Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 17:06

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Hmm, jag får erkänna att jag har lite svårt för de invändningar som framförts.

Det som föreslås är ju inte ett förbud mot avtal med slutkund, bara att marknadsföra licenser som "köp". JAg tycker allvarligt att det är fullt rimligt att kräva att allt som kallas "köp" måste vara fritt från licensregler.

Hyra bil tex är ju ett avtalsform som fortfarande är tillåten. Men om någon sålde en bil till dig och sen krävde att du accepterade ett avtal innan första start skulle det bli folkstorm. Det finns inga goda skäl att acceptera det.

Om någon vill sälja en licens så måste det stå klart redan vid köptillfället att du inte köper en produkt utan ingår ett avtal. Alltså bör någon form av signatur krävas.

(Det drabbar heller inte GPL, eftersom GPL inte är en licens för användning, bara för vidaredistribution, som du utan att acceptera licensen enligt upphovsrätten inte har rätt till.)

Jag tycker alltså att skrivningen som den står är bra. Eller iallafall andemeningen. Om ovanstående kan klargöras så kanske fler kan tycka det är bra?
Problemet med skrivningen är att den ger intryck av att vilja förbjuda licenser i relation till slutkund över huvud taget.

Såhär kanske:

Idag räknas allt mer som licensiering snarare än köp. Detta leder till att företag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket i sin tur gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Varor och tjänster har olika former av konsumentskydd som saknas för "licensiering av användning".

Att sälja saker som "licenser" är i syfte att att kringgå lagen om konsumentskydd ska vara otillåtet.

Om det utöver detta finns skäl att upplåta en produkt genom avtal om licensiering, så ska det redovisas tydligt och ett korrekt licensavtal ska upprättas innan betalning av licensen genomförs och denna typ av upplåtelse ska inte få kallas "köp".

Lagen ska uttryckligen säga att avtal som visas vid på skärmen vid mjukvaruinstallation eller som påstås träda i kraft när man bryter förpackningen inte äger laga kraft.

Kan det vara nåt?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#2) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #224170
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 17:18

Idag behandlas allt fler IT-produkter (mjukvara såväl som hårdvara) som licensierade tjänster. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter. Detta gör det nödvändigt med ett utökat konsumentskydd. I vanliga fall har produkter och tjänster olika former av konsumentskydd som saknas för "licensiering av användning".

Att sälja saker som "licenser" är i syfte att att kringgå lagen om konsumentskydd ska vara otillåtet.

Om det utöver detta finns skäl att upplåta en produkt genom avtal om licensiering, så ska det redovisas tydligt och ett korrekt licensavtal ska upprättas innan betalning av licensen genomförs och denna typ av upplåtelse ska inte få kallas "köp".

Lagen ska uttryckligen säga att avtal som visas vid på skärmen vid mjukvaruinstallation eller som påstås träda i kraft när man bryter förpackningen inte äger laga kraft.

Mixade mitt förslag med Jörgens. Tror det blev blev bättre. Kanske.

(#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #224172
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 17:22

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlveKatt Visa inlägg

Idag behandlas allt fler IT-produkter (mjukvara såväl som hårdvara) som licensierade tjänster....

Mixade mitt förslag med Jörgens. Tror det blev blev bättre. Kanske.
Förutsatt att vi bara avser IT-relaterade produkter så håller jag med, men finns inte samma problem rent allmänt?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#4) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #224196
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 18:38

Citat:
Det som föreslås är ju inte ett förbud mot avtal med slutkund, bara att marknadsföra licenser som "köp". JAg tycker allvarligt att det är fullt rimligt att kräva att allt som kallas "köp" måste vara fritt från licensregler.
Då klarar jag uppenbarligen inte att läsa. Jag uppfattar att det står att man bara får sälja varor och tjänster. Det är skillnad på allmänna avtal och licensavtal.

Jag undrar vad du tycker om meningen "jag köper tjänsten att han klipper mitt hår". Uppenbart så finns det massor av tillfällen i dagligt tal när man visst köper tjänster.

Visst kan man tolka in att med tjänst menar vi även inköp av programvara och att med köp av vara så menar vi inte cd-skivan med datorprogrammet, men det matchar inte dagligt tal. Det är också väldigt klumpigt att behöva göra sådana disclamers. Det kommer heller inte alltid finnas en piratpartist brevid som kan förklara vad som menas.

Citat:
Om någon vill sälja en licens så måste det stå klart redan vid köptillfället att du inte köper en produkt utan ingår ett avtal. Alltså bör någon form av signatur krävas.
Vem omfattas av regeln, om jag köper programvara som importerats från utlandet? Om jag köper en vara över nätet? Ska EULAn kunna visas av godtycklig webshop på nätet för att man ska klara lagkravet?

