Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 15:15

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-15)Men naturligtvis är det fortfarande Cecilia, som är ytterst juridiskt ansvarig för alla ekonomiska transaktioner som skett i partiet, så självklart är det bara bra om hon nu kan fixa det som förväntas av henne: dagbok, huvudbok, resultatrapport och balansrapport. Det är ju inga konstigheter, utan bara en fråga om att använda ett godkänt bokföringsprogram samt naturligtvis veta hur det skall användas.
Mnja, är det verkligen ett krav att kassören gör redovisningen själv, för egen hand? Den uppfattningen har inte jag, eftersom jag erbjöd mig att göra justredovisningsbiten,så att vi skulle klara tidspressen som grupp.

En parallell: I ett företag är det CFOn som är ansvarig för ekonomin, men hur många CFOer gör bokföringen själv?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #11996
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 16:00

Som jag ser det har det utsetts en kassör och mig veterligen, så har Cecilia den uppgiften, så jag förstår inte varför man plötsligt har så bråttom, så hon (verkar det som) inte ens får chansen att ordna dessa uppgifter?

Är hon kassör eller inte? Jag har iaf inte sett någon omröstningom att förändringar har skett?

Akuttaxi 2800SEK! Jaha?

Program 7-8000SEK Jaha?

skulle inte pengar som kommer in användas till valrörelsen?

Det verkar ju göras av med mer än det kommer in just nu iaf.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #11998
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 16:38

Citat:
Anders Forsman (2006-Mar-15)Som jag ser det har det utsetts en kassör och mig veterligen, så har Cecilia den uppgiften, så jag förstår inte varför man plötsligt har så bråttom, så hon (verkar det som) inte ens får chansen att ordna dessa uppgifter?
Nja, det var inte det att det var bråttom,snarare att vi var överens om att jag skulle ta redovisningsbiten. Därför förstår jag inte riktigt det här utspelet...

Citat:
Är hon kassör eller inte? Jag har iaf inte sett någon omröstningom att förändringar har skett?
Cecilia är kassör, bara årsmötet kan ändra på det.

Citat:
Akuttaxi 2800SEK! Jaha? Program 7-8000SEK Jaha? skulle inte pengar som kommer in användas till valrörelsen?
Revisorn har fått all info om det här, och mycket av det är utlägg ur min egen ficka som jag inte kommer att få igen om vi inte får Ordentlig Finansiering (dvs, partistöd - efter valet). Balansräkningen visar på våra tillgångar just nu, och de liggerpå ungefär25000 om jag inte minns fel. Björn, några kommentarer?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel.Lecoq Inte uppkopplad

Daniel.Lecoqs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #12000
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 16:55

Citat:
FogBugz is a complete project management system for software teams. Designed by Joel Spolsky of Joel on Software fame, FogBugz helps you make better software by tracking, prioritizing, and coordinating the thousands of small tasks a development team has to do. FogBugz is web based, so everyone on the team always sees the whole picture. Feature requests, customer email, bugs, even high level design discussions are instantly searchable and trackable.

har vi börjat utveckla programvaror?

Nu vet jag inte exakt vad FogBugz är, men nog finns det gratis eller opensource "project management systems"?

forummjukvara?

det finns gratis mjukvara för forum där http://www.phpbb.com/ förmodligen tillhör de mest kända, det är dessutom opensource.

Windows 2k3 SBSP?

jag behöver väl inte ens nämna att det finns gratis opensource operativsystem.

Akuttaxi?

Jag förmodar att det finns en förklaring någonstanns varför det behövde gå 2800kr ur partiets kassa till en taxiresa, fast jag har då inte hittat den här på forumet.

"Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people."

--Admiral Hyman G. Rickove

Daniél Lecoq

email: daniel.lecoq@piratpartiet.se

backupemail: curse@curzed.net

msn: curse@curzed.net

tel: 0761- 669695

Nässjö

PS. skriv PP som meddelande om ni lägger till mig i MSN/Skype
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel.Lecoq  
Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #12027
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 21:31

Rick, att erbjuda sig att driva partiets sidor och tjänster på sin egen server, med de program man har licens för, är en sak.

Att sedan plocka dessa pengar ur partiets kassa vet jag inte om det ser så bra ut. Möjligtvis så kan du förhandla dig fram till någon form av kompensation för besväret och kommande bandbredd

Exact vad har FogBugz använts till, som är värt 7800? Varför dög inte Bugzilla eller helt enkelt valig e-mail?

11k för att spara några timmar är lite väl häftigt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #12056
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 23:57

Citat:
John Nilsson (2006-Mar-15)Att sedan plocka dessa pengar ur partiets kassa vet jag inte om det ser så bra ut.
Nej, det hade det verkligen inte varit, och det är mycket tveksamt att jag skulle ha godkänt något sådant.

Men om du studerar bokföringen, så ser du att dessa pengar inte har tagits ur någon kassa, de har bokförts på vad som, i värsta fall för Rick, skulle kunna bli ett blåskonto.

