Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Ni kanske inte visste... - 2006-01-13, 19:11

Som medborgare eller medlem av något, vad som helst, krävs det och kommer alltid att krävas en kamp för att få vara med att bestämma. De med fullkomlig makt ger aldrig bort den gratis.

Alla kanske inte vet det men det är tack vare mig och några få till som ni får läsa principförslag v2.0 överhuvudtaget innan hemsideslanseringen.

Allting började med det jag kallar Ståndpunktsdebatten här.

Jag och ett par andra reagerade kraftigt på vad ledningen sa i den här tråden och vi började kritisera ledningen allt hårdare.

Fyra sidor in i debatten (här) var kritiken så hård att partiets giltighet började ifrågasättas.

På sidan fem (här) börjar debatten nästa likna en förhandlig som slutar med att Richie säger:

Citat:
Är det OK om vi gör såhär? - Yesterday @ 4:23 PM
Vi tar det lite lugnt med den här diskussionen en dag tills den nya hemsidan kommer upp, ni har fått läsa principförslaget, FAQn och lite annat smått och gott. Om ni fortfarande vill banka på oss som jobbat med det så får ni göra det dubbelt upp då, vare sig det gäller nån sakfråga, detaljskrivning eller formalia. Då känns det i alla fall som om man kan ha förtjänat en påbankning, det är lite svårt att ta till sig det när allt fortfarande hänger i luften...

Ledningen ville alltså fortfarande igår kväll helst släppa det nya förslaget på ny hemsida med buller och bång, utan att vi medlemmar skulle få kommentera den först.

Då svarade jag följande:

Citat:
exodus Yesterday @ 4:52 PM
Enligt min åsikt är det inte okej. Om ni släpper ett nytt budskap nu har ni ingen aning om hur stort stöd ni har från befintliga medlemmar. Den frågan kommer att tas upp av journalister och då måste ni ljuga och då är det i princip kört, återigen enligt mig.

Sedan blev det knäpptyst en timme tills TiXir postade att "bli sams" inlägg (här) varpå Richie svarade:

Citat:
Huvvet på spiken, TiXiR.
Ja, det är olyckligt. Men nu sitter vi i den här båten och kan inte mycket annat än att ro som fanken.

Som svar till Richie Klockan 11:41 PM igår ställde jag mig "tveksam till hela projektet", efter att hårt drivit min kritik mot ledningen och krävt svar på mina frågor.

Det blev knäpptyst igen. Frågan om misstroende hade då fått en sån fokus att ledningen ansåg sig behöva göra något. De beslutade sig för att släppa principförslaget v2.0.

Klockan 12:12 AM, alltså ca. 30 min senare släppte de förslaget här. Gissa om jag var glad! Nu var de tvungna att visa sin dolda agenda innan de publicerade den nya hemsidan mot världen.

Ledningen var kanske också glada. De hade skiftat fokus från misstroendedebatten till pollen om det nya förslaget. Dessutom insåg de kanske att det var bäst att öppna säkerhetsventilen en aning och släppa ut lite ånga. Men de kunde vara till 99% säkra på att pollen skulle bli ett ja och de vet att de inte tänker göra några ändringar innan hemsideslanseringen, så de förlorade egentligen ingenting.

Men jag vann något. Jag lyckades släppa en ganska väsentligt bit information fri, deras dolda agenda, och ni fick alla ta del av den.

Jag lyckades med det genom att vara kritisk, saklig och ihärdig. Det tog på krafterna. Jag var vaken 35 h det dygnet och såg syner när jag gick och la mig. Jag tillsammans med några likasinnande kämpade för att informationen skulle vara fri för oss alla. Vi var riktiga informationspirater om jag får skryta lite.

Jag skulle uppskatta något ryggdunk, eller tack för att "du stod på dig" eller liknande från de som uppskattar att förslaget kom ut före hemsidespubliceringen.

Edit: Obs. att detta gäller all typ av maktkoncentration, liten som stor. Storföretag, småföretag, stat, förening eller 12-manna parti. Det spelar ingen roll. Man måsta alltid kämpa för att släppa infomationen fri!