Citat:
(Det drabbar heller inte GPL, eftersom GPL inte är en licens för användning, bara för vidaredistribution, som du utan att acceptera licensen enligt upphovsrätten inte har rätt till.)
Det där är i mitt tycke en ytterst spekulativ tolkning. Det faktum att man inte behöver acceptera GPL villkoren för att köra programmet beror just på att GPL är skriven för att det inte ska behövas. Att anta att saker ligger i public domain och kan köras fritt bara för att man inte skrivit under någon licens är inget jag skulle lita på utan direkt rådgivning av advokat.

(#5) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #224204
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 18:52

Var någonstans har det beslutats att Piratpartiet är emot EULAs? Står det någonstans i principprogrammet? Jag tycker inte valmanifestet ska ha med förbud EULAs om vi inte vare sig har funderat över konsekvenserna eller tagit upp det demokratiskt.

Om vi ska stävja konkret missbruk på licens området så borde i så fall fokus läggas på licensavtal som låter företaget på eget bevåg ändra licenskraven

Facebook har exempelvis licensvillkor som säger att de ensidigt kan ändra licens villkoren och att det behövs 7000 personer som väcker frågan för att användarna ska få rösta om de accepterar förändringen. Fast det behövs att 30% av FB användarna kräver omröstningen för att omröstningen inte bara ska vara rådgivande. Facebook reserverar sig också rätten att ändra villkor fritt om ändringen sker av legala eller administrativa skäl.

Jag ställer mig gärna bakom krav om förbättrat skydd mot företag som ändrar licensvillkor ensidigt.

(#6) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224262
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 20:01

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
Visst kan man tolka in att med tjänst menar vi även inköp av programvara och att med köp av vara så menar vi inte cd-skivan med datorprogrammet, men det matchar inte dagligt tal. Det är också väldigt klumpigt att behöva göra sådana disclamers. Det kommer heller inte alltid finnas en piratpartist brevid som kan förklara vad som menas.
Jag förstår inte - att sälja tjänster var ju enligt texten helt ok. Det som kritiseras är att sälja en licens och låtsas att det är en produkt. Som att sälja en bil och sen visar det sig att du bara har köpt ett hyresavtal som gäller en dag.

Att det blir klumpigt att uttrycka är exakt poängen - man ska inte komma undan att kalla något en produkt som inte är en produkt, lika lite som man ska få sälja "internet" och bara ge access till MSN. Det är helt klassiskt konsumentskydd.

Eftersom detta är ett förfarande som används huvudsakligen vid "försäljning" av datorprogram, så tycker jag att det blir svårt att generalisera till facebook eller liknande - det är ju en tjänst du köper och regleringen av förändringar av tjänteavtalet är en helt annan fråga.

(#7) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224268
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 20:04

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Förutsatt att vi bara avser IT-relaterade produkter så håller jag med, men finns inte samma problem rent allmänt?
Allmänt skulle jag nog inte säga, dock allmänt för saker som berör upphovsrätten (tänk musik och film eller e-böcker).

Jag föredrar dock den mer allmäna skrivningen.

(#8) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #224270
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 20:06

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Jag vet inte faktiskt. Du får gärna kolla upp det, jag behöver en paus från det här.

Jag måste erkänna att jag tog för givet att begreppet IT-relaterade produkter syftade på allt som sysslar med någon form av informationsflöde, inklusive DVD-spelare som i dagsläget inte behöver kopplas upp mot nätet. Men det kanske är helt fel. Behöver med kollas upp.

Men jag är för seg för att analysera sådant nu, fick en massa privata AFK-problem dumpat i knät som ledde till ett smärre ångestanfall. Är lite groggy av antiångestmedicin just nu.

(#9) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224272
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 20:10

Senaste versionen av texten:

Citat:
KONSUMENTSKYDD

Idag behandlas allt fler produkter som licensierade tjänster. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter. Detta gör det nödvändigt med ett utökat konsumentskydd. I vanliga fall har produkter och tjänster olika former av konsumentskydd som saknas för "licensiering av användning".

Att sälja saker som "licenser" på ett sätt som kringgår lagen om konsumentskydd ska vara otillåtet.

(#10) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #224274
Standard Sv: #08 KONSUMENTSKYDD (Integritet) - 2010-08-09, 20:10

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlveKatt Visa inlägg
Stryk "i sin tur", onödig formulering.

Idag behandlas allt fler IT-produkter (mjukvara såväl som hårdvara) som licensierade tjänster snarare än produkter. Detta har lett till att företag idag genom avtalsvillkor och tekniska system inskränker konsumentens rättigheter, vilket gör det nödvändigt med ett utökat skydd för konsumenter. Riksdagen måste initiera en utredning om hur konsumentens rättigheter ska stärkas när det gäller otillbörliga licensvillkor.

Motivering
Förtydligande och mera korrekt.
+1 Jag kan ha missat viktiga saker i mitt funderande och är inte 100 på vilka lagar som saker bör hamna i, så en ordentlig (dvs en där resultatet inte är skrivet i förutsättningarna) utredning bör vara nödvändigt.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är