Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-22, 16:23

Citat:
Ursprungligen postat av Aleexii Visa inlägg
Skulle inte de här tusentals kronorna kunna förebygga sådana ENORMA förluster? Är det verkligen omöjligt?
Förlåt, jag förstod inte frågan. Kan du förtydliga?

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#2) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2011

Länk: #269377
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-22, 18:22

Jag syftade på de tusentals kronorna man skulle kunna dra av styrelsens löner.

Om man inte antog en skattehöjning på 1,25kr som planka.se redogjorde för och visade hur resultatet skulle bli (det finner du 4 inlägg bakåt), skulle inte man då kunna använda de nämnda kronorna till att förebygga bland annat detta:

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson
"På Centralen får den genomsnittlige resenären utan månadskort köa 46 sekunder, vilket innebär samhällsekonomiska förluster på 23 miljoner kronor per år. Bara på Centralen" (noggrannare beräkning finns i rapporten). Tid är ju en väldigt dyrbar sak, och spärrlinjen snor mycket av den från oss.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #269411
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-23, 03:41

Censorer på belysningen så att de tänds när någon är där. Har sett det på flera ställen runt om i landet på bland annat cykelvägar när en censor reagerar på rörelser tänder den automatiskt belysningen två lampor fram och bak i någon minut. Då blir det omöjligt att strosa runt i mörkret utan att andra ser att man är där. samtidigt som el kan sparas finns rätt många kilometer med belysta ytor där ingen vistas stora delar av dygnet.
Jo angående skattehöjningar hade jag mycket väl kunnat tänka mig att betala det via skattesedeln men när jag vet hur oerhört mycket annat flum som pengarna går till så säger jag hellre att skatten inte ska höjas utan att man omfördelar de befintliga resurserna. Finns så mycket byråkrati att spara in på.

Sen vill jag gärna se ett kontantsystem som fungerar på bussar och tåg. De har ett säkert system som används här i Kina. Det förutsätter att man har jämna pengar eller är villig att betala mer än det egentliga priset men då kan kan i gengäld få värdekuponger. Problemet löst inga otrygga arbetsmiljöer för förarna och resenärerna kan spontan resa anonymt.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Länk: #269417
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-23, 10:30

Vi är i alla fall överrens om att det går att få in fler pengar (antigen genom skattehöjning, ett beslut i landstig, eller höjda reklam priser), samtidigt som man skulle kunna spara (belysning, väktare, städning, underhållning och drift, omfördelning av kontrollanter och kassörer, dra ner på kamera övervakningen m.m.).

Om inte man kan göra det gratis, vilket i dagsläget är svårt, då skulle man åtminstone dra ner priserna då på runt 150 - 200 kr per månadskort.

Men hur ser det ut i övriga delar av landet?

Svara med citat
  (#5) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #269419
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-23, 11:03

Upplands Lokaltrafik tror jag inte går att spara så mycket på. Den ser ut ungefär såhär: Vi har en väldigt utbyggd stadsbusstrafik i Uppsala Stad. Vi har en stor, tjock tågsträcka mellan Gävle och Upplands Väsby (som ligger delvis i Gävleborg och Stockholm). Och vi har mängder av landsortsbussar. Om vi har stadsbussar i andra orter i länet vet jag inte, men jag tror inte det. Uppsala är märkbart större än de andra orterna i länet. Jag vet inte hur finansieringen ser ut, och jag har inte tid att kolla upp det. Men jag tror att rätt mycket pengar pumpas in i sträckan Gävle-Upplands Väsby. Den åker väldigt ofta, trots att den mest åker förbi småorter. Jag misstänker att det är en satsning som skulle och har förbättrat pendlingen i länet (till Uppsala och Stockholm). Det är möjligt att man på sikt kan få till länsbetalda satsningar på liknande pendelsträckor (som till Enköping).

Uppsala Stad borde man göra något åt. Det är knappast den mest tätbebyggda staden jag varit i, så resor är viktiga för många. Visst, vissa klarar att cykla halvtimmen till jobbet/utbildningen fram och tillbaka varje dag, men knappast alla. ULs hemsida är nere när jag skriver det här, men priset för stadsbusskort tror jag ligger på runt 600 spänn. Jag tror att långt mycket fler människor skulle åka om man sänkte eller tog bort priset.

---

Svara med citat
  (#6) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Länk: #269433
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-23, 18:15

1. Vilka åtgärder av de vi kom fram till skulle hjälpa i Stockholms Länstrafik, tror du skulle hjälpa i kollektivtrafiken kring Uppsala Stad när det gäller att få in mer pengar och/eller dra ner på kostnader?

2. Om man fick till det ett par tiotals miljoner i överskott, tycker du man skulle satsa på att dra ner priserna på stadsbusskorten eller skulle man satsa på bättre pendling mellan exempelvis sträckan Uppsala - Enköping?Skulle istället den genomsnittliga resenären föredra att man satsade på bägge samtidigt men att man nådde önskad resultat stegvis och under en längre tidsperiod?

Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #269565
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 16:53

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
[*]156 miljoner kronor om året läggs på kontrollanter, biljettförsäljare och liknande. Dessa anställningar kan lätt göras om till att istället erbjuda service och höja kvalitén i tunnelbanan.
Jag har svårt att förstå plankas informationssida om detta, men ska inte alla dessa anställda få sparken för att 1,25 i skattehöjning ska räcka?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#8) Gammal
Aleexii Inte uppkopplad

Länk: #269567
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 17:32

Möjligt att det talas om olika anställningsformer samt kanske "mobila kontrollanter", som du kan visa biljetten för och även ställa direkta frågor till, utan att vara tvungen att prata igenom en glass väg.

Svara med citat
  (#9) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #269572
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 20:40

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Jag har svårt att förstå plankas informationssida om detta, men ska inte alla dessa anställda få sparken för att 1,25 i skattehöjning ska räcka?
Det vet jag inte, borde fråga dem. Men jag kan ändå hålla med om att det är olämpligt att sparka människorna i övergången till nolltaxa, då det är rätt många människor som slussas ut i arbetslöshet. Men att dra ner personalen på sikt genom att inte nyanställa borde vara en bra idé.

---

Svara med citat
  (#10) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #269574
Standard Sv: Kollektivtrafiken - 2011-10-25, 20:51

Nu tror jag inte att vi ska genomföra en total avfolkning av kollektivtrafiken. Det måste fortfarande vara värdar, vakter, informationsdiskar, etc. På plats.

Jag tror det finns exempel på detta som resulterande i en hel del vandalisering när man drog bort alla människor från kommunikationsnaven.

Jag tror mycket på att anställa folk som hjälper till att leverera en effektiv resa vilket innehåller byten, info, etc. Där människor kan hjälpa till och även skydda mot vandalism genom att vara närvarande.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är