Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
cortex Inte uppkopplad

cortexs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Forumformen oöverskådlig - 2006-03-17, 16:23

Efter aftonbladetartiklarna idag har jag allt mer börjat förstå att forumformen är mycket problematisk eftersom den är så oöverskådlig. Trots att jag tycker att jag går in på forumet och läser ofta finns det alltid trådar om viktiga beslut eller med viktig information på oväntade ställen som jag har missat helt.

Några exempel från idag:

* Jag hade ingen aning om att det i en post under "Cecilia Beckström noterar" fanns en inofficiell budget där det anges att PP skall ha lagt 8000 på propriertär programvara.

* Trots att jag tittade i tråden som handlade om anmälan till årsmötet hade jag inte sett tråden där det hölls en omröstning om årsmötet skall hållas på irc istället. (denna uppenbarligen beslutsgrundande omröstning hölls i forumet "Rikard Falkvinge noterar")

* Tråden styrelsemten innehåller ett(!) protokoll, trots att det uppenbarligen har skett fler möten än så.

Vid alla dessa tillfällen har jag inte deltagit i besluten som fattats eller diskussioner som pågått mest för att det har varit svårt att förstå att ett beslut är på väg, och att en diskussion pågår som rör någt viktigt. Jag tycker att detta är ett stort informations och demokratiproblem. Även om "många" deltar i en diskussion (vilket det oftast inte är, oftast är det kanske 4-5 stycken) är det inte alls säkert att alla eller ens de flesta har sett tråden.

Man kan kanske skylla på ouppmärksamhet från min sida, att jag inte tittat tillräckligt noga, men jag tycker att det räcker med att en person missar det på det sättet som jag har gjort. Och jag är säker på att jag inte är ensam.

Problemet är extra stort eftersom forumstrukturen är totalt missvisande - varför har styrelsen inget eget forum? Varför görs inte alla omröstningar som på något sätt är beslutsgrundande på ett eget ställe? Varför finns det ingen bra _enskild_ plats på forumet för förslag om partistruktur eller organisering?

Eftersom vi till så stor del fattar beslut och driver organisationen i forumet anser jag att det är helt nödvändigt att omedelbart se över forumstrukturen. Detta särskilt om det verkligen är någons allvarliga mening att hålla årsmötet på forumet. Jag tycker också att det verkar vara en dålig idé att göra det, just eftersom det verkar vara så svårt att hålla ordning på ett möte på ett forum. IRC är antagligen en bättre plats, men då måste vi ha stödsystem, där en ordfördelare ger ordet, och vi följer en dagordning, precis som i verkligheten.

--<br>
Joakim Lundborg, Vice Valkretsledare Stockholm
  Skicka ett meddelande via ICQ till cortex  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #12326
Standard RE: Forumformen oöverskådlig - 2006-03-17, 16:40

Du har i stort sett rätt i din kritik. Forumet är ganska svårnavigerat och rörigt. Jag brukar vara ganska liberal i min inställning till forum, men det skulle nog behövas en eller två fascistiska moderatorer som smäller folk på fingrarna när de postar i fel avdelning, leder trådar bort från ursprunget och så vidare. Dessutom skulle vi säkert kunna ha användning för någon extra kategori.

Det finns dock ljusglimtar:

Det förra medlemsmötet hölls på forumet. Det fungerade i mitt tycke mycket bra. Däremot var deltagandet tyvärr ganska lågt. Jag vet inte riktigt vad det berodde på, men det lutar åt lågt engagemang, helt enkelt. Mötesloggen finns här, ta en kik:

https://www.piratpartiet.se/forum/Forum73-1.aspx

För att snabbt få en överblick på aktuella diskussioner är det praktiskt att använda Recent Posts-funktionen. Klicka på Recent Posts uppe till höger, välj t ex "Posts since my last visit". Då får du upp de mest aktuella diskussionerna. Jag tycker att det är mycket smidigare än att navigera runt bland alla ämnen.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #12431
Standard RE: Forumformen oöverskådlig - 2006-03-18, 01:23

Cortex, delar av din kritik har dryftats tidigare i en tråd (med en helt missvisande titel). PP folk jobbar på en bättre hemsida och ett nytt forum helt baserat på opensource mjukvara (FOSS).

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic13015-70-1.aspx

Citat:
Richie (2006-Mar-16)"forumet och hemsidan, det var Rick som tog initiativ till att skapa dem, som gjorde allt jobbet med att få igång dem och som hade kompetens att använda vissa verktyg. Han tyckte inte att han hade tid och ork att sätta sig och lära sig PHP, MySQL, phpBB, hur man säkrar upp phpBB (den har ju tyvärr inte världens bästa track record vad gäller säkerhet), Linux osv. Hade han tagit sig den tiden så hade vi inte haft nåt parti. Det svider, men så är det. Och, återigen, han har betalt dem ur egen ficka och lämnat in redovisningen bara för att den ska vara komplett och med alla kort på bordet. Inte ett öre har gått från partikassan till de här sakerna och så kommer heller inte att ske innan vi fått partistöd och vid det laget är vi nog ganska tacksamma att han gjorde de här prioriteringarnaoch jobbade upp ett parti istället för att sätta sig och hacka shellscript (det senare är numera mitt jobb och du får gärna hjälpa till om det är nån särskild FOSS-programvara du kan med, och/eller är fena på CSS, PHP eller Drupal, tanken är att dels bygga en schysst communitysite i Drupal så valkretsarna får egna undersidor som de kan labba med, dels samla in en massa info från forumet och wikin och strukturera upp den lite snyggt och dels lägga ett vackert tema på alltihop, troligen i phpTemplate engine som är en Drupalmodul, men det här är en diskussion för en annan tråd)."

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg