Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
esse Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 14:42

Hej

Här kan ni skriva förslag på vad just ni tycker att vi ska ha på partiprogrammet.

Kommer att rangordnas efter antal typ av samma förslag. Och sedan debatteras med medlemmar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
datef Inte uppkopplad

Länk: #1272
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 14:50

Hej Jag postade på annan plats men det kanske är bättre här:<P style="BACKGROUND: white"><SPAN lang=SV style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #1f5080; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: SV">Jag undrar varför vi skall begränsa oss till patent och immaterialrätt, upphovsrättoch sånt? Det är väl lika bra att löpa linan ut med all annan äganderätt också? Mitt hus är ditt hus, min bil är din (praktiskt i dessa trängseltider), din ipod är min ipod, din xbox är min xbox, dina skor är min, min färgburk är din, din skateboard är minetc.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN><P style="BACKGROUND: white"><SPAN lang=SV style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #1f5080; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: SV">Man skulle ju också kunna tänka sig att förlänga detta på andra områden t.ex.att giftermål avskaffas, det är ju också någon slags begränsning som bara leder till alla möjliga sorters problem. Det måste ju inte vara helt lagbundna saker heller, det kanske räcker med det där avtalet man gjort med sin flickvän ("du är min flickvän") så vips är hon också min. Mycket praktiskt skulle det nog vara.<o:p></o:p></SPAN><P style="BACKGROUND: white"><SPAN lang=SV style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #1f5080; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: SV">Känns faktiskt lite förlegat att göra en sån begränsning kring sånt som man kan ladda ner, det blir ju mycket tydligare om våra blivande sympatisörer kan relatera till saker i verkliga livet, jag menar alla människor kanske inte har laddat ner något än? Pensionärerna skall väl också ha en möjlighet att känna att piratpartiet är något att satsa på, och då kan det kanske vara lämpligt att relatera till en pryl som man kan stjäla på riktigt, inte bara stöld genom kopiering.<o:p></o:p></SPAN><P style="BACKGROUND: white"><SPAN lang=SV style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #1f5080; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: SV">En annan klart möjlig målgrupp för vårt parti är ju alla svartjobbare som inte betalar skatt, här är potentialen oändlig.<o:p></o:p></SPAN><P style="BACKGROUND: white"><SPAN lang=SV style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #1f5080; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: SV">Jag tror vi verkligen har framtiden för oss. Piratpartiet låter ju mycket bättre än anarko-kommunister.<o:p></o:p></SPAN>

datef

Svara med citat
  (#3) Gammal
zazor Inte uppkopplad

Länk: #1286
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 14:59

datef: Du är inte seriös va? Tror du ens att ett sådant parti skulle ha en chans?

Näe vi borde som sagt fokusera på vissa bitar men vi måste ha ett brett spektrum i partiprogrammet annars kommer vi aldrig kunna få någon makt oavsett om vi kommer in i riksdagen eller inte. För får vi en plats eller två i riksdagen och inte uträttar något så kommer vi aldrig mer tillbaka och har i princip bara slösat skattebetalarnas pengar.

Vad gäller mediciner så är det en väldigt känslig fråga, till viss del håller jag med. Informationen och forskningen behöver bli mer lättillgänglig för alla företag och myndigheter. Detta för att forskningen ska kunna gå fortare framåt. Nackdelen är att bolagen vill precis som alla andra tjäna pengar och vore det inte för patenten så skulle de aldrig göra det.

De skulle då helt enkelt sluta forska och ta fram nya mediciner eftersom de inte kan tjäna något på det. Då skulle varje land (eller tillsammans) behöva bygga upp en miljardindustri själva för detta. Vart ska dessa pengar komma ifrån?

Enkel formel som är värd att tänka på: Aktion leder automatiskt till en reaktion. Så för varje sak ni föreslår, fundera på hur det skulle kunna påverka saker och ting. Från alla synvinklar och inte bara från den fattige studentens synvinkel. Se det även från vd´n som tjänar x antal miljoner om året. Det gäller att hitta en lösning som alla är nöjda med.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Länk: #1295
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:04

