Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-21, 16:28

Citat:
Pingo (2006-Jan-20)Om jag ska vara riktigt hård - och det ska jag väl, det är ju en allvarlig sak vi diskuterar - så är mitt förslag att interimsstyrelsen, inklusive ordföranden, genast utlyser årsmöte och val av ny styrelse och sätter sina platser till förfogande. Jag tror, ärligt talat, att det är det enda raka just nu för att få det här att bli något seriöst.
Det blir nyval av styrelsen på medlemsmötet nästa helg. Inte riktigt stadgeenligt, men bättre än inget. Den styrelsen kommer att sitta tills årsmötet som just nu är preliminärt planerat till en månad eller två efter medlemsmötet.

Citat:
(Jag borde kanske känna dig bättre, för du har iallafall skrivit en del, men av någon anledning gör jag inte det.)
Du kan läsa alla mina texter via ett klick på mitt användarnamn och välja "Find all member's posts". Annars finns min personliga hemsida på www.webhackande.se/~richie/, min hojs hemsida på www.gpz1100.com och mitt hus på www.webhackande.se/kaukbacken/ - det borde räcka till att börja med.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #6962
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-25, 23:53

Citat:
Om jag ska vara riktigt hård - och det ska jag väl, det är ju en allvarlig sak vi diskuterar - så är mitt förslag att interimsstyrelsen, inklusive ordföranden, genast utlyser årsmöte och val av ny styrelse och sätter sina platser till förfogande.

Citat:
Det blir nyval av styrelsen på medlemsmötet nästa helg. Inte riktigt stadgeenligt, men bättre än inget. Den styrelsen kommer att sitta tills årsmötet som just nu är preliminärt planerat till en månad eller två efter medlemsmötet.

Låter bra. Lycka till!

Citat:
(Jag borde kanske känna dig bättre, för du har iallafall skrivit en del, men av någon anledning gör jag inte det.)

Citat:
Du kan läsa alla mina texter via ett klick på mitt användarnamn och välja "Find all member's posts". Annars finns min personliga hemsida på www.webhackande.se/~richie/, min hojs hemsida på www.gpz1100.com och mitt hus på www.webhackande.se/kaukbacken/ - det borde räcka till att börja med.

Har inte kollat än, men bra initiativ med länkarna. Tack!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #6979
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-26, 07:54

[quote]Pingo (2006-Jan-25)
Citat:
Har inte kollat än, men bra initiativ med länkarna. Tack!
Ska väl passa på och fylla på med att mitt Slashdot-ID är "richie2000", det finns en del relevant där också även om mycket av det jag skriver på the Dot förmodligen kan klassas som både off-topic och trams. :-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7195
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-27, 18:22

Citat:
Pingo (2006-Jan-20)Det har nog inte så mycket med websitens exitens att göra. Snarare är det så att Falkvinge pushat medierna mer och mer. På något sätt måste ju medierna fått reda på sitens existens också, och när medierna började ringa hade han (?) valet att säga "Nej tack, inga intervjuer just nu, vi är inte redo än - jag ringer om två veckor."
"Pushat medierna mer och mer"?

Jag har haft min telefon AVSTÄNGD under kontorstid, för att lyssna av alla journalister som ringt kl 1700, efter jobbet. Ursäkta, men du vet faktiskt inte vad du pratar om. Media har jagat mig, medan jag har gjort allt för att kunna ägna mig åt väsentligheter i stället. Det fanns ju inte ens någon kontaktinformation på sidan när den lades ut.

Att jag sedan talar om var vi syns, tycker jag bara hör till allmänintresse.

Hur media fick reda på sitens existens är definitivt inte min förtjänst - den enda reklam jag gjort för den, någonsin och fortfarande, är att jag droppade URLen en (1) gång i en chatkanal på nyårsdagens kväll. (I inte helt orelaterade nyheter har jag en bok här som heter "The Power of Word-of-Mouth Marketing.")

