Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Samarbete ang bankkonton till lokalavdelningar - 2009-08-25, 21:44

Den här tråden: http://forum.piratpartiet.se/Topic151367-177-1.aspx fick mig upprörd. Det handlar om att våra lokalavdelningar har svårt (eller blir nekade) att öppna bankonton till sina lokalavdelningar pågrund av att en firmatecknare är minderårig.

Tobias Björkgren tipsade mig om att kontakta SVEROK om detta och gav mig upplägget på följande mail som jag skickade till en av mina kontakter i SVEROKs förbundsstyrelse:

Citat:

Hallå!

Föreslår att Ung Pirat och SVEROK går ut i ett gemensamt pressmeddelande eller uttalande om nedanstående samt använder våra gemensamma krafter för att sätta lite press på bankerna så att de går igenom sina riktlinjer på bankkontoren. Vad tror du om det?

Vi kan göra jobbet om ni inte själva är sugna(?) , skriva texten osv. Skickar sedan över utkastet till er å så får ni säga bu eller bä eller föreslå ändringar.

Bakgrund:

Jag vet sedan tidigare att SVEROK har haft problem med banker som inte velat starta bankkonton till föreningar som har omyndiga firmatecknare. Detta har även drabbat Ung Pirat nu.

Citat ifrån Ung Pirat Kil:

"Till att börja med så var det inte självklart att få starta kontot när vi var inne i onsdags. Trots att alla handlingar var med.

De skulle "kolla upp oss" och återkomma.... Idag så ringer bankmannen till vår kassör och säger att vi kan starta ett kontot, MEN....

Ordförande är omyndig men kassören är myndig. Banken (swedbank) vill inte låta ordförande teckna konto då hon är omyndig. " (hon är 17 år....)

Den statliga utredningen "Fritid på egna vilkor" hanterar bland mycket annat frågan om omyndiga och bankkonton. Frågan om bankkonton tas upp i kapitel nio. Föreningen har ingen rätt att kräva att få teckna ett bankkonto. Men den statliga utredningen säger att det inte föreligger några juridiska hinder för ungdomar att företräda föreningar och då även teckna bankkonton.

Varma Pirathälsningar //

Min kontakt i Sveroks förbundsstyrelse svarade:

Citat:
Tjo!

Mycket riktigt har vi haft samma problem, och den här frågan står närmast på vår agenda att arbeta med så det är helt klart intressant för oss =) Vi kanske kan ses någon dag och spåna fram en påverkansplan som sträcker sig längre än ett pressmeddelande? Vi kan nog få med oss flera organisationer på att driva en lite större kampanj!

Det vi i Sverok håller på att undersöka just nu är ett eventuellt samarbete med Swedbank för att själva kunna dela ut konton till våra föreningar, men det löser inte alls problemet i grund så det här vill jag gärna att vi jobbar vidare med. Vi har även varit med om att minderåriga firmatecknare blivit nekade organisationsnummer av skatteverket, men jag tror att man kan arbeta mot dem i samma veva som bankerna. (Eller kanske ännu hellre få med dem på tåget först och främst).

Detta har även hänt oss, en annan lokalavdelning än UP Kil har blivit nekade organisationsnummer av skatteverket för att dem hade en minderårig firmatecknare.

Det var många möjligheter som öppnades upp här. Tobias å jag ska träffa SVEROK troligtvis nästa vecka och diskutera det här vidare.

Vad tror ni andra??

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Hans J Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #167450
Standard RE: Samarbete ang bankkonton till lokalavdelningar - 2009-08-25, 22:58

Klart att det är upprörande!!!

Nu behöver en ideell organisation inte alls anmäla sig till något skatteverk!!!!

Det går alldeles utmärkt utan "registrering"!!! Annars kan ju när registreringen sker firmatecknarna vara myndiga för att dagen därefter ha bytts ut mot "underåriga"?!?

Det enda problemet om man inte är registrerad är vid exempelvis nytecknande av bankkonto, förhyrning av lokaler eller liknande. Problemet måste naturligtvis lösas! Varför inte ha en "myndig" som proforma innehavare av kontot som tillfällig lösning? Man bör nog då försäkra sig om ett "kontrakt" med verderbörande...

Systemet med "målvakter" är väldigt spritt i den "vuxna världen"...

Svara med citat
  (#3) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #167461
Standard RE: Samarbete ang bankkonton till lokalavdelningar - 2009-08-25, 23:48

Tycker detta är en ypperlig idé... Vi i Kil står bakom detta förslag och skall på alla sätt och vis försöka oss på en lösning på vårt inbokade möte med Swedbank på Torsdag.

(Denna gång med hela UP Kils styrelse närvarande)

En annan grej som banken nekade oss i Kil (både Swedbank och Nordea för den delen)

var att kassören som är myndig inte fick teckna kontot för att sen skriva fullmakt för ordförande som är omyndig.

Vilket torde vara en godtagbar lösning för alla parter, men icke.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bidragssystem till distrikt och lokalavdelningar Mab Internt forum för Ung Pirats förbundskongress 2009 5 2009-02-18 15:14
Pirate Bay ger diplom till kungen - tackar för gott samarbete Ken Rabelius PP i media 2 2007-03-12 21:41
Adresser till lokalavdelningar för affischer mm Urban Sundström Informationshantering (STÄNGD) 11 2006-07-07 01:16