Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-03, 14:28

Citat:
Gammelpiraten (2009-Dec-31)
HOTEN MOT TRYGGHETEN
(fet text är frågor/önskemål som riktar sig till dig som kandiderar. Övrig text är utfyllnadsord som du kan lämna därhän om det dig så passar bäst)
Integriteten, miljön och jobben för de unga
Vad får dig att känna dig tryggare och vad tror du andra känner sig tryggare av?
Du kan sluta läsa nu om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.
Jag tror att valrörelsen mycket kommer att handla om de hot vi människor känner och upplever.
Vi känner oss inte trygga längre. Vi vill känna oss trygga i våra liv. Partierna kommer bjuda ut sina trygghetslösningar.
Integriteten hotas. Vi kontrolleras, spåras, övervakas och systematiseras in i register överallt.
Vattenbrist, oljebrist, nedhuggningen av regnskog, arter försvinner för alltid allt snabbare och snabbare, ö-riken dränks, algblomning och alla andra hugg från ekosystemen oroar oss gång på gång, befolkningen ökar explosionsartat på klotet och naturresurserna räcker inte till.
Vi ser mycket allvarligt på att ungdomsarbetslösheten är 23% i Sverige och förundras över att den bara är 7,6% i Danmark och 5,3% i Holland.
Om du ser något samband mellan de tre hoten så redovisa gärna dessa.
Du kan sluta läsa även här om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.
En 80% tycker det är bra med kroppsscanning vid flygplatsen om det blir tryggare att flyga. Motsvarande siffror kan man också finna för kameraövervakning på torg och i affärer. En överväldigande majoritet känner sig trygga när de är övervakade. Mer synliga poliser, upplysta tunnlar och parkvägar, hells-angels-klubbar i närområdet, medborgargarden och mer uppklarade stölder är också fenomen som ökar trygghetskänslan hos människor i allmänhet.
Och varför inte operera in ett chip hos alla som vistas i Sverige! Vi slipper då all slags kameraövervakning, brottsligheten sjunker mot noll. Genom öppna register vet vi var alla är och har varit varje sekund under varje dygn. Vi kan äntligen känna oss ganska så trygga. Vi kan fokusera på de miljöhot vi inte ser med övervakning och vi kan bearbeta problemet med den höga ungdomsarbetslösheten.
Om du har några lösningar, som ger en gemensam lösning på de tre hoten så redovisa gärna dessa.
Vill du läsa mera om hur omfattande registersystemenen är uppbyggda avseende våra husdjur så läs min blogg:
http://blogg.felicia.se/
Mitt svar på din fråga nr1 Vad får dig att känna dig tryggare och vad tror du andra känner sig tryggare av? I tryggheten ser jag att man har jobb och en försörjning man har möjlighet till personligutveckling = möjlighet att flytta hemifrån till eget boende, samt att risken att utsättas för brott= överfall, misshandel, våldtäkt samt att risken för att utsättas för ett terror brott = sprängning av byggnad, buss/tåg ska vara låg. Här anser jag att politikerna måste vara försiktiga så att det är en verklig trygghet medborgarna får så de inte blir invaggade i en falsk trygghet som dessutom kostar skattebetalarna pengar.

Mitt svar på fråga nr2. Integriteten att vi spåras och övervakas. Ungdomsarbetslösheten, vattenbrist, oljebrist. Jag ser detta som tre enskilda problem som kräver en specifik lösning på var och ett av dem och jag ser inget gemensamt samband.

Mitt svar på fråga nr3. Nu ser jag inte någon gemensam lösning på de tre hoten utan jag anser att var och ett av dem kräver sin speciella lösning. Dock har jag svårt att tro att människor känner sig tryggare med Hells angels klubbar eller medborgargarden i närområdet.

//Peter

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189129
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-04, 04:34

Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.

1. Har du läst texten om vågmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning

2. Stödjer du vågmästarstrategin?

3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?