Svara med citat
  (#5) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #7222
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-27, 22:59

Citat:
Det har nog inte så mycket med websitens exitens att göra. Snarare är det så att Falkvinge pushat medierna mer och mer. På något sätt måste ju medierna fått reda på sitens existens också, och när medierna började ringa hade han (?) valet att säga "Nej tack, inga intervjuer just nu, vi är inte redo än - jag ringer om två veckor."

Citat:
"Pushat medierna mer och mer"? Jag har haft min telefon AVSTÄNGD under kontorstid, för att lyssna av alla journalister som ringt kl 1700, efter jobbet. Ursäkta, men du vet faktiskt inte vad du pratar om. Media har jagat mig, medan jag har gjort allt för att kunna ägna mig åt väsentligheter i stället. Det fanns ju inte ens någon kontaktinformation på sidan när den lades ut. Att jag sedan talar om var vi syns, tycker jag bara hör till allmänintresse.

Jag menar att du har ägnat dig åt media mer än åt "partiet" och "frågor". Det är ganska självklart att jag tror så, efter vad jag har läst här. Du har på andra ställen i forumet skrivit att det är viktigt, kanske till och med viktigast (minns inte de korrekta citaten, och ärligt talat orkar jag inte leta reda på dem nu heller så här sent på fredagkvällen) att ägna sig åt media.

Jag har ingen aning om din telefons vara eller icke vara. Jag har ingen aning om dina pressmeddelandens existens eller ickeexistens. Jag vet inte om du har hängt med Se & Hör på Stureplan, eller om du har grävt ner dig i skogen för att undkomma mediedrevet. Det är inte saker jag kan veta, för jag bor många många mil från dig, och jag läser endast internetversionerna av nyhetsblaskorna.

Jag vet det jag läser i forumet, och det är främst dessa texter jag baserar mitt uttalande på. Du har faktiskt haft en mediapushande attityd - något jag anser är felaktigt i detta extremt tidiga läge. Jag kan ju inte annat än jämföra med mig själv, hur jag skulle ha gjort, och hur jag anser att saker skall skötas. Våra åsikter går vilt isär, det medger jag och det accepterar jag. Men ordet är fritt, och ni har önskat både kritik och synpunkter, och därav mina texter här. Således, återigen, påtalar jag det flagranta misstaget med att kontakta media tidigt, och bibehålla denna kontakt. I mitt tycke och min egen erfarenhet, så är det alltid bättre att vänta, så länge man kan, tills allt är klart - och då släppa pressmeddelanden och gå ut i press.

Citat:
Hur media fick reda på sitens existens är definitivt inte min förtjänst - den enda reklam jag gjort för den, någonsin och fortfarande, är att jag droppade URLen en (1) gång i en chatkanal på nyårsdagens kväll. (I inte helt orelaterade nyheter har jag en bok här som heter "The Power of Word-of-Mouth Marketing.")

Är detta anledningen till varför det hela togs upp av Aftonbladet? Jag finner det märkligt att en blaska som Aftonbladet skulle köra en story baserad på vad någon fått via en chatkanal, om en website som - vid det laget - var fullständigt medikoer och ofullständig. Fanns där inget pressmeddelande alls?

Men det spelar inte så stor roll. Det faktum att ni bibehöll mediakontakten vittnar om att ni vill ha publicitet till varje pris. IMHO är inte all publicitet bra publicitet. Man kan faktiskt säga nej till journalister också, och be dem återkomma efter ett par dagar. Journalister är också människor och lever ganska länge. Man kan kontakta dem via telefon ett par dagar senare. De är inte trollsländor.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #7227
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-27, 23:36

Citat:
Pingo (2006-Jan-27)Jag menar att du har ägnat dig åt media mer än åt "partiet" och "frågor". Det är ganska självklart att jag tror så, efter vad jag har läst här. Du har på andra ställen i forumet skrivit att det är viktigt, kanske till och med viktigast (minns inte de korrekta citaten, och ärligt talat orkar jag inte leta reda på dem nu heller så här sent på fredagkvällen) att ägna sig åt media.
Hmm? Det är lite underligt att jag skrivit så, eftersom jag tycker raka motsatsen.

