Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006
Standard Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-08-02, 03:30

En av de knivigare lagarna att för oss att formulera gissar jag blir DRM-lagen. Hur kan vi förbjuda de rätta sakerna, men fortfarande behålla de bra sakerna lagliga? Lagen ska ju helst inkräkta så lite på programdesign som möjligt, samtidigt som den inte får vara uddlös. Jag kan ingenting om juridik, så jag bara ställer frågorna, så får ni som kan komma med svaren.

/R

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #43302
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-08-02, 22:35

Primärt så måste ju det uttryckliga stödet för DRM-mekanismer tas bort ur upphovsrättslagen, så att DRM-makarna inte har något att stå på när de hävdar att mekanismerna olovligen har "kringgåtts".

Därefter uppfattar jag det inte som en fråga om hur mjukvara (datorprogram, musik eller annat) får konstrueras, utan om hur den får säljas. Vi vill knappast införa restriktioner mot att programmerare experimenterar med olika tekniska skyddsmekanismer, utan bara hindra att de används i näringsverksamhet för att inskränka konsumentens rättigheter.

Ett förbud (jag är obenägen att ens använda det ordet; jag föredrar moroten framför piskan) mot DRM hör i så fall inte hemma i vare sig upphovsrättslagen eller den mer allmänna brottsbalken, utan snarare i någon av de lagar som gäller handel, avtal eller konsumenträtt.

Fundera också på huruvida förbudet är motiverat i all handel med mjukvara, eller bara när det gäller produkter för privatkonsumenter. Det kan vara vanskligt att försöka reglera detta generellt också i avtal mellan företag, då det föreligger en generell avtalsfrihet och parterna mycket väl kan vara överens om att använda tekniska skyddsmekanismer av detta slag. Jag har exempelvis ingen aning om hur modern distribution av film till biografer fungerar, och det känns inte prioriterat att tvinga fram tekniska förändringar som ändå inte berör den stora massan privatkonsumenter.

Jag håller inte reda på vilka lagar som reglerar produktansvar, garantiavtal och liknande, men man skulle kunna börja med att införa en reglering av DRM-teknik där. Grundtanken bör väl vara att allting som hindrar konsumenten att tillgodogöra sig innehållet i eller funktionen hos ett köpt exemplar av produkten skall anses som ett funktions- eller fabrikationsfel, och att det skall vara tillräckligt för att häva köpet eller kräva ett nytt exemplar. Detta måste dessutom gälla under produktens hela faktiska livstid, inte enbart under garantitiden (vi vill hindra tillverkarna från att på konstlad väg göra sina informationsprodukter till förbrukningsvaror som "går ut" efter ett visst datum).

Skulle det visa sig att tillverkarna kringgår den här regleringen genom diverse juridiska krumbukter, så får man gå vidare och göra regleringen mer allmängiltig, men jag tror det är bra att pröva sig fram och inte försöka täcka in allt tänkbart missbruk av tekniken på en gång.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #43322
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-08-03, 04:16

Så här tacklar GPL3 problemet i draft 2:

Citat:
The Corresponding Source also includes any encryption or authorization keys necessary to install and/or execute modified versions from source code in the recommended or principal context of use, such that they can implement all the same functionality in the same range of circumstances. (For instance, if the work is a DVD player and can play certain DVDs, it must be possible for modified versions to play those DVDs. If the work communicates with an online service, it must be possible for modified versions to communicate with the same online service in the same way such that the service cannot distinguish.) A key need not be included in cases where use of the work normally implies the user already has the key and can read and copy it, as in privacy applications where users generate their own keys. However, the fact that a key is generated based on the object code of the work or is present in hardware that limits its use does not alter the requirement to include it in the Corresponding Source.

Citat:
3. No Denying Users' Rights through Technical Measures.

Regardless of any other provision of this License, no permission is given for modes of conveying that deny users that run covered works the full exercise of the legal rights granted by this License.

No covered work constitutes part of an effective technological "protection" measure under section 1201 of Title 17 of the United States Code. When you convey a covered work, you waive any legal power to forbid circumvention of technical measures that include use of the covered work, and you disclaim any intention to limit operation or modification of the work as a means of enforcing the legal rights of third parties against the work's users.

Tänkte bara posta det som referens

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #43332
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-08-03, 08:53

Det vore nog en god idé att samtidigt se över villkoren för leverans av pliktexemplar till bibliotek och arkiv, och kanske göra något tillägg till 32 § lagen (1993:1392) om pliktexemplar av dokument. Där regleras nämligen i vilket skick de exemplar av dokument som lämnas in skall vara, och att exempelvis "datorprogram i maskinläsbar form eller andra sådana särskilda anvisningar som kan fordras för att användaren skall kunna tillgodogöra sig innehållet i dokumentet" skall ingå. Om det fordras en "licensnyckel" av något slag för att läsa en e-bok, så skall denna finnas med, och det är givetvis inte acceptabelt om "licensen" är tidsbegränsad, så att bibliotekets exemplar automatiskt blir oläsligt tio år efter det att utgivaren har lagt ned verksamheten.

Notera också vad det står i tredje stycket samma paragraf:

Citat:
Pliktexemplar och tillbehör skall vara i samma skick som de exemplar som är avsedda att göras tillgängliga för allmänheten.
Omvänt, så betyder detta rimligen att de exemplar som görs tillgängliga för allmänheten skall vara i samma skick som pliktexemplaren, så förlagen kan i princip inte komma undan genom att ge arkiven ett särskilt utformat exemplar utan DRM, medan konsumenternas exemplar förses med allehanda begränsningar. Detta är inget kraftfullt vapen mot DRM, men åtminstone en vink om syftet med pliktexemplaren, och paragrafen kan behöva förtydligas på den här punkten.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#5) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #53564
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-09-09, 20:13

Citat:
Jag håller inte reda på vilka lagar som reglerar produktansvar, garantiavtal och liknande, men man skulle kunna börja med att införa en reglering av DRM-teknik där. Grundtanken bör väl vara att allting som hindrar konsumenten att tillgodogöra sig innehållet i eller funktionen hos ett köpt exemplar av produkten skall anses som ett funktions- eller fabrikationsfel, och att det skall vara tillräckligt för att häva köpet eller kräva ett nytt exemplar. Detta måste dessutom gälla under produktens hela faktiska livstid, inte enbart under garantitiden (vi vill hindra tillverkarna från att på konstlad väg göra sina informationsprodukter till förbrukningsvaror som "går ut" efter ett visst datum).
Funktions- och fabrikationsfel är väl att produkten inte fungerar som den var tänkt? Ett exempel.Jag säljeren gryta som har hål i kanterna och där jag uttryckligen poängterar att grytan inte kan fyllashelt med vatten (hålen förklaras med att de släpper ut ånga eller dylikt strunt). Någon köper grytan, fyller den med vatten och påpekar att vatten rinner ut.Denne försöker sedan häva köpet. Knappast ett "fabrikationsfel", eller hur?

(Jag tror inte själv att ett förbud mot DMR behövs, tillåter man bara den okommersiella fildelningen och tvingar företag att informera tydligt om DMR-skydd så kommer företag tvingas ta bort dem frivilligt - eller se sig omsprungna på marknaden.

Förbud brukar enligt migoftast leda till krångel, inte minst i vårt snabbt föränderliga informationssamhälle.)
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #53665
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-09-10, 02:43

Citat:
SimonRosenqvist (2006-Sep-09)Funktions- och fabrikationsfel är väl att produkten inte fungerar som den var tänkt? Ett exempel.Jag säljeren gryta som har hål i kanterna och där jag uttryckligen poängterar att grytan inte kan fyllashelt med vatten (hålen förklaras med att de släpper ut ånga eller dylikt strunt). Någon köper grytan, fyller den med vatten och påpekar att vatten rinner ut.Denne försöker sedan häva köpet. Knappast ett "fabrikationsfel", eller hur?
Nej, men hur många musik-CD säljs med uttrycklig upplysning om att skivan endast kan användas i skivspelare som har godkänts av musikförläggaren och endast i köparens hemland, att innehållet inte kan kopieras till annat medium utan svårartade störningar av ljudet, att skivorna är individuellt och akustiskt "vattenmärkta" för att spåra eventuella kopior till den som köpte förlagan, och att skivan automatiskt upphör att vara spelbar när den är tre år gammal eller har spelats 700 gånger?

