Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Laszlo Donat Inte uppkopplad

Laszlo Donats avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 21:02

I Stockholm idag finns så mycket vakter och info personal att det liknar på en arbetsmarknads insats! Spärrvakter och stora investeringar i spärrsystemet resulterade att avgiften höjdes kraftig. Med utbyggnad av kollektivtrafiken behövs nog personalen, men biljettsystemet bör reformeras! Vi ska inte betala kollektivtrafiken genom skatten och sen även betala höga avgifter enbart för principen; att alla skall göra rätt för sig!

Svara med citat
  (#2) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #269578
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 21:34

Stirra dig inte blind på att budgeten på något sätt ska gå noll.

Det här är samhällsbygge när det är som bäst. En investering som är meningen ska resultera i ett överskott när hela regionen kommer förbättras i grunden.

Förutsättningarna för fler arbetsplatser, rörligare arbetskraft, mer besök hos familjen, fler resor och såklart miljöfrågorna.

Det kanske till och med i slutändan blir dyrare, men det kommer betala sig i en annan ända. Inget är så effektivt i samhällsbygge som satsningar på infrastruktur. Det finns forskning på detta.

Fokus måste ligga på att vi faktiskt satsar. Inte bara försöker gå "noll".

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271030
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-12-20, 11:32

Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av erik78se Visa inlägg
Det kanske till och med i slutändan blir dyrare, men det kommer betala sig i en annan ända. Inget är så effektivt i samhällsbygge som satsningar på infrastruktur. Det finns forskning på detta.

Fokus måste ligga på att vi faktiskt satsar. Inte bara försöker gå "noll".
Ja, och både PP och UP har väl uttalat sig positiv till infrastruktur tidigare när det gäller bredbandsutbyggnad, bibliotek och att se till att alla i Sverige har bra möjligheter. Kollektivtrafik fanns även som förslag i valmanifestet för Västra Göralandsregionen förut. Jacob Hallén verkar ha räknat på saken och jag tyckte han framförde mycket goda argument där. Dessutom, tänk vad mycket tid som skulle sparas om folk kunde traska in direkt utan att tjafsa på med att ladda kort och skit på stadsbussar.

Vill framföra två exempel jag tycker är positiv utveckling för kollektivtrafik.
För kommuner: Laddning för elbussarna i Umeå.
För glesbygd: Gratis byabuss i Kölsillre.
I klippet berättar hon dessutom att de har blivit mer kulturella, vilket gör det ännu mer till en piratfråga.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2011

Länk: #271143
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-12-31, 18:45

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion. Ja, och både PP och UP har väl uttalat sig positiv till infrastruktur tidigare när det gäller bredbandsutbyggnad, bibliotek och att se till att alla i Sverige har bra möjligheter. Kollektivtrafik fanns även som förslag i valmanifestet för Västra Göralandsregionen förut. Jacob Hallén verkar ha räknat på saken och jag tyckte han framförde mycket goda argument där. Dessutom, tänk vad mycket tid som skulle sparas om folk kunde traska in direkt utan att tjafsa på med att ladda kort och skit på stadsbussar.

Vill framföra två exempel jag tycker är positiv utveckling för kollektivtrafik.
För kommuner: Laddning för elbussarna i Umeå.
För glesbygd: Gratis byabuss i Kölsillre.
I klippet berättar hon dessutom att de har blivit mer kulturella, vilket gör det ännu mer till en piratfråga.
Jag stödjer dessa förslag.

Svara med citat
  (#5) Gammal
turnisse Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2012

Länk: #271144
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2012-01-01, 15:19

Är detta alltid så?

Dåligt handlande resulterar i förlorad röst. You go girl!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271232
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2012-01-11, 02:42

Citat:
Ursprungligen postat av turnisse Visa inlägg
Är detta alltid så?
Jag förstår inte vad du menar med din fråga.

Svara med citat
  (#7) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Länk: #271772
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2012-02-12, 17:53

http://www.newsmill.se/artikel/2012/...ik-vara-gratis

I artikeln trycker vi på att de största vinsterna hamnar i frihet kring resandet och miljöaspekter. Men det finns fler, t.ex. Ökade förutsättningar att ta jobb i kranskommunerna både norr och söder om stadskärnan.

De som kritiserat oss i Stockholm för att gå ut så hårt med det här i media menar på att detta ser ut att vara något Piratpartiet vill som parti. Den kritiken är korrekt och jag ska passa på att vara tydlig med att det behövs formalia innan detta kan bli verklighet i Stockholm. Tills vidare är det en åsikt som presenterats av oss författare av artikeln.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271776
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2012-02-13, 01:12

Säg till newsmill att ändra ordet "gratis" i rubriken till skattefinansierad så det slipper bli tjafsiga diskussioner om gratis och så artikeln slipper avfärdas pga just det ordet som används i förlöjligande syfte.

I kommentarsfältet skrivs att ni pratat med ekonomer och forskare utöver planka.nu. Ni skullit kunna hänvisa till någon forskare också kanske. I övrigt gillade jag själva artikeln och dess budskap. Stämmer allt så låter det som ett bra förslag.

En fråga bara, om bilköerna minskar och trivseln i kollektivtrafik minskar pga ökad trängsel, så borde det per automatik mer attraktivt att välja bilen igen?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är