Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Cecilia Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ännu ett sanslöst citat från Bodström - 2006-03-14, 12:45

<DIV class="articleLeft dnNews"><DIV class=articleRubrikContainer><SPAN class=text><DIV class="articleLeft dnNews"><DIV class=articleRubrikContainer><SPAN class=artikelRubrik1></SPAN></DIV><DIV class=articleRubrikContainer><SPAN class=artikelRubrik1>http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6</SPAN></DIV><DIV class=articleRubrikContainer><SPAN class=artikelRubrik1></SPAN></DIV><DIV class=articleRubrikContainer><SPAN class=artikelRubrik1>Bodström lovar skärpt lag mot rattfyllerister</SPAN> </DIV></DIV><DIV class="articleLeft dnNews"><DIV class=dnNews><SPAN class=nyckelArtikelText>I ett nytt utspel lovar justitieminister Thomas Bodström hårdare tag mot rattfyllerister som orsakar svåra olyckor.
- Det är ändå 150 personer som dör i sådana olyckor varje år, fler än vid mord och dråp, säger Thomas Bodström till DN. </SPAN></DIV><DIV style="FONT-SIZE: 1.6em"></DIV></DIV><DIV class="articleLeft dnNews"><SCRIPT language=JavaScript type=text/javascript>;</SCRIPT><DIV><SPAN class=text><SPAN class=artindrag>Justitiedepartementet</SPAN> föreslår två nya brottsrubriceringar, grovt vållande till annans död vid fordonstrafik och grovt vållande till annan kroppsskada vid fordonstrafik.

Minimistraffet för grovt vållande till annans död i trafiken ska höjas till ett år. Med den brottsrubricering som gäller i dag är minimistraffet sex månader. Maxstraffet förblir som tidigare sex år och gränsar därmed till straffet för dråp.

Flera uppmärksammade fall de senaste åren där personer dött efter att ha blivit påkörda av rattfylla bilister har väckt stark opinion i frågan. Men förslaget gäller alltså även nyktra förare som orsakar kroppsskada eller död efter att ha kört vårdslöst.

Finns det en koppling mellan det här förslaget och valrörelsen?

- Nej, jag har länge haft uppfattningen att straffen vid de här brotten inte ligger i proportion till övriga straff.

Förslaget görs som ett tillägg till rattfylleriutredningen som presenterades i januari och är ute på remiss fram till maj. Beslut om lagen skulle riksdagen kunna ta tidigast i höst.</SPAN> <DIV class=textToBottomArt></DIV><DIV class=textToBottomArt></DIV><DIV class=textToBottomArt>Sorry Bodström men ditt citat "- Nej, jag har länge haft uppfattningen att straffen vid de här brotten inte ligger i proportion till övriga straff." är ren och skär skitsnack. Alla har mer eller mindre insett att du verkligen inte har någon som helst förankring om brott och dess proportion till övriga straff. För då är min fråga. Hur kan det finnas någon som helst proportion till att fildelning ska kunna ge 4 års fängelse, om gränsen till dråp är 6 år. Betyder det då om jag fattat det rätt att det ska skilja 2 år mellan fildelning och att ha ihjäl någon. Är det din uppfattning om proportioner "</DIV><DIV class=textToBottomArt></DIV><DIV class=textToBottomArt>Cecilia

</DIV></DIV></DIV></SPAN></DIV></DIV>

<BR>

Svara med citat
  (#2) Gammal
C. M. Inte uppkopplad

C. M.s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #11918
Standard RE: Ännu ett sanslöst citat från Bodström - 2006-03-14, 21:19

Det här är dock en av de bättre saker han fört igenom, jag är helt för hårdare lagar mot de som kör vårdslöst och till och med kör onyktra ( personligen avskyr jag åka bil för jag är helt nöjjig om att krocka och liknande ... )

Att det skiljer två år mellan detta och fildelning är ju dock beklagligt ... bort med fildelningslagen innan sveriges pirater blir förbannade och eldar upp riksdagshuset!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Citat från Amelia Andersdotter (debatt svt 10 nov) " jag tycker det här är en jävla pseudo debatt, ingen bry sig om 9/11" zeitgeist187 Övrig diskussion 6 2010-01-05 19:27
EU stoppar ännu en sändning läkemedel från Indien TeirdeZ PP i media 0 2009-06-25 16:43
Citat från The Stand Echmech Övrig diskussion 0 2008-02-11 19:16
Ännu en godbit från Slashdot Richie Kultur och upphovsrätt 1 2007-09-29 14:12
korkade citat från Pontèn Johan Viberg Övrig diskussion 2 2006-07-09 18:09