Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: pirat-begreppet - 2006-01-19, 04:04

Jag måste erkänna att jag tillhör de, som är tveksam till pirat-temat, även om jag mycket väl förstår, och sympatiserar med, argumenten för. Problemet är, att för oss lite äldre har piratkopiering länge varit synonymt med det geschäft, som pågår på basarer och marknader runt om i (främst) tredje världen, där det tjänas stora pengar på att sälja andra människors verk.

Och detta faktum utnyttjas ju flitigt av lobbyisterna när de envisas med att vägra skilja på upphovsrätt och äganderätt. Om vi inte tonar ner själva pirat-biten, så lär vi få svårt att attrahera väljare från de äldre åldersgrupperna i samhället, vilket åtminstone jag tror är viktigt ifall vi aspirerar på att komma in i riksdagen.

Om man kikar runt på den nya wikin, så förefaller det som om de ekonomiska aspekterna på privatkopieringen (som jag föredrar att kalla den ekonomiskt obetydliga verksamhet, som vi P2P-are ägnar oss åt) har fått ett oproportionerligt stort utrymme, och de skadliga följderna av upphovsrätthetsen, det orwelliska kontrollsamhället, Bodströmssamhället, alldeles för litet.

Borde vi inte trycka betydligt hårdare på denna senare anledning till att avskaffa äganderätten till vad som i grund och botten bara är förädlandet av vårt kulturarv, dvs. större delen av den nuvarande upphovsrätten?

Hotet om ett framtida Bodströmssamhälle borde enligt mitt förmenande vara betydligt viktigare än huruvida en CD kostar 185 eller 10 kronor...

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gman-Max Inte uppkopplad

Länk: #6386
Standard RE: pirat-begreppet - 2006-01-20, 14:19

Citat:
exodus (2006-Jan-10)Jag tror på pirattemat så här i början. Det har bra genomslagskraft och får folk att fundera ordentligt. Men samtidigt blir det då väldigt viktigt att argumenten och partiprogrammet är seriöst och vettigt. Tuff attityd och yta som utmanar, men ett verkligt seriöst budskap innanför.

Micke

Precis som Christian Engström så håller jag med om att detta är väl uttryckt.

Piratpartiet har onekligen en enorm genomslagskraft iochmed sitt namn.

Men....

Med ett sådant utmålande namn som det ändå är kommer det krävas en enorm satsning och klargörande vad gäller argument och ställningstagande för att inte uppfattas som oseriösa.

Jag hoppas och tror att de som drivit igenom och skapat detta verkligen tänkt till innan och varit medvetna om vad de gett sig in på. Många är det som gått i tankarna att dra igång något liknande sedan förra hösten men många har lagt ner pga att de insett arbetet det kommer innebära är för krävande. Nu vill inte jag verka som någon skeptiker som hoppas på en tidig grav för PP men om man inte ser upp är risken stor att så tyvärr blir fallet. Jag vet många med mig som kan tänkas sig att lägger ner tid och arbete för detta men känner man att responsen ovanifrån inte är det den borde och att det känns mera seriöst det arbete man själv utför vore det ytterst olyckligt. Nu har säkerligen all ostruktur och alla missförstånd en logisk förklaring i att det varit en sådan enorm anhopning av folk som hört av sig till grundarna för detta. De gör trots allt detta på sin fritid och har även jobb att sköta.

Sedan för att verkligen få intrycket av att vara seriösa kommer det krävas demokratiska omröstningar inom partiet. dock kan inte alla beslut fattas av de demokratiska massorna då det skulle leda til kaos(för många kockar....). Däremot kan den styrelse som nu är självutnämd (som mycket väl kan vara kompetent och bra på alla sätt) komma med förslag och punkter som sedan medlemmarna får rösta för och emot om de godkänner eller ej.

Även deras egna positioner bör det vara omröstning om för att gå rätt demokratiskt till.

Så kommer vi i distrikt 20 agera.

De fem som slutligen kommer ingå i valkretsen väljer en styrelse (ett förslag på styrelse)

Ordförande, vice ordförande, ekonomi ansvarig, talesman plus eventuell ytterligare position. utifrån vad de känner bäst lämpat, vidare beslutar de om ett antal punkter som de står bakom och som de känner att de vill driva. Detta får sedan medlemmarna i distriktet ta ställning till. för eller emot rösta om de godtar de beslut samt tillsättningar av personer som föreslagits.Känner inte medlemmarna förtroende för styrelsen är det ändå ingen ide att gå vidare. Om det ska vara en demokratisk rörelse och man vill få folks sympati samt få gehör är det ytterst viktigt att få dom att känna sig delaktiga. Annars kommer detta inte bli långvarigt.

som vanligt är det endast min mening som jag yttrar.

