Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Abec Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 21:36

Jag tror att piratpartiet kan uppfattas som lite för extremt med budskapet "All immaterialrätt avskaffas". Utvecklingen i Frankrike där endast privatpersoner kan komma att undantas upphovsrättslagen är enligt mig sundare.

/Jonas

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #2412
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 21:41

Citat:
Abec (2006-Jan-04)Jag tror att piratpartiet kan uppfattas som lite för extremt med budskapet "All immaterialrätt avskaffas". Utvecklingen i Frankrike där endast privatpersoner kan komma att undantas upphovsrättslagen är enligt mig sundare.

/Jonas
Håller med Jonas, som det står på hemsidan idag "Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd) med bifogade effekter (som kassettersättning)" får oss att se ut som några extrem extremister(stavning?). Själv står jag för att immaterialrätten bör ändras/moderniseras.

Tror fler känner som mig och Jonas, eller?

/Gustav Nipe

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#3) Gammal
Johnnie Inte uppkopplad

Länk: #2421
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 21:58

Håller helt och fullt med, dagens lagstiftning är väldigt missanpassad för dagens marknad och bör förädlas. Om partiets ståndpunkt är att det skall avskaffas så är redan den sista spiken slagen i kistan och framåt valet är det ingen som ens kommer ihåg PP

Citat:
Gust@v (2006-Jan-04)

Håller med Jonas, som det står på hemsidan idag "Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd) med bifogade effekter (som kassettersättning)" får oss att se ut som några extrem extremister(stavning?). Själv står jag för att immaterialrätten bör ändras/moderniseras.

Tror fler känner som mig och Jonas, eller?

/Gustav Nipe

[hr]<BR>Johnnie Johansson<BR>[hr]<BR>Lite Studios Sweden<BR><FONT size=1>johnnie.johansson@lite-studios.com</FONT><BR>[hr]<BR><FONT size=1>ICQ: 5646310 Mobil: 0704-224921</FONT>
  Skicka ett meddelande via ICQ till Johnnie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #2430
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 22:22

Många verkar ju känna som er och vi får väl se, när de olika pollsystemen och grejer kommer upp.

Skulle piratpartiets budskap urvattnas i enlighet med er vilja skulle de definitivt tappa min röst.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Lexus Inte uppkopplad

Länk: #2435
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 22:27

Jag håller helt o hållet med er. Att avskaffa all inmateriarätt är alldeles för extremt och skulle aldrig funka i praktiken.

Dock tycker jag att den borde moderniseras. Åt pirathållet så att säga.

Att totalt avskaffa den är dock helt galet.

Svara med citat
  (#6) Gammal
HulkeN Inte uppkopplad

HulkeNs avatar

Länk: #2483
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 23:28

Jag måste också säga att sidan ger ett alldeles för extremt intryck.

Det intryck jag misstänker att många får när de läser texterna är att vi vill ha någon slags Oktoberrevolution, där all immaterialrätt avskaffas över en natt.

För det första tror jag inte att det är helt möjligt totalt avskaffa den, jag tror mer på någon form av kompromiss. För det andra måste sådanna processer få ta den tid som behövs.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #2489
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-04, 23:38

Citat:
Det intryck jag misstänker att många får när de läser texterna är att vi vill ha någon slags Oktoberrevolution, där all immaterialrätt avskaffas över en natt.
Ja, det är rätt!

Citat:
För det andra måste sådanna processer få ta den tid som behövs.

Blir provocerad när människor som egentligen inte vill avskaffa copyrighten helt utan egentligen bara mildra den säger att "det måste få ta tid". Vet inte om du tillhör denna kategori.

Jag vill avskaffa copyright och då kan jag lika gärna säga det.

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #2566
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-05, 06:35

Eftersom många av de lagarna som nu går under fanan immatrialrätt formulerades med grundtanken att hjälpa sammhället så måste jag nog ställa mig till skaran som inte bara vill avskaffa alltihop utan att studera alternativ och konsekvenser.

"Ush, bort!" är i min mening en lite omogen och förhastad inställning. Om man kommer fram till att "bort!" är den bästa lösningen (med hållbara argument) så visst. Jag misstänker att lagar som varumärkesskydd faktiskt har funktioner som hjälper oss medborgare i dag. På samma sätt har jag alldrig funderat över konsekvenserna av att ta död på lagarna om företagshemligheter, så ett moget övervägande av allternativ till fördel för vår linje är för min del mer eftertraktat.

Disclaimer: Jag har inte gett mig in i debattforumen än så jag faktiskt inte läst argumenten för alla avskaffanden.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
mikael Inte uppkopplad

Länk: #2823
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-05, 18:10

Skulle man inte kunna göra så att man har en vision av ett upphovsrättsfritt samhälle som väl t.o.m. de som tycker framtoningen är för radikal och orealistisk egentligen vill ha (hoppas jag) fast de ser problem med det i dagsläget - som kanske skulle kunna lösas i framtiden (som att konsumenterna inte skulle kunna lita på att något håller kvalitet om varumärken avskaffas, att folk skulle kunna hävda att de var de själva som skapat andras verk osv.).

Eftersom vi alla inser att det inte finns en chans i helvettet att den här "visionen" skulle komma tillstånd i sverige under nästa mandatperiod så skulle man kunna utarbeta konkreta och realistiska förslag, och lägga upp en prioriteringsordning (som förslagsvis röstas fram), t.ex:

*Avkriminalisera ickekomersiell kopiering av mediciner som har en särskilld potentiall att avärja globala kriser.

*Avkriminalisera nedladdning av upphovsrättskydat materiall för privatpersoners.

*Avkriminalisera uppladdning för upphovsrättskydat materiall för privatpersoner.

*Avkriminalisera kopiering av studentlitteratur för privatpersoner.

*Riv upp datalagrinslagarna, stärk integritetsskyddet gentemot företag och myndigheter

*osv.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Thx1138 Inte uppkopplad

Länk: #3249
Standard RE: Piratpartiet möjligen för extremt - 2006-01-06, 20:39

Håller med posterna ovan mig om att målen som beskrivs på sidan är för extrema, eller rent ut sagt orealistiska i vårt rådande system. Att avskaffa immaterialrätt på alla nivåer i samhället är ingen hållbar idé. Jag vet inte vad som är det centrala för andra som känner sympatier med "piratpartiet", men för mig handlar det om den personliga integriteten och de kontinuerliga begränsningarna av den. Att avskaffa patent och upphovsrätt för företag skulle snevrida inte bara den fria marknaden utan förmodligen även konsumentlagstiftningen (produktansvar comes to mind). Att istället avkriminalisera upphovsrättsliga övertramp och liknande rättsstridiga handlingar för privatpersoner snevrider inte marknaden men individen får en starkare position i rätten till ett fritt informationsflöde.

Att fokusera sig på individen och dennes (absoluta) rättigheter, istället för den mer radikala immaterialrättsslopningen, kan man bygga en hel tvärpolitisk linje.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet på 32:a plats i förtroendebarometer [TIDIGARE: Piratpartiet i botten på förtroendebarometer] Stefan Trolle PP i media 11 2009-11-26 21:41
Varför heter Piratpartiet Piratpartiet? Mini6 Övrig piratpolitik 21 2009-08-28 11:16
Kyla öl extremt Henry Rouhivuori Övrig diskussion 3 2008-07-18 05:16
Idé: Extremt lokal (stadsdelsnivå) personlig kampanj Tor Skude 5. Östergötlands län, 2 2006-08-24 12:44
Lite off topic möjligen Ken Rabelius PP i media 1 2006-06-02 19:55