Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Grumpsiedumpsie Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 12:45

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=669597

Kan som kort replik påpeka att jag, den enda gången jag misshandlats, befann mig mitt framför en beskyddande övervakningskameras trygga lins.

Den gjorde ingenting.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Strömgren Inte uppkopplad

Anders Strömgrens avatar

Länk: #77215
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 13:10

Ja vad skall man säga? Jag finner inget annat ord än IDIOTER!!!

London är en av dom städer som är mest kameraövervakade, ändå genomförs det massor med brott även terrorister har lyckats med sina dåd. En kamera kan hjäpa till att lösa ett brott, men det är inte säkert. Dom STOPPAR INTE några!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Länk: #77218
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 15:00

Jaa. Vad ska man säga?

I artikeln refererar man till en undersökning av SCB där 90% svarat positivt på följande fråga:
Citat:
Tycker du att kameraövervakning ska vara tillåten eller otillåten på allmänna platser om det behövs för att få folk att känna sig tryggare av att platser är kameraövervakade?
Snacka om ledande fråga!
"Om A är bra, tycker du då att vi ska tillåta A?"

Prova att stoppa in något annat än kameraövervakning i denna fråga:
Tycker du attX ska vara tillåtet eller otillåtet på allmänna platser om det behövs för att få folk att känna sig tryggare av att platser är X?

Betraktar man denna fråga isolerat så är det klart att det låter bra med Xgivet förutsättningen attX gör oss tryggare.

Man kan spekulera i om en annorlunda formulerad fråga hade påverkat resultatet, t ex:
Tycker du attkameraövervakning ska vara tillåtet eller otillåtet på allmänna platser om det leder till maktmissbruk?

Svara med citat
  (#4) Gammal
ADrop Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #77219
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 15:01

Den där Torkild verkar ju ha dragit bort sin mail adress.. går ju inte att hitta varken på fp sida eller riksdagen.se

mmm ja ja Ilmar fick jag tag i.. se om han får en a-ha upplevelse eller fortsätter trycka sitt ansikte ner i sanden...

The Open-Minded will find peace, were the Narrow-minded will struggle with darkness!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #77228
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 20:04

jaaa, teckniken ska lösa allt, Strunt samma att folk snart inte kan sticka näsan utanför dörren utan en kamera observerar detta.......
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#6) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #77231
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-11, 21:37

To: ilmar.reepalu@malmo.se, folkpartiet.landskrona@liberal.se

Subject: Svar på övervakning (DN 11 juli 2007)

Citat:
Hej Torkild Strandberg och Ilmar Reepalu,

Med tanke på eran replik i DN idag, 11 juli, och kamerors

eventuella effekt på tryggheten hos människor skulle jag

vilja tipsa er om en kriminologisk undersökning som gjordes

vid Southwark University i Storbritannien och senare

publicerades i Oxford Journal of Criminology. Den innehåller

en rad intressanta slutsatser om effektiviteten av kameror

på allmänna platser som två förespråkare som ni säkert

är intresserade av:

http://www.kcl.ac.uk/depsta/law/rese...ons/cctv.shtml

"Detections through the use of CCTV have been relatively low

except for the Elephant and Castle."

Detta avspeglar sig i minskningen av brott: förutom EaC så

har alla områden i undersökningen väldigt liten minskning och

väldigt höga utgifter.

"We believe the relative success of the Elephant and Castle

Scheme in deterring and detecting crime can be attributed to

the introduction or presence of other measures. These

include: regular information exchanges between home beat

officers and control room staff; ‘Operation Watch’ picture

file established; security patrols in the shopping centre;

and local businesses linked up to the control room."

Författarna av rapporten verkar dessutom hävda att EaC fick

bra resultat på grund av andra orsaker än kamerorna.

Båda styckena är citerade från första delen av kapitel 5, 3:dje

stycket.

Hälsar vänligast,

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#7) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #77240
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-12, 01:12

I fallet Landskrona vore det enda riktiga att bryta upp de kriminella nätverken genom att ha polis tillgänglig (den finns utanför kontorstid på 25 km:s avstånd i Helsingborg) som kunde bura in och förpassa de kriminella ur riket, samt villkora fri skolmat och fri skolgång mot skötsamhet.

Ni som inte vet vad som pågår där, kan ju gå in på hd.se och läsa lite nyhetsnotiser de senaste åren. Bakom det mesta finns en speciell etnisk grupp som börjar på a. Till exempel raidade ett gäng på ett tiotal personer 16-32 år för ett tag sedan en audio-videobutik, några hotade personalen med våld, medan de andra, helt öppet inför butikens övervakningskameror i lugn och ro bar ut elektronik för cirkus 250 000(?). I trygg förvissning om att det skulle dröja innan polisen kom, och helt likgiltiga inför att samtliga senare kunde identifieras. Vilket de blev och häktades.

Så gott som alla är nu släppta ur häktet och avvaktar rättegång i höst. Helt likgiltiga uppenbarligen inför att de kommer att dömas till flera års fängelse, det finns ju kamerabevisning. För nästan inget av stöldgodset har kunnat återfinnas, så stöd från klanen kommer inte att saknas under fängelsetiden. Om de nu inte avviker från Sverige i god tid före rättegången, de lär ha tillflyktsort tryggad. Kameraövervakning är alltså totalt verkningslöst med klanbaserad kriminalitet (mera generellt: nätverksbaserad). Vilken är den förhärskande i Landskrona. Detta inser säkert Torkild Strandberg också, men han är som andra politiker tvingad att visa handlingskraft för att stoppa sd:s frammarsch, och då räcker inte att kalla de som slaktar lamm i parken (öppet inför flera vittnen, inklusive barn) genom att bussa pitbulls på dem för "slödder" utan han måste visa på konkreta åtgärder och vad visar mer handlingskraft och är mer "konkret" än ett kraftfullt slag i luften? På så sätt kan man sälja in allmän kameraövervakning som "hårda tag" trots att det enbart drabbar oskyldiga och är, som verkligheten i exemplet ovan visat, totalt verkningslöst mot klankriminella strukturer som utan att tveka gör ett "bondeoffer" för klanens bästa.