Citat:
Jag vet det jag läser i forumet, och det är främst dessa texter jag baserar mitt uttalande på. Du har faktiskt haft en mediapushande attityd
Ok, här går våra åsikter isär. Jag har svarat på medias frågor, och där har det stannat.Fast å andra sidan ska jag villigt erkänna att det bara var att försöka göra det bästa av en situation som snabbt hade blivit större än jag kunnat föreställa mig.

Citat:
det flagranta misstaget med att kontakta media tidigt, och bibehålla denna kontakt
Återigen har jag inte kontaktat någon media (dock har det gått ut ett par pressmeddelanden den senaste veckan), och det är media som bibehållit kontakten - inte jag. Jag försökte ägna mig åt väsentligheter. Principprogrammet och partiet, för att vara mer precis... och att hinna svara på alla mail (fast det kom det snabbt till andra som hjälpte till med).

Citat:
Citat:
Är detta anledningen till varför det hela togs upp av Aftonbladet? Jag finner det märkligt att en blaska som Aftonbladet skulle köra en story baserad på vad någon fått via en chatkanal, om en website som - vid det laget - var fullständigt medikoer och ofullständig.
Tja, du får fråga journalisterna om det. Aftonbladet var f.ö. inte först att ta upp det - Dagens Industri var före.IDG tror jag varungefär samtidig, men detvar Aftonbladet som först fick tag på mig. De hade slagit upp domänenhos NIC-SE och spårat upp mig på det sättet (vilket också säger något om hur "mediepushande" jag varit).Sedan, efter AB, så följde alla andra svenska tidningar i rask takt.

Citat:
Fanns där inget pressmeddelande alls?
Zip, zilch, nada.

Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #7257
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-28, 10:29

Tror att förtjusningen och förvåningen över det enorma intresset från både media och omgivning kanske kan misstas för att det är något som du/Rick får en kick av.

Kan vara en liten anings jantelag, något slags misstanke om att det är mediasug snarare än ideologisk passion, kanske, lite blandat med vanlig hederlig misstänksamhet. Inte helt onaturligt, så det är nog bra att det kommer fram att människor känner så här. Hur ärlig man än är i sin framtoning, kan det misstolkas, så det är lika bra att ta steget fullt ut och fortsätta förklara när något blir tolkat lite galet.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#8) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #7315
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-28, 12:08

Om jag förstått de rätt, så rör de här hela sig om en Hemsida. Om man läser på sig lite, så vet man att "Hemsidor" faktiskt inte skulle behöva röstas fram av alla andra medlemmar, utan enbart att styrelsen godkänner den. Jag menar driver en av sveriges stor föreningar, på totalt 4,400 medlemmar, hur skulle ja kunna driva ett möte, med 4,400 medlemmar för att rösta fram en ny sida? De skulle vara svårt. Därför man ger viss behörighet till Styrelsen som dem faktiskt fått.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #7404
Standard RE: Ni kanske inte visste... - 2006-01-28, 15:03

Citat:
Jag vet det jag läser i forumet, och det är främst dessa texter jag baserar mitt uttalande på. Du har faktiskt haft en mediapushande attityd

Citat:
Ok, här går våra åsikter isär. Jag har svarat på medias frågor, och där har det stannat.Fast å andra sidan ska jag villigt erkänna att det bara var att försöka göra det bästa av en situation som snabbt hade blivit större än jag kunnat föreställa mig.

Det jag menar är att jag anser det vara ett misstag att gå ut i media för tidigt - innan allt är klart. Dvs, innan de 1500 namnunderskrifterna finns, innan ett program finns som medlemmarna röstat igenom, och innan partibeteckningen är registrerad. Innan allt detta bör man tacka nej till intervjuer, och be att få återkomma. Men det är ju min egen ståndpunkt, och så jag hade hanterat saken - och det baserar jag på min egen åsikt om att jag tror att ett parti kan tjäna på att ses som seriöst redan från början.