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">När det kommer till utformandet av ett partiprogram tycker jag nog att vi är lite fel ute av två skäl. Till att börja med, vi har ont om tid. Ska vi följa tidsplanen bör partiets medlemmar ha enats bakom de viktigaste principerna redan i slutet av denna månad och därmed är ett principprogram enklare att få tillstånd. För det andra behöver inte ett enfrågeparti något heltäckande partiprogram. Alltfler partier gör avkall på att ha rena partiprogram till förmån för principprogram. Ett principprogram behöver inte vara mer omfattande än någon A4:a med de viktigaste punkterna på vår agenda. Spåna hellre med detta i åtanke än några totalpolitiska visioner. Sådana vare sig bör eller kan i dagsläget vara vår målsättning.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Noz Inte uppkopplad

Nozs avatar

Länk: #1302
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:08

Som sagt som jag skrev i en annan tråd, jag tycker huvudmålet är att ta bort Datalagringslagen, och satsa stenhårt på det eftersom valet inte är alltför långt bort. Sedan kan man ha några under-mål att gå med vid sidan av och se hur det utvecklar sig.

Svara med citat
  (#6) Gammal
zazor Inte uppkopplad

Länk: #1308
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:13

siljelind: Ursäkta mig men vad vill du uppnå egentligen?

Att blåsa liv i ett parti som kanske får säg tre platser i riksdagen i nästa val och sen inte lyckats genomföra ett enda dugg utan bara spenderar skattebetalarnas pengar för att inget annat parti vill samarbeta med oss?

Måste vara bättre att sakta men säkert arbeta upp ett parti som faktiskt kan stå på sig, som folk lyssnar och har respekt för med en politisk agenda som inte bara anses vara aktuell för finniga ungdomar som inte vill betala skatt utan även för gammelfarmor som sitter ensam i sin lägenhet? De flesta äldre betalar inte med kort för att de inte litar på dem, de slänger aldrig sina kvitton för att de tror att någon ska ta deras pengar. Där en grupp som också vill se den individens positions stärkast. Vi måste ha bred tilltalsgrupp som har samma åsikter som oss.

Och om vi inte har en genomarbetat partiplan på ett brett plan, tror du någon kommer rösta? Skit i alla omröstningar på nätet, när det verkligen gäller vad tror du det gör? Röstar på Piratpartiet som bara vill sno allting eller socialdemokraterna som kanske inte har gjort något bättre men som åtminstonde inte gör så mycket sämre heller?

Seriöst parti är nyckeln annars kan vi lägga ner det här redan nu.

Om vi ska kunna få någon makt måste vi samarbeta och att använda fildelningen som största valfråga kommer bara göra att vi aldrig kommer in.

Stora valfrågor som lockar väljare måste vi ha. Skola, omsorg, familjen och den enskildes integritet är stora frågor. Och det är den sistnämda vi borde ha som högsta prioritet eftersom den indirekt påverkar piratkopieringen. Men vi måste ha bestämda åsikter i de andra frågorna också.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Ripleyonline Inte uppkopplad

Ripleyonlines avatar

Länk: #1313
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:18

Vad som skulle kunna få mig att rösta på pp.

1: Att partiet tydligt profilerar sig för den personliga integriteten. (Stora företag och myndigheter skall inte kunna förhandla bort min rätt till integritet för att tillvarata sina vinstintressen.

2: Att det verkar för att all typ av icka komersiell kopiering skall vara tillåten. (En ägare av upphovsrätt skall fortsatt ha ensamrätt att tjäna pengar på verket)

3: Att det kommer med hållbara alternativ till dagens upphovsrättslagstiftning. (Det är lätt att säga att man skall lämna alla internationella avtal. Kanske inte lika lätt när det införs strafftullar och jobbet ryker.)

Tankarna kring första punkten bör vara de som genomsyrar partiet. För att någon på fullaste allvar skall ställa sig upp i en debatt och stå för pp:s idéer så krävs det en bra grund i integritets frågan. Annars kommer man hela tiden halka tillbaka till det faktum att det heter PIRAT och att man är för fri fildelning. Idén med punkt 2 är bra på det sätt att den skapar debatt och en "lagom" anarkistisk känsla. Punkt 3 är viktig för framtiden för partiet. Utan hållbara alternativ så kommer partiet fara och flyga efter den första "eventuella" perioden.

Är naturligtvis tacksam för synpunkter och åsikter.......eller varför inte sågningar?

