Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Den hårda hållningen - 2006-01-18, 18:18

Partiets "hårda hållning", dvs det som vissa, jag t ex, anser extremt, som att ta bort upphovsrättslagstiftningen, är, enligt vissa andra här, en form för att föra upp upphovsrättsfrågorna in i politiken.

Men vad händer om det här partiet säckar ihop som en sufflé på grund av att hållningen är för extrem? Vad händer om partiet kommer in i riksdagen, men inte kan genomföra sin hårda hållning?

Kommer inte då upphovsrättsförespråkarna att få vatten på sin kvarn och ingen förändring ALLS kommer att ske? Kommer inte de andra partierna då att säga att det hela var en flopp, och att frågan om upphovsrättslagstiftningen är borta ur politiken för alltid?

Jag ser en stor fara med att vara så extrem. Visserligen förstår jag den mediala sidan av det hela, man vill locka Aftonbladet att skriva om partiet. Det är bra.

Men inom partiet, bör man inte här visa vad man egentligen tänker göra i riksdagen? Tänker man förändra upphovsrättslagstiftningen i omgångar, eller tänker man gå ut hårt och kräva dess upphörande från 1:a januari 2007?

Om man nu tänker sig en långsam förändring, hur ser dessa bitar ut?

Jag ser ju målet som totalt orealistiskt och ouppnåeligt, och jag anser inte ens att det är något att sträva efter. Men jag skulle ändå kunna tänka mig att rösta på Piratpartiet om jag visste att de förändringar de önskar göra under nästa mandatperiod är realistiska och genomtänkta. Det är detta jag vill ha svar på.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Danielzzz Inte uppkopplad

Länk: #6307
Standard RE: Den hårda hållningen - 2006-01-19, 20:41

Men partiet vill ju inte villkorslöst avskaffa upphovsrätten... Och även om det vore så kommer partiet aldrig få så stor makt i riksdagen att de kan få igenom ett sådant radikalt förslag som alla andra riksdagspartiet tar rejält avstånd ifrån. Läs lite vetja.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6336
Standard RE: Den hårda hållningen - 2006-01-20, 02:15

Citat:
Danielzzz (2006-Jan-19)Men partiet vill ju inte villkorslöst avskaffa upphovsrätten... Och även om det vore så kommer partiet aldrig få så stor makt i riksdagen att de kan få igenom ett sådant radikalt förslag som alla andra riksdagspartiet tar rejält avstånd ifrån. Läs lite vetja.

Jag har läst. Jag vet att partiet inte villkorslöst vill avskaffa upphovsrätten. Men läs lite själv vetja:

Däremot vill vi helt avskaffa den del av upphovsrätten som behandlar en skapares exklusiva möjlighet att framställa kopior av ett verk.

Som det står i Programmet just nu.

Det är en extrem hållning.

Vidare:

Vi vill successivt avskaffa patentsystemet.

Två ganska gigantiska och hårda förändringar, inte sant?

Du har uppenbarligen inte läst de andra trådar jag har skrivit i. Kortfattat kan jag väl säga så att jag efterlyst, utan att få något svar, ett svar på frågan om hur Piratpartiet kommer att agera i riksdagen. Kommer de att ställa sina krav direkt, enligt programmet, eller kommer de att, med flera olika förslag, under en lång process, försöka förändra upphovsrätten? Och isåfall, hur ska detta gå till?

Som programmet är skrivet nu ser det naivt och oseriöst ut. Vissa saker är rent felaktiga (som t ex att rätten att 'sprida' kultur var det som lagstadgades 1 juli 2005) och vissa rent onödiga (som t ex att 'Idéer [...] är av naturen icke-exklusiva' - det är de ju redan idag).

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #6339
Standard RE: Den hårda hållningen - 2006-01-20, 06:52

En variant är ju att dela upp politiken i nivåer.

T.ex. för upphovsrätt

Nivå 1: Legalisera fildelning för privatpersoner. (Det där med ekonomisk vinning blir svårt, var går gränsen? Banners på sin blogg som länkar till en favvolåt?)

Nivå 2: Större inskräkningar i upphovsrättetn tillsammans med en minskning av monopoltiden. 3mån-2år (efter skapat verk, inte efter döden) eller så.

Nivå 3: Avskaffa upphovsrätten helt, alternativt lagstifta copyleft/möjlighet till copyleft allternativ.

För att nå nivå 3 så måste vi ändå igenom de andra nivåerna. Så genom att kämpa i den ordningen kan man maximera mandat för förändring (de flesta väljare köper nivå 1 utan debatt), medans de om ställer sig bakom nästa nivå arbetar på att sprida budkapet.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Pingo Inte uppkopplad

Länk: #6423
Standard RE: Den hårda hållningen - 2006-01-20, 19:40

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-20)En variant är ju att dela upp politiken i nivåer.

Tycker jag låter utmärkt. Iallafall om du med "nivåer" menar hur man ska driva dem i riksdagen. Jag efterlyser dock någon form av uttryck för detta från "ledningen". :-/

Citat:
Nivå 1: Legalisera fildelning för privatpersoner. (Det där med ekonomisk vinning blir svårt, var går gränsen? Banners på sin blogg som länkar till en favvolåt?)

Ekonomisk vinning, det är när man går med vinst det. Så länge du går med förlust eller inkomsterna går till driften (går jämt upp) så kan man knappast kalla det eknomisk vinning. Inte enligt mig iallafall.

Citat:
Nivå 2: Större inskräkningar i upphovsrättetn tillsammans med en minskning av monopoltiden. 3mån-2år (efter skapat verk, inte efter döden) eller så.

Skyddstiden kan man ju diskutera men i övrigt gillar jag idén.

Citat:
Nivå 3: Avskaffa upphovsrätten helt, alternativt lagstifta copyleft/möjlighet till copyleft allternativ.

Och när nivå 3 slår in har jag tagit bort mitt stöd för länge sen... men det är ju en annan sak.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pirate bay-domarna för hårda Dennis Nilsson PP i media 0 2009-04-24 21:19
Re: Hårda tag mot fildelare Henry Rouhivuori Djävulens Advokat 33 2007-02-25 23:23
Hårda tag i Ryssland. Alexmcfire PP i media 4 2007-02-07 02:03