Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
jrn Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-06, 23:41

* Om majoriteten av PiratByrån tycker att PiratPartiet är för extrema, och respekterade upphovsrättsbloggare tycker samma, vilka är egentligen era väljare? Det finns problem med upphovsrätten, några klockrena exempel är kassettskatten och att så många kriminaliserats "bara sådär", men detta löses inte genom att skrota ett koncept som funnits i Sverige sedan 1800-talet.

* Om vi bortser från att ni enbart har en bråkdel av sveriges aktiva fildelare bakom er, hur hade ni då tänkt få sympatisörer genom att ha en hemsida som är dryg och oseriös? Etablerade partier _försöker_ i alla fall framstå som stabila och några att lita på. Detta betyder mycket, speciellt för väljare som faktiskt kommit ut i samhället och börjat arbeta.

* Om upphovsrätten avskaffas och någon tar min doktoravhandling, sätter sitt namn på den och använder den som sin egen för att ta examen, det tycker ni är okej? Detta gäller generellt för alla som skapar i landet, exempelvis studenter, programmerare, musiker, webbdesigners, fotografer, journalister och så vidare. Utan upphovsrätt skulle det vara fritt fram för vem som helst att ta andras arbeten och kalla dem dess egna. Detta tycker jag verkar vara ett lika stort problem som att så många blivit kriminella pga samhällsfenomenet som fildelning blivit.

* Om upphovsrätten avskaffas så gäller inte Creative Commons, GPL och liknande licenser längre, det antar jag att ni är medvetna om? Creative Commons är inget annat än tillägg i den nuvarande upphovsrätten och förutsätter alltså en fungerande upphovsrätt för att fungera. Detta resulterar i punkten ovan.

* Om upphovsrätten skrotades, hur hade ni då tänkt att skapare i Sverige skulle stanna kvar här i landet? Vi lever inte på 1800-talet längre, att flytta till andra länder är enkelt. Att flytta gäller både individer och företag. Utan upphovsrätt kan jag tänka mig att potentiella skapare skulle flytta till exempelvis Norge istället, som inte är lika fientliga mot de som vill ha upphovsrätt.

Vet inte vad det är ni egentligen vill uppnå, men om ni verkligen vill göra det som står på hemsidan, så kommer ni inte lösa något problem utan enbart skapa nya. Fundera på vilken den utsatta gruppen är i dagsläget: Det är medborgarna som är utsatta, och jag antar att ni anser att "fienden" är filmindustrin, skivindustrin osv? Det enda som händer om man tar bort upphovsrätten är att det nu blir skaparna som är utsatta, och medborgarna är "fienden". Storföretagen/mellanhänderna har nu ännu större möjligheter att ta för sig utan ett betala tillbaka. Det finns andra länder i världen än Sverige ni vet.

Jag tycker ni bör skippa alla svårigheter och istället koncentrera er på det som är viktigt enligt medelpiraten: Att avkriminalisera den där befolkningsandelen, avskaffa kassettavgifter, generellt minska RIAA/MPAA/IFPI/Antipiratbyråns inflytande och generellt arbeta för _medborgarens_ rättigheter. Det skulle behövas.

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #3305
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-07, 00:41

Ok, nu börjar det bli lite många trådar av detta slag. Dags att publicera en FAQ?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #3326
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-07, 02:50

Citat:
Om majoriteten av PiratByrån tycker att PiratPartiet är för extrema, och respekterade upphovsrättsbloggare tycker samma, vilka är egentligen era väljare?
Ok, jag vet inte svaret på denna.

Citat:
Om vi bortser från att ni enbart har en bråkdel av sveriges aktiva fildelare bakom er, hur hade ni då tänkt få sympatisörer genom att ha en hemsida som är dryg och oseriös? Etablerade partier _försöker_ i alla fall framstå som stabila och några att lita på. Detta betyder mycket, speciellt för väljare som faktiskt kommit ut i samhället och börjat arbeta.
De etablerade partiernas hemsidor var piss när de först kom upp på nätet. Det gäller alla partierna.

Citat:
Om upphovsrätten avskaffas och någon tar min doktoravhandling, sätter sitt namn på den och använder den som sin egen för att ta examen, det tycker ni är okej?

Inget bedrägeri; detta borde vara en FAQ.

Immaterialrätten avskaffas och sådana här saker (sätt inte ditt namn på andras grejer, sätt inte andras namn på dina grejer) flyttas till bedrägeriavdelningen i lagboken.

Doktorsavhandling är ett tråkigt exempel eftersom forskning är en sån sak som verkligen borde tjäna på fri kunskap. Det är en massa prestige som spökar, förstås.

Citat:
Om upphovsrätten avskaffas så gäller inte Creative Commons, GPL och liknande licenser längre, det antar jag att ni är medvetna om? Creative Commons är inget annat än tillägg i den nuvarande upphovsrätten och förutsätter alltså en fungerande upphovsrätt för att fungera. Detta resulterar i punkten ovan.
Ja, PP är medvetna om detta och kommer förhoppningsvis föra en dialog med den internationella copyrightskeptiska rörelsen om hur man ska lösa detta. Jag har föreslagit debian-legal.