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #5236
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-13, 19:30

Citat:
exodus (2006-Jan-13)Alla kanske inte vet det men det är tack vare mig och några få till som ni får läsa principförslag v2.0 överhuvudtaget innan hemsideslanseringen.
Eh, jag är ledsen att punktera din bubbla, men riktigt så var det faktiskt inte.

Citat:
Ledningen ville alltså fortfarande igår kväll helst släppa det nya förslaget på ny hemsida med buller och bång, utan att vi medlemmar skulle få kommentera den först.
Nej. JAG trodde att så skulle ske för att nå ut till så många medlemmar som möjligt som kanske inte skulle se tråden i forumet. Vid det där laget var det redan bestämt av interimsstyrelsen att det skulle göras på det här viset istället, men jag hade missat den biten. Ska vi vara riktigt petiga så FÖRDRÖJDE du förmodligen det hela nån timme, tid som gick åt att diskutera i forumet istället för att jobba klart principförslaget. Men med tanke på att det redan var försenat ett par dar så gjorde det ju inte så mycket.

Citat:
och såg syner när jag gick och la mig.
Jag tror du behöver sova ett par timmar till.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sunnan Inte uppkopplad

Länk: #5239
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-13, 19:42

Bläddrade lite i den kontroversiella tråden och det är inte bara Richie som står för denna slutenhet, även Falconwing har förespråkat "stängd wiki".

När jag och några vänner startade handgranat hade vi två wikier, en stängd (som bara vi fick läsa/skriva) och en öppen. Efter väldigt kort tid släppte vi "farhågorna" och lade ner den stängda interna wikin.

Vi kom inte på några frågor som bara kunde diskuteras där.

Men vad har det med PP att göra? Ingenting förstås.

Att stängda wikier är töntigt i ett fall betyder inte att de är det i alla.

Men jag tror det.

Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #5292
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-14, 00:45

Jag kom hit för att jag lockades av partiets ursprungliga budskap och möjligheten att vara med att skapa ett nyskapande demokratiprojekt på nätet.

Styrelsen hade en annan plan och när den äntligen avslöjades var den inte vad jag hoppats på. Jag blev besviken och tänkte: "Kunde dom inte sagt det tidigare." Jag kände mig lurad och reagerade därefter.

Nu har jag rannsakat mig själv och kommit fram till att jag inte kan göra mer nytta/onytta här som jag ser det. Nu vet jag hur styrelsen vill sköta det här och då tackar jag för mig och önskar lycka till.

Jag vill be om ursäkt om jag blev oseriös på slutet.

Jag ber nu en moderator att ta bort min user. Det jag har skrivit och kluddat kan ni göra vad ni vill med.

Jag kanske kommer och hälsar på som guest någon gång ibland och kollar hur det går. Jag tycker att stämningen på forumet har varit mycket bra och att det finns en stark känsla av samarbetsvilja.

Befria nätet så befrias världen!

Micke

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #5606
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-16, 01:36

En ryggdunk kan du få för att du visat på vissa risker för en odemokratisk utveckling. Tack för det!

Däremot så tycker jag att en stor mängd av din kritik varit väldigt obefogad, och verkar grundad i dina egna hjärnspöken. Du ser en totalitär styrelse av maktpotatisar som tänker sitta i toppen fram till valet, och styra partiet helt efter egen vilja. Så kommer det inte att bli. Demokratisering kommer att ske, och det snart. Det ser vi medlemmar till, sannolikt med hjälp av (och inte kamp emot) interimstyrelsen.

Någon måste bestämma i början. Lämpligtvis den som kom med idén. Det är det som har skett och nu sker.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #5766
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-16, 20:57

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-16)Däremot så tycker jag att en stor mängd av din kritik varit väldigt obefogad, och verkar grundad i dina egna hjärnspöken.

Vilken kritik har varit väldigt obefogad?

Citat:
Demokratisering kommer att ske, och det snart. Det ser vi medlemmar till, sannolikt med hjälp av (och inte kamp emot) interimstyrelsen.

Vilken interimsstyrelse? Det finns ingen sådan.

Jag har fått mitt första hot idag.

Citat:
Från Säpo: IP loggadVi är dig på spåren, kastreringspatrull är utskickad.

