Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-05, 21:19

Här ska vi förbättra den här delen i Piratpartiets Valmanifest 2010 – INTEGRITET

Senaste version:
Citat:
KONSUMENTSKYDD

Idag behandlas allt fler produkter som licensierade tjänster. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter. Detta gör det nödvändigt med ett utökat konsumentskydd. I vanliga fall har varor och tjänster olika former av konsumentskydd som saknas för "licensiering av användning".

Att sälja saker som "licenser" på ett sätt som kringgår lagen om konsumentskydd ska vara otillåtet.

Om det utöver detta finns skäl att upplåta en produkt genom avtal om licensiering, så ska det redovisas tydligt och ett korrekt licensavtal ska upprättas innan betalning av licensen genomförs och denna typ av upplåtelse ska inte få kallas "köp".

Lagen ska uttryckligen säga att avtal som visas vid på skärmen vid mjukvaruinstallation eller som påstås träda i kraft när man bryter förpackningen inte äger laga kraft.
Ursprunglig version:
Citat:
KONSUMENTSKYDD

(Denna sektion passar egentligen inte under Integritet, men den passar ännu sämre under Kultur eller Kunskap, och är för liten för ett eget sjökort. Därför ligger den här.)

Idag räknas allt mer som licensiering snarare än köp. Detta leder till att företag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket i sin tur gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter.

Att sälja saker som "licenser" är ett sätt att kringgå lagen om konsumentskydd som tydligt ska vara otillåten. En försäljning är antingen en vara eller en tjänst. Dessa har olika former av konsumentskydd. Försök att klassa försäljning till slutkonsument som varken vara eller tjänst ska vara förbjudet i lag.

Lagen ska uttryckligen säga att avtal som visas vid mjukvaruinstallation inte äger laga kraft.
Förbättringar kan tex arbetas fram i denna padda: http://piratepad.net/Integritet-Rubrik8

Senast redigerad av Mikael Nilsson den 2010-08-10 klockan 00:32.

(#2) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #221964
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 11:00

Förbjudande av EULAs är kanske i linje med vad vissa udda individer inom Pirat rörelsen anser. Det finns dock många inom öppen mjukvara som inte delar den åsikten. Jag är en av dessa.

Går vi ännu längre och förbjuder licenser så är det bara helt barockt sjuk. GPL som är själva motorn i FLOSS rörelsen är en licens och så länge det alls finns copyright så måste vi även licenser för garantera att mjukvara förblir fri. Faktum är att copyright med rimlig skyddstid är del av piratpartiets politik så det är poltiskt självmord att förbjuda licenser.

Jämför gärna med SCOs mfl angrepp på GPL licesen. Förslaget skulle om det genomförs vara en bump i vägen för stora properitära företag men vara döden för möjligheterna för FLOSS att konkurrera.

Jag yrkar att:

Citat:
Idag räknas allt mer som licensiering snarare än köp. Detta leder till att företag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket i sin tur gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter.

Att sälja saker som "licenser" är ett sätt att kringgå lagen om konsumentskydd som tydligt ska vara otillåten. En försäljning är antingen en vara eller en tjänst. Dessa har olika former av konsumentskydd. Försök att klassa försäljning till slutkonsument som varken vara eller tjänst ska vara förbjudet i lag.

Lagen ska uttryckligen säga att avtal som visas vid mjukvaruinstallation inte äger laga kraft.
bytes mot

Citat:
Idag räknas allt mer som licensiering snarare än köp. Detta leder till att företag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket i sin tur gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Riksdagen ska initera utredning om hur konsumentens rättigheter ska stärkas när det gäller otillbörliga licens villkor.

(#3) Gammal
JennymedYxan Inte uppkopplad

JennymedYxans avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #221978
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 11:11

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg

Jag yrkar att:

(...)
Idag räknas allt mer som licensiering snarare än köp. Detta leder till att företag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket i sin tur gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Riksdagen ska initera utredning om hur konsumentens rättigheter ska stärkas när det gäller otillbörliga licens villkor.
Instämmer.

