radio/TV.
I så fall bör vi i mitt tycke inte föra diskussionen om just flygplatser som utan tvekan nog är det ställe där det är lättast att resa invändningar.

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #224104
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 15:03

Citat:
Rättigheten att inhämta information är alltför viktig för att godtyckligt styras av smakdomare, vilka dessutom oftast består av automatiserade filterprogram, och som inte sällan styrs av de värderingar som tillämpas i filterföretagets hemland, i de flesta fall USA.
Just det här påståendet behöver mer belägg. Efter att ha frågat vad som åsyftas här så fick jag förklarat för mig att även piratpartiet blivit drabbad: http://www.idg.se/2.1085/1.74337

Jag visste inte om detta och vart skeptisk till påståendet i det nya förslaget när jag läste det. Troligen kommer andra också att bli det. Det är inte säkert att de har någon kunnig pirat att tillfråga, och reaktionen om man är skeptisk kommer troligen då bli att inte tro på uttalandet tills bevis presenterats. Jag tror det är bättre att ta med tillräckligt med belägg för påståendet, eller i alla fall antyda något som visar att PP garanterar att påståendet inte bara är ett löst påstående.

Jag yrkar på att nått sånt här eller annan förtydling läggs till efter USA.
Piratpartiet blev själva drabbade av sådan automatisk filtrering i Västra Götalandregionen år 2006, då piratpartiets hemsida blev blockerad ett tag.

Endera det eller att följande stryks
Citat:
och som inte sällan styrs av de värderingar som tillämpas i filterföretagets hemland, i de flesta fall USA.
Det är lite onödigt att dra upp USA i manifestet. Kanske båda förändringarna skulle vara bra.

Senast redigerad av Tommten den 2010-08-09 klockan 15:07. Anledning: Tillägg

(#9) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224112
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 15:13

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
I så fall bör vi i mitt tycke inte föra diskussionen om just flygplatser som utan tvekan nog är det ställe där det är lättast att resa invändningar.
Det passar hur som helt inte in i integritetssjökortet. Jag har förelagit en flytt av stycket till infrastrukturdelen och tagit bort det här.

(#10) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224130
Standard Sv: #07 MYNDIGHETERS VERKSAMHET OCH ANSVARSUTKRÄVANDE (Integritet) - 2010-08-09, 15:34

Har nu även uppdaterat stycket om myndigheters censur:

Regeringen ska utfärda direktiv vad gäller samtliga myndigheters internetanvändande. Myndigheter ska inte filtrera internettillgången för sina anställda eller allmänhet som använder myndighetens internetaccess. Rättigheten att inhämta information är alltför viktig för att godtyckligt styras av smakdomare, vilka dessutom oftast består av automatiserade filterprogram. Denna form av censur har vid upprepade tillfällen drabbat politiska partier och bloggare.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är