Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Max Gnipping Inte uppkopplad

Max Gnippings avatar

Reg.datum: Feb 2007
Standard Rapport från Seminariet "Unga som Påverkansaktörer" - 2009-10-21, 19:07

Tja alla!

Nu när jag är hemma igen kan jag avlägga rapport på riktigt. Tanken var från början att jag skulle rapportera på plats men det sprack i en konstellation av lathet, späckat schema och för många najsiga människor att snacka med. Nu är jag däremot hemma och har haft tid att ordentligt gå igenom och försöka förmedla kunskaperna som jag fått.

Seminariets titel var ”Unga som påverkansaktörer” och vi höll på i fem dagar med själva seminariet. De frågor vi rörde var främst tekniker för påverkansarbete (advocacy) och hur vi bäst ska kunna använda verktygen vi fick i vårat arbete. Vi jobbade även en hel massa med inspiration och förebilder att ta efter.

Deltagarna var förutom från Sverige även från Libanon och från södra Afrika, vilket gjorde att blandningen av erfarenheter och input blev sjukt spretig även om vi hittade rätt så många gemensamma grunder att stå på. Under seminariets gång så introducerades vi till ett huvudverktyg att använda: The Advocacy Circle, som används av Youth Advocacy Process (YAP) i Libanon. Jag tar upp den separat från den här rapporten men den är enligt mig ett väldigt värdefullt verktyg för oss att använda i framtiden. Vi kommer förmodligen dock att behöva anpassa den en del efter våra förhållanden.

Annat på seminariet vi gick igenom var användandet av media och mycket om social media. Inget kom upp som direkt är användbart för oss tror jag. Det blev snarare så att många ville veta hur vi använt oss av sociala media. Vilket var rätt så coolt att få vara experten istället för nybörjaren.

Vi pratade också lite om tribal leadership och att skapa förändring genom att vara förändrare själva men det kan vara svårt att applicera över en hel organisation. Det vore däremot coolt att skapa en Ung Pirat-tribe och ett visst mind-set inom organisationen. Vi skrapade bara på ytan av det hela men det finns nog ett visst värde för oss här.

Sen vill jag bara säga att LSU ännu en gång överträffat mina förväntningar och det stärker oss enormt både som organisation och enskilda personer att vara med i LSU. Så jag hoppas att så många unga pirater som möjligt tar chansen och åker på LSU events.

Så vad har jag konkret lärt mig och vad kan Ung Pirat dra nytta av?

I första hand så har jag fått verktyg och exempel på hur ett strukturerat påverkansarbete kan vara uppbyggt. Även hur man anpassar och jobbar med dessa verktyg utifrån olika förutsättningar.

Jag tror att det kan vara av värde för Ung Pirat att utifrån våra frågor lägga upp långsiktiga strategier för påverkansarbete. Det tror jag kan stärka vårt arbete och skapa en kontinuitet för nya i organisationen att fortsätta arbetet trots att tidigare engagerade faller bort. Samt att vi i vårt arbete så mycket som möjligt försöker följa etablerade processer och utvärderar kontinuerligt så att vi ständigt förbättras. D.v.s. att vi när vi drar igång en kampanj, som den med Sverok angående åldersgränsen på att skaffa bankkonton, har någon form av kunskapsdatabank/verktygslåda/process som vi baserar allt på, förslagsvis involverandes ”The Advocacy Circle” i en piratanpassad form. Då slipper vi ytterligare att förlita oss så mycket på enskilda personers förmågor och kan få en klarare röd tråd i vårt arbete. Det sagt så använder vi redan idag många av de verktyg som det här seminariet tog upp men jag tror att det alltid finns rum för förbättring.

Finns det en wiki som lever? Jag skulle vilja upprätta en sån här verktygslåda innan all kunskap faller ur mig För tillfället har jag lagt upp The Advocacy Circle på en blag men det är juh inget hållbart alternativ. (Google wave till folket!)

Slutligen tack till Ung Pirat för att jag fick chansen att åka på det här seminariet!

Svara med citat
  (#2) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #174683
Standard RE: Rapport från Seminariet "Unga som Påverkansaktörer" - 2009-10-21, 19:15

Coolcoolcool!!

på vilken blag har du lagt upp advocacy circle-grejerna?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Max Gnipping Inte uppkopplad

Max Gnippings avatar

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #174809
Standard RE: Rapport från Seminariet "Unga som Påverkansaktörer" - 2009-10-22, 00:54

på min heldöda och halvt meningslösa blag : http://rawaer.wordpress.com/2009/10/...p-lebanon-pt2/

känns bra att den stackaren får någon form av syfte och inte bara seglar tyst genom blogghimmelens miljoner kapsejsade modebloggar.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny rapport från Timbro Anders Strömgren PP i media 2 2008-01-31 01:05
Rapport från styrelsemöte Mab Piratstudenterna i Uppsala 1 2007-06-14 07:02
Rapport från franska PP John Nilsson PP i media 3 2007-05-28 16:15
Rapport från Skaraborg Andreas Svensson Funktionärer noterar (STÄNGD) 1 2006-10-11 17:46