//Max

Västra Götalands läns östra valkrets
  Skicka ett meddelande via MSN till Gman-Max  
Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #6449
Standard RE: pirat-begreppet - 2006-01-21, 02:39

Citat:
Baloo2Om man kikar runt på den nya wikin, så förefaller det som om de ekonomiska aspekterna på privatkopieringen (som jag föredrar att kalla den ekonomiskt obetydliga verksamhet, som vi P2P-are ägnar oss åt) har fått ett oproportionerligt stort utrymme, och de skadliga följderna av upphovsrätthetsen, det orwelliska kontrollsamhället, Bodströmssamhället, alldeles för litet.

Håller med. Men läs igenom hela principprogrammet ordentligt igen och säg mig sen, andas det medborgerliga rättigheter och frihetligt initiativ, eller luktar det ekonomisk fördelningspolitik?

Med Principförslag V2.0 tycker jag benämning Pirat passar bra, eller varför inte Rövare?

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #6457
Standard RE: pirat-begreppet - 2006-01-21, 09:28

Jag gillar inte personliga påhopp - men det känns som om jag måste i detta fall... exodus - av någon anledning har jag fått för mig att du är en rätt smart typ, och om det inte vore att du framför dig själv som en överlägsen j-a skitstövel, istället för att plocka fram lite smarta argument och fakta - så skulle jag antagligen känna mycket mindre frustration att läsa dina inlägg. Om du verkligen VILLE få fram förslag till vettiga ändringar, så borde du kunna det. Fattar inte du att du har ansvar också? Antingen GÖR DU NÅGOT eller så håller du käften. Att komma med överlägsna, svepande generalla påhopp, räknas inte som att göra något. Jag tycker inte att du ska hålla käften, men jag tycker definitivt att du ska ta och ha lite på fötterna när du uttrycker dig.

Om detta är viktigt för dig - se till att argumentera för det på ett vettigt sätt istället, du skulle göra oss alla, inklusive dig själv, en stor tjänst om du kunde se till att verkligen påverka på riktigt. Om du har rätt i dina åsikter (som du fortfarande håller för dig själv, du bara låter påskina att något är fel utan att engagera dig) så är det extremt viktigt att du framför detta också. Det måste väl i alla fall vara en prioritet för dig också att detta görs på rätt sätt och av rätt anledningar? Ironiskt nog gör dina inlägg just nu att man misstror dig och din motivation, när du kanske har viktiga inlägg att göra.

Om det är bara för att bryta ner moralen för att din agenda är mer på APBs och Bodströms nivå - fine. Då har din agenda haft motsatt verkan, och bara gjort att folk känner sig mer motiverade och stärkta att fortsätta. Är det det du vill att vi ska tro om dig?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #6478
Standard RE: pirat-begreppet - 2006-01-21, 16:07

Citat:
infinite_emma (2006-Jan-21)...plocka fram lite smarta argument och fakta - så skulle jag antagligen känna mycket mindre frustration att läsa dina inlägg.

Jag har gjort det tidigare och fick då kritik att jag motarbetade "partiet".

Citat:
Om du verkligen VILLE få fram förslag till vettiga ändringar, så borde du kunna det. Fattar inte du att du har ansvar också? Antingen GÖR DU NÅGOT eller så håller du käften.

I inlägget ovan talar jag bara om att jag håller med baloo2 men att jag också tycker att det finns fler detaljer i principförslaget med samma problem. Jag avslutar med att säga vad jag tycker generellt om principförslaget.

Detaljerna om varför jag tycker som jag tycker finns redan i andra trådar i forumet. Jag skulle kunna skriva ett långt detaljerat inlägg och ytterligare tydligöra vad jag tycker men då blir jag beskylld för att vara tjötig och trollig.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B34. Motion om begreppet skyddat privatliv of_darkness Motioner rörande principprogrammet och extern politik 2 2010-03-15 01:30
Begreppet bitch Henry Rouhivuori Övrig diskussion 6 2009-09-11 15:18
Pirat-akuten något för Ung Pirat? Stefan Flod Idéverksamhetsplanen för 2009 9 2009-02-23 16:17
Begreppet pirat Stefan Flod projektansökan till ungdsomsstyrelsen 2008 1 2008-02-12 11:58
PRESSMEDDELANDE: Ung Pirat: "Ung Pirat delar ut 1984" Mårten Fjällström Pressmeddelanden och annat 2 2007-09-18 00:54