Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
PeteInternational Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Konstnärsbidrag, osv. - 2006-01-08, 18:17

Citat:
MrIntegrity (2006-Jan-08)
Citat:
PeteInternational (2006-Jan-07)
Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-05)Jag tycker att staten skall låta bli att försöka reglera kulturen. Därför är jag emot konstnärsbidrag.

Med kultur menar jag här konstnärliga yttringar som konst, musik och liknande.

Och hur har du tänkt dig att kulturutövare ska kunna leva på sin konst eller konstform (speciellt med tanke på om PP lyckas häva upphovsrättslagen)?

Problemet med dessa bidrag är att ingen kan bedömma vad som är kultur/konst etc. Det är så individuellt betingat att det går helt enkelt inte ha detta bidrag kvar. Vad som händer när bidrag förs in i denna sektor är att demokratin urholkas då endast "accepterad" konst enligt etablissemanget är klassificeringsbart som konst. Då är hela kulturen godnatt.

Personligen tycker jag moderaterna har varit vassast i denna frågan som uppmanar till att skrota spelmonopolet och t.ex. uppmuntra konstlotterier och dylikt så att folk kan köpa lotter där vinst går till konsten t.ex.

Det som också är tragiskt är att kulturfanatiker ofta tror att kulturen är ett självändamål, och genom att ta bort bidragen upphör detta. Kulturbidrag är ju till för betraktarna (d.v.s göra kulturen åtkomlig för att det inte skall få vara för dyrt), och därmed bör kulturbidragen skrotas för den typ av kultur som betraktarna är ointresserade av. Då är vi tillbaka till att kulturbidraget inte behövs eftersom det finns kunder.

Hur man än vänder och vrider har jag svårt att se att det går att förena kulturbidrag med demokratiska ambitioner.

Ah okej, men är det då tänkt så att konstnärer av olika slag helt enkelt får livnära sig på sin egen konst och får vara helt utan bidrag? mao får de syssla med konsten på deltid tills den inbringar tillräckligt med pengar?

Svara med citat
  (#2) Gammal
MrIntegrity Inte uppkopplad

Länk: #3769
Standard RE: Konstnärsbidrag, osv. - 2006-01-08, 18:32

[quote]PeteInternational (2006-Jan-08)
Citat:
[b]MrIntegrity

Ah okej, men är det då tänkt så att konstnärer av olika slag helt enkelt får livnära sig på sin egen konst och får vara helt utan bidrag? mao får de syssla med konsten på deltid tills den inbringar tillräckligt med pengar?

Absolut så. Det är det enda demokratiska sättet att lösa detta dilemma på. Det stora dilemmat här är att många snabbt kan anse att då blir kulturen en klassfråga då endast rika har råd att skapa kultur. Ett påstående som snabbt blir urvattnat, för vad har fattiga råd med som inte rika har råd med? Självklart blir även kulturen ett sådant område.

För en kulturarbetare precis som en företagare handlar det om att försöka jobba sig framåt utan gräddfiler. En egen företagare har många år av ångest för att skapa sig en solid grund med kunder, varför skulle kulturen vara annorlunda? För att det är kultur? Dumheter.

Svara med citat
  (#3) Gammal
PeteInternational Inte uppkopplad

Länk: #3783
Standard RE: Konstnärsbidrag, osv. - 2006-01-08, 19:01

Men det finns väl bidrag för egna företagar att också söka väl?

Och vad ska man använda pengarna till istället för att kunna minska de nuvarande klasskilnaderna i sverige?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #3892
Standard RE: Konstnärsbidrag, osv. - 2006-01-09, 07:42

Citat:
PeteInternational (2006-Jan-08)Men det finns väl bidrag för egna företagar att också söka väl? Och vad ska man använda pengarna till istället för att kunna minska de nuvarande klasskilnaderna i sverige?

Det finns inte mycket bidrag för egna företagare. Du kan få starta eget-bidrag om du har varit arbetslös en viss tid (jag tror att det är 12 eller 18 månader), utöver det finns det en del EU-bidrag (typiskt för uppstart av lantbruk) och så kanske stipendier (men det är inget som kommer ifrån staten).

Däremot finns det ibland möjlighet att låna pengar till hyggliga villkor.

Till min firma har jag inte fått några bidrag eller lån alls. Det behövs i och för sig inte heller, eftersom den går med vinst, men jag är beroende av en annan inkomst för att kunna driva den (jag kan inte försörja mig på den).

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#5) Gammal
MrIntegrity Inte uppkopplad

Länk: #3951
Standard RE: Konstnärsbidrag, osv. - 2006-01-09, 12:26

Citat:
PeteInternational (2006-Jan-08)Men det finns väl bidrag för egna företagar att också söka väl?

Och vad ska man använda pengarna till istället för att kunna minska de nuvarande klasskilnaderna i sverige?

Jag förstår inte varför det är ett självändamål att minska klasskillnaderna?

Jag trodde målet var att öka välbefinnandet för hela samhället, sen om några får det bättre och andra mycket bättre är väl tämligen ointressant eller?

Det är nämligen spännande att vinkla saken ur det perspektivet. Som gammal vänstersympatisör är det förbluffande när man börjar räkna på verkligheten och ser hur den faktiskt ser ut. Det viktiga för att öka välbefinnandet är nästan unisont med att öka tillväxten. Enklaste sättet att öka tillväxten är att minska tillväxthämmande skatter. Skatt på arbete är ett exempel på sådan.

Faktum är att skatt på arbete är nog en av kulturens största akilleshällar också. Om skatt på arbete hade minskat, hade deras konst minskat i pris och fler hade haft råd att konsumera. Om fler har råd att konsumera finns det underlag för fler konstnärer o.s.v..

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är