Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ung Pirats nyhetsbrev 12 - 2010-05-21, 14:30

Ung Pirat Nyhetsbrev 12

Den 18 maj, tog Ung Pirats moderparti över leveransen av bandbredd till fildelningssidan The Pirate Bay. Detta efter att den tyska ISPn Cyberbunker beordrats att koppla bort The Pirate Bay från Internet.

- Ung Pirat är troligtvis det enda politiska ungdomsförbundet som kan säga med rak rygg att de är stolta över sitt moderparti när det gäller The Pirate Bay säger Ung Pirats förbundsordförande Stefan Flod efter nyheten.

Annat relaterat är att många gånger kan det vara svårt att få en överblick över allt som händer i allt som berör Piratfrågor i gammelmedia och på sociala medier eller lokal aktivism. Ung Pirats lösning är att följa http://live.piratpartiet.se/ eller Ung Pirat och Piratpartiets gemensama kalender. Hoppa in där då och då och håll dig uppdaterad om vad som händer, bli inspirerad och inspirera andra. För det är vi många tillsammans som kommer förändra samhället. Även kampanjbloggen lanserades nyligen, där hittar ni kampanjmaterial, kampanjtips och nyheter om Pirataktivism runt om i landet.

Något vi alla kan bli bättre på är också att synas! Syns vi inte så finns vi inte. En av de riktigt stora styrkorna vi i Piratrörelsen hade i EU-valet var att vi syntes precis överallt, allt ifrån en enkel* knapp eller pin till våra* lila tröjjor eller Ung Pirat grejjer.

Piratshoppen – erbjuder en fantastisk mängd roliga, snygga och billiga grejer som man kan förgylla vardagen med, och framför allt göra Piratpartiet och Ung Pirat mer synligt med. Allt från flaggor, Piratkitt, ska pusha för dem strax i ett nyhetsbrev. (Idag blir det riktigt kul att skriva nyhetsbrev.), datorväskor, tygmärken och muggar till t-shirts, pennor, nyckelband, böcker och ballonger. Vi måste göra Pirater mer synligt för gemene man, överallt. Våra frågor får inte dränkas bland jobbfrågor och bensinskatt eller bland röda å blåa färger.

Vice förbundsordförande i Ung Pirat

Sandra Grosse är numera förbundet Ung Pirats vice förbundsordförande. Sandra Grosse bloggar på Terobi.se och twittrar under namnet @Terobi samt skriver såhär om sig själv och sitt uppdrag:

"Vice förbundsordförande för Sveriges största och bästa politiska ungdomsförbund. Så kan jag numera presentera mig själv.
I lördags natt valdes jag enhälligt av Ung Pirats styrelse till vice förbundsordförande. Detta var och är någonting väldigt stort och viktigt för mig. Det känns otroligt skönt att jag har hela styrelsens stöd. Jag blev även rörd av Stefans (Stefan Flod) tal som han höll när diskussionen om val av vice förbundsordförande pågick. Jag har utvecklats en hel del under förra året, som var mitt första år i Ung Pirats styrelse. Tidigare hade jag ingen aning om hur mötesformalia fungerade, jag hade aldrig läst stadgar och jag hade överhuvudtaget aldrig varit aktiv i en politisk förening. Att gå från det till vice förbundsordförande kräver utveckling.

Jag ser fram emot att fortsätta utvecklas och att lära mig nya saker. Jag har stort förtroende för att Stefan Flod, jag och resten av Ung Pirats fantastiska styrelse kommer att fortsätta förbättra detta fantastiska förbund."

Skolval2010

Runt om i landet kommer det hållas skolval (http://www.skolval2010.se/) och skolor bjuder in till debatter och bokbord på gymnasieskolorna. Självklart ska Ung Pirat vara med! Skolverket gjorde nyligen ett uttalande om att skolorna måste bjuda in alla eller inga politiska ungdomsförbund/partier till dessa evenemang. Så kontakta eran skola eller om ni ser en debatt som UP/PP inte är inbjuden till så kontakta skolan! Behöver ni debattörer så kontakta förbundet så fixar vi fram sådana! Maila info@ungpirat.se

Ska du till Arvikafestivalen i sommar?

