Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-02, 13:26

Nu var ju inte min förra fråga avsett angående min relation till omvärlden utan snarare ett försök att fokusera på vilka valfrågor vi kommer att möta nu 2010. Och dess bakomliggande grund. Jag missade tydligen något i min text. Beklagar.

Här är i alla fall en ny fråga

Ett fantastiskt nydanande och värdefullt instrument är denna tråd som möjliggör utfrågning av alla kandidater. Jag hoppas att mina frågor varit till hjälp för att vaska fram de lämpligaste företrädarna för PP. Eftersom alla kandidater inte kommer att få plats i riksdagen så har jag då en sista fråga som berör entusiasmen, kraften och planeringen ifall nedanstående scenario skulle inträffa.

Utifrån nedanstående scenario ställer jag några frågor.

Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Om du inte kan detta – vilka tycker du då är de viktigaste utifrån ett PP-perspektiv utifrån de områden där Kommunen enligt lag ansvarar för

http://forum.piratpartiet.se/Topic191808-464-1.aspx

Du kan finna vad andra kommunala partier har på sin agenda

http://www.val.se/det_svenska_valsys...pgifter.html#K

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #188900
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-02, 22:45

Citat:
Gammelpiraten (2010-Jan-02)[...]
Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Business as usual som det heter... fortsätter jobba på och leva familjeliv i Lund.

Citat:
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Jag har nu pratat med folk som varit aktiva både som politiker och som tjänstemän i Lunds kommun och kommit till slutsatsen att det är helt nödvändigt att få in yngre folk i kommunens beslutsprocesser. Det är alltså ett mål i sig att få in yngre representanter som faktiskt är berörda av besluten som tas.

Citat:
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Nej. PP är startat som ett riksparti för riksfrågor och EU nivå.

Jag reagerar på att många verkar tro att OpenSource på något magiskt sätt skulle kunna spara pengar i kommuner och landsting. Istället för att M$ tar pengarna så kommer de att gå till konsulter, vilket kräver en annan kompetens i kommunernas IT-avdelningar. Nåja. Open Source behövs av andra skäl, men det lär inte spara pengar automatiskt.

Vi behöver hur som sänka åldern på kommunpolitikerna. I frågor som ligger utanför piratfrågorna kan jag tänka mig någon form av direktdemokratiskt system bland våra medlemmar.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189024
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-04, 04:16

Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.

1. Har du läst texten om vårmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning

2. Stödjer du vågmästarstrategin?

3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?

I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #189249
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-04, 16:26

Hej Winston,
Citat:
Winston Smith (2010-Jan-04)Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.
1. Har du läst texten om vårmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
Ja.

Citat:
2. Stödjer du vågmästarstrategin?
Ja.

Citat:
3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?
I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?
Kolla på min politiska kompass (gå upp några inlägg) så ser du att jag ligger i den politiska mitten där både en borgerlig och socialdemokratiskt regering kommer att hamna. Under de tre senaste regeringarna (så långt jag kan minnas alltså) så är det bara PPs frågor som berört mig så mycket att jag skulle fällt en regering om jag suttit i riksdagen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Laszlo Donat Inte uppkopplad

Laszlo Donats avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #189790
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-09, 19:03

Hej Anders!
Ursäkta att jag dröjde med svar!
Citat:
Du frågade "Hur blir man en god människa" och eftersom du inte vet hur en god människa är kan jag inte svara på frågan hur man når dit utan att du uppfattar den fel då vi troligen har olika referens och utgångspunkter. En snabbkoll på nätet visar att inte ens katolska kyrkans präster vet det, efter en 1500 år, men att de svarar "Var som du vill att andra ska vara mot dig". Det tycker jag låter som ett klassiskt bra bibliskt råd. (Lukas 6:31)
Att det inte finns allmänt godtagbar svar på frågan: "Hur blir man en god människa" Jag håller med dig! Jag har inte heller förväntat en sådan svar! Men hur och vad man svarar på frågan visar hur människan är! Du gav det mest fantasifulla svaret hittils!
"Äta mycket julmat."
Piratpartiets riksdagsmän ska vara just fantasifulla förutom att de ska vara kunniga och trevliga! (min åsikt!)
MVH
Laszlo

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #189885
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-10, 23:36