Citat:
Om upphovsrätten skrotades, hur hade ni då tänkt att skapare i Sverige skulle stanna kvar här i landet?

Det blir inte direkt svårare att kopiera våra grejer om vi bor någon annanstans, så varför skulle vi flytta? Det är ju inte bara dalahästar och julmust på the pirate bay, det finns även norska grejer där.

Citat:
Jag tycker ni bör skippa alla svårigheter och istället koncentrera er på det som är viktigt enligt medelpiraten: Att avkriminalisera den där befolkningsandelen, avskaffa kassettavgifter, generellt minska RIAA/MPAA/IFPI/Antipiratbyråns inflytande och generellt arbeta för _medborgarens_ rättigheter. Det skulle behövas.
Ja, och genom att avskaffa immaterialrätten gör vi det och mer därtill.

Programmerare slipper återuppfinna hjulet hela tiden, Disney som tagit så många böcker (Djungelboken, Alice i Underlandet) får äntligen släppa ifrån sig Långben och Kalle Anka, vi legaliserar hela hip-hop-rörelsen, och framför allt - vi slår upp dörrarna för helt nya sätt för människor att samarbeta kring information som en gemensamt ägd allmänning.

Avkriminalisera fildelare? *gäsp* Nittiotalet ringde, de vill ha sin napsterdebatt tillbaka.

Spränga gränserna för mänskligt vetande och kommunikationsprocesser? Count me in!

Svara med citat
  (#4) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #3344
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-07, 06:51

Citat:
Inget bedrägeri; detta borde vara en FAQ.

Immaterialrätten avskaffas och sådana här saker (sätt inte ditt namn på andras grejer, sätt inte andras namn på dina grejer) flyttas till bedrägeriavdelningen i lagboken.

Sunnan, jag tror det blir svårt att skrota all immaterialrätt och sen hävda att "dina/andras grejer" har någon innebörd ur ett immaterialrättsligt perspektiv utan skapa motsägelser i lagen som medför större problem än vad som finns nu.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM#K9P1

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.

Man försöker alltså begränsa det till att bara handla om när den vilseledde lider skada. Jag tror det blir svårt att utvidga det till att gälla "orättvis vinning på annans arbete", eller vad du vill få det till, det kan betyda vad som.

Jag tror det är mycket effektivare (och beprövat) att behålla 3 § Upphovsrättslagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM#K1P3

3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.

Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
PeteInternational Inte uppkopplad

Länk: #3789
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-08, 19:22

Citat:
Sunnan (2006-Jan-07)

Avkriminalisera fildelare? *gäsp* Nittiotalet ringde, de vill ha sin napsterdebatt tillbaka.

Spränga gränserna för mänskligt vetande och kommunikationsprocesser? Count me in!

Åhh varför måste du vara så dryg?

Jag tror många potentiella väljare skulle nöja sig med om man avkriminaliserade nerladdningar av musik, film, spel och andra filer. Björns (eller bjrn) poänger är mycket bra.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #4012
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-09, 16:17

Citat:
Sunnan, jag tror det blir svårt att skrota all immaterialrätt och sen hävda att "dina/andras grejer" har någon innebörd ur ett immaterialrättsligt perspektiv utan skapa motsägelser i lagen som medför större problem än vad som finns nu.
Okay, du har ett case.

Citat:
Jag tror det är mycket effektivare (och beprövat) att behålla 3 § Upphovsrättslagen
Ja, kanske det, så länge det tolererar ett visst mått av modifikation.

Det ska ju gärna vara DFSG-free.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #4014
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-09, 16:23

Citat:
Åhh varför måste du vara så dryg?
För att jag ofta skriver när jag är trött. Och för att jag ofta svarar på samma grejer om och om igen.

Citat:
Jag tror många potentiella väljare skulle nöja sig med om man avkriminaliserade nerladdningar av musik, film, spel och andra filer.

Dit hör inte jag, och potentiella väljare är inget självändamål.

Dekriminalisering av icke-kommersiell fildelning har också stora ekonomiska konsekvenser, men eftersom det inte skakar/om-ändrar systemet på samma sätt som en total revidering av immaterialrätten så kommer vi i en ond cirkel där kulturproducenter "förlorar" på nedladdningen ("förlorar" = får för sig att förtjänst uteblir) men inte tillräckligt mycket för att hitta nya finansieringsformer för kulturella och andra immateriella gärningar.

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #4019
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-09, 16:39

Citat:
Det ska ju gärna vara DFSG-free.

DFSG?

Svara med citat
  (#9) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #4020
Standard RE: Har har ni några frågor att fundera på - 2006-01-09, 16:41

Debian Free Software Guidelines; antog att du kände till det eftersom du kör Ubuntu.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fri kunskap - några frågor Jerry Kultur och upphovsrätt 3 2010-03-02 00:15
Några frågor om PIRATPARTIET leolee Kultur och upphovsrätt 7 2009-12-19 13:18
Några bilder Krister Svanlund Ung Pirats förbundskongress 2008 4 2008-07-17 15:27
Några funderingar lingonsylt Forumgruppen/teknisk support 0 2006-06-13 22:32
hittat några intresantta frågor till partiet Censur Övrig diskussion 5 2006-01-16 01:47