Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Egna opinionsmätningar? - 2006-01-09, 08:11

Jag sitter och funderar lite kring de opinionssiffror som presenteras i nyhetsmedia lite då och då. Sådana siffror tas fram av opinionsinstitut som Sifo och Temo. De baseras ofta på telefonintervjuer av 1000 - 2000 personer.

Vad tror ni om att göra egna sådana mätningar? Det behöver inte vara så svårt och jobbigt, bara tillräckligt många orkar arbeta med det. Med t ex VoIPbuster kan man ringa så många Sverigesamtal man vill, resten av livet (så länge tjänsten finns kvar) för 10€. Om vi har 100 medlemmar som är villiga att betala den summan och dessutom kan lägga ned ett par timmar till att ringa ungefär 20 personer var så har vi en egen opinionsmätning vi kan presentera.

Fördelen är stor: Vi kommer att finnas med som en egen stapel i diagrammet, inte dolda under "övriga".

Givetvis krävs det en hel del förberedelse. Man kan inte bara ringa 1000 slumpvalda personer och fråga hur de tänker rösta. Man måste noga fundera över vilka frågor man bör ställa så att de inte kan misstolkas.

Är det här en bra idé eller något som bör förkastas redan nu?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #3929
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-09, 11:25

Tyvär inte, jag ogillar verkligen att bli störd i hemmet av någe telemarketing ( det är nästan samma grej ), och av den anledningen tycker jag själv att vi inte ska ringa runt till folk.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #3938
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-09, 11:41

Citat:
Lenkki (2006-Jan-09)Tyvär inte, jag ogillar verkligen att bli störd i hemmet av någe telemarketing ( det är nästan samma grej ), och av den anledningen tycker jag själv att vi inte ska ringa runt till folk.

Jag tvekar på om det är telemarketing. Vi behöver inte ens avslöja vilket parti vi ringer från. Pressen kommer möjligtvis att upptäcka.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #3942
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-09, 11:50

Det var inte det som var poängen. Poängen var att det är lika störande som telemarketing.

"Lies, Damned lies, And statistics" bara därför borde man undvika opinions mätningar som baserar sig på en så liten skala människor.

Svara med citat
  (#5) Gammal
MrIntegrity Inte uppkopplad

Länk: #3949
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-09, 12:17

Det finns åtminstone en här som är marknadsundersökare och djupt insatt i opinionsmätningar. Har redan informerat de som leverar Temos siffror om Piratpartiets uppkomst.

Det är inte bara ringa lite folk på VoIP och tro att du har en opinionsmätning, det är mycket mer invecklat än så. Vad du behöver är ett representativt urval för att kunna dra slutsatser.

Det var just inom detta område som Gallup var pionjär tidigt under 1900 talet i USA när han med hjälp av 1000 representativa intervjuer gjorde rätt bedömning om vem som skulle bli president kontra NY Times (Osäker på om det var just denna tidning) som gjort 1 miljon icke representativa intervjuer.

Opinionsmätningar är dock väldigt svårt och det är mkt som beror på hur materialet bearbetas. I dagsläget tror jag personligen att Piratpartiet kommer ha svårt att synas då det systematiska bortfallet är högt inom gruppen tekniker / IT-mogna. Inte minst som du själv hört någon som yttrat sig "att det är nästan som Telemarketing". Faktum är att Market Research är allt utom Telemarketing. Inga Telemarketing regler gäller för undersökare och de faller under egna branschorganisationer och har helt andra funktioner. Faktum är att det är sällsynt att det ens är samma callcenter som gör undersökningsuppdrag och säljuppdrag (eftersom "stilen" att ringa på är helt olik).

Marknadsundersökningar är (trots att det inte framgår så ofta) en stark form av demokrati. Det är ett sätt att känna av vibbar, känslor och önskemål på marknaden för att konstant bli bättre. Jag anser att de personer som inte svarar på marknadsundersökningar inte heller har någon rätt att klaga på produkter, tjänster, politik etc. eftersom deras önskemål har de medvetet valt att inte framföra. Den som inte framför klagomål/önskemål kan aldrig heller förvänta sig något....

Jag har access till en hel del data gällande opinion och ska se vad jag kan ta fram. Första opinionsmätningarna börjar rulla denna vecka och då kan vi någon hint om ens någon nämner Piratpartiet...

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #5682
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-16, 11:23

Hur svårt är det då att ta fram ett representativt urval? Självklart kräver det en del jobb, men så är det ju med nästan allt.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #5690
Standard RE: Egna opinionsmätningar? - 2006-01-16, 12:20

För att kommentera opinionsmätningar i största allmänhet... Har inte det de senaste dekaderna blivit ett "facit" för de flesta inom politiken? Opinioner mäts, och åsikter och framtoningar förändras för att kunna vinna. En vilja att vinna än att ha någon slags ideologi och integritet att luta sig mot. Tycker därför väldigt illa om opinionsundersökningar, eftersom de trots allt blivit ett slags marknadsundersökning på något sätt. Därmed inte sagt att de som utför dessa undersökningar är på något sätt oprofessionella eller så. Utan snarare de som köper undersökningarna, har inte mitt förtroende.

Eftersom för mig personligen det inte är fråga om att piratpartiet måste in i riksda'n till varje pris, utan att det snarare är ett sätt att belysa offentligt något som jag tycker är extremt undanskuffat - undrar jag lite över behovet av en sådan undersökning. Klart färgad av min uppfattning om hur dessa undersökningar använts av andra, självklart.

Ska en sådan här undersökning tas vid - ska det definitivt vara "proffs" som gör det, och särskild tanke om vad undersökningen bör innehålla och vad syftet är att visa med den. (Eller få reda på.)

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Viktigt - om nyheter/opinionsmätningar. SimonRosenqvist PP i media 1 2009-06-22 15:52
Egna affischidéer olale Affischer, flyers, klistermärken osv. 18 2009-05-13 23:48
Politiker vill förbjuda opinionsmätningar Anders Strömgren PP i media 13 2008-07-11 14:42
Opinionsmätningar - SD 4,2 procent minata PP i media 20 2008-05-12 14:28
Egna TV-sändningar Iman Pirat-TV (STÄNGD) 9 2006-05-08 19:15