Det räcker inte att lägga den här informationen bland det finstilta på omslagets baksida, utan det bör framgå av marknadsföringen vilka begränsningar som produkten har. Livslängden kan rentav bli ett säljargument; den förläggare som låter sina skivor förbli spelbara i fem år får ju ett övertag gentemot konkurrenternas blott treåriga skivor. Det är bara sådana uppenbara egenskaper som kunderna redan förväntas känna till som du inte behöver skylta med.

Att bara märka skivan med "DRM-skadad" är inte mycket bättre än en finstilt klausul, eftersom få köpare vet vad DRM är eller vad det kan användas till. I dag marknadsförs ju somliga produkter med att de är patenterade, som om det vore något slags kvalitetsstämpel. I mina ögon kunde de lika gärna försöka sälja tandkrämen med argument som att "vi avser att stoppa konkurrerande produkter med hjälp av grundlösa rättsprocesser", men flertalet konsumenter bryr sig knappast om påpekandet. DRM, Den Rätta Musiken, det är väl något i stil med Polar Music Prize? Den skivan köper vi!

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #53727
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-09-10, 13:19

Jag håller absolut med om att det inte räcker med en liten etikett "DMR-skyddad", självklart ska det beskrivas skivans samtliga begränsningar på ett tydligt sätt. Kanske lite som dagens tobakförsäljning?

Överhuvudtaget tror jag konsumenteras kunskaper om DMR kommer ökai takt med att fler vänjer sig vid utvecklingen, samt i takt med att DMR-skydd blir vanligare. DMR bör (med lite hjälp på traven av nitiska myndigheter) kunna utrota sig själv.
Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #53783
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-09-10, 17:59

Citat:
SimonRosenqvist (2006-Sep-10)Jag håller absolut med om att det inte räcker med en liten etikett "DMR-skyddad", självklart ska det beskrivas skivans samtliga begränsningar på ett tydligt sätt. Kanske lite som dagens tobakförsäljning?
Ja, det borde stå DU ÄR EN TJUV med stora feta bokstäver på förpackningen, så att köparen skall inse exakt vilka rättigheter han har som kund (i säljarens ögon). KONSUMENTER DÖDAR kan det stå på andra sidan. Det lär väl inte missförstås av någon?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #53790
Standard RE: Lagstiftning mot DRM, hur formulerar man det? - 2006-09-10, 18:24

Kanske det, en lista på vad man inte kan göra med produkten borde åtminstonestå där. Att sätta sådan etikett på förpackningen vore för övrigt självmord för industrin, andra artister skulle snabbt ta över, dessutom skulle skydden knäckas snabbt och låtarna ändå spridas -vilket innebär en ren förlustaffär för skivbolagen. Därför tror jag att en lag om information på produkterna skulle ha sammaeffekt som ett förbud.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Integritetskränkande lagstiftning på gång i Italien Flowerboy Övrig piratpolitik 1 2009-07-05 09:17
"Andra länder har liknande lagstiftning" NineK PP i media 2 2008-06-15 22:36
"Vi behöver stärka integritetsskyddet i framtida lagstiftning" Christian Engström PP i media 0 2007-03-30 11:05
Lagstiftning kan stoppa internetcensuren i Kina Ken Rabelius PP i media 2 2006-08-11 16:58
Fildelningen fortsätter öka trots skärpt lagstiftning Joakim Holgersson PP i media 6 2006-05-19 22:00