Tack Laszlo. Tror jag var lite hungrig den dagen jag svarade på just den frågan

Svara med citat
  (#7) Gammal
Laszlo Donat Inte uppkopplad

Laszlo Donats avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #190180
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-14, 09:08

Hej Piratvänner!
Nu det börjar bli allvar! Vårt förslag till riksdagskandidater måste lämnas snart! Jag har gjort mina val, men jag kan ändra mig och korrigera min lista i sista ögonblicket! Så alla ni som är med på kandidattråden och uppdaterar det snabbt har en chans till min röst! De som har valt att inte vara med på kandidattråden är ointressanta för min del och blir inte bland de som får min röst!
Till Riksdagen vi måste välja karismatiska, kunniga, fantasifulla och trevliga människor! Oerhört viktig att riksdagsgruppen trivs inbördes att inga schismer förekommer och kan koncentrera sig på vårt program!
Eftersom alla är överens om partiets grundprinciper (hoppas jag!) jag valde inte att fråga om det! Jag ställde tre frågor tidigare som kan tyckas betydelselösa i sammanhanget, men för mig svaren har varit betydelsefulla för att avgöra vem jag ska rösta på! Jag lovade även någonstans att jag ska ställa frågorna även för mig själv!
Och här kommer det:

1. Hur blir man en god människa?
Det finns inte ett allmänt godtaget svar på frågan! Men för en blivande riksdagskandidat i Piratpartiet finns bara ett gott svar!

Man blir Pirat och medlem i Piratpartiet!
Genom historien är pirater är ju goda människor, har alltid kämpat mot grym överhet med livet som insatts och såg till att orättvist insamlade skatter blivit omfördelade! Som den bästa svenska förebild kan bli den berömda Efraim Långstrump och hans mytomspunna lilla dotter!

2. En politiker bör hon/han vara en god människa?
Ja, det är den främsta anledningen att Pirater ska bli Riksdagsmän!

3. Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?
Jag ska ha Piratkepsen på skallen fram till valet, även inomhus! Att ha keps på sig är uppstudsig och ger uppmärksamhet! Alla nya medlemmar i Ung Pirat borde få en piratkeps som present!
Kommer Piratpartiet få mer en 4 % av rösterna då har vi vunnit valet, 6,6% betyder stor vinst o.s.v.

Bland de svar som jag uppskattade mest:
1. Man äter mycket julmat.
2. Ja.
3. Äta mycket julmat.
Mun-mot-mun, bloggande…
..etablera en ännu mer aktivismpositiv kultur i organisationen, och fortsätta försöka inspirera till stordåd.

Kanske vissa kan räkna ut nu vilka som får min röst?
Jag har inte fått frågan om ang. hur mycket jag skulle donera till PP av de 55 tusen!
Men jag svarar! Jag ska donera allt och lika mycket till, men jag måste ha en plats på första raden mitt emot talmannen så att jag syns bra, och för att jag ser och hör dåligt!
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #190225
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-14, 09:28

Citat:
Laszlo Donat (2010-Jan-14)Hej Piratvänner!
[...]
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo
Ha, smart att lobba för sig själv bland de andra trådarna. Ska se om jag plockar upp det

Svara med citat
  (#9) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #190715
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-17, 22:01

Citat:
Anders Hedberg (2009-Nov-12) Easter egg Den första som läser det här och svarar i min tråd får något gott med posten. Jag tror nämligen inte att folk läser den här texten och vill kolla det.

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #190716
Standard RE: Anders Hedberg (#4166) - 2010-01-17, 22:08

Heheh, sneaky... Men inte så svårt att hitta när man läser. Nu kände jag iofs inte att jag behövde läsa på så mycket om just dig, Anders.

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Anders Hedberg Anders Hedberg Skåne län 0 2010-02-27 08:03
Kandidat Anders Hedberg Anders Hedberg Kandidater Lunds kommun 0 2010-02-22 17:41
Anders Hedberg är DL1 Syd 2010-2011 Rick Falkvinge Distriktsledarval Syd 2010 0 2010-02-17 11:40
Nominering: Anders Hedberg Dexe Distriktsledarval Syd 2010 13 2010-02-05 19:00
Nominering: Anders Hedberg Gustav Nipe Distriktsledarval 2007 3 2007-11-06 18:32