Rick har alltså satsat ett stort belopp på att:

A) Vi når över 2,5% i riksdagsvalet -- gränsen för partistöd -- och

B) Att han sitter kvar i styrelsen efter detta.

Då kommer nämligen, med största sannolikhet, styrelsearvode att utgå (om medlemmarna godkänner det, förstås). Fram till dess arbetar ju styrelsen helt ideellt, utan ersättning. När då styrelsearvode utgår, så kan Rick kvitta en del av detta mot "sitt" konto, varvid han bland annat slipper betala skatt för de pengarna.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #12057
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-15, 23:59

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Mar-15)Mnja, är det verkligen ett krav att kassören gör redovisningen själv, för egen hand?
Nejdå, och det sa jag inte heller. Det går alldeles utmärkt att delegera arbetet. Vad som däremot inte går att delegera är ansvaret.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12076
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-16, 08:45

Citat:
Cecilia (2006-Mar-15)
Ska idag kolla upp om partiet inte är momsskyldiga för då måste vi redovisa momsen
<br>
Nej, det är vi inte. Vi är, i egenskap av politiskt parti, ett specialfall av idell förening som kallas allmännyttig förening. De är normalt inte momspliktiga om de inte bedriver en varaktig näringsverksamhet.<br>
<br>
Citat:
Cecilia (2006-Mar-15)
Vidare ska jag kolla upp om vi inte är skatteskyldiga eftersom vi inte har något organisationsnummer.
<br>
För en allmännyttig förening är rörelseinkomster med naturlig anknytning i normalfallet skattefria. Det går att ansöka om organisationsnummer om man vill (vilket vi har gjort och fått, det vet du ju om - det syns bl.a. tydligt när du loggar in på banken), men det har i sig inget med skattskyldigheten att göra. <br>
<br>
Hade det inte varit bra om du hade kollat upp det här direkt när du kandiderade till posten som kassör? Hade vi varit t.ex. momspliktiga med månatliga redovisningar så hade vi redan missat ett par redovisningstillfällen. Det hade ju gått fortare för dig att slå upp på Skatteverkets hemsida eller via ett telefonsamtal dit eller till Bokföringsnämnden än det tog dig att starta en ny tråd i forumet... <br>
<br>
Och var ska du lämna in bokföringen? Du delegerade ju det jobbet till Rick därför att du inte kunde själv, Skatteverket ska inte ha vår deklaration förrän i början av maj 2007 och än så länge har vi inte ens uppnått kravet för att vara bokföringspliktiga (Not 1). Däremot är det ju tydligen så att DU sitter på ett par kvitton som Rick och Björn inte fått. Jag förstår inte riktigt vad du håller på med?<br>
<br>
<br>
Citat:
Björn Felten (2006-Mar-16)
Det går alldeles utmärkt att delegera arbetet. Vad som däremot inte går att delegera är ansvaret.
<br>
Njä. Föreningens stadgar har ganska fria händer att sköta den saken via delegationsordningen, men det är egentligen tre olika saker man kan prata om här; dels mandatet att teckna föreningens firma, dvs att ingå avtal, söka bidrag osv. Det regleras oftast via stadgarna och brukar skrivas som "ordförande och kassör, var för sig". Vi har inget sånt i våra stadgar vad jag hittade, men däremot har styrelsen tagit ett beslut om hur delegationsordningen ska delas upp (Not 2). Dels har vi frågan om ansvarsfrihet för styrelsen, dvs det ansvar som medlemmarna kan utkräva av styrelsen som kollektiv. Ingen i styrelsen är rakt av mer eller mindre ansvarig än nån annan för det som sker i styrelsens namn utan de är alla solidariskt ansvariga vilket för oss in på det tredje ansvaret; om en enskild styrelsemedlem agerar direkt brottsligt så den kan ställas till ansvar för t.ex. bokföringsbrott eller förskingring så är det givetvis enskild styrelseledamot som är ansvarig för sina egna handlingar, inte hela styrelsen. <br>
<br>
Svaret på ditt direkta påstående är alltså att jag tror du har fel; styrelsen är solidariskt ansvarig om det inte skulle visa sig att det har skett riktigt grova oegentligheter, vilket ju inget alls tyder på här. Rollen som kassör ger visserligen ett moraliskt ansvar, men inget juridiskt. Den finns inte reglerad i lag, ens för ekonomiska föreningar.<br>
<br>
<br>
Citat:
curse (2006-Mar-15)
Nu vet jag inte exakt vad FogBugz är, men nog finns det gratis eller opensource "project management systems"?
<br>
Ja. Men det här är samma sak som med forumet och hemsidan, det var Rick som tog initiativ till att skapa dem, som gjorde allt jobbet med att få igång dem och som hade kompetens att använda vissa verktyg. Han tyckte inte att han hade tid och ork att sätta sig och lära sig PHP, MySQL, phpBB, hur man säkrar upp phpBB (den har ju tyvärr inte världens bästa track record vad gäller säkerhet), Linux osv. Hade han tagit sig den tiden så hade vi inte haft nåt parti. Det svider, men så är det. Och, återigen, han har betalt dem ur egen ficka och lämnat in redovisningen bara för att den ska vara komplett och med alla kort på bordet. Inte ett öre har gått från partikassan till de här sakerna och så kommer heller inte att ske innan vi fått partistöd och vid det laget är vi nog ganska tacksamma att han gjorde de här prioriteringarna och jobbade upp ett parti istället för att sätta sig och hacka shellscript (det senare är numera mitt jobb och du får gärna hjälpa till om det är nån särskild FOSS-programvara du kan med, och/eller är fena på CSS, PHP eller Drupal, tanken är att dels bygga en schysst communitysite i Drupal så valkretsarna får egna undersidor som de kan labba med, dels samla in en massa info från forumet och wikin och strukturera upp den lite snyggt och dels lägga ett vackert tema på alltihop, troligen i phpTemplate engine som är en Drupalmodul, men det här är en diskussion för en annan tråd).<br>
<br>
<br>
<br>
(1) Ideella föreningar är bara bokföringsskyldiga om de bedriver näringsverksamhet, är moderföretag i en koncern eller har tillgångar vars värde överstiger trettio prisbasbelopp (ca 1,2 miljoner kr). Se vidare 2 kap. bokföringslagen (Riksdagens författningregister).<br>
Källor: Bokföringsnämnden, Skatteverket, SFS (Notisum).<br>
<br>
<br>
<br>
(2) Ordföranden föreslog principen att ingen (det här skulle främst "drabba" honom själv) får tillbaka några pengar för gjorda utlägg förrän tidigast då valsedlarna är betalda (däremot kan de skyffla pengar mellan varann, dvs som när Rick vid ett tillfälle lade ut för Mikas tågbiljett) och utgiftsmandat enligt följande: Enskild styrelsemedlem, 500:-, Ordförande ELLER kassör var för sig, 4000:-, Ordförande OCH kassör tillsammans, 10 000:- och över det krävs styrelsebeslut. Fyra av fyra närvarande i styrelsen röstade för det här förslaget som alltså gick igenom. Cecilia hade själv valt att inte medverka i det här mötet och röstade alltså inte, men styrelsen var ändå med god marginal beslutsmässig eftersom kassören juridiskt sett inte har någon särställning i styrelsens beslutsprocesser.<br>
Källor: Chatloggen från styrelsemötet, Stockholms Stads riktlinjer för Ideella Föreningar, SFS (Notisum).

