Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Sv: Motioner om etisk mjukvara - 2011-01-06, 21:36

+1 mlg

Är själv väldigt skeptisk till både innehåll och formulering på flera punkter i denna motion...

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #253054
Standard Sv: Motioner om etisk mjukvara - 2011-01-06, 22:48

Först vill jag säga att jag givetvis sympatiserar med syftet. Men om en gammelpirat får komma med ett förslag så skulle jag vilja föreslå att man omformulerar motionen så att den låter mindre fundamentalistisk och oresonlig och mera positiv och pragmatisk.

- Ung Pirats förbundsstyrelse ges uppdraget att se till att eventuellt utbytt hårdvara inte säljs vidare, utan återvinns så att den inte återanvänds av andra.

Detta låter inte särskilt ekonomiskt, effektivt eller miljövänligt utan just fundamentalistiskt. Inte många kommer att applådera detta.

- Ung Pirats kongress uttalar att all officiell kommunikation i förbundet, som kommunikation med styrelsen, bidragssökande och dokumentation av möten och aktiviteter ska ske i öppna standarder, öppna format och öppna kommunikationsprotokoll eller ses som ickeexisterande.

De sista orden "eller ses som ickeexisterande" har också ett starkt fundamentalistiskt drag. Man kanske kan behålla denna punkt men bara stryka de sista orden. Att av principiella skäl t.ex. vägra läsa ett Word-dokument som någon har knåpat ihop känns väldigt opragmatiskt och ganska ohövligt med tanke på den hård- och mjukvara som gemene, eventuellt icke datorintresserade eller datorkunnige medlem förmodligen sitter med både hemma, i skolan och på jobbet. En rimlig kompromiss kanske skulle kunna vara att information uppifrån i organisationen ska vara i öppna format medan man låter bli att ställa sådana krav på aktivister längre ner i organisationen.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #253056
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-06, 22:51

Citat:
Ursprungligen postat av Zash Visa inlägg
1. Var nämns det argumentet ens?
I den mesta av vår argumentation för fri programvara.

Citat:
2. Migrering och utbyte av hård- och mjukvara kostar.
Ja, därför bör man bara göra det när det faktiskt finns behov. Inte bara för att.

Citat:
3. Att spendera pengar nu innebär inte att det inte blir billigare på lång sikt.
Nej, men ingen av dom här förändringarna är något som faktiskt sparar pengar, det bara kostar pengar nu.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#4) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #253224
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-08, 18:05

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
I den mesta av vår argumentation för fri programvara.
Det kanske bara är du, men när jag argumenterar fri mjukvara så handlar det om free as in speech och inte free as in beer.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#5) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #253226
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-08, 18:10

Jag hittar inte ens var man redigerar ett inlägg i detta forum... Hade tänkt lägga till följande till svaret på mlg's inlägg:

Jag stöder inte (så mycket som) 50k budgeterat för att byta eventuella licenser på mjukvarufronten. Behöver det investeras ny hårdvara har vi en annan budget för sådant...

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Ses som icket existerande? är det där inte o ta till från fötterna? låter helt befängt, specielt då det omöjligör kommunikation på forumet tex. (det räknas ju som visual-source då endast den med giltig licens får se källkoden och ändra den för privat bruk)
Det låter ju helt perfekt! Vi borde ju inte använda Piratpartiets forum som är baserat på stängd källkod. PP i allmänhet hycklar ju som fan genom att använda sig av nuvarande plattform.

Antingen får PP att byta, eller så får UP fixa eget. Vilket oavsett vad är en seger för fri mjukvara och förlust för crapware (och ett slag i ansiktet på folk som hävdar att detta forum på något sätt skulle vara bättre än närapåvilketfrittalternativsommöjligt).

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#6) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #253238
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-08, 20:26

Citat:
Ursprungligen postat av MMN-o Visa inlägg
Jag hittar inte ens var man redigerar ett inlägg i detta forum... Hade tänkt lägga till följande till svaret på mlg's inlägg:

Jag stöder inte (så mycket som) 50k budgeterat för att byta eventuella licenser på mjukvarufronten. Behöver det investeras ny hårdvara har vi en annan budget för sådant...

Det låter ju helt perfekt! Vi borde ju inte använda Piratpartiets forum som är baserat på stängd källkod. PP i allmänhet hycklar ju som fan genom att använda sig av nuvarande plattform.

Antingen får PP att byta, eller så får UP fixa eget. Vilket oavsett vad är en seger för fri mjukvara och förlust för crapware (och ett slag i ansiktet på folk som hävdar att detta forum på något sätt skulle vara bättre än närapåvilketfrittalternativsommöjligt).
Jag instämmer med föregående talare. Jag tycker det är ytterst svagt att partiet och Ung Pirat inte klarar av att leva som vi lär. Vad man använder privat är en sak. Men i förbundets regi bör vi inte på något sätt stödja proprietär stängd programvara. Att göra på något annat sätt är precis lika sjukt som att "liberaler" i riksdagen vill ha burkaförbud i skolor osv. Vi fördärvar vår trovärdighet.

Jag stödjer denna motion.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #253244
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-08, 20:59

Citat:
Ursprungligen postat av deerf Visa inlägg
Jag instämmer med föregående talare. Jag tycker det är ytterst svagt att partiet och Ung Pirat inte klarar av att leva som vi lär. Vad man använder privat är en sak. Men i förbundets regi bör vi inte på något sätt stödja proprietär stängd programvara. Att göra på något annat sätt är precis lika sjukt som att "liberaler" i riksdagen vill ha burkaförbud i skolor osv. Vi fördärvar vår trovärdighet.

Jag stödjer denna motion.
Jag anser att så länge det inte kostar pengar så spelar det mindre roll, även om öppen mjukvara är att föredra.

Att leva som man lär är bara ett löjligt utryck som man inte behöver lägga mye väsen till alls.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #253246
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-08, 21:05

Citat:
Vi borde ju inte använda Piratpartiets forum som är baserat på stängd källkod.
Nu är det själva sidorna som är källkoden. PHP.

Jag har inte upplevt att till exempel ubuntuforumet är bättre att läsa och skriva på.

Jag har ju Flash ändå för att kunna se på videos. Piratpartiet har det också på sin förstasida....

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #253256
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-09, 00:24

Citat:
Om ändring är tillåten (det stängs av i flera forum för att vi inte ska kunna förvanska motionerna) så finns det en redigeraknapp precis bredvid citera-knappen.

Citat:
Vore det inte betydligt vettigare att använda mjukvara och format som är oberoende av vilken hårdvara man använder?

Citat:
Det är öppen källkod. All kod ligger inte under en fri licens bara. Men vi har all rätt att modifiera koden och sprida våra modifieringar. Vi har också rätt att använda andras modifieringar på vårt forum.

Citat:
Ingedera är möjligt. Vi har inga administratörer och moderatorer som är villiga att använda någon annan plattform.

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag har inte upplevt att till exempel ubuntuforumet är bättre att läsa och skriva på.
Ubuntu Sverige använder också vBulletin.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#10) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Länk: #253856
Standard Sv: Yrkanden om etisk mjukvara - 2011-01-12, 22:38

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg

Ubuntu Sverige använder också vBulletin.
Nej, dom använder phpbb mig veterligt. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta