Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 15:45

Jag inser att PP är ute efter att driva integritets och copyright frågorna men detta är något som har gnagt mitt bakhuvud länge och som jag väldigt gärna vill se hända.<br>
<br>
Mål:<br>
Införandet av en lag som kräver att en internet leverantör måste blockera porten för utgående mail ( port 25 utgående, SMTP ) samt att ge tillgång till en relay server som filtrerar utgående på via en svartlista som underhålls av internetleverantören eller en central myndighet. Samt att blockera ingående portar som kan användas av virus för att infektera windows maskiner ( tänker främst på RPC porten som Blaster masken spred sig igenom, samt andra liknande portar som windows i sig använder för att hitta lokala nätverk ). <br>
<br>
Bakgrunds information:<br>
Ca 50% av all epost trafik är spamm ( källa: http://spamakuten.succe.net/ ). Enligt vissa så är denna siffran ennu högre. All denna epost är skräp och försök till att lura ovetande hemmaanvändare till att på något sätt få personen som skickar ut skräpposten att tjäna pengar på andras bekostnad. Stora delar av denna skräppost skickas från vanliga användares datorer utan att de vet om det, av virus och trojaner som har infekterat deras dator(er).<br>
Virus och maskar så som Blaster använder sig av säkerhets luckor i Microsofts operativsystem Windows, dessa luckor är relaterade till hur Windows hanterar lokala nätverk ( hemma nätverk ) och andra funktioner.<br>
<br>
Skäl till blokeringen:<br>
Alla dessa infekterade datorer som skickar ut skräppost gör det genom att skicka mail utåt via port 25. Om denna port blockerades skulle det bli mycket svårare för skräppost utskicken att nå någonstans alls, detta skulle även leda till att hindra vissa virus som sprider sig via epost, att spridas så mycket som de annars skulle då de inte kan replikera sig själva lika effektivt. <br>
Att blokera de portar Windows använder för lokala tjänster skulle stoppa vissa typer av virus totalt utan att ta bort funktionalitet. De lokala tjänsterna skulle fortfarande fungera lokalt eftersom att de blir blokerade först när de är på väg ut på internet vilket hindrar virus från att spridas annat än på det lokala nätverket.<br>
<br>
Teknisk information / Genomförande:<br>
Optimalt så avsätts en grupp om 5-10 människor som jobbar med att hålla en updaterad svartlista över meddelanden som ska blokeras. Internet leverantörerna blokerar port 25 utåt och tillhandahåller en relay server som all legitim epost skickas igenom. Denna relay server gör inget annat än att filtrera all post med hjälp av förnämnda svartlista och släpper igenom allting som inte är svartlistat. Internet leverantören är självklart skyldig att inte under några omständigheter lagra epost som skickats, eller att läsa denna. Data integritets lagarna ska upprätshållas.<br>
Internet leverantörer måste också informera om varför detta sker och hur man ställer in sin epost klient att skicka epost via deras relay server så att all legitim epost fungerar som tidigare.<br>
Blokering av ingående portar till Windows operativ systemet orsakar ingen fuktionalitets förlust, de portar Windows system använder är till för lokala nätverk och dessa fungerar fortfarande eftersom att de blokeras bara ingående från internet och inte på lokal nivå.<br>
<br>
Slutpläddering:<br>
Många internet leverantörer i sverige tar redan dessa åtgärder för att minska mängden skräppost och virus i omlopp, det borde vara en självklarhet. Tyvär så finns det fortfarande internet leverantörer som inte gör det, därför borde denna lag införas. För allmänhetens säkerhet och minskande av skräppost, sverige skulle även sätta ett exempel för omvärlden, om andra länder antog liknande lagar skulle all skräppost minska drastiskt och vissa typer av virus skulle sluta att existera. Detta skulle leda till ett bättre internet.<br>
<br>
Mot argument:<br>
1) "Men jag vill ha min frihet att göra vad jag vill!"<br>
Svar: Din funktionalitet hindras inte, de portar som blokeras från windows har ingen användning globalt, annat än att sprida virus. Din frihet kommer inte att begränsas (annat än friheten att sprida virus ). Eposten kommer att fungera som vanligt bara att man måste ändra sin epost server, eller konfigurera egna epostservrar att använda internetleverantörens relayserver vilket är en engångs grejj när lagen införs. Om man är kompetent nog att köra en egen epost server så är man kompetent nog att ställa in den till att använda en relay server.<br>
<br>
2) Hit me <br>
<br>
(PS: Jag har inte korrektur läst men så illa kan det inte vara, jag tar inget ansvar för vad min stavning kan orsakar för ditt/ert psyke och kan inte hållas ansvarig )

Svara med citat
  (#2) Gammal
etrash Inte uppkopplad

Länk: #2269
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 16:11

Förstår precis vad du är ute efter men ditt förslag är tyvärr helt upp åt väggarna. En ISP ska aldrig och då menar jag aldrig spärra vare sig ingående eller utgående portar. Jag köper en tjänst utav dom. Den tjänsten är att ha en internet uppkoppling. Inte att skydda min dator.

Om nu windows fungerar så dåligt varför ska min ISP ta på sig det ansvaret? Det är väl ett problem som Microsoft ska lösa och ingen annan.

Men jag ser din poäng. Att inte slöa ner min uppkoppling med andras skräp trafik. Vad ISP borde göra är att spärra den maskin som i deras nät sprider virus (inte bara spärra portarna utan verkligen spärra all trafik) Och skicka ut ett brev till aboneneten där man berättar varför och att de ska kontakta microsoft så de kan få hotfixes som löser deras problem. Våra internet leverantörer ska inte behöva fixa att microsoft gör ett dåligt os. Och jag vill inte ha mina portar stängda p.g.a. samma anledning.

Claes Bäckström

(Inte heller kollat min svenska i det jag skriver)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #2299
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 17:08

Citat:
Om nu windows fungerar så dåligt varför ska min ISP ta på sig det ansvaret? Det är väl ett problem som Microsoft ska lösa och ingen annan.
Microsoft har löst problemen (några av dom iaf), men användarna vet inte hur/orkar inte patcha sina system, flera bryr sig inte om de har virus eller inte. Dessutom så har microsoft en väldigt lång respons tid på att fixa sina buggar, nu senast den extremt kritiska WMF exploiten som kom runt 1/1 kommer inte att bli patchad förens om några veckor, om ens då.

Citat:
Men jag ser din poäng. Att inte slöa ner min uppkoppling med andras skräp trafik. Vad ISP borde göra är att spärra den maskin som i deras nät sprider virus (inte bara spärra portarna utan verkligen spärra all trafik) Och skicka ut ett brev till aboneneten där man berättar varför och att de ska kontakta microsoft så de kan få hotfixes som löser deras problem. Våra internet leverantörer ska inte behöva fixa att microsoft gör ett dåligt os. Och jag vill inte ha mina portar stängda p.g.a. samma anledning.

Det krävs en massa resurser för att hålla på och kontrollera att all trafik från alla kunder är fullständigt legitim och det är en dålig lösning, man kan inte fånga all virus trafik eftersom att man inte vet precis vad som är virus trafik. Detta är i grunden DefaultPermit vilket är dåligt. Men att blokera portarna fungerar mer som Default Deny principen som är mycket bättre ur säkerhets synpunkt.

Jag refererar till: http://www.ranum.com/security/comput...ity/index.html Den där killen kan sin biff.

Annars bra men man kan inte kontakta Microsoft om man inte har fungerande internet . Detta medför också mycket mer arbete från internet leverantörernas sida, och har mindre chans att klara sig igenom riksdagen i mina ögon. Men det skulle ju vara den bästa lösninen.

Bredbands Bolaget te.x. blokerar port25 utåt och jag har haft BBB innan jag flyttade, jag körde en egen mail server och jag var tvungen att skicka min post via deras relay, fungerade fin fint, man var ju lite besviken när man fick veta men det gick snabbt över, det var bara att lägga till en extra rad i min smtp server configuration. Och det är värt den mödan om vi kan minska mängden skräppost. Detta kommer ju inte heller att påverka alla användare då de som använder internetleverantörens epost konto är ju redan fixade.

Vad man däremot skulle kunna gör är att köra båda lösningarna, man sätterupp "sensorer" på välkända virus portar, och om det är aktivitet där som är från virus så stängs porten och kunden får ett mail, med information om vad man ska göra och så, kanske med en cdskiva som innehåller ett gratis antivirus program som man ska scanna med.

edit: Har du provat att installera en windows burk och har en internet leverantör som inte blokerar de ingående portarna till windows? Jag har, det tog ca 40 sekunder sen blev jag MsBlastad och det var bara att starta om installationen, den här gången utan nätverks kabeln i och med brandvägg, antivirus och firefox på cdskiva. Många hemma användare förstår inte att man måste göra så, och att vi borde skydda de ovetande.

Svara med citat
  (#4) Gammal
izak Inte uppkopplad

izaks avatar

Länk: #2310
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 17:30

bra

<FONT face="Arial Black" size=3><DIR><I><FONT color=#0000ff size=1><P>"I speak to you for the first time as member of pirate party in a solemn hour for the life of our country, of our empire, of our allies, and, above all, of the cause of Freedom. A tremendous battle is raging. "</P></DIR></I></FONT></FONT>

Svara med citat
  (#5) Gammal
adler Inte uppkopplad

Länk: #2361
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 19:03

Nej, ingen ska kontrollera vilka portar som används vid internetkommunikation, däremot får man ju gärna lagstifta mot spam-verksamhet då det inte fyller någon som helst samhällsfunktion.

________________________<br>
..

Svara med citat
  (#6) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #2404
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-04, 20:23

Citat:
adler (2006-Jan-04)Nej, ingen ska kontrollera vilka portar som används vid internetkommunikation, däremot får man ju gärna lagstifta mot spam-verksamhet då det inte fyller någon som helst samhällsfunktion.

Kan du ge ett argument varför de inte ska blockeras när blokeringen inte skadar någon?