Trevligt umgänge må jag säga!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6421
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-20, 20:18

Med risk för att också bli hotad, som ovan skribent, önskar jag härmed också framföra en del kritik mot det här "partiet".

Märk väl:

Jag har - länge - önskat att upphovsrättsfrågan skall politiseras. När "Piratpartiet" slog upp portarna blev jag väldigt (!) glad. Jag trodde att det faktiskt hade skapats en form för ett rejält riksdagsparti som kunde skaka om. På senare tid, som ni säkert läst i andra trådar jag medverkat i, så har jag blivit mer och mer tveksam.

Jag är dock inte tveksam till att driva upphovsrättsfrågorna politiskt, och jag är inte kritisk till att förändra upphovsrättslagen. Jag är inte kritisk till att skapa ett parti som driver de här frågorna, och jag är - faktiskt väldigt lite - kritisk till de forummedlemmar som finns här. De flesta driver sina ståndpunkter mycket seriöst.

Överlag har debatten här varit ovanligt trevlig, trots vitt skilda ståndpunkter, och därför måste jag sannerligen säga att jag är överaskad över hur forumet evolverat. Det är trevligt.

Jag vill heller inte förstöra något som faktiskt KAN bli bra. Jag publicerar därför inte min kritik direkt här i forumet, utan enbart de som är verkligen intresserade av att läsa den, kan göra så på min blog.

Är du inte intresserad av att läsa (skarp) kritik mot Falkvinge och "Partiet" så rekommenderar jag inte att du läser inlägget.

Kritiken riktar jag alltså främst mot Falkvinge och delvis mot "partiet".

I övrigt måste jag påpeka att jag sannerligen hopppas att de här frågorna som vi diskuterar här på forumet får väldigt stort utrymme under valdebatterna som följer 2006.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #6428
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-20, 21:54

Jag vet inte hur mycket ni litar på mig, men jag har känt Rick i bra många år nu och kan personligen gå i god för att han inte har nån dold, ond agenda. Det rör sig helt och hållet om naivitet, ovana och okunskap kopplat med en jävla massa "råka finnas på fel plats vid rätt tillfälle". :-/

Varken han eller jag var alls beredda på att det skulle bli en gräsbrand i ett raffinaderi av den där lilla hemsidan han la ut, halvt på skoj. Jag minns särskilt ett samtal vi hade i mellandagarna där han sa att "har vi inte fått in hundra namn i februari så skiter vi i det här" och vi skrattade gott åt det, båda två.

Det vi försöker göra är det bästa av en situation som hela tiden förändras. Ja, vi behöver konstruktiv kritik när båten är på väg att kantra, men framförallt behöver vi hjälp att styra. Att berätta lite mer i detalj vad du tycker att vi SKA göra ger mer än att vi får höra vad vi INTE ska göra, såvida inte vi redan är nära att göra det vi inte ska göra, om du förstår vad jag menar.

För att fortsätta på båtanalogierna: Om vi just nu är nära att gå på en grynna är vi ganska lite betjänta av att höra om hur man navigerar efter stjärnorna. Vi behöver hellre höra om den där vågen som just slog över en sten där framme. Därmed inte sagt att vi inte behöver lära oss att navigera efter stjärnor, bara att det kanske inte är aktuellt med den kursen just nu. Och ja, jag inser att det kräver att vi berättar om vart vi är på väg och så fort vi faktiskt har listat ut det lovar jag att ni blir de första som får veta det.

Det är helt vitt på mitt sjökort här. Hur ser era ut?

edit: Förresten, en sista tanke om principförslaget 2.0. Det har dykt upp flera tankar i forumet runt att vi BORDE ha lagt ut den på framsidan så fler fick läsa den och ta ställning innan omröstningen. Damned if we do, damned if we don't. Men ni kan fortfarande inte skylla på exodus för att så inte blev fallet.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6435
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-20, 23:43

Citat:
Richie (2006-Jan-20)Varken han eller jag var alls beredda på att det skulle bli en gräsbrand i ett raffinaderi av den där lilla hemsidan han la ut, halvt på skoj.