Detta säger jag och tar risken att bli betraktad som sd-anstruken (vilket är felaktigt för sd är väldigt mycket för övervakning och jag ogillar deras smygrasism som vill likställa ruttna kulturmönster med ruttna gener ). Och jag bor inte heller i Landskrona, men känner till situationen där av andra skäl. Men jag anser att kameraövervakning av allmän plats är att göra den till en f.d. allmän plats och att göra den otrivsam, *speciellt* för de oskyldiga. Samt att flytta problemen till just utanför det övervakade området, som därmed hela tiden måste utvidgas. Och totalt verkningslöst just på den enda ort, Landskrona, där det genomförs.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#8) Gammal
Alexander F Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #77257
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-12, 21:35

Debattinlägg: http://sydsvenskan.se/kultur/article251078.ece

Citat:
Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (s) vill minska rädslan för brott. Men lagen intresserar sig inte för om folk känner sig rädda, utan för om de faktiskt är hotade. Och det kan Reepalu inte bevisa. Därför måste lagen ändras, tycker han.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Robin Royal-Teaze Inte uppkopplad

Robin Royal-Teazes avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #77271
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-07-13, 10:30

Citat:
Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (s) vill minska rädslan för brott. Men lagen intresserar sig inte för om folk känner sig rädda, utan för om de faktiskt är hotade. Och det kan Reepalu inte bevisa. Därför måste lagen ändras, tycker han.

"Eftersom vår civilisation inte längre vilar på ett positivt ideal kan den bara definiera sig själv negativt. Detta förklarar Förintelsens alltmer framskjutna plats i den politiska retoriken. Förintelsemonument och minnesdagar är riter i en ny statsreligion. Som alla statsreligioner har den syftet att skapa enighet. Men vi förenas inte i dyrkan av något ursprungligt gott utan i förbannelsen av det maximalt onda."

Ovanstående skrevs av någon som heter Edward Skidelsky någon gång på nittiotalet, d.v.s före kriget mot terrorism, men behöver bara justeras enligt nedan för att beskriva den nuvarande situationen:

"Eftersom vår civilisation inte längre vilar på ett positivt ideal kan den bara definiera sig själv negativt. Detta förklarar skrämseltaktikens alltmer framskjutna plats i den politiska retoriken. Förnyelsebara hotbildskällor och ständigt utökade övervakningsmetoder är riter i en ny statsreligion. Som alla statsreligioner har den syftet att skapa enighet. Men vi förenas inte i dyrkan av något ursprungligt gott utan i förbannelsen av det maximalt onda."

"It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit." HARRY TRUMAN - AMERIKANSK PRESIDENT

Svara med citat
  (#10) Gammal
ADrop Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #78311
Standard RE: S och FP i gemensamt uttalande till förmån för ökad kameraövervakning - 2007-08-08, 16:04

Hej.. då har ett mail ramlat ner idag från malmö snubben Ilmar Reepalu.. Här följer hans mail till mig angående kamror:

Citat:
Tack för ditt brev.

Jag är övertygad om att kameraövervakning både kan ha en avskräckande effekt, kan hjälpa till att klara upp brott och kan öka människors upplevda trygghet.

Det hittar jag stöd för bland annat i en rapport från Brottsförebyggande rådet. Övervakningskameror kan inte ersätta andra åtgärder, som till exempel fler poliser, men kan vara ett bra komplement.

Nog kan man vara bekymrad över att samhället förändras i rasande takt och den tekniska utvecklingen möjliggör allt mera övervakning och kontroll.

Men jag menar att den typ av övervakningskameror som vi vill sätta upp i Malmö, som omgärdas av strikt kontroll, där bildytan maskeras så att privata lägenheter och kontor aldrig spelas in och där man kan införa ett regelsystem som innebär att inte ens polisen får titta på bilderna utan ett domstolsbeslut, mycket väl går att förena med rätten till personlig integritet.

Med vänliga hälsningar

Ilmar Reepalu

Självklart skrev jag tillbaks, på mitt egna lilla sätt.. dvs inte politiskt med super argument för ett skyttegravs krig (dvs kasta argument tills den ene dör..eller ngt) utan helt enkelt vardags språk och så... kommer att posta hans svar när det väl kommer (detta svar ovan, tog ju erm par månader att få )

The Open-Minded will find peace, were the Narrow-minded will struggle with darkness!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
ACTA-länderna presenterar ett gemensamt uttalande Dennis Nilsson PP i media 3 2009-11-13 09:58
Nej till kameraövervakning i porten Mab PP i media 1 2007-12-20 17:18
Uttalande till G8-mötet? TeirdeZ Tips som kommit över mail 10 2007-05-23 00:01
Vinklat inslag till förmån för buggning. kenny_lex Integritet och privatliv 8 2006-10-20 12:00
Nedladning leder till ökad biljettförsäljning. Siljelind PP i media 1 2006-01-17 13:48