Just nu håller det på att planeras för fullt för en delegation från ett par av Ung Pirats lokalavdelningar som ska till Arvika och marknadsföra förbundet. Det planeras även ett piratcamp på campingen där vi gärna ser så många pirater som möjligt sluta upp. Så planerar du att åka till arvikafestivalen och vill träffa andra pirater när du är där kan du skriva upp dig här: http://piratepad.net/arvikafestivalen2010 så kommer du få mer information direkt från eventgruppen när det börjar dra ihop sig. Glöm inte att fylla i ifall du vill hjälpa till med marknadsföringen samt ifall du vill bo på piratcampet

Ansvarsområden 2010

Förbundsstyrelsen utsåg nyligen ett antal ansvarsområden och ansvariga personer på förbundsnivå, å nu söker de efter Pirater som kanske vill hjälpa dem. Ta en titt på ansvarsområderna å se om någon vekar intressat och om du vill vara med och bidra i någon arbetsgrupp?

Almedalsansvarig – Truls Nyberg
Mail: truls.nyberg@ungpirat.se
• Ansvarar för Ung Pirats närvaro under Almedalsveckan.
• Arrangerar/URLnsvarar för ett evenemang i Almedalen

Utbildningsansvarig – Emil Paulsrud
Mail: emil.paulsrud@ungpirat.se
• Ansvarar för utbildning av förbundsstyrelsen
• Ansvarar för samarbete med studieförbund
• Ansvarar för att sprida information om utbildningar för medlemmar i Ung Pirat.

Jämlikhetsansvarig – Olof Noaksson
Mail: olof.noaksson@ungpirat.se
• Ha särskilt ansvar för att jämlikhetspolicyn följs inom förbundet.
• Ansvarar för att på bästa sätt skapa en remissinstans för jämlikhetsfrågor för hela
piratrörelsen
• Ansvarar för att se över och komma med förslag till ett förnyat policydokumentet.

Webb- och driftansvarig – Peter Elmered
Mail: peter.elmered@ungpirat.se
• Ansvarar för driften av hemsidan
• Ansvarar för driften av presscentret
• Ska ha kontakt med Piratpartiets arbetsgrupp för Pirateweb

Kongressombudsansvarig – Ella Brodin
Mail: ella.brodin@ungpirat.se
• Kongressombudsvalet
• Praktiska göromål under kongressen som rör ombuden.
• Bokar resor till och från kongressen.

Press- och medieansvarig – Tess Lindholm
Mail: tess.lindholm@ungpirat.se
• Ansvarar för UPs mediagrupp och håller kontakt med PPs mediagrupp
• Ansvarar för att pressmeddelanden skrivs och skickas ut
• Kontaktperson vid övriga frågor för media, hänvisar media till rätt person.
• Upprätthåller kontakt med media och informerar dem om intressanta händelser.
• Ansvarig för press@ungpirat.se

Distriktsansvarig – Truls Nyberg
Mail: truls.nyberg@ungpirat.se
• Ansvarar för kommunikation mellan distrikt och förbundsstyrelse
• Ansvarar för att stödja distriktens verksamhet

Personuppgiftsombud – Peter Elmered
Mail: peter.elmered@ungpirat.se
•* Granskar och kritiserar förbundets personuppgiftshantering, samt föreslå lämpliga förbättringar.

Internationellt ansvarig – Klara Ellström
Mail: klara.ellstrom@ungpirat.se
• Ansvarar för att hålla kontakt med andra piratpolitiska ungdomsförbund och andra internationella samarbetspartners
• Ansvarar för att hålla förbundet uppdaterat om internationella politiska pirat- och ungdomsfrågor

Marknadsföringsansvarig – Max Gnipping
Mail: max.gnipping@ungpirat.se
•* Ansvarar för att utforma profilmaterial enligt grafisk profil
• Ansvarar för innehåll samt grafisk utveckling av ungpirat.se
• Ansvarar för att se över och vid behov komma med förslag till en förnyad grafisk profil.
• Ansvarar för att ta fram dokumentmallar för internt bruk inom förbundet enligt grafisk profil
• Ansvarar för att på lämpligt sätt lagra och tillgängliggöra grafiska designelement.

-----
Ung Pirat och Piratpartiet har även en gemensam kalender där alla kan se vad för lokala aktiviteter som händer runt om i Sverige.* Ung Pirat och Piratpartiets kalender se även planeringskalendern om ni vill lägga till någon aktivitet.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/

Senast redigerad av Stefan Flod den 2010-05-22 klockan 08:49.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #212848
Standard Sv: Ung Pirats nyhetsbrev 12 - 2010-05-21, 21:19

länken till paddan för arvikafestivalen är fel

rätt länk är: http://piratepad.net/arvikafestivalen2010

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är