I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #189233
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-04, 15:57

Citat:
Gammelpiraten (2010-Jan-02)Ett fantastiskt nydanande och värdefullt instrument är denna tråd som möjliggör utfrågning av alla kandidater. Jag hoppas att mina frågor varit till hjälp för att vaska fram de lämpligaste företrädarna för PP. Eftersom alla kandidater inte kommer att få plats i riksdagen så har jag då en sista fråga som berör entusiasmen, kraften och planeringen ifall nedanstående scenario skulle inträffa.
Utifrån nedanstående scenario ställer jag några frågor.
Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Om du inte kan detta – vilka tycker du då är de viktigaste utifrån ett PP-perspektiv utifrån de områden där Kommunen enligt lag ansvarar för
http://forum.piratpartiet.se/Topic191808-464-1.aspx
Du kan finna vad andra kommunala partier har på sin agenda
http://www.val.se/det_svenska_valsys...pgifter.html#K
Mitt svar på din fråga: Jag hoppas jag kommer med på PPs riksdagslista men som kommunledare håller vi också i planerna att ställa upp i kommunvalet så jag hoppas även kunna stå med på den listan. När man planerar frågorna till kommunvalet så får man enligt tidigare PP dokument blanda lite av frågorna starka PP frågor med frågor som har stark lokal kommun anknytning. Här kommer två som vi har med på vår kommun lista Öppna källkoder på skolornas datorer så eleverna kan lära sig att det finns alternativ till Microsofts utbud. Mer bakgrundsinformation i de motioner och beslut som kommunfullmäktige lägger ut på nätet.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #189463
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-06, 09:21

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-04)Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.
1. Har du läst texten om vågmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
2. Stödjer du vågmästarstrategin?
3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?
I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?
Här kommer mina svar på dina frågor.
1. Jag har läst vågmästarstrategin jag tror den har utökats lite sen jag läste den sist.

2. Jag stödjer vågmästarstrategin men dock ser jag vissa farhågor med scenario nummer 3 "båda blocken tvär vägrar" att ge det ena blocket förtroendet att bilda regering och sen några månader efter föra samtal under bordet med det andra blocket det inger inte förtroende. För det första skulle vi komma in i riksdagen så på val natten/dagen kommer båda blockens "experter" sitta och lusläsa PPs webbplats då kommer också vågmästarstrategin att gås igenom. De kommer att rådgöra detta med sina förhandlare och den parti ledare som då kommer att bilda regering kommer hela tiden ha detta i bakhuvudet vilket jag gissar kommer att leda till att ytterst få PP motioner kommer att röstas igenom i riksdagen. Något förtroende finns inte här och PP kommer att föra diskussioner med det blocket som är i opposion. Dessa förhandlingar når den sittande regeringen igenom skvaller. Säg att här har 1-1.5år förflutit. Blocket i opposion säger ja till våra krav för att få statsminister posten INTE för att de har något förtroende för oss. Den nya regeringen(2-2.5år in i mandat perioden) kommer också att dra i handbromsen när det gäller att få PP motioner igenom riksdagen inte för att de har något speciellt emot dem, utan för att de känner inget förtroende för PP. Valet 2014 kommer att inledas med en pajkastning ifrån båda blocken på PP.
Hade jag suttit som expert för något av de två blocken vid en förhandling så hade jag uppmanat förhandlaren om att erbjuda PP en minister post för att knyta denna närmare den sittande regeringen.
Skulle det bli en vågmästarroll så gissar jag att det blir Rick + kanske 3 av honom utvalda personer som går in och förhandlar.

3. Jag har för mig att jag svarat på den fråga i ett tidigare inlägg, men här kommer dem igen. Jag skulle ha mycket svårt att rösta ja om Sverige skulle gå i krig eller att låta bli att skicka hjälp insatser till ett område drabbat av en naturkatastrof eller ett attentat inom Sverige.

Jag hoppas att dessa svar ger dig en viss insikt om vilka farhågor och stötestenar jag har.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189496
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-06, 15:54