[hr]<br>
~:-För övrigt anser jag att den personliga integriteten bör stå i fokus-:~
<br>
~:-Maila mig gärna-:~
<br>
~:-ripleyonline@gmail.com-:~

Svara med citat
  (#8) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #1315
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:18

En av de viktigaste punkterna piratpartiet ska stå för är att kraftigt stärkt integritetsskydd för individen (bl.a. att datalagringsdirektivet inte ska implementeras, en upphöjning av brevhemligheten till generell kommunikationshemlighet, och en grundlagsskyddad rätt till privatliv) och att tillåta att man får göra egna privat kopier på sina filmer/musikskivor

/Gustav Nipe

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#9) Gammal
zazor Inte uppkopplad

Länk: #1321
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:26

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><TBODY><TR><TD class=SmallTxt width="80%"><DIV id=_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer &#111;nmouseover="InstantASP_OpenMenuMouseOver("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo911.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=Ripleyonline Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");" style="DISPLAY: inline" &#111;nclick="InstantASP_OpenMenu("_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName","_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName_SimpleMenuDivLayer","<table width=100% class=PanelBar_OuterTable cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td><table width=100% cellspacing=1 cellpadding=7><tr><td class=TableCell_Light><a href=UserInfo911.aspx Class="SmlLinks" Title="View Members Profile">View Member"s Profile</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=BuddyIgnoreList1.aspx?Username=Ripleyonline Class="SmlLinks" Title="Add to Buddy List">Add to Buddy List</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendPrivateMessage","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Private Message">Send Private Message</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butSendEmail","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Send Email To Member">Send Email To Member</a></tr><tr><td class=TableCell_Light><a href=__doPostBack("butShowMemberPosts","911"); onMouseOver="&#119;indow.status=&#119;indow.location;return true;"; onMouseOut=&#119;indow.status="";return true; Class="SmlLinks" Title="Find All Members Posts">Find All Member"s Posts</a></tr></td></tr></table></td></tr></table>","165px");"><A class=SmlBoldLinks id=_ctl1_ctlTopic_ctlPanelBar_ctlTopicsRepeater__ctl8_smAuthorName &#111;nmouseover="&#119;indow.status = &#119;indow.location;return true;" title="View Ripleyonline"s Profile..." &#111;nmouseout="&#119;indow.status="";return true;" href="void("");">Ripleyonline</A></DIV></TD></TR></TBODY></TABLE><P>&amp; </P><P><A href="mailto:Gust@f">Gust@f</A></P><P>Det är för folk som er som det finns hopp om partiet.</P><P>Vi kan inte bara välla ut på gatorna och kräva död åt Tengil. Vi måste kämpa oss dit. Politik är bra för man kan faktiskt förändra saker och ting tyvärr går det oftast väldigt långsamt men det beror på att man kan inte stressa för mycket.</P><P>Kan någon av de som ordnade detta ta och tillsätta en kommite som kan gå igenom partiporgramsfrågan? Borde inte vara mer än 10 personer och den behöver bli seriöst genomarbetat sen får ju folk välja om de vill stödja den och först då vet vi om vi kan ha ett parti.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Joakim Inte uppkopplad

Joakims avatar

Länk: #1320
Standard RE: Frslag att ha p partiprogramet - 2006-01-03, 15:26

Jag tycker, som någon/några andra också uttryckt här, att PP måste redogöra för de alternativ som finns. Det är den klassiska frågan till ett oppisitionsparti. "Om allt är så fel, vad har ni att erbjuda då?".

Här måste vi understryka att upphovsrätten har urholkats eftersom det inte längre handlar om den enskilde individens skydd. Det handlar om företagens skydd eftersom företag i de flesta länder likställs som "juridisk person". Det är ju här problematiken verkligen börjar, förutom att lagarna är ganska taffligt skrivna.

Creative Commons är ju ett alternativ som utvecklas ständigt där man tar fasta på individens rätt att bestämma på vilket sätt och i vilken omfattning distribution skall ske.

Jag tycker alltså att PP borde nysta ut skillnaden mellan att skydda individen och att skydda företaget. Det borde finnas olika lagstiftning där eftersom ett företag (och då menar jag inte enskild firma) inte ÄR en människa, en individ, utan en samling av människor. Alltså borde inte t ex musik skapad av en individ någonsin kunna ägas av ett företag såsom ett skivbolag.

Sådana saker borde klaras upp effektivt i ett partiprogram känner jag.

.................................<br>
synopsis.se | medioker.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Frslag p nytt utkast SimonRosenqvist Verksamhetsplanen 2010 2 2010-01-27 15:21
Jag har hittat fel i partiprogramet JustAnotherFag Övrig piratpolitik 17 2009-05-20 22:54