Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mattias Lennartsson Inte uppkopplad

Mattias Lennartssons avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: medlemskap i Svenska föreningen för upphovsrätt? - 2009-05-09, 15:33

Från SFU:s hemsida (medlemskap och adressänding):

Citat:
Medlemsskap i Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU) kostar 250 kr per år för enskilda medlemmar och 2 500 kr för stöjdjande medlemmar.

Sedan står det under stödjande medlemmar:

Citat:

Stödjande medlemmar

AB Svensk Filmindustri

ALIS

Bonus Presskopia

BUS

Fackförbundet för scen och media

Föreningen Svenska Tecknare

Föreningen Svenskt Näringsliv

IFPI

KLYS/Copyswede

Konstnärernas Riksorganisation, KRO

Microsoft AB

SAMI

SIF
osv.

Frågan är då om man kan bli medlem som organisation, jag tror snarare att det egentligen handlar om "stödjande medlemskap" för dessa organisationer. Dessa organisationer betalar in 2500kr för att stödja föreningen sedan använder SFU medlemmarnas namn för att backa upp att de stödjer föreningen.

Och då är frågan om up verkligen vill vara stödjande medlem för SFU. I så fall är det kanske bättre att gå ihop en grupp och söka om medlemskap som enskilda medlemmar. Givet att det inte finns några förmåner som stödjande medlem. Sedan ange "ung pirat" eller "piratpartiet" som organisation.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mattias Lennartsson Inte uppkopplad

Mattias Lennartssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #146202
Standard RE: medlemskap i Svenska föreningen för upphovsrätt? - 2009-05-09, 15:48

Appropå att trasha föreningen så tror jag det är fullt möjligt, så det ska vi försöka undvika. Vi "pirater" skulle antagligen lätt kunna fördubbla deras medlemsantal. Det skulle föra in våra frågor men jag tror inte det vore så bra.

Jag tror på en liten och inte så högljudd grupp av representanter från partiet som går på deras möten för att lära sig om deras syn på upphovsrätt och vara en del av debatten.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #146321
Standard RE: medlemskap i Svenska föreningen för upphovsrätt? - 2009-05-10, 01:10

Hur ska man tänka om det här om man nu ska går med i det.

Oscar Swartz: SFU - extremisternas diskussionsklubb

Det vore ju förstås ett sätt att komma till debatt, men är det en bra idé?

Att hjälpa till att betala årsavgiften för någon/några medlemmar som går in som typ medlare vore kanske en bättre idé.

Eller lobbyism kanske det heter...

Svara med citat
  (#4) Gammal
henken Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #151030
Standard RE: medlemskap i Svenska föreningen för upphovsrätt? - 2009-05-25, 23:59

Det är en intressant idé.

Finns det dock inte möjlighet att det kan vändas mot oss t.ex. i jävsfallet mot domaren i TPB fallet? Jag förstår att TPB != PP o.s.v. men det rättsfallet är ju ändå en viktig fråga. Min tanke är att de kan peka på att t.o.m PP (eller i detta fall UP) är medlem i SFU, så varför skulle det göra domaren jävig (visserligen så fanns det mer jävsproblematik än bara SFU hos den domaren)?

Tänkte bara lyfta fram det. Om det inte finns några risker är jag för ett medlemsskap.

Svara med citat
  (#5) Gammal
pettter Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #158696
Standard RE: medlemskap i Svenska föreningen för upphovsrätt? - 2009-06-15, 19:49

Problemet med SFU är att man med medlemskap i SFU automatiskt blir medlem i ALAI, vilket är en förening vi absolut inte vill ha med att göra imo. I deras stadgar kan läsas bland annat:

Citat:
The Association called the "International Literary and Artistic Association" referred to hereafter in the present statutes as ALAI ... shall have the following objects:

1. the defence and propagation of legal principles ensuring international protection of copyright;

2. ...

3. the improvement and extension of the field of application, especially by revision, of the international conventions relating to copyright especially the Berne Convention and the Universal Copyright Convention as well as the drawing up of all new international conventions devoted to the same end;
(min fetstil)

Jag är väldigt skeptisk till att det här är en organisation vi vill vara en del av, även om jag absolut tycker att vi kan dyka upp på SFU:s seminarier och liknande.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Föreningen Nej till TV-avgift - FNT FNT Övrig diskussion 27 2010-01-16 15:05
Svenska föreningen för upphovsrätt oahu Kultur och upphovsrätt 15 2009-04-28 14:15
Svenska Antipiratbyrån utskick till svenska trackers (antar att alla fick det) tommie834 Kultur och upphovsrätt 1 2009-04-22 20:31
Väcka föreningen olale Piratpartistiska Studentföreningen - arkiverat forum 5 2009-03-15 21:58
Utrikespolitiska föreningen Uppsala Dennis Nilsson PP i media 3 2008-09-09 00:52