Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-13, 13:42

Här är ett förslag till hur en del av partiets demokratiska process skulle kunna vara uppbyggd, nämligen den del som sker över nätet:

Partiet tar ett ställningstagande i ett antal frågor, och skapar grunden till partiets åsikter. Detta har till viss del redan skett. Texter kan sedan utvecklas fram av medlemmar på t.ex. en officiell wiki, med utgångsläge att de ska spegla partiets åsikter. På så vis kan vi skilja synpunkter på själva åsikterna åt från utformningen av texter (även officiella) - texterna ska alltid vara en spegling av åsikterna.

Partiets åsikter i sig kan diskuteras i t.ex. forumet, och officiella omröstningar kan ske om tillräckligt många anses oense i en fråga. Beroende på resultatet kan en omröstning leda till att partiet förändrar sina åsikter. Jag skulle dock föreslå att ett lite mer "krävande" omröstningssystem sattes upp, t.ex. att enbart de som betalt in medlemsavgiften får rösta, eller att man måste skicka ett SMS. På så sätt motverkar vi problemet att en nyregistrerad medlem som inte satt sig in i frågorna samlar ihop en drös med vänner som snabbt registrerar sig på forumet enbart för att rösta på samma alternativ, vilket riskerar att skapa en oseriös omröstning.

Edit: När jag skrev "officiell wiki" syftade jag enbart på att man har en gemensam plats att arbeta fram texten, så att inte flera grupper jobbar med samma text på olika håll helt avskilt från varandra. Själva wikin kan vara inofficiell som sådan.

[hr]Var med och utveckla Piratpartiets inofficiella wiki!

Svara med citat
  (#2) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #5415
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-14, 22:33

Problemet med en vanlig wiki är väl att den inte är speciellt demokratisk? Tänk om en person sitter 19h per dygn och bara redigerar texter på ett sätt som han, men ingen annan gillar. Nu kommer dessa förvrängda (från partiets synpunkt) texter att synas större delen av tiden.

Vad som behövs är väl en wiki där man kan rösta om vägval, precis som aktivdemokrati.se beskriver. Skulle vara mycket spännande att ha något sådant.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Länk: #5476
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 09:26

Förstår inte riktigt problemet. Alla andra intresserade kan ju enkelt följa de ändringar han som sitter 19h per dygn utför. Om de inte tycker han gör bra ändringar, t.ex. om han börjar bli för politisk eller smyga igenom personliga åsikter, så går det fort att återgå till den tidigare versionen av texten. Jag ser större problem med en stängd wiki där bara ett fåtal personer kontrollerar texten - då är det lättare för dåliga ändringar att slinka igenom eftersom vi inte har lika bred "kontrollgrupp" (folk som är med och utvecklar artikeln).

Den typ av wiki som vi har på den inofficiella wikin har stöd för unika diskussionssidor som kopplas till varje artikel. Här brukar man enkelt kunna skapa omröstningar som brukar fungera mycket bra, och man kan även skapa egna artiklar tillägnade en specifik omröstning. Kolla t.ex. in den här omröstningen på Wikipedia (sådana här sker regelbundet varje dag).

Svara med citat
  (#4) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #5507
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 13:38

Tack, jag vet hur en wiki fungerar. Problemet är mest att inflytandegraden på en öppen wiki helt beror på hur mycket tid du är beredd att lägga ner på det. Ska de som jobbar 8 timmar per dag och inte har tid att redigera sidor få mindre inflytade?

Wikipedia har en enorm användarbas varför de som har "mycket tid" blir ett statistiskt urval av alla åsikter, och alltså blir resultat ganska nära vad en majoritet tycker. I piratpartiet tror jag inte antalet som bidrar till en wiki blir så stort att eventuella ojämnheter i "rättvisa" kommer utjämnas.

Stängd wiki kommer fungera, men är det vad man vill ha?

(Edit: Jag vill mest säga att en wiki inte är det mest demokratiska som finns, såvida man inte tycker att inflytade ska vara direkt proportionerligt mängd fritid. Sen måste den kanske inte heller vara perfekt demokratisk, om den inte används för viktiga/officiella dokument osv.)

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#5) Gammal
MrPerfect72 Inte uppkopplad

MrPerfect72s avatar

Länk: #5508
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 13:56

Hej Wintran!

Vi har provat wiki och är helt eniga med dig om att det är ett bra sätt att arbeta.

De skräckscenarion som målas upp är helt irrelevanta. Login och registrering av medlemmarna är dock viktigt så att ingen anonymt kan komma in och sabba.