Citat:
Peter Johansson (2010-Jan-06)2. Jag stödjer vågmästarstrategin men dock ser jag vissa farhågor med scenario nummer 3 "båda blocken tvär vägrar" att ge det ena blocket förtroendet att bilda regering och sen några månader efter föra samtal under bordet med det andra blocket det inger inte förtroende. För det första skulle vi komma in i riksdagen så på val natten/dagen kommer båda blockens "experter" sitta och lusläsa PPs webbplats då kommer också vågmästarstrategin att gås igenom. De kommer att rådgöra detta med sina förhandlare och den parti ledare som då kommer att bilda regering kommer hela tiden ha detta i bakhuvudet vilket jag gissar kommer att leda till att ytterst få PP motioner kommer att röstas igenom i riksdagen. Något förtroende finns inte här och PP kommer att föra diskussioner med det blocket som är i opposion. Dessa förhandlingar når den sittande regeringen igenom skvaller. Säg att här har 1-1.5år förflutit. Blocket i opposion säger ja till våra krav för att få statsminister posten INTE för att de har något förtroende för oss. Den nya regeringen(2-2.5år in i mandat perioden) kommer också att dra i handbromsen när det gäller att få PP motioner igenom riksdagen inte för att de har något speciellt emot dem, utan för att de känner inget förtroende för PP. Valet 2014 kommer att inledas med en pajkastning ifrån båda blocken på PP.
Hade jag suttit som expert för något av de två blocken vid en förhandling så hade jag uppmanat förhandlaren om att erbjuda PP en minister post för att knyta denna närmare den sittande regeringen.
Tack för svaren. (Är inte tanken att regeringen ska komma med propositioner som motsvarar vad man har kommit överens med PP om när regeringen bildades?)

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #189731
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-09, 06:58

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-06)
Citat:
Peter Johansson (2010-Jan-06)2. Jag stödjer vågmästarstrategin men dock ser jag vissa farhågor med scenario nummer 3 "båda blocken tvär vägrar" att ge det ena blocket förtroendet att bilda regering och sen några månader efter föra samtal under bordet med det andra blocket det inger inte förtroende. För det första skulle vi komma in i riksdagen så på val natten/dagen kommer båda blockens "experter" sitta och lusläsa PPs webbplats då kommer också vågmästarstrategin att gås igenom. De kommer att rådgöra detta med sina förhandlare och den parti ledare som då kommer att bilda regering kommer hela tiden ha detta i bakhuvudet vilket jag gissar kommer att leda till att ytterst få PP motioner kommer att röstas igenom i riksdagen. Något förtroende finns inte här och PP kommer att föra diskussioner med det blocket som är i opposion. Dessa förhandlingar når den sittande regeringen igenom skvaller. Säg att här har 1-1.5år förflutit. Blocket i opposion säger ja till våra krav för att få statsminister posten INTE för att de har något förtroende för oss. Den nya regeringen(2-2.5år in i mandat perioden) kommer också att dra i handbromsen när det gäller att få PP motioner igenom riksdagen inte för att de har något speciellt emot dem, utan för att de känner inget förtroende för PP. Valet 2014 kommer att inledas med en pajkastning ifrån båda blocken på PP.
Tack för svaren. (Är inte tanken att regeringen ska komma med propositioner som motsvarar vad man har kommit överens med PP om när regeringen bildades?)
Jag tror att det bästa sättet att undvika scenario nummer 3 är att helt enkelt "kohandla" med det block man känner ger oss mest och skriva ner fråga för fråga stödjer ni oss i denna så stödjer vi er i den frågan osv. Men just detta att båda "blocken tvär vägrar"
Vi ger vårt stöd till det block som fick minst röster och sen för vi samtal och stödjer oppositionen teoretiskt låter detta bra. Vad som händer i verkligheten är då att några i oppositionen lägger in ett förslag om misstroendeförklaring om detta gäller hela regeringen eller statsministern och den går igenom då utlyses nyval.

Då är mina funderingar dessa: Skulle PP ha de ekonomiska resurserna och orken att köra en ny valrörelse så nära in på den gamla (vi förutsätter att vi kommer in i riksdagen 2010 och nyval inom de sex första månaderna)??

Säg att vi får 4-5% skulle medborgarna ge oss de % eller mer vid ett nyval som vi startat?

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#7) Gammal
Laszlo Donat Inte uppkopplad

Laszlo Donats avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #190289
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-14, 09:57

Hej Piratvänner!
Nu det börjar bli allvar! Vårt förslag till riksdagskandidater måste lämnas snart! Jag har gjort mina val, men jag kan ändra mig och korrigera min lista i sista ögonblicket! Så alla ni som är med på kandidattråden och uppdaterar det snabbt har en chans till min röst! De som har valt att inte vara med på kandidattråden är ointressanta för min del och blir inte bland de som får min röst!
Till Riksdagen vi måste välja karismatiska, kunniga, fantasifulla och trevliga människor! Oerhört viktig att riksdagsgruppen trivs inbördes att inga schismer förekommer och kan koncentrera sig på vårt program!
Eftersom alla är överens om partiets grundprinciper (hoppas jag!) jag valde inte att fråga om det! Jag ställde tre frågor tidigare som kan tyckas betydelselösa i sammanhanget, men för mig svaren har varit betydelsefulla för att avgöra vem jag ska rösta på! Jag lovade även någonstans att jag ska ställa frågorna även för mig själv!
Och här kommer det:

1. Hur blir man en god människa?
Det finns inte ett allmänt godtaget svar på frågan! Men för en blivande riksdagskandidat i Piratpartiet finns bara ett gott svar!

Man blir Pirat och medlem i Piratpartiet!
Genom historien är pirater är ju goda människor, har alltid kämpat mot grym överhet med livet som insatts och såg till att orättvist insamlade skatter blivit omfördelade! Som den bästa svenska förebild kan bli den berömda Efraim Långstrump och hans mytomspunna lilla dotter!

2. En politiker bör hon/han vara en god människa?
Ja, det är den främsta anledningen att Pirater ska bli Riksdagsmän!

3. Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?
Jag ska ha Piratkepsen på skallen fram till valet, även inomhus! Att ha keps på sig är uppstudsig och ger uppmärksamhet! Alla nya medlemmar i Ung Pirat borde få en piratkeps som present!
Kommer Piratpartiet få mer en 4 % av rösterna då har vi vunnit valet, 6,6% betyder stor vinst o.s.v.

Bland de svar som jag uppskattade mest:
1. Man äter mycket julmat.
2. Ja.
3. Äta mycket julmat.
Mun-mot-mun, bloggande…
..etablera en ännu mer aktivismpositiv kultur i organisationen, och fortsätta försöka inspirera till stordåd.

Kanske vissa kan räkna ut nu vilka som får min röst?
Jag har inte fått frågan om ang. hur mycket jag skulle donera till PP av de 55 tusen!
Men jag svarar! Jag ska donera allt och lika mycket till, men jag måste ha en plats på första raden mitt emot talmannen så att jag syns bra, och för att jag ser och hör dåligt!
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #190513
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-16, 09:18

Hej Alla!

Nu är tiden för att kunna rösta snart slut.
Glöm inte bort att rösta fram riksdagslistorna.
Ha gärna med mig på er lista bland de 22 kandidaterna.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Echmech Inte uppkopplad

Echmechs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #190707
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-17, 20:34

Citat:
Peter Johansson (2010-Jan-16)Hej Alla!
//Peter
Intressant... Har skummat igenom tråden och ser den som ett utmärkt exempel på att:
...PP även fortsättningsvis bör vara väldigt restriktiva med att öppna upp för breddad politik.
...PP aldrig skulle sagt ja till att ställa upp i kommunalval.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #190714
Standard RE: Peter Johansson (#52027) - 2010-01-17, 21:45

Citat:
Echmech (2010-Jan-17)
Citat:
Peter Johansson (2010-Jan-16)Hej Alla!
//Peter
Intressant... Har skummat igenom tråden och ser den som ett utmärkt exempel på att:
...PP även fortsättningsvis bör vara väldigt restriktiva med att öppna upp för breddad politik.
...PP aldrig skulle sagt ja till att ställa upp i kommunalval.
Men PP har ju sagt JA till att ställa upp i både landstings och kommun val. Dock tror jag inte att PP kommer att ställa upp i alla kommuner men i de som de gör det, där tror jag att det kommer att spilla över positivt på de andra valen också.

Förnyelse är på sikt något hälsosamt, när medlemmar och aktiva lägger fram och får igenom nya idéer och man som parti utvecklas på alla nivåer lokalt som nationellt.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Lars Johansson Gismya Kandidater Umeå kommun 2 2010-03-13 16:30
Mikael Johansson deerf Norrbottens län 2010 0 2010-02-28 21:40
Kandidat - Peter Johansson Peter Johansson Skåne län 0 2010-02-24 13:34
Kandidat - Peter Johansson Peter Johansson Kandidater Helsingborgs kommun 0 2010-02-21 16:48
Mikael Johansson (#17325) kocken_kiruna@hotmail.com [M-O] 7 2010-01-14 09:53