Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-26, 18:35

Ny version 0.8!

Jag har ett litet miniprojekt. Ett årsmöteskitt. Se de bifogade filerna.

Ett årsmöteskitt är en pedagogisk folder för våra lokalavdelningar som berättar hur man håller ett årsmöte, förklarar krångliga ord och gör föreningsdemokratin enklare samt ger exempel på dagordningar och protokoll. Även information om Piratakuten osv.

Tanken är att Ung Pirat ska trycka upp denna folder och brevposta detta till alla ung pirats lokalavdelningar nu i höst.

Jag behöver eran hjälp med att gå igenom foldern, hjälpa mig med formuleringar och ge tips på förbättringar.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/

Senast redigerad av Stefan Flod den 2011-03-21 klockan 07:41.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Länk: #170855
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-26, 23:39

hmm

Citat:

En verksamhetsberättelse är allt vad lokalavdelningen gjorde mellan den 1 januari och 31 december 2009. Piratfikade ni? Spelade brädspel? Var med i en demonstration? Inget är för litet eller stort, allt ska skrivas ner.

Detta gäller väl inte om du har ett brutet räkneskapsår.... verksamhetsåret är ju alltid från ÅM till nästa ÅM... och därför skriver man ju VB precis innan ÅM.

Sedan skall inte allt skrivas ned, utan bara det viktigaste som dessutom skall svara på VP. Det som är i VP skall vara gjort i VB.

annars var det en pedagogisk och bra guide

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #170862
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-27, 03:07

Citat:
Macco (2009-Sep-27)hmm

Citat:

En verksamhetsberättelse är allt vad lokalavdelningen gjorde mellan den 1 januari och 31 december 2009. Piratfikade ni? Spelade brädspel? Var med i en demonstration? Inget är för litet eller stort, allt ska skrivas ner.

Detta gäller väl inte om du har ett brutet räkneskapsår.... verksamhetsåret är ju alltid från ÅM till nästa ÅM... och därför skriver man ju VB precis innan ÅM.

Sedan skall inte allt skrivas ned, utan bara det viktigaste som dessutom skall svara på VP. Det som är i VP skall vara gjort i VB.

annars var det en pedagogisk och bra guide

Du har rätt, och du har fel :-)

Om man har brutet verksamhetsår så gäller det inte, precis som du kommenterade. Skolavdelningar och studentavdelningar är de lokalavdelningar inom Ung Pirat som normalt har brutet verksamhetsår enligt sina stadgar. De brukar ha första juli till sista juni. Men det är bara att kolla i lokalavdelningen stadga så står där vilket verksamhetsår man har.

Men du har helt fel när du säger att verksamhetsåret är från ÅM till ÅM. Verksamhetsåret är det som står i stadgan. Normalt hålls årsmöte ett tag efter verksamhetsårets slut för att bokföringen tenderar att ta lite tid att få klart och granskad. Men verksamhetsberättelsen ska trots det täcka verksamhetsåret, som alltså normalt är första jan till sista dec. Även om årsmötet sen inte hålls förrän i mars.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #170888
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-27, 10:42

Tack för synpunkterna!

Det var just det där jag vela förtydliga på något sätt. Att verksamhetsberättelsen gäller verksamhetsår.

Vad ett verksksamhetsår är, är det en väldans stor förvirring om. Många tror logiskt att det är är från Årsmöte till Årsmöte. Vilket inte blir rätt som Mab påpekade.

De allra flesta lokalavdelningar i Ung Pirat har verksamhetsår den 1 januari och 31 december. Det är detta verksamhetsberättelsen ska täcka.

Ska försöka klura på en bättre formulering för nuvarande är inte optimal.

Svara med citat
  (#5) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #170918
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-27, 17:02

Forums adress för att posta protokoll får jag fel på " The following error occurred...

An error occurred whilst attempting to view the requested forum. It could be this forum has been removed or you don't have the correct permissions access the forum." om det är en kategori där man behöver få permissions för bör det isf skrivas ut.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#6) Gammal
Guest

Länk: #170924
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-27, 17:25

Ja, tack. Länken gick till ett gammalt forum. Det är ändrat nu i foldern.

/Stefan Flod som tydligen inte var inloggad

Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #170957
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-28, 02:03

ahh tänkte väl

Men inte i den version som är uppladad här iaf, så du får ta och återuppladda den igen så vi e säkra på att det blir rätt ju

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #170977
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-28, 11:16

Piratakuten är inte ett projekt inom Ung Pirat Piratnätet. Det är till och med så att det är förbundet som arvoderar två personer för just piratakuten. Tobias bör även stå med som kontakt.

Sen vet inte jag om "kitt" är rätt ord. Vi har ett uppstartskitt med roliga t-shirts och vimplar. Att kalla en folder för samma sak kan leda till stor besvikelse... Jag har dock inget annat förslag på namn så behåll nuvarande

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tobias Björkgren Inte uppkopplad

Länk: #170982
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-28, 11:50

Citat:
agnesson (2009-Sep-28)Piratakuten är inte ett projekt inom Ung Pirat Piratnätet. Det är till och med så att det är förbundet som arvoderar två personer för just piratakuten. Tobias bör även stå med som kontakt.

Sen vet inte jag om "kitt" är rätt ord. Vi har ett uppstartskitt med roliga t-shirts och vimplar. Att kalla en folder för samma sak kan leda till stor besvikelse... Jag har dock inget annat förslag på namn så behåll nuvarande

Jo sant, men Stefan är kontaktperson för Piratakuten.

Lathund är ju ett ord som används rätt ofta i dessa sammanhang "Lathund för årsmöte" exempelvis

Svara med citat
  (#10) Gammal
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Länk: #171000
Standard RE: Årsmöteskitt 2010! En folder på G - 2009-09-28, 15:20

Citat:
agnesson (2009-Sep-28)Piratakuten är inte ett projekt inom Ung Pirat Piratnätet. Det är till och med så att det är förbundet som arvoderar två personer för just piratakuten. Tobias bör även stå med som kontakt.

Sidan 4 i verksamhetsplanen:

Citat:
"Piratakuten är ett projekt i Ung Pirat lokalavdelningen Piratnätet som har till syfte att hjälpa, stödja och utbilda

medlemmar, lokalavdelningar och distrikt. Piratakuten ska ledas av förbundsordförande och

förbundssekreteraren."

Förbundet samarbetar med Ung Pirat lokalavdelningen piratnätet i detta projekt. Jag håller med om att förtydliga det i årsmöteskittet. DVS förbundets roll i projektet.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Övrig fråga 2: Årsmöteskitt Stefan Flod Styrelsemöte 18-09-2009 till 20-08-2009 i Göteborg 0 2009-09-19 10:21
eu folder? borjeboy Affischer, flyers, klistermärken osv. 1 2009-04-23 09:05
Är du en pirat - folder ide Ken Rabelius Lagrat material 6 2006-09-11 20:01
Folder Anders Truedsson 5. Östergötlands län, 10 2006-06-03 15:18