MVH

Martin

www.aktivdemokrati.se

MVH MrPerfect72 Medlem av Aktiv Demokrati

Svara med citat
  (#6) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Länk: #5521
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 14:54

sandos (2006-Jan-15)
Citat:
Tack, jag vet hur en wiki fungerar. Problemet är mest att inflytandegraden på en öppen wiki helt beror på hur mycket tid du är beredd att lägga ner på det. Ska de som jobbar 8 timmar per dag och inte har tid att redigera sidor få mindre inflytade?
I alla former av demokratiska sammanhang är tyvärr fritid ett orättvist problem. Det är enbart de som går arbetslösa eller lyckats få en anställning genom partiet som kan ägna sig åt detta på heltid. Tycker inte det är något unikt för wikis, och ser det faktiskt inte som ett större hinder. I grund och botten handlar det om intresse och prioritering, och jag ser hellre att någon som lägger mycket tid på att hjälpa till får större inflytande än någon som bara tilldelats en inflytelserik position tack vare rätt sorts kontakter.

Citat:
Wikipedia har en enorm användarbas varför de som har "mycket tid" blir ett statistiskt urval av alla åsikter, och alltså blir resultat ganska nära vad en majoritet tycker. I piratpartiet tror jag inte antalet som bidrar till en wiki blir så stort att eventuella ojämnheter i "rättvisa" kommer utjämnas.
Jag förstår hur du menar, men jag tror inte detta blir ett problem ifall vi hittar bra metoder, t.ex. som jag nämnde ovan att man låter partiets principer och åsikter utvecklas fram under diskussioner på forumet (bl.a.) och sen kan ha dessa som riktlinjer när vi utvecklar texterna på wikin. Så länge partiet har tydliga ställningstaganden i de frågor som wikitexterna berör (ett ställningstagande kan även vara "vi är neutrala i denna fråga"), så slipper vi blanda in dessa diskussioner i wikin, och vet hur vi ska förhålla oss till ändringar där personliga åsikter lyser igenom. Jag ser en större fara i att en liten grupp utvalda arbetar i en helt stängd wiki.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Länk: #5522
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 15:00

Martin Gustavsson (2006-Jan-15)
Citat:
Hej Wintran! Vi har provat wiki och är helt eniga med dig om att det är ett bra sätt att arbeta. De skräckscenarion som målas upp är helt irrelevanta. Login och registrering av medlemmarna är dock viktigt så att ingen anonymt kan komma in och sabba.
Kul att ni håller med!

Angående oregistrerade ändringar (att ej registrerade användare får göra ändringar) så anser jag att man bör göra ett försök att lämna wikin helt öppen i inledningsfasen, då problemet då snarare är att man har för få besökare än för många. När aktiviteten sedan ökar tycker jag man ska börja med att låsa extra viktiga artiklar, såsom huvudsidan eller artiklar som anses känsligare (t.ex. om den länkas till direkt från den officiella webbplatsen). I värsta fall, om vandalism faktiskt blir ett allvarligt problem och inte längre kontrollerbart, så kan man fundera på att stänga av oregistrerade ändringar. Jag vet dock att det finns många delade åsikter om detta, så jag diskuterar det gärna ytterligare.

Svara med citat
  (#8) Gammal
MrPerfect72 Inte uppkopplad

MrPerfect72s avatar

Länk: #5539
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 16:03

Tro mig, Witran, man behöver login. En idiot kan annars ge er mycket onödigt arbete och t.o.m. dra på er polisanmälningar om olagligt material plötsligt blir tillgängligt.

MVH MrPerfect72 Medlem av Aktiv Demokrati

Svara med citat
  (#9) Gammal
Wintran Inte uppkopplad

Länk: #5545
Standard RE: Förslag till demokrati över nätet - 2006-01-15, 17:15

Citat:
Martin Gustavsson (2006-Jan-15)Tro mig, Witran, man behöver login. En idiot kan annars ge er mycket onödigt arbete och t.o.m. dra på er polisanmälningar om olagligt material plötsligt blir tillgängligt.
Jag tror fortfarande inte man behöver det, eller rättare sagt: jag tror bara vi själva förlorar på att ha det. Men som du säger måste man absolut vara mycket nogrann med att tydliggöra att man inte kan ta ansvar för innehållet i wikin, eventuellt varna läsarna för att trovärdigheten inte kan garanteras, åtminstone inte på oskyddade sidor.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
E-demokrati kan baxa piraterna över 4procentrevet Curt Övrig piratpolitik 1 2009-09-09 18:53
IPRED-upproret sprids över nätet Mårten Fjällström PP i media 2 2008-11-16 19:52
Myspace storsatsar på tv-serier över nätet Ken Rabelius PP i media 0 2008-04-14 10:16
En fundering över risken med FÖR direkt demokrati JorgenL Organisationsutvecklingsgruppen 12 2006-10-11 19:11
Gitarr ackord banlysta över nätet Darkie Kultur och upphovsrätt 17 2006-08-22 14:50