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #12080
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-16, 09:15

Richie, en utförligt och bra förklaring - du verkar veta och ha koll mer än vad själva styrelsen har och det gör mig frågande.

Varför är inte du med i styrelsen, när det i mina ögon nästan ser ut som att du styr den här skutan?

Vad har du för relationer till styrelsen iom att du tydligen är med på styrelsemöten, fast du inte omnämns någonstans som styrelseledamot, vad jag kan se?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12081
Standard RE: Vill ha in alla kvitton för bokföring - 2006-03-16, 09:23

Citat:
Anders Forsman (2006-Mar-16)Varför är inte du med i styrelsen, när det i mina ögon nästan ser ut som att du styr den här skutan?
Det finns flera orsaker. Dels hade jag inte möjlighet i början att ta mig tid att schemalägga styrelsemöten pga min familjesituation och jobbet, dels är det en viktig princip för mig att dela på makt - att inte alla som på något sätt är insyltade sitter i samma grupp och pratar ihop sig. Det är t.ex. viktigt med en sån som Christian i styrelsen som vågar ifrågasätta sånt som andra kan tycka är självklart. Lika viktigt är det med en stark valberedning och oberoende revisor. Eftersom jag känner Rick sedan tidigare så vill jag inte sitta för nära honom i en styrelse så vi kan frestas att "gå ihop" i omröstningar osv.

Citat:
Vad har du för relationer till styrelsen iom att du tydligen är med på styrelsemöten, fast du inte omnämns någonstans som styrelseledamot, vad jag kan se?
Jag är inte "med" på styrelsemöten annat än i egenskap av valberedare. I det uppdraget ingår att hålla lite koll på vad styrelsen sysslar med, hur de arbetar ihop och hur personkemin fungerar. Jag har ingen som helst beslutanderätt eller rätt att påverka och har helt och hållet nöjt mig med att se (i efterhand i chattarna) vad som avhandlas utan att lägga mig i på något vis. Emma har för övrigt också tillgång till de mötena på samma sätt.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
KD vill registrera alla aborter PaLL3 PP i media 1 2009-07-19 17:59
Socialstyrelsen vill ha bmi-register av alla medborgare under 18 år klara PP i media 19 2008-07-06 12:48
Google vill spara alla dina filer Joakim Holgersson PP i media 5 2006-03-09 09:24