Att bara säga nej håller inte i en debatt.

Största delen av virusen och maskarna har som mål att på något sett få skaparen att tjäna pengar, och detta är oftast genom att skicka ut spamm ( tro det eller ej, folk går på dom där nigeria grejjerna och vissa har blivit mycket rika på det ), eller installera reklam program så kallad adware eller spyware. Få av de virus som vi sett på senare tid har varit destruktiva, deras mål har varit att tjäna pengar. Dessutom så är det omvärlden som är problemet även om det är olagligt att skapa virus i sverige så hindrar det ju inte en te.x. en norrman från att skapa ett virus som sprider sig till sverige. (inget illa mot norrmän, tog bara som exempel )

Om du hade läst det jag skrev hade du insett att stifta en lag mot att skicka spamm innebär indirekt att du stiftar en lag mot att få virus, eftersom att virus skickar ut spamm.

Sen kan du ju försöka att lagstifta mot att få virus bäst du vill... god luck have fun, halva sveriges befolkning bötfäld, stadsskulden betald på 3 månader, 1 miljon svenskar i fängelse. woohoo \o/.

Skämtåsido du inser väl själv hur absurt det låter ?

Svara med citat
  (#7) Gammal
seaside Inte uppkopplad

Länk: #2518
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 00:06

Microsoft har löst problemen (några av dom iaf), men användarna vet inte hur/orkar inte patcha sina system, flera bryr sig inte om de har virus eller inte. Dessutom så har microsoft en väldigt lång respons tid på att fixa sina buggar, nu senast den extremt kritiska WMF exploiten som kom runt 1/1 kommer inte att bli patchad förens om några veckor, om ens då.

M$ har en eula som i princip innebär att dom kan ändra i din dator efter behag.

Alltså var sak som du laddar ner från M$ är en potentiell risk att installera något som begränsar vad du kan använda din dator till.

Är det då då konstigt att folk inte patchar sina datorer?

Själv går jag inte i närheten av microsofts patchar.

Har dock ett bra virus program plus adaware och spybot.

/s

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #2570
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 05:44

Motargument:

* Att lagstifta om VILKA tekniska lösningar soms kall användas kan bara sluta illa.

* Att tvinga sådanna som mig (har egen e-post server) att använda relay servrar (vilket jag tvingas till nu av bredbandsbolaget) leder till problem. Dels kan deras server gå ner, och jag kan inte skicka mail. Det stora problemet är dock att jag är beroende av deras administration för att innföra andra spamskydd. Jag försökte få in SPF i min DNS för att hindra spam, eftersom det inte var min mailserver utan deras som skickade så funkade inte det. Att försöka få deras support att fatta vad SPF är var ingen höjdare heller.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
etrash Inte uppkopplad

Länk: #2638
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 10:20

Jag har ingen vilja att något av detta ska regleras i lag utan svarar bara på tidigare inlägg.

Kan inte någon moderator flytta denna tråd till ett annat forum för jag ser inte detta som något förslag till Partiet.

Vad jag är ute efter är väldigt enkelt.

Tillverkaren ska ta sitt ansvar inte en ISP. Om en tillverkare av ett OS inte kan leverera en produkt som fungerar så är det tillverkaren som ska stå till svars ingen annan. ex:

En "ny" installation av windows XP "överlever" någon minut uppkopplad på nätet innan den är fullt nerlusad av diverse maskar (blaster, nimda, code red o.s.v.). Vem ansvarar över det? Självklart Microsoft. Inte min ISP. Om Windows XP skickar ut skräp trafik så ska den stängas av från leverantörens nät. Om kunden sedan märker detta så är det upp till den kunden att kontakta leverantören och få sitt problem fixat. Detta kan göras utan internet. Om man använder den gamla hederliga telefonen. Förstår inte att man ska stänga ner fungerande funktionalitet på internet för att en leverantör inte kan fixa sina produkter. Vi som tar ansvar över våra produkter ska inte behöva lida för att en leverantör inte gör det.

Att tvinga mig som kund att skicka mail genom en relay tycker jag är helt förkastligt. Vad vet jag då om att de sparar mina mail eller att någon sitter och läser mailen?

Claes Bäckström

Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #2708
Standard RE: Helt orelevant, men hittar inget bättre ställe att posta på. - 2006-01-05, 12:42

Idag får man bara ansluta utrustning till telenätet om den är godkänd av Post- och telestyrelsen. Skulle man inte kunna utnyttja det, eller något liknande?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Botemedel mot "Det gör inget om dom övervakar allt jag gör, för jag gör inget olagligt" Captain Kidd Integritet och privatliv 19 2009-10-21 12:07
Var posta förslag på aktioner? Bigge Övrig piratpolitik 2 2009-04-23 09:02
Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet Forky Mediagruppen 3 2006-11-01 18:24
Problem att posta länkar i IE tommy.andersson Forumgruppen/teknisk support 4 2006-06-17 09:57
May-24: Bättre att göra helt fel än inget alls Rick Falkvinge Allmän information och frågor 1 2006-05-31 03:49