Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 04:26

Citat:
SimonRosenqvist (2007-Dec-19)Finns det inte en risk för att piratpolitik och miljöpolitik krockar? Om vi tillexempel väljer att betala 4 miljövänliga biljetter istället för 5 mindre miljövänliga, och om detta leder till att en aktiv person inte får möjlighet att engagera sig på ett arrangemang, då innebär det ju att vi offrar piratpolitik till fördel för miljöpolitik.

Det går att invända, som man oftast gör vid miljödiskussioner, att det miljövänliga också skulle vara det mest ekonomiskt lönsamma. Men om det vore så, vad ska man då ha en miljöpolicy till? Isåfall skulle ju automatiskt det som vore ekonomiskt bäst också vara miljömässigt bäst.
Som det ser ut nu drivs hela Ung pirat mest på medlemmarnas goda vilja. Därför är det inte något större problem med att hänvisa till dålig ekonomi och säga att Ung pirat betalar 90% av en markburen transport och 80% av en luftburen ditto. Mellanskillnaden är tillräcklig för att ett riktigt billigt flyg ska bli billigare än ett dyrt tåg, samtidigt som 10-20% egenkostnad inte är helt orimligt under våra ekonomiska omständigheter.

Citat:
Fast å andra sidan kan det vara viktigt hur allmänheten ser på oss, och kanske gynnar detta piratpolitiken på lång sikt. Jag tycker dock vi ska vara försiktiga och komma ihåg vart pengarna till miljövänlighet tas ifrån, och vad de är tänkta till.
Det brukar väl vara vanligt som krav vid typ bidragssökning att man har en miljöpolicy. Bara för att man kämpar för en viss typ av frågor behöver man ju inte framställa sig som att man inte kan något om någonting annat. Som politiskt parti har vi ett krav på oss att vara någorlunda insatta även i andra aktuella politiska frågor, och det märks också på här på forumet. Det först ofta diskussioner om saker som inte direkt går att anknyta till våra huvudfrågor, men kanske indirekt, eller saker som våra frågor påverkas av.

Ken -> i min mening borde alla privatpersoner ge sig lite tid att tänka över sånt där. Att börja med att köpa närproducerade grönsaker, eller svenskt kött. Ofta brukar det räcka att man börjar någonstans. Resten är inte så besvärligt.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#2) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #89370
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 04:45

Fast det betyder ändå att vi subventionerar ett annars dyrare alternativ?

Jag vet ärligt talat inte.

I Östersunds kommun har de inga sådana krav på miljöpolicys när det kommer till lokala föreningsbidrag. I förordningen till statsbidrag som finns på ungdomsstyrelsens hemsida finns inte ens ordet miljö med. Hade du något speciellt bidrag i åtanke?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #89376
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 08:17

Citat:
SimonRosenqvist (2007-Dec-19)Fast det betyder ändå att vi subventionerar ett annars dyrare alternativ?

Jag vet ärligt talat inte.

I Östersunds kommun har de inga sådana krav på miljöpolicys när det kommer till lokala föreningsbidrag. I förordningen till statsbidrag som finns på ungdomsstyrelsens hemsida finns inte ens ordet miljö med. Hade du något speciellt bidrag i åtanke?

Jag har för mig att Stockholms läns landsting kräver det att förbundet och distriktorganisationen har en miljöpolicy samt en jämställdhetspolicy. (om jag kommer ihåg rätt)

Själv vill jag inte flyga men blir tvungen till det oftast eftersom jag bor långt upp i norr. Till exempel tog det ca 16 timmar att åka tåg ifrån Malmö till Umeå, och då var det relativt snabbt...

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#4) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #89415
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 22:55

Ok, jag är abolut inte emot miljötänkande, vill bara sätta lite funderingar i rullning. Det bästa är självklart om vi kan gynna både miljön och piratrörelsen samtidigt.
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #89420
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-19, 23:14

Tanke: kravet är väl bara att en miljöpolicy ska finnas, inte vad som ska stå i den?

Svara med citat
  (#6) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #89439
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2007-12-20, 00:57

Det hade onekligen varit intressant med en miljöpolicy som säger att organisationen frånsäger sig allt miljöansvar.
Svara med citat
  (#7) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #105039
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2008-06-10, 21:35

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Dec-19)Tanke: kravet är väl bara att en miljöpolicy ska finnas, inte vad som ska stå i den?

Exact! sedan kan det ju inte vara en intetsägande policy heller, för då är det deffenitivt ingen mening med att ends bry sig. Men som sagt, enklare saker som inte kräver så mycket tid. Det är allt jag menar.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #105246
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2008-06-12, 10:45

All hjälp med att ta fram denna miljöpolicy uppskattas!

Vet ni någon som vi kan kopiera?

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#9) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #106845
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2008-06-20, 16:43

Här är ett utkast.

Tankar:

* Är det överhuvudtaget en miljöpolicy så mycket som ett handlingsprogram?

* Är det alltför ambitiöst skrivet? Kan vi uppfylla det?

(Förresten, kan någon maila headern/footern till mig? Glömde slänga med det på USB-minnet när jag reste söderut).
Bifogade filer
Filtyp: doc utkast_ungpirat_miljöpolicy.doc (21.5 KB, 89 visningar)
Svara med citat
  (#10) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #106846
Standard RE: Miljöpolicy inom UP - 2008-06-20, 16:49

Helt okej, inte för ambitöst men heller inte undermåligt.

Det gäller bara att det efterföljs också
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens interna miljöpolicy och jämställdhetspolicy Stefan Flod Allmän information och frågor 18 2009-06-23 18:53
21. Motion 9 - intern miljöpolicy Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 16:14
Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy Ken Rabelius Motioner 31 2008-04-27 12:58
Miljöpolicy inom PP Ken Rabelius Att göra (STÄNGD) 2 2007-12-17 21:03
Punkt 20 - Motion: om utbildning inom skolor inom och utom kommunal verksamhet Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 2 2007-07-01 21:13