(#4) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #222136
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 12:56

Citat:
Stryk "i sin tur", onödig formulering.

Idag behandlas allt fler IT-produkter (mjukvara såväl som hårdvara) som licensierade tjänster snarare än produkter. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Riksdagen måste initiera en utredning om hur konsumentens rättigheter ska stärkas när det gäller otillbörliga licensvillkor.

Motivering
Förtydligande och mera korrekt.

(#5) Gammal
Broskbenny Inte uppkopplad

Broskbennys avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #222144
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 13:02

Jag anser att det i manifestet bör framgå exakt vilka rättigheter eller lagar det är vi menar står i konflikt med diverse mjukvarulicenser, vi refererar alltså till lagboken på samma sätt som förekommer på sjökorten i övrigt.

För att markera vårt förhållningsätt i att samma lagar ska gälla på och utanför nätet tycker jag att ordet "lagstadgade" bör läggas till innan rättigheter.

Simeon Jonasson,
Ledarmot förbundsstyrelsen
Ordförande Ung Pirat Jönköping.
0736-41-25-63
  Skicka ett meddelande via MSN till Broskbenny  
  (#6) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #222152
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 13:05

Denna sektion passar faktiskt in i integritet i och med att licensavtalen som åsyftas i regel innebär att man inte har full kontroll över sina ägodelar.

Enligt vissa avtal har ju till och med företaget rätt att samla information om ens användande av produkten.

Det borde dock gå att koppla detta stycke till stycket om ACTA. Vad tänker ni om den idén?

(#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #222158
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 13:12

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlveKatt Visa inlägg
Stryk "i sin tur", onödig formulering.

Idag behandlas allt fler IT-produkter (mjukvara såväl som hårdvara) som licensierade tjänster snarare än produkter. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Riksdagen måste initiera en utredning om hur konsumentens rättigheter ska stärkas när det gäller otillbörliga licensvillkor.

Motivering
Förtydligande och mera korrekt.
+1

Naturligtvis stryks texten inom parentesen i nuvarande valmanifest då detta är en integritetsfråga eller så passar den bäst här. Det var just ett mindre fel som jag nämnde i mitt blogginlägg. Sådant är till för internt arbete, inte i ett dokument som intresserade väljare skall läsa.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #222322
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 14:45

Kanske bör man fälla in en liten hänsyftning om DRM i samband med formuleringen "tekniska system".
Typ, "se stycket om DRM på s# i Kultursjökortet"

(#9) Gammal
olofb Inte uppkopplad

olofbs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #222626
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 18:20

Jag yrkar att

Citat:
Försök att klassa försäljning till slutkonsument som varken vara eller tjänst ska vara förbjudet i lag.
byts ut mot
Citat:
En utredning tillsätts med målet att ta fram lämplig märkning av media som säljs via licensavtal som begränsar deras användningsområde.

Att vi skulle ha stöd i principprogrammet för förbud mot avtalslicenser finner jag ... föga sannolikt.

Dock hade jag med konsumentögon uppskattat en märkning (bruten CD-skiva?) som visar att det jag "köper" inte är en plastskiva, utan ett avtal där en plastskiva ingår, så att säga.

"I'm not afraid of being silly. I am afraid of those who think they're not."
http://olofb.wordpress.com

(#10) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #222634
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-06, 18:26

Citat:
Ursprungligen postat av olofb Visa inlägg
Jag yrkar att

byts ut mot

Att vi skulle ha stöd i principprogrammet för förbud mot avtalslicenser finner jag ... föga sannolikt.

Dock hade jag med konsumentögon uppskattat en märkning (bruten CD-skiva?) som visar att det jag "köper" inte är en plastskiva, utan ett avtal där en plastskiva ingår, så att säga.
Problemet med att nöja sig med märkning är väl att företagen med all säkerhet bara kommer bilda kartell.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är