Du skriver att du har "svarat på medias frågor". Men det är ju inte riktigt sant. Det är ju mer än så. Du har ju trots allt ställt upp på en hel del intervjuer - detta är vad jag anser är "mediapushande":

Nionde januari:

Citat:
Jag kom precis tillbaka från TV-studion för en världsomspännande TV-kanal (CNNs storlek men inte CNN), och reportaget gick SÅ BRA! Jag var där i drygt två timmar och följde med. Först filmade de mig i lite olika situationer (nej, Matti) (den där parentesen kommer inte många att förstå), och sedan fick jag en mer djuplodande intervju med frågor. Jag satt säkert och raljerade fritt i tio minuter över hur skivbolagen - ja, det fokuserade på musik - reagerat över samhällets utveckling med att kriminalisera sin egen bortgång.

Tionde januari:

Citat:
IDG (jag ringde bara chefredaktören för att bekräfta en chat på torsdag kl 12 och hon frågade lite frågor i förbifarten - jag hade inte räknat med att postas top-of-page-one igen.) :-) Not that I mind, Maria.

Citat:
TT hade en toklång intervju. Första journalisten där jag inte är säker på att jag fick fram varför upphovsrätt är dålig i grunden (att den inte ger de positiva effekter på kultur den påstås göra, och att den i stället har andra, negativa effekter på kultur). Han fokuserade i stället på hur musiker ska tjäna pengar.

Citat:
Till sist pratade jag med tyska Jetzt i nån halvtimme.

Citat:
F.ö. har ETC (www.etc.se) en rätt lång intervju med mig. Jag har inte skrivit upp alla som intervjuat mig här de senaste dagarna, de har blivit så en del av min vardag. Typiskt, när jag går från jobbet, så lyssnar jag av voicemail och har 2-4 journalister som vill prata med mig.

Den nionde och tionde januari hade väl inte ens omröstningen om partiets principprogram v2 avslutats?

Jag beskriver den här kritiken eftersom jag anser att mediauppmärksamheten för tidigt har skadat den här rörelsen. Detta är ju inte ens ett riksdagspartialternativ än, trots att det i media gärna utmålats så. Jag tror att både Piratpartiet som organisation, dess medlemmar och den här idén (oavsett om man vill ha en förändrad eller borttagen upphovsrätt) hade setts som seriösare av gemene man och andra partier, om man hade väntat med mediacirkusen.

Jag förstår också varför det blivit som det blivit. Som du beskriver ovan hade du de bästa avsikter när du pratade med media. Antagligen ansåg du, det tycker jag framgår av dina svar här, att dina kontakter med media har varit för att främja det här (förmodade) partiet. Det är förvisso bra. Men återigen bevisar det, tyvärr, bara att du ger dig in i domäner där du inte har kunskap. Jag skulle heller inte vilja ge mig in i mediaträsket, eftersom jag inte heller har den kunskapen. Med andra ord: jag tror det största misstaget i den här frågan är att du inte hade en mediakunnig kamrat vid din sida som kunde ge intervjuer och mediaråd.

Denna bit av problemet tror jag dock kan rättas till. Det finns säkerligen någon journalist, mediavetare eller politisk mediakunnig person därute som kan hjälpa till och vill tillhöra den organisation du försöker skapa. Jag tror det är viktigt att en sådan person fiskas fram så snart som möjligt.

En sak till:

Jag har inte läst någon av de ovan intervjuerna, så jag vet inte om de har att göra med Piratpartiet eller inte, men jag har antagit det eftersom ovan citat varit postade i det här forumet.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Den andra Berlin-muren....som inte vi visste om Dennis Nilsson PP i media 1 2009-11-18 20:14
PP i kommunalval, kanske inte en så bra idé? Trenvis Lokalval 2010: Diskussion 46 2009-08-25 21:55
kanske inte gemensamma åsikter i alla frågor, men en gemenskap som gäller alla! Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 0 2009-06-05 19:39
Ingvar Åkesson: "Det är ju fan att vi inte får berätta, tänk om de bara visste" Leo PP i media 4 2008-07-13 19:55
En tidning ni kanske inte tänkt på. Ken Rabelius Mediagruppen 0 2006-06-11 18:53