Det har nog inte så mycket med websitens exitens att göra. Snarare är det så att Falkvinge pushat medierna mer och mer. På något sätt måste ju medierna fått reda på sitens existens också, och när medierna började ringa hade han (?) valet att säga "Nej tack, inga intervjuer just nu, vi är inte redo än - jag ringer om två veckor."

Det faktum att Falkvinge lagt ut information om mediernas bevakning så gott som dagligen, men så gott som ingen information, svar på frågor eller andra texter vittnar om att han anser mediebevakningen som det allra viktigaste. Läser man hans texter så verkar det som om det faktiskt är så.

Citat:
Det vi försöker göra är det bästa av en situation som hela tiden förändras. Ja, vi behöver konstruktiv kritik när båten är på väg att kantra, men framförallt behöver vi hjälp att styra. Att berätta lite mer i detalj vad du tycker att vi SKA göra ger mer än att vi får höra vad vi INTE ska göra, såvida inte vi redan är nära att göra det vi inte ska göra, om du förstår vad jag menar.

Självfallet. Konstruktiv kritik är bättre än bannor - alltid.

Men det hela är enkelt: så länge det här "partiet" inte vill vara demokratiskt kommer den här debatten att fortsätta. Det har höjts ganska många röster nu om en demokratiseringsprocess. Den bollen ligger i "ledningens" händer. Mer än ge sådana förslag och önskemål kan vi knappats göra, eller hur?

Falkvinge har dock hela tiden sagt att "sakfrågan" är viktigare än "möten".

Eftersom "ledningen" inte tagit till sig av den kritiken som lagts fram så skrev jag min text. Min text är alltså baserad på det faktum att den konstruktiva kritiken inte spelat någon roll. Detta har, självfallet, med demokratisaknaden att göra. Det är viktigt att ha en medlemsbas, men inte att lyssna på den, uppenbarligen.

Om jag ska vara riktigt hård - och det ska jag väl, det är ju en allvarlig sak vi diskuterar - så är mitt förslag att interimsstyrelsen, inklusive ordföranden, genast utlyser årsmöte och val av ny styrelse och sätter sina platser till förfogande. Jag tror, ärligt talat, att det är det enda raka just nu för att få det här att bli något seriöst.

Citat:
Det är helt vitt på mitt sjökort här. Hur ser era ut?

Jag tycker jag har förklarat utseendet på mitt sjökort ganska väl här i forumet de senaste dagarna. För ytterligare fördjupning föreslår jag min blog.

Jag måste säga att jag faktiskt tycker mig "känna" flera andra användares sjökort här på forumet, bättre än "ledningens". Sunnan, John Nilsson, Minata, Exodus och Christian Engström är alla människor jag vet mycket bättre var de står än dig och Falkvinge. Detta på grund av att jag läst vad de skrivit. (Jag borde kanske känna dig bättre, för du har iallafall skrivit en del, men av någon anledning gör jag inte det.)

Svara med citat
  (#10) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #6447
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-21, 02:07

Jag har pratat lite med Säpo och det hela visade sig vara ett practical joke. Alla extralås, minering, snubbeltråd, inköp av baseballträ osv. helt i onödan alltså.

Det verkar som att partiet accepterar medlemmar, vilket är ett framsteg. (om nu någon har blivit registrerad och fått ut medlemsregister osv.) Men att acceptera medlemmar gör inte partiet mer demokratiskt. Medlemsmötet är ju också ett framsteg, men hur läggs motioner och hur säker är omröstningen på forumet?

Om årsmöte hålls efter valet, vilket antyds, så sker väl demokratiseringen en aning sent, eller? Om man vill vara med att påverka på sikt tror jag också att det är bra att lusläsa stadgarna.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Den andra Berlin-muren....som inte vi visste om Dennis Nilsson PP i media 1 2009-11-18 20:14
PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? Trenvis Lokalval 2010: Diskussion 46 2009-08-25 21:55
kanske inte gemensamma åsikter i alla frågor, men en gemenskap som gäller alla! Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 0 2009-06-05 19:39
Ingvar Åkesson: "Det är ju fan att vi inte får berätta, tänk om de bara visste" Leo PP i media 4 2008-07-13 19:55
En tidning ni kanske inte tänkt på. Ken Rabelius Mediagruppen 0 2006-06-11 18:53